2013-02-02, 14:30
Medlem
dxdts avatar
Boota om för kerneluppdateringar? Vad är ni för barbarer? Man använder ju såklart kexec!
Citera
2013-02-02, 14:55
Medlem
Tjatters avatar
Förstår inte tjatet om omstarter vid uppdateringar, i HA miljöer har man redundans och har man inte tekniker som är dumma i huvudet så är det inget problem oavsett operativsystem. Desktopsidan behöver vi ju inte ens gå in på då det gäller downtime för uppdateringar...

"Varför Linux?"
-För att jag gillar att använda det, krångligare behöver man inte göra det.
Citera
2013-02-02, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cecilia.
Har använt ubuntu/lubuntu och sen med kfce/kde eller vad det heter, förstår mig på OSet något sånär. Men känns väldigt slöseri att köra linux när jag har en så pass vass dator som jag har och kan spela alla nya spel, ett OS ska ju bara köra program och windows 7 kör flest program och är lika stabil som en pansarvagn och jag är klar med alla uppdateringar så det funkar för mig. Har ofta en upptid på 3 dygn, inget som blir segt eller ngt.

Till poängen då: Hur har ni misshandlat Windows för att få så negativa användarupplevelser, vissa saker ni tar upp har jag inte varit med om sedan W98, måste ju vara SBS. (Skit Bakom Spakarna).

Du verkar helt enkelt tycka Windows är bättre och helt såld på det och dessutom en gamer så fortsätt kör med Windows.
Det finns för och nackdelar med alla operativsystem.
Citera
2013-02-02, 15:52
Medlem
Är användare av Linux (Ubuntu) på hemmadatorn sen något år.
På jobbet har jag kört Windows XP och nu kör jag Mac.

Följande tycker jag är bra med Linux

Det är snabbt (dock blev Ubuntu 12.10 lite slött)
Det är stabilt
Inga virusproblem
Finns otroligt mycket program och superenkelt att installera program samt att uppdateringar av både installerade program och operativsystem sköter sig helt själv genom pakethanteraren.
Fritt så det kostade inget att ersätta det otroligt sega Vista jag hade.
Kul att köra något annat
Tycker det är smidigt och enkelt att hantera och det går att variera om man vill med olika skrivbordsmiljöer osv.

Nackdel med Linux
Att vissa kommersiella program kan saknas.
Vissa drivrutiner kan vara sämre (dock funkat bra för mig)
Dåligt utbud av spel och sämre på att hantera det (jag spelar inte spel så det stör inte mig)
Citera
2013-02-02, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotel
Är användare av Linux (Ubuntu) på hemmadatorn sen något år.
På jobbet har jag kört Windows XP och nu kör jag Mac.

Följande tycker jag är bra med Linux

Det är snabbt (dock blev Ubuntu 12.10 lite slött)
Det är stabilt
Inga virusproblem
Finns otroligt mycket program och superenkelt att installera program samt att uppdateringar av både installerade program och operativsystem sköter sig helt själv genom pakethanteraren.
Fritt så det kostade inget att ersätta det otroligt sega Vista jag hade.
Kul att köra något annat
Tycker det är smidigt och enkelt att hantera och det går att variera om man vill med olika skrivbordsmiljöer osv.

Nackdel med Linux
Att vissa kommersiella program kan saknas.
Vissa drivrutiner kan vara sämre (dock funkat bra för mig)
Dåligt utbud av spel och sämre på att hantera det (jag spelar inte spel så det stör inte mig)

Kan hålla med om att vissa drivrutiner till Linux är dåliga. Men det bror oftast på att utvecklarna vägrar skriva bra
drivrutiner till Linux. Utan satsar bara Windows. Och då kan tyvärr inte någon ut av oss som använder Linux
eller dom som utvecklar det göra så mycket. Sen angående spel så tror jag det kommer bli bättre under detta
året. Eftersom tex Steam har släppts till Linux och det lär säkert komma ännu flera spel.
Citera
2013-02-02, 17:36
Medlem
closecuts avatar
Fördel Linux: Anpassningsbart och stabilt. Saker funkar. Standarder följs.
Nackdel Linux: Inte idiot-säkert. Om du vet med dig att du tycker det börjar bli besvärligt när du ska uppgradera drivrutiner i Windows, blir vansinnig och ringer supporten när din trådlösa anslutning inte fungerar som du vill eftersom du valt "publik anslutning" istället för "hemnätverk", och inte förstår skillnaden mellan att formatera och partitionera så ska du hålla dig borta från linuxdistarna några år till. För din och vår skull. Jag hade tänkt sätta det som fördel, men inser att idioterna inte håller med mig. En annan nackdel är att Visual Studio inte finns, och alternativen är inte i närheten. Det gör ont att säga det, men Microsoft har skapat något bra. Visual Studio

Fördel Windows: Nästan lika idiot-säkert som OS X. Det är svårt att göra fel, om man inte är lite mer korkad än genomsnittet. Visual Studio.
Nackdel Windows: Nästan lika idiot-säkert som OS X. De flesta som är lite mer korkade än genomsnittet väljer Windows. Om sådana finns i din omgivning kommer de tro att du är supporten när de dragit på sig virus, de kommer ringa dig och vara arga för att windows inte startar efter en formatering och vara för korkade för att hålla sig uppdaterade och säkra. Är du poweruser och sitter med Windows av jobb/spel/produktivitetsskäl så låt för bövelen inte dina "mer korkad än genomsnittet"-vänner veta att du gör det. Du kommer inte få en lugn stund.

Enligt min ringa åsikt.
Citera
2013-02-03, 06:17
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Alla linuxsystem kräver också att man startar om vid systemuppdateringar, men av någon märklig anledning gnäller ni bara på Windows i det avseendet. Hyckleri kallas det för. Dessutom säger du emot dig själv. Omstart har inget med stabiliteten att göra per se.

Windows update vill att min burk ska startas om någon gång i veckan eller, oavsett hur löjliga uppdateringarna än må ha varit, min linux-server vill bara boota om efter en ny kernel har kommit in.
Citera
2013-02-03, 13:57
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Windows update vill att min burk ska startas om någon gång i veckan eller, oavsett hur löjliga uppdateringarna än må ha varit, min linux-server vill bara boota om efter en ny kernel har kommit in.

Och du förstår inte skillnaden i att en server utan GUI vill boota om färre gånger vid uppdateringar än vad ett GUI-baserat system som Windows gör? Tänk vilken systemexpert man blir så fort man lekt lite i Linux.
Citera
2013-02-03, 14:13
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Och du förstår inte skillnaden i att en server utan GUI vill boota om färre gånger vid uppdateringar än vad ett GUI-baserat system som Windows gör? Tänk vilken systemexpert man blir så fort man lekt lite i Linux.

Ursäkta, samma gällde ju även min jättebloatade Ubuntu-desktop.
Citera
2013-02-03, 14:28
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursäkta, samma gällde ju även min jättebloatade Ubuntu-desktop.

Märkligt, när jag körde in U12.10 på en separat partition så vill den tanka 237(?) uppdateringar, minst 8 av dem var kernel-relaterade som jag kunde se och ett dussintal var relaterade till Unity (dvs GUI:en). Samtliga av dessa 20-21 uppdateringar krävde en omstart. 12.10 släpptes 18 okt, det blir alltså mer än en systemomstart per vecka om man fördelar det jämnt.

Om det är något som Windows gör lite sämre vid uppdateringar så är det att vissa systemuppdateringar inte klarar av att installeras samtidigt. Det gör att omstart måste ske lite fler gånger än på Linux med dpkg eller delta-rpm som tillåter en lite mer flexibel hantering av systemuppdateringar än vad msi gör.

Dock misstänker jag att C++ layern COM/COM+ i Windows ligger bakom mycket av omstarterna även vid "triviala" uppdateringar. Maken till sörja av ett framework får man leta efter.
Citera
2013-02-03, 14:33
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Märkligt, när jag körde in U12.10 på en separat partition så vill den tanka 237(?) uppdateringar, minst 8 av dem var kernel-relaterade som jag kunde se och ett dussintal var relaterade till Unity (dvs GUI:en). Samtliga av dessa 20-21 uppdateringar krävde en omstart. 12.10 släpptes 18 okt, det blir alltså mer än en systemomstart per vecka om man fördelar det jämnt.

Om det är något som Windows gör lite sämre vid uppdateringar så är det att vissa systemuppdateringar inte klarar av att installeras samtidigt. Det gör att omstart måste ske lite fler gånger än på Linux med dpkg eller delta-rpm som tillåter en lite mer flexibel hantering av systemuppdateringar än vad msi gör.

Dock misstänker jag att C++ layern COM/COM+ i Windows ligger bakom mycket av omstarterna även vid "triviala" uppdateringar. Maken till sörja av ett framework får man leta efter.

Jag stannade på 12.04 så 12.10'an tänker jag inte uttala mig om, men faktum kvarstår att Windows är bra mycket känsligare på vilka sorters uppdateringar som kräver en omstart, och det faktumet att man inte har någonting att säga till om saken utan om man inte är på sin vakt så startar den om åt en är ju bara fantastiskt löjligt.

..Sen den saken att Linux är fantastiskt mycket snabbare på att installera uppdateringarna är ju en annan sak. Hur många gånger har man inte suttit och vääääntat på att Win ska stänga av sig själv medans den installerar >200 uppdateringar i en kvart eller så. Sen när man startar den igen så ska den göra samma procedur en gång bara för att..
Senast redigerad av BenAsslick 2013-02-03 kl. 14:36.
Citera
2013-02-03, 14:39
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Jag stannade på 12.04 så 12.10'an tänker jag inte uttala mig om, men faktum kvarstår att Windows är bra mycket känsligare på vilka sorters uppdateringar som kräver en omstart, och det faktumet att man inte har någonting att säga till om saken utan om man inte är på sin vakt så startar den om åt en är ju bara fantastiskt löjligt.

Du får väl köra enbart Linux då om du blir så blöt i ögat av Windows, stackare där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in