2011-03-09, 18:08
Medlem
Run3s avatar
Sedan jag har dragit ner på spelandet blir det allt oftare att jag bootar igång Ubuntu istället för Windows. Jag har testat Ubuntu flera gånger sedan version 5 någonting, men aldrig riktigt fastnat. Men som sagt, nu har jag mer eller mindre fastnat för Linux och har kört Ubuntu i några månader nu.

Det jag gillar med Ubuntu är följande grejer:

* Datorn behöver inte ladda i 5 minuter efter uppstart innan jag kan börja göra någonting. Och ja, jag har rensat i Windows 7 autostart och annat, men ja...

* Färre begränsningar. Inte för att jag själv hackar OS:et dagarna i ända. Men t.ex. är det najs att man inte behöver cracka systemfiler för att kunna installera teman, vilket krävs i Windows. F.ö. är det inte ens möjligt att göra sådär jätte roliga teman i Windows. :/

* Pakethanteraren, och att det bara finns en uppdateringshanterare. Varför finns egentligen inte detta i Windows än?! Kollar man på vad som är nytt i de olika Windows-versionerna är det ofta att det skyltas med ett nytt IE, ett nytt Media Player, eller ett "nytt" gränssnitt. Kom igen, lägg till något vettigt.

* Terminalen är riktigt najs. Inte för att jag använder den jättemycket. Men det är riktigt smidigt att installera paket och liknande via den. Guider på nätet brukar ju också radda kommandon man ska klistra in, vilket är smidigt.

* Snabbare utveckling. Ubuntu släpper ju en ny version var sjätte månad, vilket är riktigt roligt. Men sedan kan man (i Linux-tidningar) hela tiden läsa om nya versioner av program och distributioner, där mycket spännande utveckling sker. Som sagt, mycket roligt med utvecklingen tycker jag.

* Säkrare, antar jag. Dock kör jag utan antivirusprogram i Windows så.

* Gratis (på laglig väg).

* Roligare OS. Jag har använt Windows i 10 år+ och tycker att Ubuntu är en rolig förändring, som jag gärna bekantar mig med ännu mer och blir bättre på att använda. Som sagt, jag är ingen som hackar OS:et, men hade jag använt Ubuntu sedan liten istället för Windows hade det förmodligen varit skillnad.
Citera
2011-03-09, 18:22
Medlem
raggarsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
* Snabbare utveckling. Ubuntu släpper ju en ny version var sjätte månad, vilket är riktigt roligt. Men sedan kan man (i Linux-tidningar) hela tiden läsa om nya versioner av program och distributioner, där mycket spännande utveckling sker. Som sagt, mycket roligt med utvecklingen tycker jag.
Vilka tidningar syftar du på här? Svenska eller engelska?
En bra svensk jag vet är IDG OpenSource
Citera
2011-03-14, 02:34
Medlem
pan.pans avatar
En annan rolig sak man kan göra med ubuntu (och sndra linux distar) är att köra ett komando som tex xprobe2 och ta reda på vad en dator använder för os. Xprobe är inte det bästa verktyget för det men ett av dem enklare.
Citera
2011-03-14, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pan.pan
En annan rolig sak man kan göra med ubuntu (och sndra linux distar) är att köra ett komando som tex xprobe2 och ta reda på vad en dator använder för os. Xprobe är inte det bästa verktyget för det men ett av dem enklare.

Och det skulle inte gå i windows? Med t.ex nmap
Citera
2011-03-21, 22:12
Medlem
Varför Mac och Windows när det finns Linux? Fritt, öppet, full kontroll, lärorikare, en utmaning, roligare, coolare - you name it.
Citera
2011-03-21, 22:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av joelbitarn
Varför Mac och Windows när det finns Linux?
för att du kan inte spela Crysis 2 på linux, förutom kanske via nån emulator, vilket ger säkert sämre prestanda osv
Citera
2011-03-21, 22:40
Medlem
Razozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
för att du kan inte spela Crysis 2 på linux, förutom kanske via nån emulator, vilket ger säkert sämre prestanda osv

Speltöntar är en egen kategori, dom har ju ingen aning om någonting
Citera
2011-03-21, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Razoz
Speltöntar är en egen kategori, dom har ju ingen aning om någonting
nja... spel är en grundläggande form av underhållning, som filmer. tänk om det fanns ett OS där du inte kan kolla på filmer bra, eller lyssna på musik. inte så kul, eller hur
Citera
2011-03-21, 23:43
Medlem
raggarsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
nja... spel är en grundläggande form av underhållning, som filmer. tänk om det fanns ett OS där du inte kan kolla på filmer bra, eller lyssna på musik. inte så kul, eller hur
Jag spelar många spel på Linux Alla är i princip byggda på Quake(3?)-motorn.

Men sen så utvecklar många spelutvecklare spel till Linux, och det är ju inte vårt fel. Du kan ju inte säga att vissa filmer inte stöds i Linux.

Att Crysis inte fungerar i Linux är som att säga att Windows Media Player inte fungerar i Linux, vilket är sant. Men inte att film inte fungerar.
Citera
2011-03-22, 22:06
Medlem
maxdalaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joelbitarn
Varför Mac och Windows när det finns Linux? Fritt, öppet, full kontroll, lärorikare, en utmaning, roligare, coolare - you name it.
En utmaning? Min gissning är att majoriteten utav datoranvändarna undviker utmaningar inom datorvärlden. Förstår din tankegång dock. Kanske för att jag anammat Linux-"utmaningen" själv.
Citera
2011-03-22, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin
Att Crysis inte fungerar i Linux är som att säga att Windows Media Player inte fungerar i Linux, vilket är sant. Men inte att film inte fungerar.

Han drog ju bara en tydlig(?) parallell mellan spel och film. För vissa är det lika viktigt att kunna plocka fram valfritt spel och kunna spela precis som att kunna plocka fram valfri film en fredagskväll.
Citera
2011-03-31, 17:42
Medlem
BRZMs avatar
Hur många Linuxanvändare finns det i världen egentligen? Lär ju finnas statistik, som är någorlunda pålitlig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in