2015-11-05, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yosoytu
Vi får enas om att vi är oense. Eller jag får hitta på något annat ord än "vi" eftersom du ju inte finns. Precis som tåget jag sitter på i morse beslutade att köra till Stockholm så beslutade maskinen som kallar sig för flamred att argumentera för att han inte finns. Han kan ju inte finnas eftersom det går inte att finna honom. Om det inte går att mäta eller väga så finns det ju inte. Att han upplever är inte bevis nog. Att han argumenterar för att han inte finns är tydligen heller inget bevis mot hans icke-existens.

Allt är vågor. Vågor som upplever vågor. Vågor som uppstod ur intet.

Snacka om blind tro.

Upplevelsen som sker är inte på något sätt bevis för att "någon" har den upplevelsen.

Upplevelsen är ett fenomen som vilket som helst i universum. Jämför med gravitation kanske, den sker utan att "någon" är ägare till gravitationen. Samma gäller för upplevelser.

Var allt uppstod ifrån vågar jag inte uttala mig om, och jag tror inte du kan göra det heller utan att kalla det religion eller big bang?

Du har inte lust att prova att definiera fri vilja, se inlägg #3402?
Citera
2015-11-05, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartros
"Hur skulle en mäta och avgöra vinnaren?" Förstår icke svaret som tilldelades så ställer frågan åter.
Skrev med flit så att det skulle bli xtra svårt utse vinnaren. Tänkte ett scenarie där båda kommer säga-nae mitt ego påverkades ej av denna kraftmätning om vi tänker oss mätningen som en flashbackdebatt .Så då får väl helt enkelt en jury avgöra vem av dem som verkar mest trovärdig
Citera
2015-11-05, 10:42
Medlem
Så "du" som erfor de bevisen vem är "du" som har den erfarenheten som är "egen"? Är erfarenheten något "du" med "fri vilja" kan anse som bevis eller är det bevis som "du" alltså inte har annat val än att sprida? Tacksam för svar. Må väl.
Citera
2015-11-05, 10:46
Medlem
Tyckte frågeställningen i grunden var mycket komisk. Hur en ska visa sig värdig att vinna genom ovärdigheten genom tävlande om värdighet genom att mäta ovärdigheten på basis av andra som man inte vet värdigheten i deras sätt att döma värdigheten i de andras ovärdighet att vinna. Stänga in sig i en boll i rymden och navigera åt ett visst väderstreck för att avgöra sin förmåga till orientering.
Citera
2015-11-05, 11:24
Medlem
Citat:
Tyckte frågeställningen i grunden var mycket komisk. Hur en ska visa sig värdig att vinna genom ovärdigheten genom tävlande om värdighet genom att mäta ovärdigheten på basis av andra som man inte vet värdigheten i deras sätt att döma värdigheten i de andras ovärdighet att vinna. Stänga in sig i en boll i rymden och navigera åt ett visst väderstreck för att avgöra sin förmåga till orientering.
Jo de e mkt svårbedömt borde bli en ny sport (minsta egodebatt), skulle bli kul att följa
Senast redigerad av TryggaRekan 2015-11-05 kl. 11:26.
Citera
2015-11-05, 11:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yosoytu
Vi får enas om att vi är oense. Eller jag får hitta på något annat ord än "vi" eftersom du ju inte finns. Precis som tåget jag sitter på i morse beslutade att köra till Stockholm så beslutade maskinen som kallar sig för flamred att argumentera för att han inte finns. Han kan ju inte finnas eftersom det går inte att finna honom. Om det inte går att mäta eller väga så finns det ju inte. Att han upplever är inte bevis nog. Att han argumenterar för att han inte finns är tydligen heller inget bevis mot hans icke-existens.

Allt är vågor. Vågor som upplever vågor. Vågor som uppstod ur intet.

Snacka om blind tro.

En upplevelse är inget bevis för annat än att det finns en upplevelse. Medvetande är någon sorts självspegling. Det går inte att beskriva med ord, eftersom språket är sekundärt på något sätt. Det är ett gammalt filosofiskt misstag att tro att man ska kunna reducera allt med språket tills allt är förklarat.
Citera
2015-11-05, 11:26
Medlem
Mycket. Alla de mest oegoistiska skulle delta och även uttagningarna skulle bli mycket intressanta.
Citera
2015-11-05, 11:56
Medlem
Citat:
Så "du" som erfor de bevisen vem är "du" som har den erfarenheten som är "egen"? Är erfarenheten något "du" med "fri vilja" kan anse som bevis eller är det bevis som "du" alltså inte har annat val än att sprida? Tacksam för svar. Må väl.

I slutändan är "jag" bara en rörelse i universum, en icke separerad del av universum.

Det finns ingen människa som kan välja vilka bevis dom tror på, eller vilken typ av fakta/upplevelse som ändrar deras insikter. Det är en helt spontan process i hjärnan. (Vilket allt iofs är)
Citera
2015-11-05, 15:49
Bannlyst
Fri vilja fick igång många. Det är en fråga som man börjar fundera över när man går och blir mer och mer upplyst. Och kan kalla sig upplyst

Vore intressant att veta hur ni som genom erfarenhet förstår att det inte finns fri vilja? Sam Harris talar också om detta men jag har då inte sett något som helst tecken egentligen när jag sitter och är upplyst.
Citera
2015-11-05, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DavidMiscavige
Fri vilja fick igång många. Det är en fråga som man börjar fundera över när man går och blir mer och mer upplyst. Och kan kalla sig upplyst

Vore intressant att veta hur ni som genom erfarenhet förstår att det inte finns fri vilja? Sam Harris talar också om detta men jag har då inte sett något som helst tecken egentligen när jag sitter och är upplyst.

Vi har ju alla människor egentligen samma erfarenhet, att tankar dyker upp spontant, och inte sällan styrs av föregående tanke.

Det svåra inträffar när en tanke säger att "jag" minsann styr dessa tankar. Dvs, vi tror på innehållet i tanken mer än hur vi faktiskt upplever tanken som sådan.

Det finns ju tusen sätt en tanke kommer spontant, det vet vi alla. Men kan någon verkligen ge ett exempel på när man styr sin tanke? Ett exempel där det inte bara är en tanke som styr en annan tanke?

Så en erfarenhet är att granska hur tankarna far i huvudet, och försöka bortse från innehållet i tankarna.

Vidare. En viss typ av meditation kan ge ännu bättre erfarenheter, där man kommer i ett sorts vaket drömtillstånd. Dvs man är helt vaken, men upplever saker som i efterhand uppenbarligen var drömliknande.

Dvs, att uppleva en perfekt vaken verklighet, som i efterhand visar sig vara dröm.

En sådana erfarenh visar tydligt hur hjärnan ger dig ALLT du upplever, känsla, resonemang, tankar, synintryck, osv osv. Och du har ingen möjlighet att tro/inte tro på drömmen när hjärnan väl bestämmer sig för att du ska tro det.

Vidare. Har man turen att minnas sina drömmar i detalj, så kan man minnas hur 100% verklig en dröm ter sig, inkl ens vilja och beslut, som absolut inte är ens egna i vaket tillstånd. Även det är en erfarenhet av hur hjärnan ger dig dina upplevelser och värderingar helt utan inverkan från "dig".

Men den viktigaste erfarenhet är antagligen förmågan att betrakta tankarna utan att tro på innehållet i dom, vilket går att göra efter lite övning.
Citera
2015-11-05, 17:53
Medlem
Tack. En bit av ett pussel som inte lagts på plats är en del av pusslet men det är ändå en bit. Gillar "din" säkerhet. Må gott.
Citera
2015-11-05, 18:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Vi har ju alla människor egentligen samma erfarenhet, att tankar dyker upp spontant, och inte sällan styrs av föregående tanke.

Det svåra inträffar när en tanke säger att "jag" minsann styr dessa tankar. Dvs, vi tror på innehållet i tanken mer än hur vi faktiskt upplever tanken som sådan.

Det finns ju tusen sätt en tanke kommer spontant, det vet vi alla. Men kan någon verkligen ge ett exempel på när man styr sin tanke? Ett exempel där det inte bara är en tanke som styr en annan tanke?

Så en erfarenhet är att granska hur tankarna far i huvudet, och försöka bortse från innehållet i tankarna.

Vidare. En viss typ av meditation kan ge ännu bättre erfarenheter, där man kommer i ett sorts vaket drömtillstånd. Dvs man är helt vaken, men upplever saker som i efterhand uppenbarligen var drömliknande.

Dvs, att uppleva en perfekt vaken verklighet, som i efterhand visar sig vara dröm.

En sådana erfarenh visar tydligt hur hjärnan ger dig ALLT du upplever, känsla, resonemang, tankar, synintryck, osv osv. Och du har ingen möjlighet att tro/inte tro på drömmen när hjärnan väl bestämmer sig för att du ska tro det.

Vidare. Har man turen att minnas sina drömmar i detalj, så kan man minnas hur 100% verklig en dröm ter sig, inkl ens vilja och beslut, som absolut inte är ens egna i vaket tillstånd. Även det är en erfarenhet av hur hjärnan ger dig dina upplevelser och värderingar helt utan inverkan från "dig".

Men den viktigaste erfarenhet är antagligen förmågan att betrakta tankarna utan att tro på innehållet i dom, vilket går att göra efter lite övning.

Detta håller jag med om. Det som sker i hjärnan bestämmer "dig". Just nu känner jag mig så där virusaktigt ofrisk då påverkar det hur hela jag tänker. Hur jag ser saker o.s.v.
Är man nere psykiskt uppfattar jag det som att ljukällor bokstavligen är mörkare än om jag är glad för då blir ljuskällor starkare.

Innan talade du om saker utanför hjärnverksamheten som påverkade dig men detta du säljer nu köper mitt ego betydligt enklare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in