Citat:
Ursprungligen postat av eduaxel
Mja, sånt fungerar väl fint men jag har ingen bakgrund med linux. Första problemet jag stötte på var att ansluta till ett trådlöst närverk då inte wcid ville fungera. Min morsa hade inte kunnat lösa det. Nåja, det jag tycker är svårt är alla kommandom. Jag ville inte bara surfa runt. Anledning till att jag började köra linux var bt4 och dess inbyggda funktioner.
Andra problem jag stötte på i början var att installera program. Det hade givetvis varit väldigt mycket lättare om man hade fått en timmas "grundkurs" av någon som dig själv.
Förjävligt att jag som gick teknisk med datorkunskap som inriktning på gymnasiet inte ens fick alternativet att jobba i linux.
Håller med om det sista, jag har slagits i flera år för att lära ungdomarna datorkunskap stället för att lära sib byta fonter i word, skriva formler i excel osv. Nu för tiden kan de flesta i skolan mer om applikationer än lärarna, däremot kan de inte ta upp ett kommandofönster och använda ping, traceroute, arp, ifconfig, nslookup, dig m.fl för att felsöka sitt nät.
Många av dessa gamla Unixkommandon finns ju också i Windows även om det inte finns dokumenterat så alla kan hitta det.
När det gäller att komma igång så är det kanske inte det lättaste för en nybörjare att skapa utrymme på sin disk för ett Linux bredvid sitt Windows så man kan använda båda. En liveDC
(finns för nästan alla Unix/Linux idag) kan rekommenderas och nybörjardok finns att hitta på nätet, både i form av små kurser och referensdok.
Tyvärr har Linux hamnat lite i Windowsfacket där ett grafiskt gränssnitt för en konfiguration med väldigt begränsade möjligheter är det man hittar. Ett annat problem är att man ska göra allt i Linux. man försöker supporta allt istället för att begränsa sig lite och göra det perfekt.
Installationsprogram och uppdateringshanterare är ett bra exempel.
Sen är det problem i vissa lägen, tillverkare av hw (näthw, USBminnen och grafik t.ex.) följer inte alltid vedertagna standards och det skapa genast ett problem i installationen.
Turligt nog är man sällan först med att upptäcka ett problem i Sverige så info brukar kunna hittas på nätet.