Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
skulle gärna vilja se hur skrivning av mappaddresser i ett kommandotolk kan vara fortare än att helt enkelt klicka på mappar...
är debatten verkligen om huruvida en kommandotolk / terminal är nödvändig och eller användbar i ett operativsystem?
det beror nog rätt mycket på hur man använder sina system. jag använde terminalen mer i linux än i windows men rätt mycket i windows-system också.
det är enklare att scripta t.e.x. det går ju att göra automatiserade saker vi gui också men det känns bara onödigt krångligt.
till ämnet: linux använder man för att det är kul, enkelt (inte så mycket abstraktion mellan användare och system) och bra. windows använder man för att det förekommer överallt (tror att det är enda anledningen till att jag använder det. stöter på det i jobbet). vad man själv väljer, tja, det är väl en smaksak. microsofts produkter är hyfsat bra ändå nuförtiden, men *nix:arna är roligare. dessutom är det kul att vara delaktig på ett sätt man inte är mot microsofts produkter. jag har beta-testat åt microsoft men känner ändå inte mig riktigt delaktig på samma sätt.