Resultat: Världsmästare 2011?
Sebstian Vettel
53,33%
24 röster
Mark Webber
2,22%
1 röster
Lewis Hamilton
28,89%
13 röster
Jenson Button
4,44%
2 röster
Fernando Alonso
8,89%
4 röster
Felipe Massa
0%
0 röster
Michael Schumacher
0%
0 röster
Nico Rosberg
0%
0 röster
Nick Heidfeld
2,22%
1 röster
Vitaly Petrov
0%
0 röster
2011-05-23, 10:53
Medlem
axolotls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-Telefon
Monaco kommer bli häftigt med de nya däcken. Är det någon som vet var man kommer ha DRS-zonen? Tunneln eller start/mål?
Den kommer ligga vid start/mål. Tror de insåg att det kunde blivit jävligt stökigt om man haft den i tunneln.

Skönt race för övrigt, lagom med omkörningar den här gången. Man kunde ju nästan hänga med.
Jag tror att varken Petrov eller Heidfeld är kapabla till till att klämma ut max ur bilen, har en känsla av att Kubica kunde varit riktigt vass den här säsongen. Och Alonso. Har aldrig gillat honom men igår plockade han rikligt med pluspoäng i min värld. Han är tamigfan den bästa föraren i hela F1, som många säger så visar ju Massa hur trött Ferrarin verkligen är.

Sen har ju Vettel fortfarande inte visat hur han klarar en riktig fight. Visst, han var pressad på slutet och gjorde inga misstag, men han har inte behövts slåss ordentligt ännu.
Citera
2011-05-23, 13:58
Bannlyst
kan bara hålla med alla andra. Ferraribilen är verkligen dålig.
Sen är Massa sämre än bilen. Han lyckades bara håll Vettel och Webber bakom sig efter deras första depåstopp i några sekunder så att Alonso kunde bygga upp ett försprång. Det är inte okej när man kör för ett toppstall.
Massa hade tur som fick hjulbulten i ansiktet så att han fick hjältestatus hos Ferrari så att de inte kan sparka honom. För annars hade han fått sparken för länge sen.
Citera
2011-05-23, 20:14
Medlem
Luftiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
kan bara hålla med alla andra. Ferraribilen är verkligen dålig.
Sen är Massa sämre än bilen. Han lyckades bara håll Vettel och Webber bakom sig efter deras första depåstopp i några sekunder så att Alonso kunde bygga upp ett försprång. Det är inte okej när man kör för ett toppstall.
Massa hade tur som fick hjulbulten i ansiktet så att han fick hjältestatus hos Ferrari så att de inte kan sparka honom. För annars hade han fått sparken för länge sen.

Det tycker jag är ett ganska löjligt uttalande. Massa har ju flera ggr den här säsongen visat att han kan dra runt bilen, om inte lika fort, så i alla fall nästan lika fort som Alonso. Att Massa inte är lika bra som sin teamkamrat står väl ganska klart, men att kalla honom kass tycker jag är fel.

Sen är det ju inte precis så att man kan para ihop Alonso med vem som helst. Han har ett stort ego och behöver vara första förare utan konkurrens - ungefär som Schumi gillade att jobba förr. Alonso och Hamilton såg bra ut på pappret men var kanske inte så lyckat internt i teamet...
Citera
2011-05-24, 08:49
Medlem
protectors avatar
Finns ju en hel del restriktioner på dagen F1 bilar.

Nån som har en kvalitativ gissning på hur mycket snabbare per varv teamen skulle vara om de fick bygga vilka bilar som helst med vilka däck som helst?
Citera
2011-05-24, 21:56
Medlem
MissTeheran2009s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av protector
Finns ju en hel del restriktioner på dagen F1 bilar.

Nån som har en kvalitativ gissning på hur mycket snabbare per varv teamen skulle vara om de fick bygga vilka bilar som helst med vilka däck som helst?

Omöjligt att svara på, men de skulle bli oerhört mycket snabbare i alla fall. Kan 10-15 sek per varv vara möjligt kanske?
Bredare och klibbigare däck skulle självklart göra mycket, men även ground-effect, bredare vingar, mer hk osv. F1 idag är trots allt ganska rejält begränsat.

Jag tycker att det enda som borde vara begränsat i F1 är cylindervolymen, resten fritt.
Citera
2011-05-25, 07:58
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Spännande till sista varvet, aldrig sett ett bättre Spaniens GP.

Det syns att de fyra stora börjar dra ifrån Renault nu. McLarens ny uppdateringar funkade fint, även om man inte riktigt är ikapp RBR än. Mercedes var en positiv överraskning och Schumacher gjorde faktiskt ett bra race. Renault var som sagt sämre än väntat jämfört med i fjol, men Heidfeld ser i alla sugen ut.

Schumacher måste nog vara en av dom gladaste förarna efter loppet, han har blivit rätt så hårt angripen i Tysk media om att han är en föredetting och att resultaten gentemot Nico bevisar det, så att han nu kom före honom måste säkert ha känts som en seger.

Hur som helst så tycker jag att det var kul för cirkusen att Mercedes ser ut att ha fått någorlunda i ordning på bilen.
Citera
2011-05-25, 14:15
Medlem
Mahhbechhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissTeheran2009
Jag tycker att det enda som borde vara begränsat i F1 är cylindervolymen, resten fritt.

Det som borde vara regelsatt tycker jag är:
  • Cylindervolymen
  • Ingen överladdning
  • Vikt
  • Mått (chassi, vinge, däck osv)
  • Öppna hjulhus
  • Ingen vindruta
  • Däckfabrikat och däckmodeller

I övrigt kan jag inte komma på något som borde vara begränsat av reglementet. Jag gillar teknik och tycker de tär synd när tekniken begränsas av tråkiga gamla gubbar som börjar tänka på överdriven säkerhet och miljö mer än på att få bra racing med kul finesser!
Citera
2011-05-26, 22:17
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Fan va Massa sladdade runt i FP1 och 2. Ett under om han orkar hålla sig borta från barriären under loppet. Alonso ser däremot djävligt sugen ut, ett rent nöje att skåda hans rattande i FP2.

Enligt Pirelli så ska skillnaden mellan prime och option vara 1½ - 2 sek. per varv. Tydligen ska prime kunna hålla i 30 varv utan att tappa allt för mycket. Men eftersom option för första gången under säsongen är supersoft så är det nått helt nytt för teamen.
Senast redigerad av Cousin Cocaine 2011-05-26 kl. 22:20.
Citera
2011-05-27, 01:41
Medlem
Prostreet32s avatar
Tankas aldrig bilarna under race längre? Utan de har rätt bränslemängd vid loppets start?
Citera
2011-05-27, 02:00
Medlem
Zippis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prostreet32
Tankas aldrig bilarna under race längre? Utan de har rätt bränslemängd vid loppets start?

De tog bort tankning under loppen inför förra säsongen

Eftersom varje liter soppa höjer startvikten på bilen kör teamen simulationer inför varje lopp för att beräkna optimal bränslemängd. Eftersom de kan dra ner motoreffekten på ratten under loppet kan de starta med för lite bränsle för att köra fullt hela loppet.
Citera
2011-05-27, 06:27
Medlem
Benshies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Fan va Massa sladdade runt i FP1 och 2. Ett under om han orkar hålla sig borta från barriären under loppet. Alonso ser däremot djävligt sugen ut, ett rent nöje att skåda hans rattande i FP2.

Kan väl inte göra annat än att hålla med, i nuläget så tror jag faktiskt på en vinst för Ferrari. RBR såg ut att vara helt vilsna, men.. Så fort jag uttalar mig i liknande form så slutar det med RBR på top och Ferrari slutar 4-10a.

Ser fram emot FP3 och kval.. Kanske kan vi få se rött från pole det här racet..
Citera
2011-05-27, 06:44
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benshie
Kan väl inte göra annat än att hålla med, i nuläget så tror jag faktiskt på en vinst för Ferrari. RBR såg ut att vara helt vilsna, men.. Så fort jag uttalar mig i liknande form så slutar det med RBR på top och Ferrari slutar 4-10a.

Ser fram emot FP3 och kval.. Kanske kan vi få se rött från pole det här racet..

Ferrari såg riktigt starka ut på träningen även Nico körde riktigt starkt det ser verkligen ut som att Mercedes börjar hitta tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in