2012-05-02, 22:50
Medlem
Flickpojkens avatar
Identitet [Hur styrka identiteten utan ID-handlingar // mod]

hur ska jag göra för att styrka min identitet när jag skaffar pass eller id-kort (har inte bestämt mej än) jag har alltså ingenting nu. måste jag ta med en familjemedlem? de verkar ju väldigt märkligt om man bara skulle kunna ta med en kompis. eller?
Citera
2012-05-02, 23:02
Medlem
PickyInnDaHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
hur ska jag göra för att styrka min identitet när jag skaffar pass eller id-kort (har inte bestämt mej än) jag har alltså ingenting nu. måste jag ta med en familjemedlem? de verkar ju väldigt märkligt om man bara skulle kunna ta med en kompis. eller?

Jag kan inte direkta svaret, men jag spekulerar att du behöver ett brev i ditt namn som stämmer med din f.bokföringsadress, och gärna något kreditkort, köpkort, någonting med ditt namn på.

Och definitivt minst en familjemedlem. Ta med en vän också. Alla ska ha med giltig leg.
Citera
2012-05-03, 07:09
Medlem
unsungs avatar
Politik - inrikes -> Sista utvägen

// moderator
Citera
2012-05-03, 09:10
Medlem
I regel godkänner man inte en kompis som kan intyga att du är du. Personen måste först och främst vara myndig och ha eget giltigt id. Sedan måste man kunna intyga att man har någon form av relation. Vilket är lättare om personen är nära släkt med dig. Om man till exempel går till polisstationen och tar med sig sin mamma, så får mamman visa sitt ID och skriva under en blankett. Men polisen kontrollerar även i sin databas att det faktiskt är mamman. Fråga mig inte hur de gör, vet bara att det är så.

Banken brukar vilja ha personbevis + en godkänd intygsgivare (dvs tex en myndig familjemedlem).

Skatteverket kräver giltig intygsgivare (http://www.skatteverket.se/privat/id...00035849.html).

Polisen:
http://polisen.se/sv/Service/Pass-oc...nellt-id-kort/

Citat:
Ursprungligen postat av PickyInnDaHouse
Jag kan inte direkta svaret, men jag spekulerar att du behöver ett brev i ditt namn som stämmer med din f.bokföringsadress, och gärna något kreditkort, köpkort, någonting med ditt namn på.

Och definitivt minst en familjemedlem. Ta med en vän också. Alla ska ha med giltig leg.

Du borde nog låta bli att spekulera, för det där stämmer inte alls. Eller, giltigt id stämmer men inte resten.
Citera
2012-05-03, 12:31
Medlem
meganegerdases avatar
Ta med dig en nära familjemedlem, en förälder funkar utmärkt! Se till att denna har med sig legitimation.

Här finns mycket matnyttig info: http://polisen.se/sv/Service/Pass-oc...nellt-id-kort/
Citera
2012-05-03, 16:15
Medlem
PickyInnDaHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Du borde nog låta bli att spekulera, för det där stämmer inte alls. Eller, giltigt id stämmer men inte resten.

sue me
Citera
2012-05-04, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PickyInnDaHouse
sue me

Nej, det är inte värt besväret. Ogillar bara när folk spekulerar hejvilt eller ger felaktig information.

Det räcker inte att visa upp saker med ens namn på. Det kan aldrig intyga att man är någon. För övrigt behöver man inte ta med sig ett brev eller något som stämmer med folkbokföringsadressen. Varför? Just för att Skatteverket har hand om folkbokföringsuppgifterna. Man kan ju numera ansöka om id-kort där. Om man istället går til polisstationen så har även personalen på passexpeditionen tillgång till en databas med folkbokföringsuppgifter. Alltså behöver man inte ta med sig sådana uppgifter.

Den stora nackdelen med att försöka använda sig av personbevis, kreditkort, bibliotekskort eller något annat med namn på, det är att det kan tillhöra någon annan. Det är därför som man har fotolegitimationer.

Du skrev också att man ska ta med sig minst en familjemedlem och en vän. En vän godkänns aldrig som intygsgivare av olika skäl. Dessutom räcker det med en intygsgivare. Enda undantaget är om det handlar om ett minderårigt barn där föräldrarna har gemensam vårdnad.
Citera
2012-05-08, 16:11
Medlem
Solaris avatar
Ska på bröllop i helgen och hade beställt en skjorta. När jag ska hämta ut den upptäcker jag att jag tappat passet så det var ju kört.....

Nu har jag varken leg,körkort eller pass. Antar att det tar minst en vecka för att fixa fram ett nytt pass/id. Finns det någon väg runt? Eller något som kan styrka ens identitet bara tillfälligt?
Citera
2012-05-08, 23:32
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
I regel godkänner man inte en kompis som kan intyga att du är du. Personen måste först och främst vara myndig och ha eget giltigt id. Sedan måste man kunna intyga att man har någon form av relation. Vilket är lättare om personen är nära släkt med dig. Om man till exempel går till polisstationen och tar med sig sin mamma, så får mamman visa sitt ID och skriva under en blankett. Men polisen kontrollerar även i sin databas att det faktiskt är mamman. Fråga mig inte hur de gör, vet bara att det är så.

Banken brukar vilja ha personbevis + en godkänd intygsgivare (dvs tex en myndig familjemedlem).

Skatteverket kräver giltig intygsgivare (http://www.skatteverket.se/privat/id...00035849.html).

Polisen:
http://polisen.se/sv/Service/Pass-oc...nellt-id-kort/

men hur går de till? om mamma kommer dit med barn och de bor på samma folkbokföringsadress och barn är i rimlig ålder och inte redan hämtat ut ett pass så verkar de ju någotsånär rimligt.

men annars kan ju mamma ta med vem som helst (av samma ras) och säga att de är hennes son och om hon har en son i samma ålder (vilket jag antar att de kan se i register och dylikt) så kan dom ju inte säga någonting alls.
Citera
2012-05-09, 09:19
Medlem
Flickpojkens avatar
de sista stycket var rent hypotetiskt.
Citera
2012-05-09, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
men hur går de till? om mamma kommer dit med barn och de bor på samma folkbokföringsadress och barn är i rimlig ålder och inte redan hämtat ut ett pass så verkar de ju någotsånär rimligt.

men annars kan ju mamma ta med vem som helst (av samma ras) och säga att de är hennes son och om hon har en son i samma ålder (vilket jag antar att de kan se i register och dylikt) så kan dom ju inte säga någonting alls.

Jag vet inte exakt hur det går till. Jag tog ju med min mamma när jag hade förlorat mitt id och saknade pass. Det började med att jag fick uppge mitt personnummer. Sedan fick mamma visa upp giltig id-handling. Sedan fick jag påbörja processen med att bli fotograferad etc. När allt var klart så fick mamma skriva på papper, det var då hon kunde se att hon hade blivit kontrollerad att hon verkligen var min mamma. Hon minns inte exakt vad som stod där, och jag kollade aldrig på blanketten. Kan ju tillägga att vi var folkbokförda på olika adresser, men det var tydligen inget problem.
Citera
2012-05-09, 11:56
Medlem
Flickpojkens avatar
de här var ju mycket intressant då kan man alltså leta reda på någon bosnier eller någon annan östeurope som inte har något pass. Och sedan ta med hanns mamma som intygar att man är hennes sån och sedan har man en perfect falsk id-handling som man kan resa med göra bankärenden med etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in