2011-06-18, 22:47
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
Terminaler och kommandotolkar behövs inte användas nuförtiden längre. Det var mest bara då när MS-DOS fanns som de behövde användas. Kan vara att Linux kanske är lite gammalmodigt dock, att man därför behöver använda terminalen för att göra vissa saker. cd användes i DOS för att byta till en annan mapp, men nuförtiden kan du bara dubbelklicka på en mapp för att gå till den.

Wiseass... Se ovanstående inlägg av kh31d4r.

T.o.m. cmd i win fyller fortfarande en funktion i många lägen. T.ex. skulle jag aldrig reparera min internetanslutning i XP's gui. Mycket snabbare och bättre resultat genom cmd > Ipconfig /release > ipconfig /renew eller flushdns.
Citera
2011-06-19, 03:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kh31d4r
cd används fortfarande till att byta mellan mappar, och bra mycket fortare än att pluppa runt i ett gui.
skulle gärna vilja se hur skrivning av mappaddresser i ett kommandotolk kan vara fortare än att helt enkelt klicka på mappar...
Citera
2011-06-19, 09:19
Medlem
funkysods avatar
Citat:
skulle gärna vilja se hur skrivning av mappaddresser i ett kommandotolk kan vara fortare än att helt enkelt klicka på mappar...

är debatten verkligen om huruvida en kommandotolk / terminal är nödvändig och eller användbar i ett operativsystem?

det beror nog rätt mycket på hur man använder sina system. jag använde terminalen mer i linux än i windows men rätt mycket i windows-system också.

det är enklare att scripta t.e.x. det går ju att göra automatiserade saker vi gui också men det känns bara onödigt krångligt.

till ämnet: linux använder man för att det är kul, enkelt (inte så mycket abstraktion mellan användare och system) och bra. windows använder man för att det förekommer överallt (tror att det är enda anledningen till att jag använder det. stöter på det i jobbet). vad man själv väljer, tja, det är väl en smaksak. microsofts produkter är hyfsat bra ändå nuförtiden, men *nix:arna är roligare. dessutom är det kul att vara delaktig på ett sätt man inte är mot microsofts produkter. jag har beta-testat åt microsoft men känner ändå inte mig riktigt delaktig på samma sätt.
Citera
2011-06-19, 09:57
Medlem
miklons avatar
Diskussionen om terminalskal/kommandotolkar/whatever är lite intressant. För en "vanlig" användare så är det ju definitivt så att det har spelat ut sin roll, oavsett om vi pratar Linux, Windows eller OS X. Det finns fortfarande enstaka fall när man som vanlig användare behöver köra ett terminalfönster för att man vill göra något speciellt, kanske lite oftare i OS X och Linux än i Windows. Men då ser det ju ut ungefär så här: Användaren startar terminalen, klistrar in ett kommando som hittats på någon hemsida och så är det klappat och klart. Det kräver ingen kunskap i sig.

Tittar man istället på administrationssidan så är terminalen långt ifrån död, tvärtom så har ju Microsoft äntligen inför ett vettigt skal i och med Powershell. Allt fler serverprodukter har numera administrationsgränssnitt som bygger på Powershell, ett exempel är Exchange 2010.

Sen är ju sådana här trådar alltid rätt speciella, eftersom de i så stor utsträckning bygger på tyckande. Det är många som "vet" att Windows 7 är dåligt för att det kommer från MS och det är många som "vet" att Ubuntu är svårare att använda än Windows, osv, osv.

Edit: För att svara på frågan om varför Linux (vilket jag tror jag har gjort några gånger tidigare i tråden) så kör jag Ubuntu privat på ett par datorer där jag inte har någon Windows-licens. Det fungerar väl rätt ok, men jag tycker att det känns lite yxigt på nåt vis och jag föredrar alla dagar i veckan Windows 7.

På jobbet kör jag Linux på en del servrar, ibland av gammal vana, ibland av licensskäl och ibland för att det gör jobbet bäst alternativt är det jag kan bäst. Jag kan t.ex. Apache bättre än IIS och således är det enklare att sätta upp en webbserver i Linux än i Windows.
Senast redigerad av miklon 2011-06-19 kl. 10:04.
Citera
2011-06-19, 11:08
Medlem
funkysods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Diskussionen om terminalskal/kommandotolkar/whatever är lite intressant. För en "vanlig" användare så är det ju definitivt så att det har spelat ut sin roll, oavsett om vi pratar Linux, Windows eller OS X. Det finns fortfarande enstaka fall när man som vanlig användare behöver köra ett terminalfönster för att man vill göra något speciellt, kanske lite oftare i OS X och Linux än i Windows. Men då ser det ju ut ungefär så här: Användaren startar terminalen, klistrar in ett kommando som hittats på någon hemsida och så är det klappat och klart. Det kräver ingen kunskap i sig.

Tittar man istället på administrationssidan så är terminalen långt ifrån död, tvärtom så har ju Microsoft äntligen inför ett vettigt skal i och med Powershell. Allt fler serverprodukter har numera administrationsgränssnitt som bygger på Powershell, ett exempel är Exchange 2010.

Sen är ju sådana här trådar alltid rätt speciella, eftersom de i så stor utsträckning bygger på tyckande. Det är många som "vet" att Windows 7 är dåligt för att det kommer från MS och det är många som "vet" att Ubuntu är svårare att använda än Windows, osv, osv.

Edit: För att svara på frågan om varför Linux (vilket jag tror jag har gjort några gånger tidigare i tråden) så kör jag Ubuntu privat på ett par datorer där jag inte har någon Windows-licens. Det fungerar väl rätt ok, men jag tycker att det känns lite yxigt på nåt vis och jag föredrar alla dagar i veckan Windows 7.

På jobbet kör jag Linux på en del servrar, ibland av gammal vana, ibland av licensskäl och ibland för att det gör jobbet bäst alternativt är det jag kan bäst. Jag kan t.ex. Apache bättre än IIS och således är det enklare att sätta upp en webbserver i Linux än i Windows.

tycker jag var bra sagt. jag försöker alltid särskilt att inte lägga värderingar i val av operativ. det är så individuellt och windows 7 och Xp är bra produkter, fungerar väl.

Ubuntu likställs tyvärr ofta men linux nuförtiden. personligen gillar jag inte Ubuntu men det är bara för att jag är van vid annat.

debatten är intressant men hamnar allt som oftast i krig mot operativsystemen. valmöjligheten gör ju bara saker mer intressant.
Citera
2011-06-19, 11:09
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Diskussionen om terminalskal/kommandotolkar/whatever är lite intressant. För en "vanlig" användare så är det ju definitivt så att det har spelat ut sin roll, oavsett om vi pratar Linux, Windows eller OS X. Det finns fortfarande enstaka fall när man som vanlig användare behöver köra ett terminalfönster för att man vill göra något speciellt, kanske lite oftare i OS X och Linux än i Windows. Men då ser det ju ut ungefär så här: Användaren startar terminalen, klistrar in ett kommando som hittats på någon hemsida och så är det klappat och klart. Det kräver ingen kunskap i sig. [---]

Agreed... skiljelinjen mellan administration & användare var en bra beskrivning av behovet av kommandotolk, och jag får väl erkänna att jag är en sån som 'vet' att win7 är dåligt... utan att ha gett det en chans...

Vista gjorde mig katatonisk en gång, sen var måttet rågat.
Citera
2011-06-19, 13:16
Medlem
_ZoutHs avatar
Citat:
Om man kan en lång sökväg utantill så går det snabbare att skriva den i terminalen än att klicka på en mapp, leta upp nästa mapp bland 200 andra osv. Men det är inte att bläddra bland mappar det alltid går snabbare (inte för mig iafl. ). När man installerar massor av paket så går det snabbare i terminal än att klicka i dem man vill ha i ett GUI.

Det verkar vara vid avancerad datoranvändning som systemadministration över massvis av klienter o.dyl. som terminalens överlägsenhet verkligen blir påtaglig.
Citera
2011-06-19, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _ZoutH
Om man kan en lång sökväg utantill så går det snabbare att skriva den i terminalen än att klicka på en mapp, leta upp nästa mapp bland 200 andra osv. Men det är inte att bläddra bland mappar det alltid går snabbare (inte för mig iafl. ). När man installerar massor av paket så går det snabbare i terminal än att klicka i dem man vill ha i ett GUI.

Det verkar vara vid avancerad datoranvändning som systemadministration över massvis av klienter o.dyl. som terminalens överlägsenhet verkligen blir påtaglig.
Jag skulle säga så här: Fördelen med terminalen är att den kan presentera en massa text osv. Samt att det är ett delsteg till programmering. Du kan genom logik kombinera olika saker i textläge. Något som ofta inte går lika bra eller smidigt i grafiskt läge.
Exempel. Jag vill kopiera alla filer i /minmapp till en USB stickan och som börjar på 2. c:\Minmapp:> Copy 2*.* e:\
Citera
2011-06-19, 14:45
Medlem
kh31d4rs avatar
Citat:

i ett vettigt skal kan man autocompleta med tab, alltså behöver du oftast skriva en eller två bokstäver och trycka på tab för varje nivå i trädet du ska ner.
Citera
2011-06-19, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _ZoutH
Om man kan en lång sökväg utantill så går det snabbare att skriva den i terminalen än att klicka på en mapp, leta upp nästa mapp bland 200 andra osv.
ja, det tar nog inte så lång tid att skriva 200 mappnamn i terminalen...

man behöver inte ens dubbelklicka på mappar, det är bara att enkelklicka om man har windows och har utforskaren till vänster om mappinnehållet. sen så kan man ju skriva mappadressen i filutforskaren också...

Citat:
Ursprungligen postat av kh31d4r
i ett vettigt skal kan man autocompleta med tab, alltså behöver du oftast skriva en eller två bokstäver och trycka på tab för varje nivå i trädet du ska ner.
påminner mig om när jag hade windows 1.0 på 80-talet... då gick jag till file menyn från alt+f osv. det kan man göra fortfarande, men det är så mycket smidigare med en musjävel.
Senast redigerad av ikosaedri 2011-06-19 kl. 20:17.
Citera
2011-06-19, 20:25
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
ja, det tar nog inte så lång tid att skriva 200 mappnamn i terminalen...

man behöver inte ens dubbelklicka på mappar, det är bara att enkelklicka om man har windows och har utforskaren till vänster om mappinnehållet. sen så kan man ju skriva mappadressen i filutforskaren också...

påminner mig om när jag hade windows 1.0 på 80-talet... då gick jag till file menyn från alt+f osv. det kan man göra fortfarande, men det är så mycket smidigare med en musjävel.

Mest problem får man såklart om man inte kan läsa, då kvittar det om man jobbar i terminal eller gui.
Citera
2011-06-19, 23:20
Medlem
funkysods avatar
trodde vi var uppe ur diket ett tag. men men. kan någon bara berätta för mig om jag ska älska gui-lösningar eller kommandon?

linux är bra, windows är bra. mac är bra men onödigt krångligt emellanåt (satt precis och hjälpte någon mappa en share. inte precis en logisk process i osx). intresserade borde ge alla en provrunda och sedan välja. det beror ju helt på intresse och användning. man kan ändra sig, lyssna på andras argument, ja helt enkelt bilda sig en mer informerad uppfattning.

det blir alltid som en religös debatt när man diskuterar valet av os
oftast kul också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in