Citat:
Ursprungligen postat av
Bluepant
Ja visst, det kan jag hålla med om! Verkar som att din bild överensstämmer med min. Du verkar på samma sätt som jag mena att egot inte försvinner, även om man kan som du säger avväpna egot. Genom att bli van vid att inte luta sig uppslukas av spontana tankar och känslor.
Det är ju dock verkligen lättare sagt än gjort - att inte låta sig uppslukas av spontana tankar och känslor. Råkar du besitta några särskilda
metoder för att åstadkomma detta? Filosofiska uttryck kanske? Mantran? Jag tror att tråden kanske skulle utvecklas en aning om metoder började diskuteras.
För att dra in på ett litet sidospår gällandes metoder som till exempel filosofiska uttryck eller mantran, vilket båda är
ord som utgör meningar, meningar som betyder något för oss, så kan man fråga sig frågan om ord och meningar har någon "inverkan" på vår neurologiska struktur, alltså hjärnan... för det är det i en neurologisk aspekt vi är ute efter om vi vill avväpna det som kallas ego, en neurologisk förändring i vår hjärna.
Det finns ett ord som heter
neuroplasticitet, vad detta ord beskriver är hjärnans funktionella egenskap att förändra sin neurologiska struktur baserat på allt vi upplever, allt i från erfarenhet, tankar, känslor, minnen, ideologiska uppfattningar m.m. För mig så talar denna egenskap om för mig att genom att tänka specifika tankar, till exempel ett filosofiskt uttryck eller ett mantra eller göra specifika saker så kan man göra specifika neurologiska förändringar, förändringar som kan ge de resultat som anses vara av intresse, till exempel en frigörelse från ego.
Så om vi med detta om neuroplasticitet skalar av lite grann och bara fokuserar på fenomenet
tankar: Vad är tankar? Är det inte ord i grund och botten? Borde då inte tänkandet eller uttryckandet av specifika ord och meningar hjälpa oss till frigörelse från ego, vilket bör vara en neurologisk förändring i hjärnan? Den vetenskapliga observationen och teorin verkar tyda på det.
Så det kanske inte är någon tillfällighet att i många buddhistiska eller hinduistiska läror, existerar något som kallas för mantra; ett eller flera specifika ord som i upprepning projekteras som tankar eller muntliga uttryck.
Nu återgår jag till min fråga, råkar du besitta några specifika mantran eller filosofiska uttryck som du anser vara användbara? För jag är av en ganska stark uppfattning att dessa två ting är bland de effektivaste medlen att använda för en frigörelse av ego, meditation ligger dock snäppet över, men meditation tar inte förändringen hela vägen. En kombination av både ett eller flera filosofiska uttryck och meditation ger nog den största förändringen.
Citat:
Precis så. Egot finns kvar. Men alla uppenbart negativa sidor är borta. Att man sörjer när ens anhörig eller vän dött kommer också från egot enligt mig, även om det inte behöver betyda att det är negativt för det. Bara att man har svårt att släppa taget och kanske lever för mycket i tankarna kring det & det förflutna.
Inte tänkt så mycket på det faktiskt, men när du nämner det kan det ligga något i det. Egots mest uppenbara funktion verkar ju vara kopplat till befästande.