2015-12-30, 22:42
Medlem
Ugglens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MolkomAnnor
Jag gillar detta, och har tänkt så, jag tror att det är "känslan / upplevelsen / intuitionen" som är svaret. Vi ska nog inte snacka oss till upplysning, i någon form, vi ska nog bara sakta ta oss dit tillsammans med "upplevelsen". Glöm bort att teoretisera, gå in för det istället med det "DU ÄR". Alla dessa citationstecken tyder just på det jag inte än kan nå, eftersom detta ligger bortom det "jordiska".

Amen brother
Citera
2015-12-31, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Personligen anser jag inte att egot kan permanent dö ut, som i att det försvinner för gott och aldrig återkommer, utan jag anser att det är kontinuerligt arbete genom hela livet. Jag anser heller inte att det kommer som en blixt från klar himmel och vips som är egot borta, utan det är något som gradvis träder fram beroende på hur mycket arbete man lägger ner.

Ett fenomen som kanske kan kallas insikt också som jag tycker kännetecknar en ego-frigörelse, är omedvetenheten av identitet, med andra ord så kommer man till förståelse om att man inte vet vad eller vem man är, och till följd slutar att försöka identifiera sig som något eller någon. Tyvärr finns det vissa svårigheter med detta i relation till andra människor, då normalt i sociala sammanhang när man exempelvis träffar en människa presenterar sig som något eller någon, men då får man helt enkelt lära sig skilja på vad man anser sig själv vara, om något, och vad man anser sig behöva vara inför andra människor i sociala sammanhang. Det kan ju anses som en aning udda om någon frågar vem man är och man svarar; "jag vet inte". Men å andra sida kan det ju faktiskt leda till en väldigt lång och utvecklande diskussion om man svarar det, beroende lite på vad man säger efter det förstås.

Intresant inlägg och tack för svaret

Ja men udda människor uppskattar dom flesta, och man har hellre en lång diskution med en uddda människa då det är lite speciellt och dom har ofta roliga berättelser att säga, lite spänning i samtals ämnet helt enkelt., folk som är som alla andra säger saker som alla andra redan sagt, lite utråkande i min mening.

flummiga människor 4 the win

EDIT: DavidMiscavige gott nytt ego fritt år till dig med
Alla mår nog bättre av lite mindre ego, så jag kommer köra all in på detta med

Mitt 100 inlägg wohohoho puss & kram
Senast redigerad av Anne-Berit1937 2015-12-31 kl. 16:07.
Citera
2016-01-01, 02:08
Medlem
NakedwithGunss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavidMiscavige
Egot dör när du dör så det är uppenbarligen inte fallet.

Förövrigt har jag fördel att jag har en diagnos (OCD) som gör att jag då och då får impulser som samhället säger är helt inkorrekta. Dessa impulser känns rätt, lite som jaget känns rätt. Men med erfarenhet och andras historier vet jag ju att dessa impulser är är "viktiga".

Mindfulness är förövrigt extremt verksamt mot OCD:

Vad kul att du berättar så mycket om dig själv i denna tråden David
Citera
2016-01-02, 14:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NakedwithGuns
Vad kul att du berättar så mycket om dig själv i denna tråden David

Äsch då!
Aschberg har inget intresse av egofria mig.

Men nu är det officiellt och det blir 6 månaders egofri frånvaro.

Glad egofri fortsättning och glöm inte att vara närvarande för kroppen är ändå bara en ofri massa.
Citera
2016-01-02, 16:57
Medlem
roligaste är de som skriver på nätet att deras ego dött....
tycker det är ironiskt, om egot är död har man väl inget behov av att skriva om det och dela med sig för att mata egot!!??

bara jag kanske....
Citera
2016-01-02, 19:48
Medlem
NakedwithGunss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavidMiscavige
Äsch då!
Aschberg har inget intresse av egofria mig.

Men nu är det officiellt och det blir 6 månaders egofri frånvaro.

Glad egofri fortsättning och glöm inte att vara närvarande för kroppen är ändå bara en ofri massa.

det var inte aschberg eller någon annans kunskap om dig som menades;

det är din egen

6 månader att i tystnad gå tillbaka och läsa vem som skrivit alla dina inlägg.

så får vi se vem som kommer tillbaka?

go fortsättning
Citera
2016-01-05, 17:25
Medlem
Citat:
Personligen anser jag inte att egot kan permanent dö ut, som i att det försvinner för gott och aldrig återkommer, utan jag anser att det är kontinuerligt arbete genom hela livet.

Nja, egot är ju en illusion... Så den dör inte i den bemärkelsen, men den kan genomskådas.

Jämför med jultomten. I början av livet tror du på honom, sen förstår du att han aldrig funnits. Exakt så är det med egot också.

Du behöver inte aktivt arbeta hela livet med att sluta tro på tomten. Du behöver inte resa över hela nordpolen för att vara riktigt riktigt säker. Och du behöver inte tro du behöver tomten för att det skall komma klappar på julafton.
Citera
2016-01-05, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodyzone
roligaste är de som skriver på nätet att deras ego dött....
tycker det är ironiskt, om egot är död har man väl inget behov av att skriva om det och dela med sig för att mata egot!!??

bara jag kanske....

Eftersom egodöd ofta resulterar i harmoni, och säkerligen ett bättre samhälle om det skulle sprida sig, så är det väl inte så underligt att en egodöd skulle sprida sin "kunskap"?

Viljan till liv och välmående försvinner inte med egot....
Citera
2016-01-05, 17:46
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Nja, egot är ju en illusion... Så den dör inte i den bemärkelsen, men den kan genomskådas.

Jämför med jultomten. I början av livet tror du på honom, sen förstår du att han aldrig funnits. Exakt så är det med egot också.

Du behöver inte aktivt arbeta hela livet med att sluta tro på tomten. Du behöver inte resa över hela nordpolen för att vara riktigt riktigt säker. Och du behöver inte tro du behöver tomten för att det skall komma klappar på julafton.

Med att aktivt arbeta menar jag att man måste arbeta hela livet för att inte falla tillbaka i gamla beteendemönster som orsakas av illusionens ogenomskådlighet, då egot (beroende på vilken doktrin man anser vara passande för det) orsakar diverse psykologiska beteenden och fenomen. Ungefär som en muskel som måste underhållas för att inte försvagas, men i detta fallet sinnet istället.

Edit: Eller ja, du kanske, eller andra för den delen kanske inte behöver arbeta aktivt genom hela livet, jag utgår ju från min erfarenhet och förståelse...jag måste arbeta, definitivt...jag finner det också vara en vettig sak att göra.
Senast redigerad av particulum1 2016-01-05 kl. 17:52.
Citera
2016-01-05, 18:14
Medlem
Citat:
Med att aktivt arbeta menar jag att man måste arbeta hela livet för att inte falla tillbaka i gamla beteendemönster som orsakas av illusionens ogenomskådlighet, då egot (beroende på vilken doktrin man anser vara passande för det) orsakar diverse psykologiska beteenden och fenomen. Ungefär som en muskel som måste underhållas för att inte försvagas, men i detta fallet sinnet istället.

Edit: Eller ja, du kanske, eller andra för den delen kanske inte behöver arbeta aktivt genom hela livet, jag utgår ju från min erfarenhet och förståelse...jag måste arbeta, definitivt...jag finner det också vara en vettig sak att göra.

En fara kan dock vara att om man fokuserar på de psykologiska beteendena och fenomenen, så riskerar man missa poängen.

Du har rätt, att tron på egot resulterar i vissa beteenden, men att försöka ändra beteendet hjälper inte att genomskåda egot. Snarare är det så att dom du tror att du kan ändra beteenden, eller att beteenden tillhör dig, så befästs egot istället.

Det behöver ju inte vara något dåligt, att ändra sig till bättre beteende är ju bra för alla, men är det egodöden man specifikt är intresserad av så spelar inget beteende någon roll alls.

Egodöd är i grund och botten en tro/insikt, ej beteenden eller fenomen. Och det är insikten om att alla beteenden och fenomen som någonsin kommer ske, eller har skett, aldrig hade en ägare eller kontrollerande entitet.

Dock så kan man falla in och ur denna insikt, och det kan man iofs kalla ett aktivt arbete, att nå insikten.
Citera
2016-01-05, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Egodöd är i grund och botten en tro/insikt, ej beteenden eller fenomen. Och det är insikten om att alla beteenden och fenomen som någonsin kommer ske, eller har skett, aldrig hade en ägare eller kontrollerande entitet.

Vilket är just varför det fundamentala skiftet som avslutar allt sökande och all strävan implementeras när egodöden inträffar, samtidigt som ett fortsatt fördjupande arbete är möjligt livet ut. Illusionen - eller perceptionen - att det finns en entitet som blir ansträngd finns inte längre, men arbetet i sig självt finns, likt löv som blåser i vinden.
Citera
2016-01-06, 13:37
Medlem
mrdominiks avatar
Jag har lyssnat på alla möjliga "gurus" och sånt under åren.
Bla Mooji, Gangaji, Papaji och Rupert Spira.

Har under denna tid alltid haft denna beriochdalbana att "nu fattar jag" "nu är det rätt" o hur fan behåller jag detta osv osv...

Sedan så råkade jag stöta på en man som heter Tony Parsons.

Efter att ha lyssnat lite på honom samt blickat tillbaka på mitt liv så känns det som att han har rätt!
Jag kan verkligen inte bestämma mig för att "bli upplyst" eller vad det nu innebär. Det är något som antingen händer eller inte.

Om upplyst innebär att vara ett med allt så kan man ju inte vara eftersom det inte längre finns 2 utan allt är ett. Om allt är ett så finns man ju inte - om man inte finns så har man aldrig funnits och har aldrig haft en fri vilja. Jag tycker detta låter väldigt vettigt. Känns skönare också då jag kan fokusera på mer "normala" saker här i livet som "annat normalt folk" typ pc spel och bilar och sånt och så slipper jag försöka efterlikna Buddha eller Jesus eller vem fan som helst "helig snubbe" eller Ramana Maharshi...

Jobbiga tider det var!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in