Citat:
Ursprungligen postat av
Pomfritttillkorven
Jo, i minsta beståndsdelar blir det ju ingen hel människa. Blir ingen hel bil heller om du tar bort en massa saker från den. Förstår inte vad som skulle vara för någonting och fundera över.
Och ser du en död människa så visst är det tomt.
Tror inte det i detta fall handlar så mycket om att "fundera" över det, utan det är snarare någonting som måste realiseras perceptionsmässigt. Om jag exempelvis beskriver ett objekt för dig, en bil exempelvis, med premissen att du aldrig har sett en bil, när jag beskriver denna bil för dig, dess form, dess färg, dess funktion, hur det är att köra den och allt som hör till en bil, så kan du förstå eller "se" vad en bil är, men om du istället upplever en bil, ser en bil eller kör en bil, så får du en helt annan "rikare" relation till konceptet "bil" än det ursprungliga konceptet av bil jag beskrev för dig och således förstår du konceptet bil bättre.
Det är samma process här, jag kan beskriva för dig (ge dig ett koncept) alla dualistiska illusioner i verkligheten, men om du inte
upplever dessa dualistiska delningar som en sensorisk upplevelse, så förblir det enbart ett ganska torftigt koncept i sinnet och framstår som kanske "inte något speciellt att fundera över".
Citat:
Nu går vi in på myror. Är vi i skogen och ser myror. Existerar inte dom när vi gått därifrån som de säger? Dom kanske inte ser ut som vi ser dom. Men vad är det för nåt då? De lär väl vara kvar där ivaf även om ingen observerar dom?
En del av att förstå och uppleva dessa dualistiska delningar som sinnet gör är att förstå relationen till ett medvetet observerat objekt, en myra exempelvis och ett omedvetet objekt, vilket skulle kunna vara när en myra inte längre medvetet observeras. Jag kan inte svara på om myran existerar när den inte observeras, men jag är medveten om att mitt sinne gör en dualistisk uppdelning av verkligheten från att när jag
ser en myra till att jag
inte ser en myra.