Resultat: Världsmästare 2011?
Sebstian Vettel
53,33%
24 röster
Mark Webber
2,22%
1 röster
Lewis Hamilton
28,89%
13 röster
Jenson Button
4,44%
2 röster
Fernando Alonso
8,89%
4 röster
Felipe Massa
0%
0 röster
Michael Schumacher
0%
0 röster
Nico Rosberg
0%
0 röster
Nick Heidfeld
2,22%
1 röster
Vitaly Petrov
0%
0 röster
2011-11-25, 11:13
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftis
Det vore betydligt roligare om t ex Webber och Massa valde att kasta in handduken och blev ersatta av två unga hungriga förare.
Hade jag fått bestämma så hade jag sett Webber i Ferrari tillsammans med Alonso. De kommer väldigt bra överens och Webber är inget reellt hot mot Alonso. Massa får söka sig tillbaka till Sauber eller något annat mittenstall.

Citat:
Ursprungligen postat av Cecilia.
Varför har man "curbs" och varför började man med detta? Meningen är väl att man ska köra på banan
Av samma anledning som man har kantsten (vilket en kerb/curb i princip är) för att folk inte ska köra upp på en trottoar eller rakt i en rondell. Curbs avgränsar banan, vilket hindrar föraren från att gena. Kör du rakt över en curb med en formelbil så är risken stor att du skadar underredet, vilket är lätt gjort då bilen inte ligger mer än några millimeter över banan.

En nackdel med curbs är att de utmärkta vattensamlare. När en bana är ordentlig blöt så undviker förarna att använda dom. Risken för att få vattenplaning är för stor, kontra den tid man tjänar på att ta den kortaste vägen.

Citat:
Ursprungligen postat av Gul-Telefon
Självklart är det så. Jag har full förståelse för varför ett team som HRT väljer en förare som de la Rosa, men jag är ganska säker på att det hade varit mer underhållande racing för oss åskådare om det hade varit en ung talang som fick platsen istället.
Som Luftis skriver så är det skit samma vilken förare HRT stoppar i bilen, den kommer inte att gå fortare. Vad HRT behöver är kosing i stora mängder. Har man inte det så spelar det ingen roll att en så utmärkt testförare/utvecklare som de la Rosa sitter bakom ratten.

Det är dock positivt att Ricciardo får erfarenhet, utan att behöva känna av pressen att plocka poäng. Detta också resultatet av den begränsade testtiden. Flera av de mindre stallen kommer att bli rena farmarteam till de största.

Citat:
Ursprungligen postat av Rodah15
Bekräftat att Kubica missar starten av 2012 säsongen.

http://www.formula1.com/news/headlines/2011/11/12818.html

Riktigt tråkigt.
Tråkigt, men inte oväntat, som jag skrev för någon vecka sen.
Senast redigerad av Cousin Cocaine 2011-11-26 kl. 00:25.
Citera
2011-11-26, 19:28
Medlem
knappens avatar
Bara jag som tycker säsongen dog förrförra loppet? När RB tog båda titlarna?
Citera
2011-11-26, 20:00
Medlem
Zippis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knappen

Tyckte den dog bra mycket tidigare. Förr i tiden gick ju bilarna sönder stup i kvarten men Red Bull & Vettels stabilitet dödade säsongen innan vi ens var halvvägs.
Citera
2011-11-27, 17:53
Medlem
Rejmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zippi
Tyckte den dog bra mycket tidigare. Förr i tiden gick ju bilarna sönder stup i kvarten men Red Bull & Vettels stabilitet dödade säsongen innan vi ens var halvvägs.
Kunde inte hans växellåda börjat strula i början av säsongen? :P Och mera regn!

EDIT: Fan vad Schumi köttar, hade inte han och Senna skrapat hade han fan varit top 8 idag
Senast redigerad av Rejmo 2011-11-27 kl. 17:58.
Citera
2011-11-27, 19:22
Medlem
RandomIams avatar
Väntan har börjat bara 110 dagar kvar till kommande säsong
Citera
2011-11-27, 19:53
Medlem
Rejmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomIam
Väntan har börjat bara 110 dagar kvar till kommande säsong
Japp, hoppas på en bättre säsong.
Citera
2011-11-28, 11:25
Medlem
_ZoutHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rejmo
Japp, hoppas på en bättre säsong.
Tyvärr ser det ut som att införandet av USAs grand prix sker på bekostnad av Turkiet. Gillar verkligen den banan.

Bernie Äckelstone kan väl ta bort skitbanor som Valencia, Singapore eller Abu Dhabi. Förbannar redan den dagen han tar bort Belgiens GP och ersätter med ytterligare ett maffigt nybygge långt bort där allt endast handlar om pengar och sporten kommer i andra hand.

In med lama jättebyggen till banor i konstiga länder (Kina, Abu Dhabi, Bahrain, Singapore) och ut med de klassiska populära banorna i Europa verkar vara Äckelstones melodi. (Magny Cours, A1 Ring och på tur står kanske Spa Francorchamps, Catalunya och Ungern.) Europas GP ska naturligtvis vara på Nurnburgring och Tysklands på Hockenheim.
Citera
2011-11-28, 11:25
Medlem
Ozmeisters avatar
Då var en tråkig och förutsägbar säsong till ända. Man visste ju redan efter Australien hur det hela skulle sluta. Skönt dock att vi slapp se Bahrain!

Det jag dock insett denna säsong är det att Vettel i sig själv är riktigt duktig. Webber borde placerat sig betydligt bättre om bilen varit så överlägsen.

Tycker att man kan spekulera i huruvida Vettel verkligen hade växellådsproblem eller om han/teamet gav segern till Webber för att vara "snäll". Alltid kul att vara konspiratorisk i F1

Ferrari måste hitta en geni någon stans i världen som kan slå A.Newey till nästa säsong, eller skicka maffian till RBR och "ge honom ett erbjudande som han inte.....".

Årets lyft måste helt klart vara Kovalainen och Team Lotus! Hoppas att det fortsätter!
Mercedes GP har också rest sig en bit. Tror att de behåller sin line-up till nästa säsong.

Förare som trots kontrakt förhoppningsvis slutar till kommande säsong:
1.Trulli
2.Massa
3.Barrichello

Tack för den här säsongen, kul att många nya användare hittade hit och till Flashback F1 2011.
Citera
2011-11-28, 16:09
Medlem
Zippis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _ZoutH
Tyvärr ser det ut som att införandet av USAs grand prix sker på bekostnad av Turkiet. Gillar verkligen den banan.

Har inte hört något senaste veckan men är inte Texas-banan på väg att läggas ner? Pengar som Bernie ville ha i förväg ville myndigheterna inte betala ut före första racet är kört. Turkiet kommer tyvärr läggas ner hur som helst eftersom intresset är så lågt.

Var inte problemet med Magny Cours att den låg mitt ute i ingenstans och var ett logistiskt helvete?

Citat:
Ursprungligen postat av Ozmeister
Det jag dock insett denna säsong är det att Vettel i sig själv är riktigt duktig. Webber borde placerat sig betydligt bättre om bilen varit så överlägsen.

Tycker det är riktigt synd att Webber inte har kunnat leverera (speciellt i starterna). Spekulationerna att däcken inte passar honom kan väl stämma till viss del. Om Button har fått världens uppsving med dem så borde dem missgynna någon annan.

Citat:
Ferrari måste hitta en geni någon stans i världen som kan slå A.Newey till nästa säsong, eller skicka maffian till RBR och "ge honom ett erbjudande som han inte.....".
Lägg en avhuggen framvinge i hans säng!
Citera
2011-11-28, 16:31
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knappen
Det har åtminstone märkts på aktiviteten i den här tråden att spänningen försvann tidigt. 2010-tråden hade nästan 3000 inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av _ZoutH

Bernie Äckelstone kan väl ta bort skitbanor som Valencia, Singapore eller Abu Dhabi. Förbannar redan den dagen han tar bort Belgiens GP och ersätter med ytterligare ett maffigt nybygge långt bort där allt endast handlar om pengar och sporten kommer i andra hand.

In med lama jättebyggen till banor i konstiga länder (Kina, Abu Dhabi, Bahrain, Singapore) och ut med de klassiska populära banorna i Europa verkar vara Äckelstones melodi. (Magny Cours, A1 Ring och på tur står kanske Spa Francorchamps, Catalunya och Ungern.) Europas GP ska naturligtvis vara på Nurnburgring och Tysklands på Hockenheim.
Nja, Austin blir nog inte av förrän 2013. Bygget är stoppat och Ecclestone har gått ut med att chansen för ett GP 2012 är mikroskopisk.

Angående Turkiet så har jag sagt och säger det igen; loppet ligger helt fel i kalendern. Har själv besökt GP:et 06 och 07, då var det nästan fullsatt. Anledningen till det var att majoriteten av publiken var turister, b.la många polacker, och turister kommer inte i maj. Loppet låg i augusti tidigare, då är det turistsäsong.

Att det inte körs något GP på Magny-Cours är en välsignelse, tråkigare bana får man leta efter. Om Catalunya försvann skulle jag inte klaga heller, bilbanan nummer ett, som teamen kan utan och innan p.g.a. alla tester som äger rum där.

Sen är det inget större fel på banan i Shanghai, förutom att det knappt är någon publik där. Loppen har dock varit intressanta.

Citat:
Då var en tråkig och förutsägbar säsong till ända. Man visste ju redan efter Australien hur det hela skulle sluta. Skönt dock att vi slapp se Bahrain!

Tycker att man kan spekulera i huruvida Vettel verkligen hade växellådsproblem eller om han/teamet gav segern till Webber för att vara "snäll". Alltid kul att vara konspiratorisk i F1

Årets lyft måste helt klart vara Kovalainen och Team Lotus! Hoppas att det fortsätter!
Mercedes GP har också rest sig en bit. Tror att de behåller sin line-up till nästa säsong.

Förare som trots kontrakt förhoppningsvis slutar till kommande säsong:
1.Trulli
2.Massa
3.Barrichello

Tack för den här säsongen, kul att många nya användare hittade hit och till Flashback F1 2011.
Med tanke på det som hände i Abu Dhabi för ett år sen så trodde man att Ferrari skulle ta sig i kragen, men icke! Nicholas Tombazis skapelse är för dålig och Pat Fry har inte lyft teamet heller. Ändå kan jag inte låta bli att imponeras av Alonso, det finns ingen annan förare som kan krama ur maximalt ur en bil så som han.

Att Barrichello tvingas lägga av är väl mer eller mindre klart. Hans enda hopp står till att skaka fram x antal miljoner för att köpa sig en stol, men jag har svårt att se vart han skulle få plats någonstans. Williams lär behålla Maldonado så länge man är beroende av PDVSA:s oljeslantar.

Det hade helt klart varit roligare att se Chandhok köra för Caterham nästa år, jämfört med Trulli. Fast att lyssna till Chandhok under FP och vissa GP:n (då Davdison är frånvarande) när han gästar Radio 5 Live är minst lika skoj.

Det är däcken som har ställt till det för Webber. Han har en aggressiv körstil och Pirellidäcken har inte varit hans vän. Fixar han att reda ut det så ska han kunna knipa minst två segrar under 2012. Vad gäller Vettel så är det slut på superlativen. Han har allt, inkl. en personlighet som bara Schumacher kan drömma om.
Citera
2011-11-28, 18:25
Medlem
_ZoutHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Nja, Austin blir nog inte av förrän 2013. Bygget är stoppat och Ecclestone har gått ut med att chansen för ett GP 2012 är mikroskopisk.

Angående Turkiet så har jag sagt och säger det igen; loppet ligger helt fel i kalendern. Har själv besökt GP:et 06 och 07, då var det nästan fullsatt. Anledningen till det var att majoriteten av publiken var turister, b.la många polacker, och turister kommer inte i maj. Loppet låg i augusti tidigare, då är det turistsäsong.

Att det inte körs något GP på Magny-Cours är en välsignelse, tråkigare bana får man leta efter. Om Catalunya försvann skulle jag inte klaga heller, bilbanan nummer ett, som teamen kan utan och innan p.g.a. alla tester som äger rum där.

Sen är det inget större fel på banan i Shanghai, förutom att det knappt är någon publik där. Loppen har dock varit intressanta.
Magny Cours minns jag inte jättemycket av faktist och Catalunya är väl ingen favorit heller, bara ett exempel. Men tänk ifall klassiker som Silverstone, Hockenheim, Nurnburgring, Monaco och Spa skulle strykas? Hemska tanke.

När det gäller Abu Dhabi, Bahrain, Singapore och Shanghai så känns det som att man bara bygger stora fräsiga läktare och paddocks och strävar efter att vara annorlunda. Hörde/läste någonstans att oljeshejkerna i Abu Dhabi hade blivit rasande för att Shanghai hade en längre raksträcka. Sen den där fåniga depåutfarten som går i en tunnel under banan och upp på andra sidan.... bara för att ingen annan har det och att det är annorlunda?
Citera
2011-11-29, 12:33
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Ett antal inlägg flyttade till silly season 2012.

/Moderator
Senast redigerad av Cousin Cocaine 2011-11-29 kl. 12:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in