Grafikdrivrutiner, spel, nya program är Linux överlägsna svaghet. Med nya programm menar jag nya "kända" program, så som napster, MSN, spotify etc (nej de är inte nya nu, men när de kom så fungerade de i linux långt senare)
Anledningen till att grafikrutiner och spel inte funkar smärtfritt är som vanligt pengar. M$, spelföretagen och ATI/nVIDA sammarbetar. Samma problem var det ju länge med Apple, förutom att det inte ens GICK att stoppa i bra gfx-kort.
Dock kommer just grafikkortsfrågan vara löst inom snar framtid då intresset att lösa detta ökar när fler och fler går över till linux, tack vara Ubuntus fantastiskt bra paktering.
- Största styrkan i linux sitter istället i att man kan göra vad man vill.
Regionssnyddade dvd filmer gick mycket länge inte att spela i Windows utan massa krångel, i linux gick det direkt när ngon kom på hur man skulle göra. Ställa om wifi-kortet så man kan lyssna på annan komunikation är ett smärre helvette i windows, men lätt i linux. Det finns otaliga andra saker är linux inte begränsar utan låter än använda all sin hårdvara. Kanske oviktigt för normalanvändren, men för mig är det en frihet.
- En annan styrka är att det är lätt att hitta det man vill ha.
Folk är så imponerade av AppStore och AndroidMarket. Detta är något som funnits i linuxvärlden hur länge som helst, med den skillnaden att det inte kostar pengar.
- Säkerheten är ochså en enorm styrka.
När ett säkerhetshål upptäcks i något annat system hålls detta tyst och fixas av ett fåtal personer och med massa byrokrati. Linux säkerhetshål upptäcks snabbt som fan och fixas lika snabbt.
- Man är fri.
Arbetar man enbart med öppna program och öppna format kan man alltid byta mellan olika system och levrantörer. Saknas funktionalitet så kan man använda sig av pengarna man sparat på licenser till det grundläggade, och utväcka verktyg gjorda för sin egen verksamhet.
Edit: Detta är förövrigt skrivet från min Windows-laptop.