2015-12-12, 23:06
Medlem
Det finns en målning av René Magritte som beskriver den faktiska känslan av det vi kallar huvud, om man nu inte känner på det med händerna eller har en mössa på sig eller vadhelst annat som kan orsaka ytterligare sinnesförnimmelser. Större delen av kroppen är något som sinnet lägger till mentalt, den verkliga upplevelsen är mer lik punkter av förnimmelser existerande i rymd. Uppenbarligen finns inget "jag" på lur någonstans i tomrummet, så var kan det finnas någonstans?:

Konstlänk.
Citera
2015-12-12, 23:51
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Jag tvivlar gärna på världen, däremot tvivlar jag inte på att jag är en person. Eller i grund och botten så är jag ju inte det heller men det är inget man kan gå runt och tänka på. Att jag är en person är antagande nr ett i den här världen. Resten kan man tvivla på men inte på antagande nr ett.

Det gäller att harmonisera med världen och det enda du är är ett perspektiv på den. Den är i grunden dualistisk och relativt instabil.

Identiteten man har är något som enbart bygger på de minnen man haft. Kopplar du bort minnena så försvinner identiteten och jaguppfattningen. Det borde vara en väg till egodöd.

Sen kan det ju faktiskt vara så att det finns "människor" som inte existerar som jag. Det vet jag inte.
Hur kan du tro att egodöd är möjligt men samtidigt inte tvivla på att du är en person?
Citera
2015-12-12, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timewave-Zero
Hur kan du tro att egodöd är möjligt men samtidigt inte tvivla på att du är en person?

Jag tror inte att egodöd är möjlig annat än tillfälligtvis. Därför är jag här och argumenterar emot konceptet.
Citera
2015-12-12, 23:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Det finns en målning av René Magritte som beskriver den faktiska känslan av det vi kallar huvud, om man nu inte känner på det med händerna eller har en mössa på sig eller vadhelst annat som kan orsaka ytterligare sinnesförnimmelser. Större delen av kroppen är något som sinnet lägger till mentalt, den verkliga upplevelsen är mer lik punkter av förnimmelser existerande i rymd. Uppenbarligen finns inget "jag" på lur någonstans i tomrummet, så var kan det finnas någonstans?:

Konstlänk.

Jag brukar kolla mig i spegeln och fundera över om det är jag. Gillade inte bilden så mycket

edit: Man kan stå där mindfucka om man bara vill.
Det ska tydligen gå att få fram skrämmande ansikte om man gör detta i rätt ljus och så.
Jag nöjer mig med mig själv.

En annan sak som kanske är kopplat till min astigmatism är att när jag är riktigt trött blir huvud på människor jättestora och kropparna små.
Senast redigerad av DavidMiscavige 2015-12-13 kl. 00:07.
Citera
2015-12-13, 00:07
Medlem
Citat:
Jag tror inte att egodöd är möjlig annat än tillfälligtvis. Därför är jag här och argumenterar emot konceptet.

Men om det nu är möjligt tillfälligt, då kan ju konceptet knappast vara felaktigt?
Citera
2015-12-13, 00:07
Bannlyst
Citat:

Hur långt är du beredd att gå då?
Citera
2015-12-13, 00:14
Medlem
JellyJansens avatar
Citat:
Jag tvivlar gärna på världen, däremot tvivlar jag inte på att jag är en person. Eller i grund och botten så är jag ju inte det heller men det är inget man kan gå runt och tänka på. Att jag är en person är antagande nr ett i den här världen. Resten kan man tvivla på men inte på antagande nr ett.

Det gäller att harmonisera med världen och det enda du är är ett perspektiv på den. Den är i grunden dualistisk och relativt instabil.

Identiteten man har är något som enbart bygger på de minnen man haft. Kopplar du bort minnena så försvinner identiteten och jaguppfattningen. Det borde vara en väg till egodöd.

Sen kan det ju faktiskt vara så att det finns "människor" som inte existerar som jag. Det vet jag inte.

Idén om världen och idén om personen uppstår samtidigt. De två går inte att dela på. Utan personen, ingen värld. Utan världen, ingen person. Det fina är att allt detta bara finns som tankar i hjärnan och det alltså går att inse att det inte är på riktigt.
Citera
2015-12-13, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DavidMiscavige
Jag brukar kolla mig i spegeln och fundera över om det är jag.

Vi människor använder ju ett spegeltest för att döma självmedvetande hos små barn och djur. Nästa steg är att utveckla ett självmedvetande som registrerar att kroppen - inte jag - känner igen sig själv. Att gå från "Det där är min spegelbild", till "Den där spegelbilden känns igen som sin egen av kroppen - en process till vilken jag enbart står som vittne (i egenskap av medvetande)" är att nå en liten insikt om sig själv. Sökandet efter ens sanna identitet går vidare och blir än mer subtil, men redan här har vi tagit oss en djupare titt än vad de flesta människor någonsin gör.

Det är väldigt lustigt hur egot kan säga "min" eller "mitt" till något som det inte ens begriper. Jaget försöker sig på den ultimata pokerbluffen; hjärnan överlag, detta enormt komplexa system, luras av en liten korkad, bråkig och gnällig del av sig själv som skriker "Jag, jag, jag!".

Kan du medvetandegöra dig i detalj den process som gör det möjligt för nervsystemet att sända ut elektrokemiska impulser i kroppen? Nej, ingen av oss kan förstå ens en bråkdel av hur "vi själva" fungerar, ändå har vi [eller snarare; det som kallar sig "jag"] mage att se sig själv som chef över kroppens verksamheter. Nu är det såklart menlöst att beklaga sig över egot, däremot är universums komplexitet jämte intellektets (o)förmågor värd att meditera på, samt förstås intellektets spontana uttryck vilka manifesteras i medvetandet från ingenstans.
Senast redigerad av Frigjord 2015-12-13 kl. 00:35.
Citera
2015-12-13, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JellyJansen
Idén om världen och idén om personen uppstår samtidigt. De två går inte att dela på. Utan personen, ingen värld. Utan världen, ingen person. Det fina är att allt detta bara finns som tankar i hjärnan och det alltså går att inse att det inte är på riktigt.

Den som inte har utvecklat skarpsynthet nog att se hur "värld" och "vittne" uppstår tillsammans, har ändå flera möjligheter per dygn att få sig en glimt av detta. Detta när vi växlar mellan de tre olika tillstånden av vakenhet, dröm och djupsömn, då nya "världars" och "vittnens" uppkomst och upphörande under denna övergång är mer påtaglig, än vid den ständiga ström av nya "jag" som dyker upp från ögonblick till ögonblick i övrigt.
Citera
2015-12-13, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Men om det nu är möjligt tillfälligt, då kan ju konceptet knappast vara felaktigt?

Det är felaktigt att tro att det finns ett balanserat tillstånd som kan uppnås inifrån. Det balanserade tillståndet som kan kallas upplysning måste uppnås i samklang med omgivningen, Gud, ungefär som en kärleksfull konstant förhandling.
Citera
2015-12-13, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JellyJansen

Precis. Vi är någon form av intellektuella punkter i världen som sammantaget utgör världens centrum. Det är genom att vi är avdelade från Gud som vi får liv. Men som du säger, livet är egentligen en illusion, dock vår enda illusion.
Citera
2015-12-13, 01:10
Medlem
Citat:
Det är felaktigt att tro att det finns ett balanserat tillstånd som kan uppnås inifrån. Det balanserade tillståndet som kan kallas upplysning måste uppnås i samklang med omgivningen, Gud, ungefär som en kärleksfull konstant förhandling.

Ja, upplysningen är ju rent definitionsmässigt att man inser att man är sin omgivning. Ingen har väl påstått något annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in