2013-03-05, 19:27
Medlem
TheBurdens avatar
Just nu kör jag Ubuntu 12.10 på min gamla XP-dator. Slängde ut XP och ersatte det med Ubuntu. XP är utdaterat.

Tycker det fungerar väldigt bra på min gamla skruttdator. Lika bra som XP gjorde. Är ganska förvånad att Unity funkade felfritt med ett gammalt Intel Express Chipset Family grafikkort. Visserligen står det "okänt" under grafikkort i systeminställningarna, men vad gör det när det fungerar som det ska? Kanske fungerar det så pass bra eftersom jag inte installerat några extra drivrutiner som ibland kan få Ubuntu att krascha helt.

Kör Firefox med Adblock Plus, Deluge för torrents (transmission suger), VLC för musik och film, och Spotify Linux Preview. Gör det jag brukar göra.

Översättningen i system var väl sådär. En del saker är på engelska fastän svenska är huvudspråk. Men det är väl en petitess i sammanhanget.

Får se hur länge det fungerar. Men än så länge inga problem. Bara Spotify som kraschat när man stängt ner det.
Senast redigerad av TheBurden 2013-03-05 kl. 19:32.
Citera
2013-03-05, 19:31
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBurden
Just nu kör jag Ubuntu 12.10 på min gamla XP-dator. Slängde ut XP och ersatte det med Ubuntu. XP är utdaterat.

Tycker det fungerar väldigt bra på min gamla skruttdator. Lika bra som XP gjorde. Är ganska förvånad att Unity funkade felfritt med ett gammalt Intel Express Chipset Family grafikkort. Visserligen står det "okänt" under grafikkort i systeminställningarna, men vad gör det när det fungerar som det ska? Kanske fungerar det så pass bra eftersom jag inte installerat några extra drivrutiner som ibland kan få Ubuntu att krascha helt.

Kör Firefox med Adblock Plus, Deluge för torrents (transmission suger), VLC för musik och film, och Spotify Linux Preview. Gör det jag brukar göra.

Översättningen i system var väl sådär. En del saker är på engelska fastän svenska är huvudspråk. Men det är väl en petitess i sammanhanget.

Får se hur länge det fungerar. Men än så länge inga problem. Bara Spotify som kraschat när man stängt ner det.

Jag kör (fortfarande) 10.10 på min dator. Kan säga att det är ALDRIG nånting som kraschar... bortsett från vissa windows-appar jag kör i Wine dvs, men det kan man ju ganska mycket räkna med.

Tjejen installerade 12.10 på sin dator igår. Ser fett snyggt ut måste jag säga...
Citera
2013-03-05, 19:35
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PenisJuice
Jag kör (fortfarande) 10.10 på min dator. Kan säga att det är ALDRIG nånting som kraschar... bortsett från vissa windows-appar jag kör i Wine dvs, men det kan man ju ganska mycket räkna med.

Tjejen installerade 12.10 på sin dator igår. Ser fett snyggt ut måste jag säga...

Jodå. Unity och den nya inloggningsskärmen ser riktigt snyggt och modernt ut. Vissa ikoner/symboler i systemet är väl ingen höjdare, men annars så ser det snyggt ut.

De borde uppdatera muspekartemat och lägga tillbaks inloggnings- och startljudet för systemet (eller skapa ett nytt). Men sånt kan man å andra sidan leva med.
Citera
2013-03-05, 19:35
Medlem
Zoms avatar
Citat:

Ibland måste du installera fler språkpaket, alla hänger inte med från installation av någon anledning. Sök på swedish och svenska i programhanteraren så lär du hitta de flesta.
Citera
2013-03-05, 19:38
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Ibland måste du installera fler språkpaket, alla hänger inte med från installation av någon anledning. Sök på swedish och svenska i programhanteraren så lär du hitta de flesta.

Aha. I see. Har dock aldrig behövt göra det tidigare. Det laddades även ner och installerades språkpaket under installation. Men ska kolla.
Citera
2013-03-05, 19:39
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Kod:
sudo apt-get install language-pack-sv*
från terminalen borde göra det.
Eller bara söka på "language-pack-sv" (utan"") i Programcentralen.
Citera
2013-03-05, 19:43
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Kod:
* kommer inte göra ett skit då den fångas upp av ditt skal istället.

Sen är det vissa grejer som inte hade prefixet language-pack också vill jag minnas, men ärligt talat var det bra länge sedan jag sist höll på med ubuntu.
Citera
2013-03-05, 19:52
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
* kommer inte göra ett skit då den fångas upp av ditt skal istället.

Sen är det vissa grejer som inte hade prefixet language-pack också vill jag minnas, men ärligt talat var det bra länge sedan jag sist höll på med ubuntu.
Varför skulle inte * göra ett skit? Du verkar inte veta vad * ens gör. Jag hoppas att du skojar.
Citera
2013-03-05, 20:11
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Kod:

Har provat att söka i programcentralen med olika söktermer. Verkar redan ha installera alla tillgängliga språkpaket. Det enda jag inte hade installerat var sånt för andra skrivbordsmiljöer (bl. a. KDE).
Senast redigerad av TheBurden 2013-03-05 kl. 20:16.
Citera
2013-03-05, 20:12
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Har provat att söka i programcentralen med olika söktermer. Verkar redan ha installera allla tillgängliga språkpaket. Det enda jag inte hade installerat var sånt för andra skrivbordsmiljöer (bl. a. KDE).
Provat att uppdatera systemet?
Kod:
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
Citera
2013-03-05, 20:17
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Provat att uppdatera systemet?
Kod:
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

Det var naturligtvis det allra första jag gjorde. Bockade även för så att det laddades ner uppdateringar under själva installation.

Hade även engelska språkpaket installerat också. Men det kanske är normalt? Kan det hända att någon av dessa krockar med varandra?
Senast redigerad av TheBurden 2013-03-05 kl. 20:21.
Citera
2013-03-05, 20:22
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Det var naturligtvis det allra första jag gjorde. Bockade även för så att det laddades ner uppdateringar under själva installation.

Hade även engelska språkpaket installerat också. Men det kanske är normalt? Kan det hända att någon av dessa krockar med varandra?
Nja.. vad är det som visas på engelska? Kanske en bugg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in