Citat:
Ursprungligen postat av
DavidMiscavige
Jag brukar kolla mig i spegeln och fundera över om det är jag.
Vi människor använder ju ett
spegeltest för att döma självmedvetande hos små barn och djur. Nästa steg är att utveckla ett självmedvetande som registrerar att kroppen - inte jag - känner igen sig själv. Att gå från "Det där är min spegelbild", till "Den där spegelbilden känns igen som sin egen av kroppen - en process till vilken jag enbart står som vittne (i egenskap av medvetande)" är att nå en liten insikt om sig själv. Sökandet efter ens sanna identitet går vidare och blir än mer subtil, men redan här har vi tagit oss en djupare titt än vad de flesta människor någonsin gör.
Det är väldigt lustigt hur egot kan säga "min" eller "mitt" till något som det inte ens begriper. Jaget försöker sig på den ultimata pokerbluffen; hjärnan överlag, detta enormt komplexa system, luras av en liten korkad, bråkig och gnällig del av sig själv som skriker "Jag, jag, jag!".
Kan du medvetandegöra dig i detalj den process som gör det möjligt för nervsystemet att sända ut elektrokemiska impulser i kroppen? Nej, ingen av oss kan förstå ens en bråkdel av hur "vi själva" fungerar, ändå har vi [eller snarare; det som kallar sig "jag"] mage att se sig själv som chef över kroppens verksamheter. Nu är det såklart menlöst att beklaga sig över egot, däremot är universums komplexitet jämte intellektets (o)förmågor värd att meditera på, samt förstås intellektets spontana uttryck vilka manifesteras i medvetandet från ingenstans.