2014-07-16, 15:06
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Vet inte om frågan passar här, men skulle behöva ett snabbt svar. Tappat mitt körkort, ska förnya det men har inte blivit av. Har haft som enda ID-handling ett pass som gick ut för typ 1 vecka sedan. Om en vecka eller två ska jag hämta en viktig sak som levereras till mitt närmsta utlämningsställe (ICA) och undrar om personalen kollar när passet gick ut (de känner förövrigt igen mig väl, tror jag) och om jag kan komma undan med att använda ett pass som gick ut för mindre än en månad sedan? Tror inte jag hinner förnya varken körkort eller pass tills dess.

Finns det något annat sätt att identifiera sig, t. ex. om jag kontaktar en förälder som följer med eller vad som helst?
Citera
2014-07-30, 23:03
Medlem
Tinkerbelles avatar
Har just skaffat nytt pass, men inte hunnit hämta ut det än (befinner mig i obygden). För att boka min resa behöver jag veta utfärdandedatum, ngn som vet om det är det datum jag var på passmyndigheten, eller dagen jag fick besked om att det var klart?
Help pls.
Citera
2014-09-22, 20:31
Medlem
ToiletDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinkerbelle
Har just skaffat nytt pass, men inte hunnit hämta ut det än (befinner mig i obygden). För att boka min resa behöver jag veta utfärdandedatum, ngn som vet om det är det datum jag var på passmyndigheten, eller dagen jag fick besked om att det var klart?
Help pls.

Bumpar den obesvarade frågan innan. Skulle behöva boka en resa ASAP, var inne och ansökte om nytt pass idag. Är det så att passen görs färdigt i digital form "momentant" vid ansöketillfället, så alla siffror och data på passet är bestämda redan då? Skulle de isåfall tillåta en om man går tillbaka imorgon och legitimerar sig att få sitt pass på skärmen och anteckna?
Citera
2014-09-22, 20:49
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToiletDuck
Bumpar den obesvarade frågan innan. Skulle behöva boka en resa ASAP, var inne och ansökte om nytt pass idag. Är det så att passen görs färdigt i digital form "momentant" vid ansöketillfället, så alla siffror och data på passet är bestämda redan då? Skulle de isåfall tillåta en om man går tillbaka imorgon och legitimerar sig att få sitt pass på skärmen och anteckna?

Ja, uppgifterna registreras vid ansökan.

Man borde rimligtvis kunna få ut alla uppgifter som finns registrerade i passregistret, framförallt när man frågar om sig själv.
Citera
2014-09-22, 20:53
Medlem
ToiletDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Ja, uppgifterna registreras vid ansökan.

Man borde rimligtvis kunna få ut alla uppgifter som finns registrerade i passregistret, framförallt när man frågar om sig själv.

Tack för snabbt svar! Testar att gå ner imorgon
Citera
2014-09-22, 21:15
Medlem
thestalkerdudes avatar
Går det att använda dom nya terränghjuling/snöskoter kortet som legitimation? (Den som visar ens nylle och alla andra uppgifter om mig) Mitt nuvarande Legg går ut snart, har inte råd för tillfället att fixa nytt legg plus har haft några hetsiga diskussioner på mataffärer och systembolagen som säger att det kortet ej duger som legg vilket låter konstigt i mina öron. Det ser ju nästan ut som ett B-körkort och har mitt tryne så borde inte vara nåt problem?
Senast redigerad av thestalkerdude 2014-09-22 kl. 21:17.
Citera
2014-09-22, 21:25
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thestalkerdude
Går det att använda dom nya terränghjuling/snöskoter kortet som legitimation? (Den som visar ens nylle och alla andra uppgifter om mig) Mitt nuvarande Legg går ut snart, har inte råd för tillfället att fixa nytt legg plus har haft några hetsiga diskussioner på mataffärer och systembolagen som säger att det kortet ej duger som legg vilket låter konstigt i mina öron. Det ser ju nästan ut som ett B-körkort och har mitt tryne så borde inte vara nåt problem?

Affärerna bestämmer själva.

Förarbevisen finns inte på med Bankföreningens lista över legitimationer som de godkänner.
Citera
2014-09-22, 21:29
Medlem
thestalkerdudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Affärerna bestämmer själva.

Förarbevisen finns inte på med Bankföreningens lista över legitimationer som de godkänner.

Konstigt..Ja ja tack för svaret!
Citera
2014-10-12, 20:24
Medlem
thestalkerdudes avatar
Polisen.se funkar inte för tillfället så ställer frågan här: Ska på snuthuset på onsdag och fixa nytt legg, Vad jag minns och förstod vad som stod på deras hemsida så måste man uppvisa ID-kort när man ansöker om nåt nytt. Mitt ID går ut dagen innan så kan det funka eller måste jag ta med mig någon som kan bevisa att jag är jag och inte nån tjetjensk terrorist?

Om jag inte har missuppfattad vad som stod där.
Citera
2014-10-28, 17:37
Medlem
thestalkerdudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thestalkerdude
Polisen.se funkar inte för tillfället så ställer frågan här: Ska på snuthuset på onsdag och fixa nytt legg, Vad jag minns och förstod vad som stod på deras hemsida så måste man uppvisa ID-kort när man ansöker om nåt nytt. Mitt ID går ut dagen innan så kan det funka eller måste jag ta med mig någon som kan bevisa att jag är jag och inte nån tjetjensk terrorist?

Om jag inte har missuppfattad vad som stod där.

Ingen som kan svara på detta? TIlläget är att jag kvar mitt gamla leg och funkar det att visa upp eller måste jag släpa med mig någon för att bevisa att jag är jag. Behöver veta tills i morn!

Ja jag har läst på snutens sida men förstod inte vad fan dom menade!
Citera
2014-10-28, 21:24
Medlem
Hej! Har tappat bort både körkort och pass (pikar om min klantighet undanbedes) och tänkte därför först och främst skaffa nytt pass imorgon. Båda mina föräldrar och mina syskon är bortresta, räcker det att min morbror är där och intygar min identitet? Står att föräldrar, syskon samt mor-, och farföräldrar räcker på polisens hemsida, men inget om föräldrarnas syskon. Tack för svar!
Citera
2014-10-29, 04:58
Medlem
När jag fixade nya ID-handlingar förra veckan intygade en förälder min identitet, eftersom alla mina ID-handlingar är borta. Föräldern kommer inte att kunna närvara när jag ska hämta ut ID-handlingarna. Kan jag gå dit själv utan ID och ändå få ut grejerna? Polisen har ju både mitt foto och fingeravtryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in