2010-11-03, 04:28
Medlem
Jag funderar lite på att införskaffa Ubuntu eller något annat Linux-system. Dock så är jag fortfarande rätt så osäker om det verkligen är värt det.

En enkel fråga till er som använder det, varför valde du Linux?
Citera
2010-11-03, 05:25
Medlem
Svinsvens avatar
Jag gillar inte Windows, antagligen för att jag har använt Unix/Linux mycket mer än Windows. Förmodligen klassas jag som "religiös fanatiker" och inte minst nörd. Min högskola använde nästan uteslutande Unix i undervisningen så hjärntvätten blev i det närmast total. Jag tycker Windows gör mycket "fel" och är alltför begränsande när man vill konfigurera saker eller behöver göra ett skript för något man behöver få gjort.

Linux är annorlunda. Är du van vid Windows kommer det att bli en startsträcka. Därmed inte sagt att du inte kommer att gilla det. Mycket av det som finns till Windows finns även till Linux och är dessutom gratis "på riktigt".
Citera
2010-11-03, 07:22
Medlem
flirs avatar
Jag håller nog med Svinsven, dock hade jag inte det som undervisning, men pysslat med det sen man var liten.

Huvudanledningen till att jag kör GNU/Linux är server syfte, dock kör jag det på min "main" dator också, allt är ju gratis och stabilt, snabbt, no reboots etc etc, listan kan göras lång

Jag tycker du kan ge tex Ubuntu ett försök iallafall och se vad du tycker.

Lycka till
Citera
2010-11-03, 09:41
Medlem
Fuzes avatar
När jag år 2007 helhjärtat gick över till Linuxbaserade system gjorde jag det för att jag var trött på Microsofts sätt att uttnyttja marknaden samt deras supertröga system och oförmåga att använda dem som jag själv vill.
Citera
2010-11-03, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aceton-Sture
Jag funderar lite på att införskaffa Ubuntu eller något annat Linux-system. Dock så är jag fortfarande rätt så osäker om det verkligen är värt det.

En enkel fråga till er som använder det, varför valde du Linux?

För att Xubuntu inte tar 5 minuter att boota upp.
Citera
2010-11-03, 10:30
Jag var lite trött på korkade felmeddelanden och hur windows funkar i allmänhet. Linux är mer öppet, det är stabilare och mer logiskt. Dessutom är det ju roligt att confa
Citera
2010-11-03, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuze
När jag år 2007 helhjärtat gick över till Linuxbaserade system gjorde jag det för att jag var trött på Microsofts sätt att uttnyttja marknaden samt deras supertröga system och oförmåga att använda dem som jag själv vill.
Samma här, jag är emot Micro$ofts monopol.
Citera
2010-11-03, 11:27
Medlem
ReidarDahlens avatar
Jag valde mellan:
  • STFU.
  • Pay up bitch.
  • Windows sevens sins.
  • Security through obscurity. Aka bara håll tummarna och skaffa så stor ekplugg i röven som möjligt, vilket iof sinkar dig att släpa runt på skiten.
    Men vad har man för val om man inte ofrivilligt vill få nåt i röven en vacker dag?
VS.
  • Öppen källkod
  • "Hej, hur funkar det för dig? Aka, hela Internet är din support."
  • "Du får gärna delta att utveckla om du vill, alla kan bidra med nåt litet. I vilket fall går det bra att lära sig, här har du lite resurser! Fråga gärna!"
  • "Att man får studera och modifiera öppen och fri mjukvara under rimlig villkor."
  • "Slipper punga ut enorma belopp för minimala 'uppgraderingar', vilket är mest ett uttryck för att låsa in kunderna med en hemsk affärsmodell som är hela grunden för företagets existens."
  • "Det finns en möjlighet, för användaren att med några enkla musklick, en mailadress och lite engelska kunskaper, att föra en dialog med utvecklarna via bugtrackers, IRC osv osv.
    Helt enkelt att man deltar i ett samspel, oavsett kunskapsnivå."
Citera
2010-11-03, 14:18
Medlem
herrpages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReidarDahlen
Jag valde mellan:
  • STFU.
  • Pay up bitch.
  • Windows sevens sins.
  • Security through obscurity. Aka bara håll tummarna och skaffa så stor ekplugg i röven som möjligt, vilket iof sinkar dig att släpa runt på skiten.
    Men vad har man för val om man inte ofrivilligt vill få nåt i röven en vacker dag?
VS.
  • Öppen källkod
  • "Du får gärna delta att utveckla om du vill, alla kan bidra med nåt litet. I vilket fall går det bra att lära sig, här har du lite resurser! Fråga gärna!"
  • "Att man får studera och modifiera öppen och fri mjukvara under rimlig villkor."
  • "Slipper punga ut enorma belopp för minimala 'uppgraderingar', vilket är mest ett uttryck för att låsa in kunderna med en hemsk affärsmodell som är hela grunden för företagets existens."
  • "Det finns en möjlighet, för användaren att med några enkla musklick, en mailadress och lite engelska kunskaper, att föra en dialog med utvecklarna via bugtrackers, IRC osv osv.

Vad du skrev. ^^
Citera
2010-11-03, 14:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ReidarDahlen
Jag valde mellan:
  • STFU.
  • Pay up bitch.
  • Windows sevens sins.
VS.
  • Öppen källkod
Allt i lista två är felaktig. Har aldrig stött på sån elitism som bland Linux-utvecklare och hela Nix-sekten.
Citera
2010-11-03, 14:34
Medlem
Svartskäggs avatar
Linux är gratis. Windows är det inte.
Citera
2010-11-03, 14:49
Medlem
alciadas avatar
Linux är:
Lättare att använda än windows.
Upplevs mindre stressande.
Det går att köra många win-prog utan expertkunskap.
Linux uppdateras ofta.
Öppen källkod, väldigt många bidrar till Linux för att dom tycker det är roligt, inte bara för att dom måste vara klara ett visst datum.
Startar och stänger snabbt.
Lätt att hitta program man vill ha, och lätt att lägga till.
Bra support.
-
Har använt linux några år nu och kommer inte byta tillbaks till windows, blir helt galen av att använda windows.
-
Just det ja, det är gratis också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in