2011-03-31, 17:48
Medlem
ScorchPipes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRZM
Hur många Linuxanvändare finns det i världen egentligen? Lär ju finnas statistik, som är någorlunda pålitlig?

http://www.w3schools.com/browsers/browsers_os.asp

http://w3techs.com/blog/entry/highli...eys_july_2010/

Populärare bland webservrar
Citera
2011-04-01, 00:49
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScorchPipe
http://www.w3schools.com/browsers/browsers_os.asp

http://w3techs.com/blog/entry/highli...eys_july_2010/

Populärare bland webservrar
Kul att det verkar som om Linux-plattformen växer. Men W3Schools statistik bygger väl endast på data från deras egna besökare? Med tanke på vad det är för sida kan man förvänta sig att Linux-användarandelen är högre där än vad det är globalt sett.

EDIT: Här finns en sammanställning av statistik från ett flertal webbsidor: http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_s...rating_systems
Enligt den listan har Linux ca 1.02% av OS-marknaden (antar av de datorer som surfar in på rätt sidor, så servrar räknas väl inte med).

EDIT 2: Var bara klienter den siffran gällde ja. Hade jag läst rubriken så. ^^ Totalt sett är Linux andel 1.65% om man ska tro Wikipedia.
Senast redigerad av Run3 2011-04-01 kl. 00:55.
Citera
2011-04-01, 01:05
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin
Vilka tidningar syftar du på här? Svenska eller engelska?
En bra svensk jag vet är IDG OpenSource
Sorry, hade lite glömt av tråden. De Ubuntu/Linux-relaterade RSS-flödena som jag har i Google Reader är:
http://www.webupd8.org/
http://www.ubuntugeek.com/
http://www.linuxinsider.com/
http://www.youtube.com/profile?user=thisweekinlinux
http://www.youtube.com/profile?user=jupiterbroadcasting (De har flera program, varav ett är LAS (Linux Action Show) som sänds lajv varje Söndag på deras webbsida)
Citera
2011-04-11, 22:47
Medlem
doctor-0xEFs avatar
Jag använder linux för att:
  • Det är minst tre gånger så snabbt som Windows XP på min dator, jag har haft linux på tre datorer och alla har startat snabbare än Windows. Jag har på den tid det tar att bota upp Windows hunnit med att starta upp en mediaspelare, komma ut på nätet och starta det program jag skall köra.
  • Linux är stabilt, jag ha haft en systemkrash på ett år! Windows XP slöade på och krashade en gång varannan månad eller liknande. Vad som orsakade systemkrashen i Linux vet jag, varför Windows krashade så ofta är för mig oklart.
  • Jag kan göra allt jag vill på Linux, det jag inte kan göra i linux kan jag köra i en VM där jag har det OS som behövs. Det finns idag ett spel jag vill kunna spela som inte är löst i Wine. Inget man kan beskylla Linux för då de som gjort spelet har gjort ett val att låsa in sig på en plattform.
  • Min dongel kopplar inte ner i Linux ett par gånger om dagen, med Windows är det mer regel än undantag att jag helt plötsligt förlorar min uppkoppling och måste rycka i dongeln eller starta om Windows. Det kan ibland bli problem i Linux med att koppla upp sig mot nätet men det är inte i samma omfattning som problemet var i Windows och det löser sig oftast på ~30 sekunder ändå.
  • Jag vet inte om jag kan göra allt jag vill kunna göra i Windows. En anledning till att jag lämnade Windows var för att ag vill kunna göra lite saker i systemet, jag fick aldrig veta hur jag skulle gå tillväga eller om det ens var möjligt. När jag frågade runt på forum fick jag svaret "varför vill du det?" och ingen kunde hjälpa.
  • Linux utvecklar mig som dator användare, jag är i grunden ingenjör men är trots det en novis på datorer. Sedan jag började använda Ubuntu har jag utvecklats mer på 1 år än vad jag gjort på 15 år med Windows. Jag tror t o m att jag blev sämre när XP lanserades då jag var hyffsat bra på datorer när jag var i tidiga tonåren.

Jag kommer nog att lämna linux för någon BSD i framtiden eller möjligen Arch fullt ut, en dålig sak med Ubuntu är att den tar bort det som gör Linux bra från användaren. Inte för att det på något sätt påverkar den som endast vill sitta och klicka med musen hela dagen men det finns så mycket i Linux som man borde vara och rota i när man har möjlighet. jag bryr mig inte om ifall folk använder Linux eller Windows i sin vardag. Jag vill bara inte höra om folks problem med Windows. Skit skall skit ha som min morbror alltid sa!
Citera
2011-04-11, 22:54
Medlem
doctor-0xEFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruttnix
Han drog ju bara en tydlig(?) parallell mellan spel och film. För vissa är det lika viktigt att kunna plocka fram valfritt spel och kunna spela precis som att kunna plocka fram valfri film en fredagskväll.
Jag tror inte att det här stämmer, de flesta som spelar spel sitte rinte med ett bibliotek på 5000 spel och leker. De har ett eller ett par de spelar regelbundet och det är få spel som inte fungerar i Linux idag. Givetvis kommer Microsoft att lansera någon suspekt standard i framtiden som skall göra det omöjligt att spela spel i Linux men jag tror att det kommer misslyckas. Det finns redan nu en del spel som utvecklas till Linux och jag tror vi kommer få se fler spel som är gjorda för linux i framtiden.
Citera
2011-04-11, 23:06
Medlem
Ett typanvändarfall som har fått mig att migrera fullt ut:

1. Jag vill ha ett program som t.ex. rippar en DVD, jag försöker göra detta i Windows-världen genom att googla mig fram. Jag får miljarder träffar, testar att tanka hem den första träffen.
Nähä, ...det var en TRIAL-version som endast rippar 50% av skivan, sen är det stopp.

2. Jag testar med den andra länken, "FREE VERSION".
Nä, den var tydligen inte gratis när jag väl tankat hem och installerat den.

3. Tredje länken .... "FREE", "RIPS ENTIRE DVD" ... det här måste ju bara funka.
Njaha, nu rippas iof hela DVD'n MEN en reklambanner läggs in i filmen och förstör den.

4 .... har ett virus
5 .... "Register online for full version" ...

Jag ger upp, och bootar upp i Linux istället:

1. går in i programcentralen och skriver 'rip dvd', 10 sek senare är programmet installerat och startat, fungerar och utan reklam och virus.
KLART!

Windows startar på mååånga minuter, Linux startar nästan direkt.
Windows kraschar ofta, Linux kraschar myycket sällan.
Windows program kostar pengar, Linuxprogram är oftast helt gratis.
Windows blir lätt nerlusat av virus och spyware, Det blir inte Linux.
Windows känns otroligt segt redan en vecka efter installation - Linux går ultrasnabbt även efter ett år.
Windows har många program man är van vid (typ Office) - Linux har likadana program som fungerar likadant.

Räcker den beskrivningen? ;-)
Citera
2011-04-12, 00:41
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgtpepper77
Windows känns otroligt segt redan en vecka efter installation - Linux går ultrasnabbt även efter ett år.
Windows har många program man är van vid (typ Office) - Linux har likadana program som fungerar likadant.

Låter som en typisk 18-årig *nix-fanboy som precis har installerat Ubuntu.

Windows startar snabbt på mina datorer, kanske inte lika snabbt som Ubuntu, men skillnande är inte så stor.
Windows kraschar inte ofta för mig, förutom min vidriga Vaio-laptop, men där snackar vi hårdvarufel.
Det finns gratisprogram till Windows.
Windows blir absolut inte lätt nedlusat av virus och spyware (förstår inte hur folk lyckas).
Min Windows-installation är på nästan på pricken 1 år, känns inte segare än första veckan.

Kan man sitt operativsystem så fungerar det bra, oavsett om det heter Windows eller Ubuntu. Verkar som om många små haxx0rz som skaffar Linux, i 99,9 fall av 100 Ubuntu, inte kan Windows och skyller sin okunskap på operativsystemet.

Vissta har linux sina fördelar, men jag tycker Windows får oförtjänt mycket skit i den här tråden av folk som uppenbarligen inte riktigt vet vad de sysslar med.

Som grädde på dubbelmoralmoset så skrivs detta på en maskin som kör Arch.
Citera
2011-04-12, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Låter som en typisk 18-årig *nix-fanboy som precis har installerat Ubuntu.

Windows startar snabbt på mina datorer, kanske inte lika snabbt som Ubuntu, men skillnande är inte så stor.
Windows kraschar inte ofta för mig, förutom min vidriga Vaio-laptop, men där snackar vi hårdvarufel.
Det finns gratisprogram till Windows.
Windows blir absolut inte lätt nedlusat av virus och spyware (förstår inte hur folk lyckas).
Min Windows-installation är på nästan på pricken 1 år, känns inte segare än första veckan.

Kan man sitt operativsystem så fungerar det bra, oavsett om det heter Windows eller Ubuntu. Verkar som om många små haxx0rz som skaffar Linux, i 99,9 fall av 100 Ubuntu, inte kan Windows och skyller sin okunskap på operativsystemet.

Vissta har linux sina fördelar, men jag tycker Windows får oförtjänt mycket skit i den här tråden av folk som uppenbarligen inte riktigt vet vad de sysslar med.

Som grädde på dubbelmoralmoset så skrivs detta på en maskin som kör Arch.

Håller med dig lite här.
Alla skriver windows tar sååån tid att starta och linux startar nästan direkt.
Då undrar vad det e för specialburkar dem sitter på som fungerar så kasst med windows.
Min startar jäävligt snabbt. Kanske för att jag inte installerat 1000 program.
Eller kanske för att jag har en SSD. (Ja jag har kört linux med på samma burk)

Någon större skillnad på boot tiden är det inte kan jag säga.
Visst kan man trimma sitt linux optimalt för den burken man sitter på
men det krävs viss kunskap för det. Och besitter man likvärdig kunskap inom
windows världen tvekar jag inte på att man skulle kunna fixade minst lika bra.

Men men som man jämför allt annat så kan man ju alltid få nåt att se bättre ut
genom att ta ena sidans fördelar och jämföra med andra sidans nackdelar.
Citera
2011-04-12, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgtpepper77
Ett typanvändarfall som har fått mig att migrera fullt ut:

1. Jag vill ha ett program som t.ex. rippar en DVD, jag försöker göra detta i Windows-världen genom att googla mig fram. Jag får miljarder träffar, testar att tanka hem den första träffen.
Nähä, ...det var en TRIAL-version som endast rippar 50% av skivan, sen är det stopp.

2. Jag testar med den andra länken, "FREE VERSION".
Nä, den var tydligen inte gratis när jag väl tankat hem och installerat den.

3. Tredje länken .... "FREE", "RIPS ENTIRE DVD" ... det här måste ju bara funka.
Njaha, nu rippas iof hela DVD'n MEN en reklambanner läggs in i filmen och förstör den.

4 .... har ett virus
5 .... "Register online for full version" ...

Jag ger upp, och bootar upp i Linux istället:

1. går in i programcentralen och skriver 'rip dvd', 10 sek senare är programmet installerat och startat, fungerar och utan reklam och virus.
KLART!

1. Jag installerar linux. Grafiken e kass
2. Jag laddar hem drivrutiner. Försöker installera. FAIL! Gnome är igång.
3. Jag gissar mig fram i alt+* för att komma till kommandotolken. hmm hur stänger jag ner Gnome nu då?
4. Installerar drivrutiner. Massa paket saknas. Vad nu då?
5 Trixar fram massa paket efter att jag lärt mig hur man använder apt-get eller yum eller vad det nu var beroende på dist.....
6. Gött då funkade grafiken. Vågar jag prova installera annan drivrutin?

I windows hade det räckt med nedladdning av drivrutin och 5 klick sen e det färdigt.
Nuförtiden behövs inte ens reboot.
Citera
2011-04-12, 11:05
Medlem
Nappes avatar
Grafikdrivrutiner, spel, nya program är Linux överlägsna svaghet. Med nya programm menar jag nya "kända" program, så som napster, MSN, spotify etc (nej de är inte nya nu, men när de kom så fungerade de i linux långt senare)
Anledningen till att grafikrutiner och spel inte funkar smärtfritt är som vanligt pengar. M$, spelföretagen och ATI/nVIDA sammarbetar. Samma problem var det ju länge med Apple, förutom att det inte ens GICK att stoppa i bra gfx-kort.
Dock kommer just grafikkortsfrågan vara löst inom snar framtid då intresset att lösa detta ökar när fler och fler går över till linux, tack vara Ubuntus fantastiskt bra paktering.

- Största styrkan i linux sitter istället i att man kan göra vad man vill.
Regionssnyddade dvd filmer gick mycket länge inte att spela i Windows utan massa krångel, i linux gick det direkt när ngon kom på hur man skulle göra. Ställa om wifi-kortet så man kan lyssna på annan komunikation är ett smärre helvette i windows, men lätt i linux. Det finns otaliga andra saker är linux inte begränsar utan låter än använda all sin hårdvara. Kanske oviktigt för normalanvändren, men för mig är det en frihet.
- En annan styrka är att det är lätt att hitta det man vill ha.
Folk är så imponerade av AppStore och AndroidMarket. Detta är något som funnits i linuxvärlden hur länge som helst, med den skillnaden att det inte kostar pengar.
- Säkerheten är ochså en enorm styrka.
När ett säkerhetshål upptäcks i något annat system hålls detta tyst och fixas av ett fåtal personer och med massa byrokrati. Linux säkerhetshål upptäcks snabbt som fan och fixas lika snabbt.
- Man är fri.
Arbetar man enbart med öppna program och öppna format kan man alltid byta mellan olika system och levrantörer. Saknas funktionalitet så kan man använda sig av pengarna man sparat på licenser till det grundläggade, och utväcka verktyg gjorda för sin egen verksamhet.

Edit: Detta är förövrigt skrivet från min Windows-laptop.
Senast redigerad av Nappe 2011-04-12 kl. 11:08.
Citera
2011-04-12, 11:13
Medlem
Nappes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doctor-0xEF
Jag använder linux för att:[list]snipp...

Jag kommer nog att lämna linux för någon BSD i framtiden eller möjligen Arch fullt ut, en dålig sak med Ubuntu är att den tar bort det som gör Linux bra från användaren.

snapp..

Hur menar du att Ubuntu tar bort det som är bra? Jag kan hålla med att att det kanske kommer lite för mycket "lull-lull" i desktopinstallationen, men är det något mer negativt? Om det är att man föredrar att kompilera själv framför debian-paketen så går ju det fortfarande bra (även om iaf jag blir latare och latare och låter apt-get fixa det mesta).
Citera
2011-04-12, 12:07
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nappe
Hur menar du att Ubuntu tar bort det som är bra? Jag kan hålla med att att det kanske kommer lite för mycket "lull-lull" i desktopinstallationen, men är det något mer negativt? Om det är att man föredrar att kompilera själv framför debian-paketen så går ju det fortfarande bra (även om iaf jag blir latare och latare och låter apt-get fixa det mesta).

Jag är inte personen du svarade på, så skall inte försöka låtsas svara för honom, men min syn på det hela är att all mjukvara som inte behövs är en felkälla. Varje lager av "förenkling" är en källa till förvirring. Ubuntu (och Linux överlag, om man skall vara helt ärlig) har gått såpass långt ifrån sina UNIX-rötter att det börjar bli oanvändbart. En gång i tiden var saker enkla. Det fanns, lite förenklat, en config-fil och ett program för var sak. Man läste man-sidan för programmet, kanske editerade config-filen, klart. Nu är det en config-fil som genereras från en samling filer som i sin tur genereras utifrån en metaconfigfil som aktiveras från en demon som triggas när ett GUI-program skickar en signal över något obskyrt XML-baserat meddelandeprotokoll och man har fan inte en chans att förstå vad i helvete det är som händer. Detta är ursprungligen en Windows-sjuka som har smugit sig in Linux-världen inte enbart, men till stor del via Ubuntu.
Att förstå ett "normalt" problem till fullo förr i tiden var ett 20-minutersjobb för någon som inte var allergisk mot att läsa en man-sida. Att förstå ett problem till fullo i dagsläget kräver djup programmeringserfarenhet och flera dagars jobb.

Så jo, jag skulle utan tvivel hålla med om att Ubuntu (och många andra distributioner) tar bort det som är bra.

Och för att följa poängtera-självmotsägelse-traditionen kan påpekas att detta skrivs på en debian-maskin, en dist som inte alls är oskyldig till utvecklingen jag raljerar mot ovan ;)

[edit: typo]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in