2010-11-13, 16:28
Medlem
Eirks avatar
Amarok finns till Linux.
Finns iofs "snart" till windows med?
Men den musikspelaren gillar jag skarpt. Synd att played songs history har försvunnit i nyare versionerna bara. Den var kul att ha när man streamar musik.
Citera
2010-11-13, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eirk
Amarok finns till Linux.
Öh.. Va?
Citera
2010-11-13, 16:43
Medlem
fiskmasen99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mawizda
Öh.. Va?
Han skrev att det var en musikspelare:P
Citera
2010-11-13, 17:06
Moderator
Falukropps avatar
Nu verkar det ha lugnat ner sig, men för framtida referens: pajkastningen tar vi i PM, om ni känner ett behov av att ägna er åt sådant. Jag har inget emot ett lite tuffare debattklimat, men när inläggen huvudsakligen handlar om vilka idioter era antagonister i tråden är, är gränsen nådd.

En massa OT raderat.

//mod
Citera
2010-11-13, 17:32
Medlem
Tramp-Popes avatar
Om man har en väldigt gammal dator, så är Linux lättare mycket snabbare för att göra simpla saker (t.ex. surfa).
Citera
2010-11-13, 17:52
Medlem
När Vista kom gick jag över helt till Ubuntu i några år.
Sen kom W7 så nu kör jag det.
Men blir Linux eller BSD på servrarna eftersom jag tydligen är för dum för att förstå mig på windows server.

Så svaret är att man kör linux när inte windows håller måttet.
Citera
2010-11-14, 09:34
Medlem
antianals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h3ml1gh3t3n
server.

... man kör linux när inte windows håller måttet.

DET, var trådens guldkorn

Så enkelt förklarat med 8 ord
Citera
2010-11-14, 09:59
Medlem
antianals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eduaxel
Mja, sånt fungerar väl fint men jag har ingen bakgrund med linux. Första problemet jag stötte på var att ansluta till ett trådlöst närverk då inte wcid ville fungera. Min morsa hade inte kunnat lösa det. Nåja, det jag tycker är svårt är alla kommandom. Jag ville inte bara surfa runt. Anledning till att jag började köra linux var bt4 och dess inbyggda funktioner.
Andra problem jag stötte på i början var att installera program. Det hade givetvis varit väldigt mycket lättare om man hade fått en timmas "grundkurs" av någon som dig själv.
Förjävligt att jag som gick teknisk med datorkunskap som inriktning på gymnasiet inte ens fick alternativet att jobba i linux.

Håller med om det sista, jag har slagits i flera år för att lära ungdomarna datorkunskap stället för att lära sib byta fonter i word, skriva formler i excel osv. Nu för tiden kan de flesta i skolan mer om applikationer än lärarna, däremot kan de inte ta upp ett kommandofönster och använda ping, traceroute, arp, ifconfig, nslookup, dig m.fl för att felsöka sitt nät.
Många av dessa gamla Unixkommandon finns ju också i Windows även om det inte finns dokumenterat så alla kan hitta det.

När det gäller att komma igång så är det kanske inte det lättaste för en nybörjare att skapa utrymme på sin disk för ett Linux bredvid sitt Windows så man kan använda båda. En liveDC
(finns för nästan alla Unix/Linux idag) kan rekommenderas och nybörjardok finns att hitta på nätet, både i form av små kurser och referensdok.

Tyvärr har Linux hamnat lite i Windowsfacket där ett grafiskt gränssnitt för en konfiguration med väldigt begränsade möjligheter är det man hittar. Ett annat problem är att man ska göra allt i Linux. man försöker supporta allt istället för att begränsa sig lite och göra det perfekt.
Installationsprogram och uppdateringshanterare är ett bra exempel.

Sen är det problem i vissa lägen, tillverkare av hw (näthw, USBminnen och grafik t.ex.) följer inte alltid vedertagna standards och det skapa genast ett problem i installationen.
Turligt nog är man sällan först med att upptäcka ett problem i Sverige så info brukar kunna hittas på nätet.
Citera
2010-12-14, 13:40
Medlem
Anderrssss avatar
Framförallt för att linux som sagt är så öppet, och dessutom jäkligt snabbt. Dock förstår jag mig inte riktig på alla som sitter och säger att de är mot Microsofts monopol. De är ju inte deras fel att ingen privat aktör har konkatenerat med de än. Det är som att skylla på Reinfeldt för att det går dåligt för socialdemokraterna..
Citera
2010-12-14, 14:12
Bannlyst
fördelar med linux:
+ det är gratis
+ det finns många olika versioner att välja mellan
+ virusinfektioner är väldigt sällsynt

nackdelar:
- det finns färre program än till windows
- bra PC spel fungerar inte (översättning: du kan bara spela skitspel)
- linux är ett operativsystem för intelligenta nördar med stora glasögon, så det kan vara svårt att använda
- du kan bli kallad nörd om du använder det
- det är skräp
- det är dåligt
- använd inte det
Senast redigerad av ikosaedri 2010-12-14 kl. 14:18.
Citera
2010-12-14, 14:56
Medlem
Logisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
fördelar med linux:
+ det är gratis
+ det finns många olika versioner att välja mellan
+ virusinfektioner är väldigt sällsynt

nackdelar:
- bra PC spel fungerar inte (översättning: du kan bara spela skitspel)
- linux är ett operativsystem för intelligenta nördar med stora glasögon, så det kan vara svårt att använda
- det är skräp
- det är dåligt
- använd inte det

Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om, så varför ens skriva i tråden?

Citat:

Källa på det tack? Har du någon statistik du går efter?
Tveksamt.

Citat:

Svårt att använda? Intelligenta nördar? Det kanske ligger något i det, du kanske är för dum för att använda Linux? Min mor kan använda Linux.
Jag har förresten inga stora glasögon.

Citat:

Jag har inte, så vitt jag minns, blivit kallad nörd p.g.a. att jag använder Linux.

Citat:
- det är skräp
- det är dåligt
- använd inte det

Bara massa skitsnack, kom tillbaka när du vet vad du pratar om. Eller förklara åtminstone varför du tycker att det är skräp.

Idiot.
Citera
2010-12-14, 16:02
Medlem
Här finns några anledningar till att köra linux.

http://mediakey.dk/~cc/what-is-the-c...s-or-on-a-mac/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in