2005-11-09, 02:21
Medlem
.

Du bör anmäla det borttappat/stulet både hos polisen, UC och dun & bradstreet åtminstonde.. De samkör inte deras register och olika företag använder sig av olika kreditupplysningstjänster..

Tänk dock på att det kan vara knepigt också.

Tex. så funkar iaf. dun & bradstreet så att de enbart ger noteringen förlorat körkort. Vilket innebär att även om du skaffar ett nytt så kan du inte använda det för att tex. teckna mobilabbonemang då det inte uppges när det förlorats till den som söker uppgifter på dig. I alla fall inte enligt haggan jag snackade med på telefon för några veckor sedan. Hennes förslag var att jag skulle skicka in och begära förlustanmälan hävd, teckna mitt abbonemang och sedan förlustanmäla körkortet igen.. ARGH!
Citera
2005-11-09, 02:33
Medlem
Bråkmakarns avatar
Morsan varnade mig jämt för att tappa bort leget när jag precis skaffat det som 15-åring. "-Tappa inte bort det nu, för då kan dom som hittar det göra inbrott och slänga id-kortet på inbrottsplatsen så åker du dit".
Citera
2005-11-09, 09:31
Medlem
Flinta82s avatar
Nu pluggar tjejen fortfarande och skulle inte ens få ett lån så det är ju ganska lugnt. Nästan bara bra om någon skulle försöka göra något med hennes bankkort/leg eftersom man då skulle kunna försöka spåra vem det är som har stulit grejerna. Får se under dagen om någon hör av sig.
Citera
2005-11-09, 14:34
Medlem
StorMammas avatar
Anmäl ÖVERALLT!

Det är ju så att legget kanske gäller ett antal år framåt i tiden.

Jag förlorade en legitimation, och två år senare så var det någon som försökte köpa ett stort stereopaket på avbetalning i mitt namn. Gudskelov så blev jag skadefri då jag hade alla papper på att jag anmält legget som stulet.

Jag vet inte om det lyckades, om de fick stereogrejerna eller inte, men otäckt var det. Typ 26,000 kronor.
Citera
2005-11-09, 15:01
Medlem
Flinta82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Anmäl ÖVERALLT!

Det är ju så att legget kanske gäller ett antal år framåt i tiden.

Jag förlorade en legitimation, och två år senare så var det någon som försökte köpa ett stort stereopaket på avbetalning i mitt namn. Gudskelov så blev jag skadefri då jag hade alla papper på att jag anmält legget som stulet.

Jag vet inte om det lyckades, om de fick stereogrejerna eller inte, men otäckt var det. Typ 26,000 kronor.

Mmm, ska tänka på det.
Citera
2006-07-05, 16:07
Medlem
hefftis avatar
Skaffa ID kort med gammalt pass?

Jo jag har alltså ett pass som gick ut för cirka 1 månad sedan och nu undrar jag om man kan använda det tillsammans med ett personbevis för att skaffa postens ID kort?
Citera
2006-07-05, 16:08
Medlem
Remslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heffti
Jo jag har alltså ett pass som gick ut för cirka 1 månad sedan och nu undrar jag om man kan använda det tillsammans med ett personbevis för att skaffa postens ID kort?
Nope, passet måste gälla.
Citera
2006-07-05, 16:31
Medlem
Blå Rutas avatar
Du måste skaffa nån som kan intyga att du är du, och ni måste båda ha personbevis (även polaren som intygar!)
Citera
2006-07-05, 20:21
Medlem
_killahs avatar
Polaren behöver inte personbevis.
Räcker med legg/körkort.
Citera
2006-07-05, 21:15
Medlem
Blå Rutas avatar
Nix, polaren behöver personbevis också.
Citera
2006-07-05, 21:33
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
Du måste skaffa nån som kan intyga att du är du, och ni måste båda ha personbevis (även polaren som intygar!)

Gäller bara om du skaffar ID via svensk kassaservice..

Skaffar du ID via polisen så kan du legitimera dig med ett pass som är max har gått ut för tre månader sedan.. Annars får en make/maka/sambo/förälder/myndigt syskon vara med och legitimera sig och styrka din identitet.. Detta gäller även hos banker.
Citera
2006-07-05, 22:18
Medlem
ojns avatar
Jag skaffade ny legitimation hos polisen för bara några veckor sedan, och personen som följde med mig (jag hade ingen giltig legitimation vid tillfället) behövde bara ha giltig legitimation med sig, inget personbevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in