2012-05-09, 12:42
Medlem
Kickexs avatar
Ska till Österrike i sommar och supa med några vänner. Måste dock förnya mitt pass samt legitimation.
Har inte rest utomlands på ett jävligt bra tag så mitt gamla pass har legat och samla damm under min byrå så när jag skaffade mitt första pass gjorde farsan allt så jag har fan ingen aning hur man gör.
Och Ang legitimationen. Har inte den största kollen men hur gör jag det? Vad jag minns så kunde man göra det via banken. Har det ändrats eller??
Help?
Citera
2012-05-09, 14:30
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Ska till Österrike i sommar och supa med några vänner. Måste dock förnya mitt pass samt legitimation.
Har inte rest utomlands på ett jävligt bra tag så mitt gamla pass har legat och samla damm under min byrå så när jag skaffade mitt första pass gjorde farsan allt så jag har fan ingen aning hur man gör.
Och Ang legitimationen. Har inte den största kollen men hur gör jag det? Vad jag minns så kunde man göra det via banken. Har det ändrats eller??
Help?

Man ska kunna ordna leg via banken. Om ditt lokala bankkontor inte har hand om id-handlingar, så kan du pröva Skatteverket eller polisen (nationellt id-kort, har samma storlek som övriga id-kort, men med fördelen att du kan resa inom Schengen med det).

Banker brukar dock vilja ha personbevis och en intygsgivare. Alltså någon som kan intyga att du är du. Du behöver även en intygsgivare när du söker om pass. Det beror på att du just nu saknar giltig id-handling. När du har en giltig id-handling så behöver du inte ha med dig intygsgivare.
Citera
2012-05-09, 14:52
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Man ska kunna ordna leg via banken. Om ditt lokala bankkontor inte har hand om id-handlingar, så kan du pröva Skatteverket eller polisen (nationellt id-kort, har samma storlek som övriga id-kort, men med fördelen att du kan resa inom Schengen med det).

Banker brukar dock vilja ha personbevis och en intygsgivare. Alltså någon som kan intyga att du är du. Du behöver även en intygsgivare när du söker om pass. Det beror på att du just nu saknar giltig id-handling. När du har en giltig id-handling så behöver du inte ha med dig intygsgivare.

Okej, tack.
Min bank tar dock inte hand om id-handlingar så ska jag gå till polisen eller skatteverket? Går något av de snabbare eller, nja, "mindre smärtsamt" ;P
Citera
2012-05-09, 17:19
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Okej, tack.
Min bank tar dock inte hand om id-handlingar så ska jag gå till polisen eller skatteverket? Går något av de snabbare eller, nja, "mindre smärtsamt" ;P

Polisstationen utfärdar nationellt id-kort, som är i samma storlek som vanligt leg. Får alltså plats i plånboken. Detta brukar vara det snabbaste alternativet, då man ska få ett nytt inom 5 arbetsdagar. Vid högt tryck (med många ansökningar för nationellt id-kort och pass) så kan det ta lite längre tid.

Det är inte alla skatteverkskontor som utfärdar id-kort. Det finns på fåtal ställen. Det kommer ta minst 2 veckor innan du får ditt id-kort därifrån.

Båda korten kostar 400 kr, och man blir fotograferad på plats. Personligen så tycker jag att det är enklast att gå till polisstationen och ansöka om id-kort, och att skatteverket har en mer 'krävande' process för att få id-kort därifrån.
Citera
2012-05-09, 17:57
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Polisstationen utfärdar nationellt id-kort, som är i samma storlek som vanligt leg. Får alltså plats i plånboken. Detta brukar vara det snabbaste alternativet, då man ska få ett nytt inom 5 arbetsdagar. Vid högt tryck (med många ansökningar för nationellt id-kort och pass) så kan det ta lite längre tid.

Det är inte alla skatteverkskontor som utfärdar id-kort. Det finns på fåtal ställen. Det kommer ta minst 2 veckor innan du får ditt id-kort därifrån.

Båda korten kostar 400 kr, och man blir fotograferad på plats. Personligen så tycker jag att det är enklast att gå till polisstationen och ansöka om id-kort, och att skatteverket har en mer 'krävande' process för att få id-kort därifrån.

Du har varit till mycket hjälp. Merci!
Citera
2012-05-10, 00:02
Medlem
du måste gå till polisen för att ordna ett pass. banken kan fixa leg.
Senast redigerad av Ki 2012-05-10 kl. 00:17.
Citera
2012-05-10, 00:31
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
de här var ju mycket intressant då kan man alltså leta reda på någon bosnier eller någon annan östeurope som inte har något pass. Och sedan ta med hanns mamma som intygar att man är hennes sån och sedan har man en perfect falsk id-handling som man kan resa med göra bankärenden med etc.

som sagt de här är ju en helt sjuk teoretisk möjlighet. när ska dom börja med DNA test?
Citera
2012-05-10, 07:36
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
som sagt de här är ju en helt sjuk teoretisk möjlighet. när ska dom börja med DNA test?

Jag vet inte om det fungerar så. Anledningen till att man inte tar dna i dagsläget är ju att man tar för givet att den sökande är sanningsenlig och att intygsgivaren är rätt person. Dvs man är den som man påstår att man är, och man har verkligen någon form av relation till intygsgivaren. Om man ändå lyckats ordna ett falskt pass (eller annan id-handling) så har man gjort sig skyldig till brott.

Dessutom tror jag inte att man får ta dna hur som helst. Det finns väl en bra anledning till att man endast tar dna när det är relevant idag. Tex vid faderskapsutredningar och vid vissa brottundersökningar.
Citera
2012-06-07, 23:35
Medlem
Är det någon som vet vad ett pass av årsmodell 2011 kan tänkas väga?
Kanske någon som har tillgång till en (knark/brev)våg och kan kolla?

Bakgrunden är att jag häromdagen postade ett pass och en 21 grams godisbis i ett C4 kuvert.
Det frankerade jag med två stycken frimärken (2x6kr), vilket enligt Portoguiden 2012 ska räcka för brev upp till 100 gram.

Nu är jag nojjig att passet kanske väger mer än 79 gram och att brevet därför inte kommer fram?
Lägg därtill att jag adresserade mottagaren med typ "Damen i gröna huset", Passvägen 4, 123 45 Nånskitstadpålandet. Inte så jäkla bright av mig, kanske?
Citera
2012-06-08, 02:10
Medlem
Mitt leg går ut i Juli, är det hos polisen jag ansöker om nytt eller?
Citera
2012-06-09, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arennabunker
Är det någon som vet vad ett pass av årsmodell 2011 kan tänkas väga?
Kanske någon som har tillgång till en (knark/brev)våg och kan kolla?

Bakgrunden är att jag häromdagen postade ett pass och en 21 grams godisbis i ett C4 kuvert.
Det frankerade jag med två stycken frimärken (2x6kr), vilket enligt Portoguiden 2012 ska räcka för brev upp till 100 gram.

Nu är jag nojjig att passet kanske väger mer än 79 gram och att brevet därför inte kommer fram?
Lägg därtill att jag adresserade mottagaren med typ "Damen i gröna huset", Passvägen 4, 123 45 Nånskitstadpålandet. Inte så jäkla bright av mig, kanske?

Om det inte kommer fram beror det inte på att du frankerat för lite, utan att det kommit i händerna på en klåfingrig typ på vägen.

Generellt sett så går det bra att avrunda neråt när man väger brev. De kollar inte så noga, även om de säkert gör stickprov. Klart du inte sätter ett frimärke på ett tjugokilospaket men att skicka 150 gram med två frimärken går bra i minst 99% av fallen. Dessutom; hade de upptäckt det hade resultatet blivit att "Damen i gröna huset" eller du själv fått betala mellanskillnaden + en expeditionsavgift till posten.
Citera
2012-06-10, 10:16
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itssopure-2
Mitt leg går ut i Juli, är det hos polisen jag ansöker om nytt eller?

Beror på vad du vill ha för typ av leg? Om du vill ha nationellt ID-kort eller pass så går du till polisen. Annars får du gå till banken eller skatteverket om du vill ha ett "vanligt" ID-kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in