2019-05-12, 21:29
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Ja, om man är solipsist ja så tror man ju det. Är du solipsist?

Nej men jag försöker resonera som en. TS skriver "hur vet man att man inte är ensam?".

Är jag helt ensam så ju en illusion/fantasi den enda möjligheten att umgås med andra människor så då får man liksom "gilla läget". Några andra människor existerar ju inte. Vilket blir mycket märkligt. Varför skulle bara en människa existera? Går inte så bra ihop med evolutionsteorin.

Om det finns andra människor som jag aldrig träffat däremot så börjar man undra varför. Det känns lite långsökt. Hela filosofin kring solipsism verkar ha kommit från en nojig person som rökt mycket opium eller hasch.
Citera
2019-05-12, 21:32
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ja, om man är solipsist ja så tror man ju det. Är du solipsist?

Ta dig en titt på denna om du plågas av solipsistiska tankar.
https://www.youtube.com/watch?v=a2anz9QKD7Y&
Citera
2019-05-12, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
För att alla kvantfysiska experiment pekar på att det är just så det ligger till. Precis som i artikeln du själv länkade till. Dock så kanske allt ändå existerar hela tiden under Guds observation?

"Many of the most famous philosophers have been idealists of one sort or another, with two of the most notorious being PLATO and BISHOP BERKELEY . Let's begin here with a limerick poking fun at philosophical idealism of the Berkeley sort, which absurdly proclaimed that physical reality (including trees, rocks, houses and people) is only the figment of our mental imaginations:

There once was a man who said: "God
Must think it exceedingly odd
If He finds that this tree
Continues to be,
When there's no-one about in the Quad."
—Ronald Knox
Then a religious reply to the above:

Dear Sir, Your astonishment's odd:
I am always about in the Quad.
And that's why the tree
Will continue to be,
Since observed by Yours faithfully, God.
—Anonymous"

"which absurdly proclaimed that physical reality (including trees, rocks, houses and people) is only the figment of our mental imaginations"

Men förstår inte. Ser jag en människa så har jag bara hittat på det? När jag inte ser människan finns stackarn inte.? Då känner jag ett stort ansvar att titta på så många människor som möjligt.
Citera
2019-05-12, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Nej men jag försöker resonera som en. TS skriver "hur vet man att man inte är ensam?".

Är jag helt ensam så ju en illusion/fantasi den enda möjligheten att umgås med andra människor så då får man liksom "gilla läget". Några andra människor existerar ju inte. Vilket blir mycket märkligt. Varför skulle bara en människa existera? Går inte så bra ihop med evolutionsteorin.

Om det finns andra människor som jag aldrig träffat däremot så börjar man undra varför. Det känns lite långsökt. Hela filosofin kring solipsism verkar ha kommit från en nojig person som rökt mycket opium eller hasch.

De andra människorna existerar, men bara när någon annan ser dom tydligen enligt andra i tråden.
Citera
2019-05-12, 22:21
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
"which absurdly proclaimed that physical reality (including trees, rocks, houses and people) is only the figment of our mental imaginations"

Men förstår inte. Ser jag en människa så har jag bara hittat på det? När jag inte ser människan finns stackarn inte.? Då känner jag ett stort ansvar att titta på så många människor som möjligt.

Om vi lirar WOW tillsammans och du ser min avatar så vet du att avataren är data/illusionen men att jag finns där bakom som spelare/medvetande. När vi skiljs åt i spelet så finns jag fortfarande i min verklighetsstream och du finns i din. Jag har alltså inte försvunnit, eftersom jag är medveten. Vad som eventuellt "försvinner" är kulisserna runt omkring som inte är medvetna och som inte observeras. Träd, gräs, stenar etc.
Det är alltså observationen från ett medvetande som är nyckeln till att saker och ting renderas/existerar. (Kvantfysik).
I nästa steg kan vi börja ifrågasätta om växter och andra materiella ting också har ett medvetande och då är vi inne på panpshycism.

https://en.wikipedia.org/wiki/Panpsychism
Senast redigerad av Autobahn76 2019-05-12 kl. 22:26.
Citera
2019-05-12, 22:47
Medlem
Citat:
Om vi lirar WOW tillsammans och du ser min avatar så vet du att avataren är data/illusionen men att jag finns där bakom som spelare/medvetande. När vi skiljs åt i spelet så finns jag fortfarande i min verklighetsstream och du finns i din. Jag har alltså inte försvunnit, eftersom jag är medveten. Vad som eventuellt "försvinner" är kulisserna runt omkring som inte är medvetna och som inte observeras. Träd, gräs, stenar etc.
Det är alltså observationen från ett medvetande som är nyckeln till att saker och ting renderas/existerar. (Kvantfysik).
I nästa steg kan vi börja ifrågasätta om växter och andra materiella ting också har ett medvetande och då är vi inne på panpshycism.

Förstår vad du säger, men det låter konstigt. Däremot vad det är vi ser när vi ser är förstås bara en variant av verkligheten. Hade våra sinnen varit annorlunda hade det upplevts annorlunda. Och vad det vi upplever egentligen är, hur det egentligen ser ut, hur det egentligen låter, eller vad det är som händer överhuvudtaget, det kan man undra. Men någonting är det väl som händer ändå.

Låter det i skogen när ett träd faller? Någonting händer väl men vad bortom våra sinnen?
Men troligtvis är det väl ljudvågor som skapas men hör ingen det så hörs det ju inte, men något har i varje fall hänt.
Citera
2019-05-12, 23:01
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Förstår vad du säger, men det låter konstigt. Däremot vad det är vi ser när vi ser är förstås bara en variant av verkligheten. Hade våra sinnen varit annorlunda hade det upplevts annorlunda. Och vad det vi upplever egentligen är, hur det egentligen ser ut, hur det egentligen låter, eller vad det är som händer överhuvudtaget, det kan man undra. Men någonting är det väl som händer ändå.

Låter det i skogen när ett träd faller? Någonting händer väl men vad bortom våra sinnen?
Men troligtvis är det väl ljudvågor som skapas men hör ingen det så hörs det ju inte, men något har i varje fall hänt.

Tom Campbell - If a tree falls in the woods...(Virtual Reality)
https://www.youtube.com/watch?v=6mE1OctyCNY
Citera
2019-05-12, 23:39
Medlem
Autobahn76s avatar
En till mycket bra video om likheterna och skillnaden mellan Subjektiv Idealism, NonDuality och Solipsism.

Alan Watts~ Reality & Illusion..
https://www.youtube.com/watch?v=v7vFOU8e0wU&
Citera
2019-05-13, 10:54
Medlem
Citat:

Men träd, gräs och stenar. Det är väl någonting? Små atomer, partiklar, våglängder, energier eller vad allt heter. Sen uppfattar vi det som en helhet och är ingen där så uppfattas det förstås inte som en helhet, men det är någonting där i varje fall.

Min dotter skickade flaskpost när hon var liten med ett telefonnumer. En annan flicka hittade flaskposten och ringde.

Menar du då att först fanns flaskan för dotter observerade den. Sen när den åkte iväg så fanns den inte längre, ingenting fanns alltså av den. Inga atomer eller någonting. Den var helt borta. Sedan när den andra flickan hittade flaskan så återuppstod den igen.

Och avatar liksom? Varför är avataren så komplex med hjärta, lungor och massa organ? Verkar onödigt.

Ser vi då varandra eller "avatarerna" ungefär på samma sätt? Tittar vi på en tjej du och jag ser vi tex. blont hår, mörka ögon, bröst och annat härligt på ungefär samma vis? Blir det liknande bilder för oss?
Senast redigerad av Pomfritttillkorven 2019-05-13 kl. 10:58.
Citera
2019-05-13, 19:25
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Fatter inte vad du menar.

Varför skulle det finnas andra människor men just de jag umgås med är en produkt av fantasin/illusionen. Varför?

Varför tror solopsisten att det finns verkliga människor hen inte träffat?
Senast redigerad av MuhamtaCurry 2019-05-13 kl. 19:28.
Citera
2019-05-14, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Varför skulle det finnas andra människor men just de jag umgås med är en produkt av fantasin/illusionen. Varför?

Varför tror solopsisten att det finns verkliga människor hen inte träffat?

Tror solipsiten det?

Första där får jag inte ihop riktigt.
Citera
2019-05-14, 19:40
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Tror solipsiten det?

Första där får jag inte ihop riktigt.

Det är du som påstår det i detta inlägg:

(FB) Samlingstråd om solipsism aka allt är en illusion