2024-06-01, 17:18
Medlem
Thunderwomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Hur är det säkrare menar du?
Vilka banker kräver nationellt id kort, och för vad?

Man kan scanna körkortet, räcker inte det?
Jag behövde t.ex. nationellt ID (eller pass) när jag nyligen skulle hämta ett nytt Bank-ID till telefonen. Det skulle scannas med lurens NFC-läsare och fotograferas på fram och baksida innan mitt nya Bank-ID funkade! Det finns inget NFC-chip i körkort eller i skatteverkets ID som mobilen kan läsa av, därför godkänns inte dessa.
Citera
2024-06-28, 14:08
Medlem
janne3196s avatar
Fråga

Hur står förnamn på dina id-kort? Jag har ett mellannamn och för mig så står det Förnamn: "Adam Bertil"
"Bertil" är mitt riktiga förnamn och "Adam" är mellannamnet (som aldrig används).

Vilken generation man tillhör kan spela roll, namnkonventioner verkar variera över tid. Jag är 80-talist.
Hur är det för er?
Citera
2024-07-26, 00:44
Medlem
Hur är det när man står under skyddstillsyn och vill förnya sitt pass? Om man dessutom inte har långt kvar av sin prövotid, för som jag förstår det om man står under övervakning av något slag skyddstillsyn villkorligt frigiven etc så skickar polisen ansökan till frivården som gör bedömning. Kan de bara avslå en passansökan hur som helst? Måste la finnas grunder i så fall tänker jag rent spontant. Hur brukar det vara generellt
Citera
2024-08-10, 22:48
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Jo klart mitt ansvar och hålla koll på utgångsdatum men någon vecka liksom. Tycker också det är löjligt. Borde man kunna fixa. Men icke sa dom när jag ringde. Så det blir att ta med sig föräldern och intyga identitet.

Hur skulle man annars sätta en gräns tycker du? Hur gammalt och utgånget kort ska vara okej? En vecka, en månad, ett år?

Citat:
Ursprungligen postat av janne3196
Fråga

Hur står förnamn på dina id-kort? Jag har ett mellannamn och för mig så står det Förnamn: "Adam Bertil"
"Bertil" är mitt riktiga förnamn och "Adam" är mellannamnet (som aldrig används).

Vilken generation man tillhör kan spela roll, namnkonventioner verkar variera över tid. Jag är 80-talist.
Hur är det för er?

Namnet står enligt vad som står i folkbokföringen.
Citera
2025-03-16, 11:10
Medlem
leprasjuklings avatar
Jag har hämtat ut ett nytt nationellt id-kort.

När jag kom hem märkte jag att kortet har vit bakgrund, förutom i övre högra hörnet där det är en genomskinlig litrn del.
Ska det vara så eller är det ett tillverkningsfel?
Eftersom jag åker i hela Schengen,vill jag inte riskera att det blir tjafs pga det ser ut att vara sönder.
Citera
2025-03-16, 16:27
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Jag har hämtat ut ett nytt nationellt id-kort.

När jag kom hem märkte jag att kortet har vit bakgrund, förutom i övre högra hörnet där det är en genomskinlig litrn del.
Ska det vara så eller är det ett tillverkningsfel?
Eftersom jag åker i hela Schengen,vill jag inte riskera att det blir tjafs pga det ser ut att vara sönder.

ska vara så

https://www.swedenabroad.se/globalas.../size700-4.jpg
Citera
2025-03-29, 00:10
Avstängd
knark-kungens avatar
Hur kan det egentligen komma sig att vi 2025 inte kan ha våra körkort i telefonen?

Passet går ju numera att ha I bank id appen.

Finns ju i andra Nordiska länder.
Citera
2025-03-29, 13:08
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Hur kan det egentligen komma sig att vi 2025 inte kan ha våra körkort i telefonen?

Passet går ju numera att ha I bank id appen.

Finns ju i andra Nordiska länder.

handlar nog om pengar
det är några gratis miljoner dom får in för plastkort

borde vara enkelt annars i mobilen
du blir stoppad
polisen tar fram sin mobil och knappar in ditt personnummer
sen godkänner du med bankid och polisen får upp ditt liv med bild i sin mobil

enkelt
Citera
2025-03-30, 23:28
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
handlar nog om pengar
det är några gratis miljoner dom får in för plastkort

borde vara enkelt annars i mobilen
du blir stoppad
polisen tar fram sin mobil och knappar in ditt personnummer
sen godkänner du med bankid och polisen får upp ditt liv med bild i sin mobil

enkelt
Du vet att polisen kan identifiera folk, och se om de har körkort, helt utan plastkort idag? Bank-id behövs inte heller.
Så i Sverige behöver man i praktiken bara ett plastkörkort för att övertyga andra människor om sin behörighet. Vilket lika gärna kan göra med en app/kod-kombination liknande den som användes till vaccinet för covid-19. Enda problemet är folihattar som tror att det är något är farligt övervakande så fort en QR-kod är inblandad.
Citera
2025-03-31, 10:13
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Du vet att polisen kan identifiera folk, och se om de har körkort, helt utan plastkort idag? Bank-id behövs inte heller.
Så i Sverige behöver man i praktiken bara ett plastkörkort för att övertyga andra människor om sin behörighet. Vilket lika gärna kan göra med en app/kod-kombination liknande den som användes till vaccinet för covid-19. Enda problemet är folihattar som tror att det är något är farligt övervakande så fort en QR-kod är inblandad.

beror på om dom är daktade eller inte
en kontroll ska gå fort
annars kan dom identifiera utan problem
polaren körde på sin kusins kk/personnr i flera år utan problem
Citera
2025-03-31, 16:05
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
beror på om dom är daktade eller inte
en kontroll ska gå fort
annars kan dom identifiera utan problem
polaren körde på sin kusins kk/personnr i flera år utan problem
Jag är inte daktad och har utan ID-handling lyckats identifiera mig tillräckligt mycket för att få böter för fortkörning. Det tog inte lång tid.
Att i onödan blanda in privata företag i myndigheters verksamhet är dumt.
Citera
2025-04-29, 12:05
Medlem
joselofs avatar
Tjenare, fixade mitt ID förra fredagen tror ni jag har en chans att få det klart till imorgon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in