2016-04-01, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martin_katt
Haha, förekommer ordet Gud ibland enligt dig?

Varje möte inleds med ingressen och avslutas med sinnesrobönen. Ingressen innehåller ordet Gud på många ställen och sinnesrobönen på ett. Utöver detta så delar ett antal medlemmar däremellan om att AA och Gud har sett till att de är nyktra idag. Utöver detta förväntas medlemmarna att leva efter stegen och följa litteraturen, vilken innehåller ordet Gud på hundratals ställen.

Du har tidigare skrivit att du lade korten på bordet inför din arbetsgivare och att du sedan skickades till ett behandlingshem. Det låter ganska långt ifrån att gå på ett möte anonymt. Hur skall du ha det? Jag förstår att du är ärlig enligt AA:s definition eftersom att ändamålen helgar medeln när det kommer till att sprida budskapet, men inser du inte att vi så kallade haters ser igenom fasaden?

No tolkar du mina inlägg som en sann missbrukare, jag gick på mitt första AA möte anonymt INNAN jag berättade för min arbetsgivare och fick behandlingen på behandlingshemmet. Medlemmarna på AA gav mej styrkan och modet att våga berätta sanningen. Idag mår jag fantastiskt bra och är helt nykter. Du får gärna försöka att få mej upprörd men det fungerar inte, tyvärr.

Som Dynami skriver, vad är ditt alternativ till behandlingshem/AA? Kanske är det att göra som du och fortsätta missbruka lyckopiller och alkohol men det mår inte jag bra av, gör du det?
Citera
2016-04-01, 13:47
Medlem
martin_katts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa66
No tolkar du mina inlägg som en sann missbrukare, jag gick på mitt första AA möte anonymt INNAN jag berättade för min arbetsgivare och fick behandlingen på behandlingshemmet. Medlemmarna på AA gav mej styrkan och modet att våga berätta sanningen. Idag mår jag fantastiskt bra och är helt nykter. Du får gärna försöka att få mej upprörd men det fungerar inte, tyvärr.

Som Dynami skriver, vad är ditt alternativ till behandlingshem/AA? Kanske är det att göra som du och fortsätta missbruka lyckopiller och alkohol men det mår inte jag bra av, gör du det?
Dina personangrepp är ett typiskt tecken på att du är indoktrinerad i sekten.

Du frågar efter alternativ eftersom att du vet att det tyvärr inte finns så många. Vad jag dock vet är att tolvsteg inte hjälper och aldrig har hjälpt, de som blir nyktra hade blivit det ändå. Detta innebär att det i mina ögon tyvärr knappt finns någon missbruksvård i Sverige, möjligtvis med undantag för något eller några hem och beroendemottagningar.
Citera
2016-04-01, 15:23
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:

Du frågar efter alternativ eftersom att du vet att det tyvärr inte finns så många. Vad jag dock vet är att tolvsteg inte hjälper och aldrig har hjälpt, de som blir nyktra hade blivit det ändå. Detta innebär att det i mina ögon tyvärr knappt finns någon missbruksvård i Sverige, möjligtvis med undantag för något eller några hem och beroendemottagningar.
Inte riktigt meningsfullt att argumentera med dig. Du har din åsikt klar och får ju såklart behålla den.

Det du påstår är däremot inte sant. Likväl som det finns människor som misslyckats med 12-steg finns det naturligtvis dom som lyckats. Tror jag alla förstår för annars skulle inte metoden finnas kvar efter typ 70år.
Själv blev jag drogfri via psykakuten-avgiftning-behandlingshem-efterbehandling-AA möten, ca 1,5år. Det var då inte de själva 12 stegen som gjorde mig drogfri, utan de tankar/insikter jag fick och de människor jag träffade i samband med hela resan.

Har inte gjort de 12 stegen praktiskt och går inte heller sedan nästan 2 år på möten. Kan bara konstatera att om jag inte hade gjort den "uppoffringen" med möten efter behandlingshemmet, så är jag inte säker på att jag överlevt. Hade förmodligen pga ensamhet i situationen börja tycka att allt var åt helvete, lika bra att börja supa och knarka igen....

Ni som är nere djupt i skiten, ge inte upp utan försök ta den hjälp som finns att få. Då kan AA/NA vara det första steget. Det är trots allt gratis och anonymt. Sedan att lyckas enbart med hjälp av AA/NA är nog svårt imo. Tror de flesta behöver både medicinsk och psykologisk hjälp på resan. De jag träffat och som lyckats bli drogfria enbart med möten och 12-steg, har alla gått all in med stegarbetet.

Det viktigaste är alltid att våga ta steget mot beroendet, sedan vilket steg kan vara skit samma kanske. Våga gå emot den där jäveln som hela tiden kräver mer och mer, varenda jävla morron.
Senast redigerad av Morfar-52 2016-04-01 kl. 15:27.
Citera
2016-04-01, 15:25
Medlem
Citat:

Så för att summera, du anser att alla människor som blivit nyktra/drogfria med hjälp av AA eller NA hade blivit det ändå, och att vi som påstår att AA och NA hjälpt oss att finna nykterhet och drogfrihet är hjärntvättade sektmedlemmar. Ok, bra, då vet jag var du står. Varför slutar inte du då att missbruka?
Citera
2016-04-01, 17:48
Medlem
martin_katts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Inte riktigt meningsfullt att argumentera med dig. Du har din åsikt klar och får ju såklart behålla den.

Det du påstår är däremot inte sant. Likväl som det finns människor som misslyckats med 12-steg finns det naturligtvis dom som lyckats. Tror jag alla förstår för annars skulle inte metoden finnas kvar efter typ 70år.
Själv blev jag drogfri via psykakuten-avgiftning-behandlingshem-efterbehandling-AA möten, ca 1,5år. Det var då inte de själva 12 stegen som gjorde mig drogfri, utan de tankar/insikter jag fick och de människor jag träffade i samband med hela resan.

Har inte gjort de 12 stegen praktiskt och går inte heller sedan nästan 2 år på möten. Kan bara konstatera att om jag inte hade gjort den "uppoffringen" med möten efter behandlingshemmet, så är jag inte säker på att jag överlevt. Hade förmodligen pga ensamhet i situationen börja tycka att allt var åt helvete, lika bra att börja supa och knarka igen....

Ni som är nere djupt i skiten, ge inte upp utan försök ta den hjälp som finns att få. Då kan AA/NA vara det första steget. Det är trots allt gratis och anonymt. Sedan att lyckas enbart med hjälp av AA/NA är nog svårt imo. Tror de flesta behöver både medicinsk och psykologisk hjälp på resan. De jag träffat och som lyckats bli drogfria enbart med möten och 12-steg, har alla gått all in med stegarbetet.

Det viktigaste är alltid att våga ta steget mot beroendet, sedan vilket steg kan vara skit samma kanske. Våga gå emot den där jäveln som hela tiden kräver mer och mer, varenda jävla morron.
Varför är det inte meningsfullt att debattera med någon som inte håller med? Jag vill ogärna kalla dig för tolvstegare, men tolvstegare i har i allmänhet svårt att debattera. Detta är inte så konstigt eftersom att de vanligtvis brukar debattera med skakiga nykomlingar och därför befinner sig i antingen ett makttillstånd eller ett psykologiskt övertag. Inom AA förekommer som jag ser det ingen debatt angående stegen, det är helt dött. Håller du med mig om detta?

Jag vill som sagt inte kalla dig för tolvstegare, men jag tycker att det är lite symptonatiskt att du säger att de som inte blir nyktra har misslyckats med programmet. Det har inte slagit dig att det kan förhålla sig på ett rakt motsatt sätt, det vill säga att programmet har misslyckats? Inom AA är svaret givet, programmet är perfekt och det är ALLTID individens fel om denne inte lyckas. Jag har varit på hundratals möten och jag har ALDRIG NÅGONSIN varit med om att någon på något sätt har ifrågasatt programmet eller dess effektivitet. Håller du med mig om detta?

Anledningen till att jag säger att programmet inte fungerar är att det inte har någon påvisbar effekt. Det kan säkert vara så att du har känt dig hjälpt av att gå på möte i början av din nykterhet, men det säger ju inget om programmet som du säger att du inte har gjort. Jag tror dig, det är stor skillnad på ditt och pappa66:s sätt att debattera och det är för mig tydligt vem som är insyltad i programmet. Jag har varit på så många möten och känner igen beteendet, så det går inte att lura mig.

Jag har inget emot konceptet med en grupp där missbrukare träffas och delar med sig av sina erfarenheter, men AA är inte en sådan organisation. Innan jag gick till AA så trodde jag att det var en självhjälpsgrupp, men min upplevelse (vilken uttryckligen finns inskriven i traditionerna) är att syftet med AA är att sprida programmet i samhället.
Citera
2016-04-01, 19:17
Bannlyst
Citat:
Jag vill som sagt inte kalla dig för tolvstegare, men jag tycker att det är lite symptomatiskt att du säger att de som inte blir nyktra har misslyckats med programmet. Det har inte slagit dig att det kan förhålla sig på ett rakt motsatt sätt, det vill säga att programmet har misslyckats? Inom AA är svaret givet, programmet är perfekt och det är ALLTID individens fel om denne inte lyckas. Jag har varit på hundratals möten och jag har ALDRIG NÅGONSIN varit med om att någon på något sätt har ifrågasatt programmet eller dess effektivitet.

Jag har inget emot konceptet med en grupp där missbrukare träffas och delar med sig av sina erfarenheter, men AA är inte en sådan organisation. Innan jag gick till AA så trodde jag att det var en självhjälpsgrupp, men min upplevelse (vilken uttryckligen finns inskriven i traditionerna) är att syftet med AA är att sprida programmet i samhället.

Jag har ifrågasatt programmet och i princip undantaglöst blivit åthutad, programmet är totalitärt och det finns ett dolt övergripande syfte med underkastelsen under en "högre makt".

Detta syfte är att betinga människor så att de kritiklöst accepterar den totalitära världsregering vi, som har ögonen öppna, nu kan se manifesteras och som implementerats under lång tid.

I detta avslöjande klipp finns en bild 3.40 - 4.10 som är talande, den visar klart den välbekanta symbolen som används i 12-stegsmedaljer såväl som på dollarsedeln, kyrkan, scientologin m.m. och som symboliserar övermakten.
https://www.youtube.com/watch?v=tae48LZLbJw

https://sv.wikipedia.org/wiki/Det_allseende_%C3%B6gat

Ord och inga Visor!
- Alcoholics Anonymous: Twelve Steps to Hell - Antichrist Agenda Revealed
https://www.youtube.com/watch?v=W8W9F_mhYjY
Senast redigerad av Zambolero 2016-04-01 kl. 19:28.
Citera
2016-04-01, 22:16
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52

Det finns som jag ser det tre olika utfall av tolvstegande. Alla utfallen finns representerade i tråden, men jag vill inte peka ut någon. De är ganska lätta att peka ut och jag överlåter till dig och andra att göra detta om ni vill.

Det första utfallet är att personen i fråga faller pladask för stora boken och förvandlas till en tolvstegsrobot. De blir visserligen nyktra, men till vilket pris? För mig är detta utfall lika lockande som att tvångsmedicineras med neuroleptika eller ett skott i pannan. För individens personlighet och tankeverksamhet så har dessa två alternativ samma effekt som tolvsteg.

Det andra utfallet är att personen i fråga går på lite möten, men att han trots detta lyckas stå emot stegen och förbli självständig. Efter ett tag tenderar de att hoppa av rörelsen eftersom att det blir jobbigt att sitta i en grupp och antingen vara i konflikt med talibanerna (det finns som det påpekas i tråden informella regler som förbjuder kritik av programmet) eller att under en längre tid låtsas som att programmet fungerar.

Det tredje utfallet är att personen i fråga går på möten och delvis tar till sig programmet. Detta utfall tenderar att resultera i dåligt självförtroende och överdriven självkritik där personerna frågar sig vad de har gjort för fel. Denna kategori tenderar att efter ett tag ramla ur tolvstegsrörelsen med kraftig tolvstegsförvirring eller i värsta fall tolvstegspsykos, vilket ofta leder till kraftiga återfall (programmet säger att de inte kan sluta efter första glaset) som kan resultera i döden.

Vi har olika åsikter, men vi tillhör båda kategori två. Frågan som jag ställer mig är varför du är positiv till programmet (trots att du uppenbarligen valde bort det) medan jag är negativ. Min teori är att du var i sämre skick än vad jag var och därför inte gjorde motstånd mot programmets värderingar under din tid på behandlingshemmet. Jag tror även att vi kan ha olika personligthetstyper och att jag bland annat har svårare med auktoriteter, motsägelser och lögner (det finns många motsägelser och lögner i litteraturen) än vad du har. Vad är din teori? Varför valde du bort programmet?

Jag blev tvingad och gjorde omedelbart motstånd, vilket inte uppskattas av tolvstegsindustrin. Personalen är bland annat programmerad till att visa enad front mot patienten/klienten/fången (välj det som passar), vilket i mina ögon är professionell mobbning. Detta tror jag var det som formade min syn på tolvstegsrörelsen.
Citera
2016-04-02, 02:53
Medlem
KomTillTros avatar
Jag önskar att ni hatare inser att det ni skriver är skadligt och riskerar många människors tillfrisknande. Vad händer om en alkoholist söker efter hjälp och läser den här tråden?

Sluta skriv om saker som ni inte känner till!
Citera
2016-04-02, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillTro
Jag önskar att ni hatare inser att det ni skriver är skadligt och riskerar många människors tillfrisknande. Vad händer om en alkoholist söker efter hjälp och läser den här tråden?

AA:s tillfrisknande-procent är 5% (bortsett från de som lämnar omgående, AA:s egna undersökning samt andra metaanalyser som finns att finna).

Patienter som inte får någon hjälp och INTE går på AA blir nyktra i 5% av fallen. Alltså har "ingen behandling" samma eller bättre %.

Metaanalyser visar att patienter i tolvstegsprogrammet har 5-9 ggr allvarligare återfall än de andra kontrollgrupperna.

Tolvstegsprogrammet är farligt, visst trivs en del där men statistiskt sett ör det hälsovådligt. Länkar till mina påståenden är presenterade massor med gånger i tolvstegstrådarna i forumet.

**hick**
Citera
2016-04-02, 08:42
Medlem
aislings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullgubben
AA:s tillfrisknande-procent är 5% (bortsett från de som lämnar omgående, AA:s egna undersökning samt andra metaanalyser som finns att finna).

Patienter som inte får någon hjälp och INTE går på AA blir nyktra i 5% av fallen. Alltså har "ingen behandling" samma eller bättre %.

Metaanalyser visar att patienter i tolvstegsprogrammet har 5-9 ggr allvarligare återfall än de andra kontrollgrupperna.

Tolvstegsprogrammet är farligt, visst trivs en del där men statistiskt sett ör det hälsovådligt. Länkar till mina påståenden är presenterade massor med gånger i tolvstegstrådarna i forumet.

**hick**

Statistik är statistik. Kan läsas på många sätt. Men det kan lika väl vara så att dessa 5% hade inte blivit nyktra utan programmet och de 5% som klarar sig på andra sätt gör det så. Det kan även vara så att de som får återfall från programmet har ett annat typ av missbruk samt har en annan typ av personlighet som gör att de missbrukar mer destruktivt tex.

(Just den meningen du skriver om återfall är väldigt kryptiskt eftersom alla missbruk är individuella).

Så ja, vi är olika och vi behöver olika saker för att hitta ett nyktert och drogfritt liv. Ni som sitter här och gnäller och tjafsar om programmen i dessa trådar är precis lika "hjärntvättade" om att det INTE fungerar och att er väg är bäst som de som ni kritiserar inom programmet är. Inte ett dugg bättre!

Det finns en devis som så ofta missförstås: Lev och låt leva! Det betyder att låta andra människor få ta ansvar och göra sina egna val. Respektera att andra vill, kan och gör på andra sätt och var ödmjuk. Du kan bara leva och förändra ditt eget liv.
Citera
2016-04-02, 08:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillTro

Väldigt många som skriver här är personer som har stor erfarenhet av 12 steg och ansett det vara ett hot mot deras drogfrihet. Det är väl bara bra att de nyanserar diskussionen och varnar andra? Är man en sån personlighetstyp som lätt utnyttjas av sekter kanske det människor skrivit här räddat den alkoholisten, från en evig process av tillfrisknande där de aldrig blir fria och ständigt tar återfall.

Själv har jag gått på möten då och då men har nu slutat helt sen fem månader och närmar mig åtta månaders drogfrihet.

Släpp hatarkortet, det börjar bli löjligt när ni drar det i ansiktet på människor så fort de uttalar en åsikt ni inte håller med om.
- Kan inte alla ni hatare som inte gillar melonglass sluta yttra er!
Citera
2016-04-03, 00:13
Medlem
KomTillTros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qonnieh88
Väldigt många som skriver här är personer som har stor erfarenhet av 12 steg och ansett det vara ett hot mot deras drogfrihet. Det är väl bara bra att de nyanserar diskussionen och varnar andra? Är man en sån personlighetstyp som lätt utnyttjas av sekter kanske det människor skrivit här räddat den alkoholisten, från en evig process av tillfrisknande där de aldrig blir fria och ständigt tar återfall.

Själv har jag gått på möten då och då men har nu slutat helt sen fem månader och närmar mig åtta månaders drogfrihet.

Släpp hatarkortet, det börjar bli löjligt när ni drar det i ansiktet på människor så fort de uttalar en åsikt ni inte håller med om.
- Kan inte alla ni hatare som inte gillar melonglass sluta yttra er!
Jag håller inte med om att de hatare som skriver här har erfarenhet från vår gemenskap. Det handlar om människor som inte vågar vara ärliga och följa vårt enkla program.

Att tala om tolvstagspsykos, sekter, att programmet är verkningslöst och annat är inget annat än ren ondska som dödar människor i nöd. Det handlar inte om att kritik inte är tillåten, men den är alltid fel och kan på sina håll, till exempel på öppna forum, vara direkt olämplig och skadlig.

Alla människor som kommer till oss gör det frivilligt och om de förmår vara ärliga mot sig själva så fungerar programmet. Det är uppenbart att människor som Gynekologstol bara är ute efter att förstöra, för varför skulle han annars göra motstånd mot den hjälp han fick och dessutom skryta om det på internet?

Att jämföra programmet med glass är att nedvärdera det arbete som görs inom gemenskapen. Det är med andra ord inte relevant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in