2017-02-20, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Ja så ser jag på saken.
Först och främst borde vi dock reda ut vad som menas med egodöd? Vi verkar blanda ihop egots död med att jobba med sitt eget ego och att lära sig att tänka mer på andra och inte bara sig själv.

Egodöd tror jag bara att du kan uppleva i samband med intag av diverse DMT eller vid lång och djup meditation. Då är det verkligen du som försvinner.

Men en annan del handlar mer om insikten (eller teorin om) att vi är ett enda stort medvetande. Att vi alla är samma. Och du kan absolut ha det här perspektivet samtidigt som du fungerar som en egen fungerande individ.
Jag väljer att kalla det en "Gemensam Solipsism". Dvs det finns egentligen inga individer, utan det är förmodligen Gud som har tråkigt med sig själv och lever och interagerar med alla former som existerar.
Du är jag och jag är du. "I am that I am". Det finns alltså bara en. Du har varit allt och kommer alltid att vara allt som existerat och som fortsätter att existera.

En riktig skön anekdot om detta här nedan. En kort historia på temat som är riktigt läsvärd.

"I looked you in the eye. “The meaning of life, the reason I made this whole universe, is for you to mature.”
“You mean mankind? You want us to mature?”
“No, just you. I made this whole universe for you. With each new life you grow and mature and become a larger and greater intellect.”
“Just me? What about everyone else?”
“There is no one else,” I said. “In this universe, there’s just you and me.”

The Egg av Andy Weir:

Nån som har tips hur man dödar egot utan droger? Tydliga saker du kan göra. Inte meditation heller. Hur man ska tänka
Citera
2017-02-20, 01:13
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn92
Hur man ska tänka
Det är just det du ej ska göra.

Eller som Jesus sa: "Sälj allt du äger och ge till de fattiga".

Läs, begrunda, upphör: http://nondualite.eu/Download/Teachi...wn%20Words.pdf

Autobahn76s inlägg på förra sidan var verkligen högkvalitativt, tack för det.
Citera
2017-02-20, 01:20
Medlem
Citat:
Nån som har tips hur man dödar egot utan droger? Tydliga saker du kan göra. Inte meditation heller. Hur man ska tänka

Önskar att det fanns ett sätt. Finns typ hundratals människor på Youtube som ger dig instruktioner, den ena mer förvirrande än den andra.

Jag tror mer det hela är helt jävla random. Hur kan man välja att dö? Ifall du väljer att dö så finns du kvar där eftersom du gjorde valet. Känns som om det bara antingen händer eller inte. Typ som att få en lycklig lott fast det är ingen som får lotten då.

Själva grejen är väl att individer inte egentligen finns utan det är en illusion vilket låter ganska rimligt. Jag menar hur kan ens en individ finnas? Visst känns det äkta o så att jag finns och gör val hit och dit men hur kan det ens vara möjligt? Hur kan jag bara ha ploppat upp ur tomma intet? Hur kan jag ha blivit till i en hop av atomer som ständigt byts ut? Hur kan ens fria viljan få plats där?

Fan önskar att man kunde göra något. Men skulle man kunna göra något så skulle väl alla ha gjort det redan eller hur? Då tänker man väl: jag gör något fel, jag är inte redo, jag mediterar fel eller nåt sånt skitsnack.

Folk som röker DMT eller nåt och då kanske dör i 5 minuter, visst jättevackert. Men sen kommer dom tillbaka med tron att DMT är svaret. Andra mediterar och dör och tror att meditation är svaret när det egentligen hände helt random.

Känns så hopplöst det här. Finns ju folk som levt i celibat hur länge som helst, isolerat sig och mediterat och fan fortfarande är dom där och vägrar lämna.

Fan vad jag önskar att man kunde bara dö men naturen är så obarmhärtig, den bryr sig inte om vad lilla jag vill eftersom jag är naturen som tror att jag inte är det, vilket jävla grymt spel livet är.

Eller har jag fel?

Alla dessa så kallade "gurus" påstår att det är jättesimpelt. Om det är så simpelt så skulle jag redan vara borta. Men det kan varken vara simpelt eller svårt eftersom det handlar om varken eller utan det är bara illusionen av "jag" som upphör. Hur kan jag då nå det när jag med varje försök bara bekräftar mig ännu mer?

Om jag gör ingenting, så gör jag alltså ingenting och det är en handling av mig det också vilket vidare bekräftar mig.

Eller har jag fel?

Om jag har fel så mottar jag gärna en konkret instruktion om hur jag ska upphöra att existera. Då vill jag ha såna instruktioner som när man ska montera en ikea-möbel. Där får man en steg för steg lista och en garanterad fungerande möbel. Inget jävla tjafs om "acceptera" "observera" eller "låt det vara" - detta är inte instruktioner utan väldigt diffusa ord som jag inte fattar något av.

Hur fan accepterar man? Kan någon ge en "ikea" liknande instruktion?

Nog vet jag svaret, nej, ingen av er har något tips och jag är arg för det. Egentligen kan ni väl inte göra så mycket om den saken även om ni vill hjälpa mig, men hur kan ni hjälpa mig när det är jag som måste försvinna och inte hjälpas?

Ett riktigt sjukt spel livet är
Citera
2017-02-20, 09:28
Medlem
Citat:

Den här kanske kan hjälpa dig https://www.youtube.com/watch?v=j4nDvnzhg6o

Citat:
Ursprungligen postat av kakan6
Önskar att det fanns ett sätt. Finns typ hundratals människor på Youtube som ger dig instruktioner, den ena mer förvirrande än den andra.

Jag tror mer det hela är helt jävla random. Hur kan man välja att dö? Ifall du väljer att dö så finns du kvar där eftersom du gjorde valet. Känns som om det bara antingen händer eller inte. Typ som att få en lycklig lott fast det är ingen som får lotten då.

Själva grejen är väl att individer inte egentligen finns utan det är en illusion vilket låter ganska rimligt. Jag menar hur kan ens en individ finnas? Visst känns det äkta o så att jag finns och gör val hit och dit men hur kan det ens vara möjligt? Hur kan jag bara ha ploppat upp ur tomma intet? Hur kan jag ha blivit till i en hop av atomer som ständigt byts ut? Hur kan ens fria viljan få plats där?

Fan önskar att man kunde göra något. Men skulle man kunna göra något så skulle väl alla ha gjort det redan eller hur? Då tänker man väl: jag gör något fel, jag är inte redo, jag mediterar fel eller nåt sånt skitsnack.

Folk som röker DMT eller nåt och då kanske dör i 5 minuter, visst jättevackert. Men sen kommer dom tillbaka med tron att DMT är svaret. Andra mediterar och dör och tror att meditation är svaret när det egentligen hände helt random.

Känns så hopplöst det här. Finns ju folk som levt i celibat hur länge som helst, isolerat sig och mediterat och fan fortfarande är dom där och vägrar lämna.

Fan vad jag önskar att man kunde bara dö men naturen är så obarmhärtig, den bryr sig inte om vad lilla jag vill eftersom jag är naturen som tror att jag inte är det, vilket jävla grymt spel livet är.

Eller har jag fel?

Alla dessa så kallade "gurus" påstår att det är jättesimpelt. Om det är så simpelt så skulle jag redan vara borta. Men det kan varken vara simpelt eller svårt eftersom det handlar om varken eller utan det är bara illusionen av "jag" som upphör. Hur kan jag då nå det när jag med varje försök bara bekräftar mig ännu mer?

Om jag gör ingenting, så gör jag alltså ingenting och det är en handling av mig det också vilket vidare bekräftar mig.

Eller har jag fel?

Om jag har fel så mottar jag gärna en konkret instruktion om hur jag ska upphöra att existera. Då vill jag ha såna instruktioner som när man ska montera en ikea-möbel. Där får man en steg för steg lista och en garanterad fungerande möbel. Inget jävla tjafs om "acceptera" "observera" eller "låt det vara" - detta är inte instruktioner utan väldigt diffusa ord som jag inte fattar något av.

Hur fan accepterar man? Kan någon ge en "ikea" liknande instruktion?

Nog vet jag svaret, nej, ingen av er har något tips och jag är arg för det. Egentligen kan ni väl inte göra så mycket om den saken även om ni vill hjälpa mig, men hur kan ni hjälpa mig när det är jag som måste försvinna och inte hjälpas?

Ett riktigt sjukt spel livet är

Kolla in den här videon https://www.youtube.com/watch?v=H656H4pWtzk
Citera
2017-02-20, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enkorg
Den här kanske kan hjälpa dig https://www.youtube.com/watch?v=j4nDvnzhg6o

Kolla in den här videon https://www.youtube.com/watch?v=H656H4pWtzk
Rupert Spira har jag kollat på mycket.
Han ger diffusa instruktioner och inger hopp om att det går.

Tänk dig hur många människor som går på hans möten och verkligen försöker men aldrig lyckas.

Det jag söker är en quick fix. En ikea-möbel instruktion. Vill helst att det händer nu på en gång. Får huvudvärk när ja tänker att ja ska meditera o grejer.

Har varit på en mooji retreat. Han e som rupert spira.
Känns som om dessa människor bara lurar en för att tjäna pengar.

Finns en som heter Tony Parsons. För honom har jag respekt för han ljuger iallafall inte en i ansiktet.
Citera
2017-02-21, 00:53
Medlem
Citat:

Finns en som heter Tony Parsons. För honom har jag respekt för han ljuger iallafall inte en i ansiktet.

Tony Parsons är en av de mest extrema non-dualisterna. Men jag fattar inte vad folk får ut av att lyssna på honom? Han är ultra-nihilistisk. Det kanske kan vara en tröst att lyssna på honom om man vill ta livet av sig eller något liknande, vad vet jag..

Om du vill ha något fast (ikea-beskrivning) som bevisar att vi lever i en simulation så föreslår jag att du vänder dig till kvantfysiken och studerar experiment som gjorts inom det området - (double slit experimet tex), där du får det svart på vitt.

Eller lyssna på Tom Campbell, som jag alltid tjatat om. Mycket mer vetenskap och mindre luddigt flum.

Our Reality Is Information
https://www.youtube.com/watch?v=7hzSjnPikIU
Senast redigerad av Autobahn76 2017-02-21 kl. 01:35.
Citera
2017-02-21, 01:40
Medlem
Är mindfulness likt stoicism? Båda är en sorts filosofi, och det är hur man tar till dig filosofin. Båda handlar om att acceptera "allt". Vad skulle då vara skillnaden?

Vad är eran favorit mindfulness och stoicism bok?
Citera
2017-02-21, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Tony Parsons är en av de mest extrema non-dualisterna. Men jag fattar inte vad folk får ut av att lyssna på honom? Han är ultra-nihilistisk. Det kanske kan vara en tröst att lyssna på honom om man vill ta livet av sig eller något liknande, vad vet jag..

Man får ju ingenting av att lyssna på Rupert Spira heller. Förutom kanske falskt hopp. Skillnaden mellan Tony och Rupert är att Tony iaf erkänner att ja, du får ingenting av mig medan Rupert försöker hela tiden erbjuda något.
Citera
2017-02-21, 09:20
Medlem
Citat:
Man får ju ingenting av att lyssna på Rupert Spira heller. Förutom kanske falskt hopp. Skillnaden mellan Tony och Rupert är att Tony iaf erkänner att ja, du får ingenting av mig medan Rupert försöker hela tiden erbjuda något.

Ta en hög dos av psykadelika, det om något borde vara så nära en quick fix man kan komma.

Martin Ball kan du kolla in om du är sugen på att vandra den vägen. Han har lyckats genomskåda egots illusion genom att experimentera med 5-MeO-DMT under en 1-årsperiod. Det verkar dock vara en smärtsam process men det går alltså att uppnå upplysning på så sätt, om man får tro honom själv.

Här har du en video där han snackar om det. Väldigt intressant https://youtu.be/PQctOMSmBuk
Senast redigerad av enkorg 2017-02-21 kl. 09:24.
Citera
2017-02-21, 11:17
Medlem
Min quickfix:

Målet med denna quickfix är att uppnå en dynamisk situation där man själv väljer när man ska vara närvarande och frånvarande, något som jag tror kan kallas för ett upplyst tillstånd. När man är frånvarande upplever man nirvana men nirvana måste kontraster mot något och därför måste man vara närvarande ofta.

Börja med att tänka på absurditeten i tillvaron för att distansera dig från verkligheten. Det kan vara obehagligt men det är nog nödvändigt. En bra metod jag har använt mig av är att föreställa mig att jag är en alien i form av ett gasmoln som är på jorden för att skriva en rapport om mänskligheten till hembasen. Riktigt gjort så kan detta verkligen få dig distanserad från verkligheten. Det skadar verkligen inte att anlägga ett komiskt perspektiv.

Sen fokuserar du på våra sinnen och inser att allt du vet om världen kommer ifrån dessa. Världen utanför behöver inte existera, bara signalerna som når din hjärna. När du förstått detta på djupet så kan du förstå att världen egentligen är helt plastisk och att den viktigaste relationen du har är den till gud.

En annan viktig insikt man måste ta till sig är att man måste förstå sina behov av problem och besvär. Problem och besvär är egentligen bara utmaningar som man har behov av för att skapa laddning i livet. Laddning är nödvändig för att föra livet framåt. Försök vila i att världen är i konstant förändring och sikta på att lägga dig så nära denna förändring som möjligt.

Lär dig manifestera.

Nu är du upplyst tror jag.
Citera
2017-02-21, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaBeast
Är mindfulness likt stoicism? Båda är en sorts filosofi, och det är hur man tar till dig filosofin. Båda handlar om att acceptera "allt". Vad skulle då vara skillnaden?

Vad är eran favorit mindfulness och stoicism bok?

Något svar till detta?
Citera
2017-02-21, 19:20
Medlem
Citat:
Rupert Spira har jag kollat på mycket.
Han ger diffusa instruktioner och inger hopp om att det går.

Tänk dig hur många människor som går på hans möten och verkligen försöker men aldrig lyckas.

Det jag söker är en quick fix. En ikea-möbel instruktion. Vill helst att det händer nu på en gång. Får huvudvärk när ja tänker att ja ska meditera o grejer.

Har varit på en mooji retreat. Han e som rupert spira.
Känns som om dessa människor bara lurar en för att tjäna pengar.

Fast vad är det du vill uppnå, vad tror du händer när egot dör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in