Citat:
Ursprungligen postat av
particulum1
Med att aktivt arbeta menar jag att man måste arbeta hela livet för att inte falla tillbaka i gamla beteendemönster som orsakas av illusionens ogenomskådlighet, då egot (beroende på vilken doktrin man anser vara passande för det) orsakar diverse psykologiska beteenden och fenomen. Ungefär som en muskel som måste underhållas för att inte försvagas, men i detta fallet sinnet istället.
Edit: Eller ja, du kanske, eller andra för den delen kanske inte behöver arbeta aktivt genom hela livet, jag utgår ju från min erfarenhet och förståelse...jag måste arbeta, definitivt...jag finner det också vara en vettig sak att göra.
En fara kan dock vara att om man fokuserar på de psykologiska beteendena och fenomenen, så riskerar man missa poängen.
Du har rätt, att tron på egot resulterar i vissa beteenden, men att försöka ändra beteendet hjälper inte att genomskåda egot. Snarare är det så att dom du tror att du kan ändra beteenden, eller att beteenden tillhör
dig, så befästs egot istället.
Det behöver ju inte vara något dåligt, att ändra sig till bättre beteende är ju bra för alla, men är det egodöden man specifikt är intresserad av så spelar inget beteende någon roll alls.
Egodöd är i grund och botten en tro/insikt, ej beteenden eller fenomen. Och det är insikten om att alla beteenden och fenomen som någonsin kommer ske, eller har skett, aldrig hade en ägare eller kontrollerande entitet.
Dock så kan man falla in och ur denna insikt, och det kan man iofs kalla ett aktivt arbete, att nå insikten.