2010-01-27, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Men vad fan är ditt problem?
Jag kopierade in det som stod på polisens hemsida.
Är det svårt att förstår att det är schengen länderna som står med i listan där?

Spelar roll om Norge är med eller inte, det är fortfarande ett land som ingår i schengen.
mitt problem är att du likställer ett godkänt visum som ett intyg för att komma in i ett land. du behöver inget intyg för att resa till norge exempelvis. däremot är din ID-handling godkänd i norge. precis som ditt pass. men du kan resa in i norge utan den.
Senast redigerad av martin312 2010-01-27 kl. 17:44.
Citera
2010-01-27, 19:14
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
http://joann.se/annika/wp-content/uploads/2009/09/prov-nationellt-idkort.jpg

http://www.polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Fragor-kring-pass--och-id-kort/Fakta-om-ID-kort/
Det nationella id-kortet kostar 400 kronor och gäller i fem år.
Med det nationella id-kortet kan man resa till och vistas i följande länder utan att medföra pass:

Belgien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Island, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Schweiz, Slovakien, Slovenien, Spanien, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike.

Äger själv ett sånt kort
Hur länge gäller ett körkort?

Slå ut det på hur mycket det kostar att ta det,mot hur länge det gäller..

Som bonus,får man ju även köra bil...
Citera
2010-01-27, 21:14
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martin312
mitt problem är att du likställer ett godkänt visum som ett intyg för att komma in i ett land. du behöver inget intyg för att resa till norge exempelvis. däremot är din ID-handling godkänd i norge. precis som ditt pass. men du kan resa in i norge utan den.
Men ditt j*vla ägg.
TS efterfrågar ALTERNATIV till id-handlingar i kortformat.
Och det internationella id-kortet är ett alternativ, som även gäller som identitetshandling utomlands.

Du har då fan inte tillfört något i tråden, så ge fan i att skriv istället, eller gå ut och fjanta av dig för fan.
Citera
2010-01-27, 21:39
Bannlyst
Csn student kortet gör så du kan fixa legitimation gratis, så om du inte är student så kan du alltid ta en komvux kurs så kommer du att få hem csn kortet sen kan du skita i att gå på lektionerna
Citera
2010-01-27, 22:06
Medlem
ninjatorrents avatar
För cirka 1 år sedan så hade jag supit bort mitt leg, Då gick jag till banken för att skaffa ett nytt då fick jag ett kalas erbjudande på att om man öppnade ett sparkonto på banken (Swedbank) så fick man legget gratis använder du Swedbank så är det värt att kolla upp om det fortfarande fungerar !
Citera
2010-01-27, 22:17
Medlem
chrstrvss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteputte88
Är du dum på riktigt eller spelar du bara duktigt? Rikspucko.

Lite av båda faktiskt.
Men helt ärligt tycker jag det är rätt tattigt att inte ha körkort när man är över 18.
Citera
2010-01-27, 23:11
Medlem
~Kokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrstrvs
Lite av båda faktiskt.
Men helt ärligt tycker jag det är rätt tattigt att inte ha körkort när man är över 18.
Vi kan ju vända på det, det är ju rätt tattigt att bo där man behöver ha körkort när man är 18.

Men vidare är att regga sig som student och gå den vägen - eller skaffa ett klassiskt ID från bank/post/polis för runt 400SEK din lösning. Inbillar mig att summan lär bli den samma oavsett var.
Citera
2010-01-27, 23:20
Medlem
Tratts avatar
Tror mitt ID kort ifrån handelsbanken kostade 100kr och sen 60kr oss en fotograf för att ta fotot.

Inte säkert och det var 3 år sen.
Citera
2010-01-27, 23:29
Medlem
chrstrvss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ~Koko
Vi kan ju vända på det, det är ju rätt tattigt att bo där man behöver ha körkort när man är 18.

Ja det har du fan rätt i, det är ganska tattigt!
Tur att jag bor där man inte behöver ha körkort, men att jag har det för att jag älskar att köra bil.
Citera
2010-02-03, 18:22
Medlem
tja ringde in dit o det verkar som de gör allt där borta.. kostar 400:-

Detta är den tredje länken som kommer upp på google så ja tänkte lägga in detta så folk vet.. cheers!!
Citera
2010-02-07, 18:22
Medlem
Passet har gått ut, resa med ID?

Tjenare.
Mitt pass har gått ut, gick ut för ca 8 dagar sen och nu ska jag ändå resa till England har jag tänkt mig, Typ åka på lördag fast ännu inte helt bestämmt, men kan man resa med sitt ID Kort?

England är ändå i EU, samma med sverige, så det borde la gå? Bara jag tar med Passet och ID Kortet?
Tacksam för all svar!
Citera
2010-02-07, 18:23
Medlem
25TaLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst
Tjenare.
Mitt pass har gått ut, gick ut för ca 8 dagar sen och nu ska jag ändå resa till England har jag tänkt mig, Typ åka på lördag fast ännu inte helt bestämmt, men kan man resa med sitt ID Kort?

England är ändå i EU, samma med sverige, så det borde la gå? Bara jag tar med Passet och ID Kortet?
Tacksam för all svar!

http://europa.eu/abc/travel/doc/index_sv.htm

Jag googlade åt dig!
varsågod!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här