2010-02-07, 18:33
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst
Tjenare.
Mitt pass har gått ut, gick ut för ca 8 dagar sen och nu ska jag ändå resa till England har jag tänkt mig, Typ åka på lördag fast ännu inte helt bestämmt, men kan man resa med sitt ID Kort?

England är ändå i EU, samma med sverige, så det borde la gå? Bara jag tar med Passet och ID Kortet?
Tacksam för all svar!

England är inte med i Schengen, så det går inte.

Skaffa det tillfälliga passet!
Citera
2010-02-07, 18:34
Medlem
edches avatar
Lånar tråden.

Jag ska till Wien och har bara Nationellt ID-kort. Vet att man får åka inom Schengen med det, men det är ändå flygbolagets regler som gäller vid boarding. Är det någon som flugit med AirBerlin/Nikki Air med bara NID-kort? Ringde polisen för att kolla vad som gällde, hon som svarade trodde det skulle vara lugnt; "de bolag som har varit tjuriga med det där har gått i konkurs". Pallar inte lägga en tusenlapp för ett provisoriskt pass liksom.
Citera
2010-02-07, 18:55
Medlem
Så jag måset förnya mitt jävla pass?
Åh tusan också jävla England!
Citera
2010-02-07, 19:06
Medlem
25TaLifes avatar
Citat:
Så jag måset förnya mitt jävla pass?
Åh tusan också jävla England!

alternativt skaffa ett tillfälligt - det kostar ju en slant extra iofs men ja är du tillräckligt sugen på England så
Citera
2010-02-07, 19:25
Medlem
Hittar fan inte vart ett tillfälligt kostar..letat o letat!
Citera
2010-02-07, 19:28
Medlem
RealMadrid852s avatar
Citat:
Hittar fan inte vart ett tillfälligt kostar..letat o letat!
http://www.polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Fragor-kring-pass--och-id-kort/Provisoriskt-pass/
Citera
2010-02-07, 19:29
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edche
Lånar tråden.

Jag ska till Wien och har bara Nationellt ID-kort. Vet att man får åka inom Schengen med det, men det är ändå flygbolagets regler som gäller vid boarding. Är det någon som flugit med AirBerlin/Nikki Air med bara NID-kort? Ringde polisen för att kolla vad som gällde, hon som svarade trodde det skulle vara lugnt; "de bolag som har varit tjuriga med det där har gått i konkurs". Pallar inte lägga en tusenlapp för ett provisoriskt pass liksom.

Du får kolla direkt med flybolaget, brukar stå på deras hemsida.
Citera
2010-02-07, 19:34
Medlem
edches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
Du får kolla direkt med flybolaget, brukar stå på deras hemsida.

Har gjort det, men den var så jävla virrig. Ringde även flygbolaget och kollade, men det var någon praktikant som inte hade en aning och vidarebefordrade mig till Österrikes ambassad. Som i sin tur vidarebefordrade mig till polisens hemsida. Alltså borde det vara lugnt, tänkte mest kolla om någon härifrån har erfarenhet från det bolaget.
Citera
2010-02-07, 20:37
Medlem
gorgonzolas avatar
När jag skulle flyga så dög det inte med endast ID även fast det var inom Schengen. Däremot tågluffade jag igenom stora delar av europa utan pass, de ville bara ha id en gång och det var utanför schengen men det dög tydligen med ID då :S
Citera
2010-02-07, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edche
Lånar tråden.

Har flyget flera gånger mellan Sverige och Nederländerna med endast nationellt ID-kort. Åker endast med SAS dock men det har funkat jättebra alla gånger.
Citera
2010-02-08, 10:07
Medlem
25TaLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorgonzola
När jag skulle flyga så dög det inte med endast ID även fast det var inom Schengen. Däremot tågluffade jag igenom stora delar av europa utan pass, de ville bara ha id en gång och det var utanför schengen men det dög tydligen med ID då :S

Nej men det är ju det man oroar sig för lite ändå, man kommer ju säkert ut ur Sverige utan problem men sen vill man ju inte så där i Spanien med endast ID som inte duger
Citera
2010-02-08, 10:30
Medlem
pyro860s avatar
Kanske. När vi skulle till Stockholm och glömde pass så räckte det med att jag visade bibliotekskortet för att bevisa vilken stad jag kom ifrån. Var nog mest ett undantag i julstressen, dock var detta inrikes, men det kan gå med ID, men du ska hellst fixa dig ett nytt pass tycker jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in