Citat:
Ursprungligen postat av
DavidMiscavige
Fri vilja fick igång många. Det är en fråga som man börjar fundera över när man går och blir mer och mer upplyst. Och kan kalla sig upplyst
Vore intressant att veta hur ni som genom erfarenhet förstår att det inte finns fri vilja? Sam Harris talar också om detta men jag har då inte sett något som helst tecken egentligen när jag sitter och är upplyst.
Vi har ju alla människor egentligen samma erfarenhet, att tankar dyker upp spontant, och inte sällan styrs av föregående tanke.
Det svåra inträffar när en tanke säger att "jag" minsann styr dessa tankar. Dvs, vi tror på innehållet i tanken mer än hur vi faktiskt upplever tanken som sådan.
Det finns ju tusen sätt en tanke kommer spontant, det vet vi alla. Men kan någon verkligen ge ett exempel på när man styr sin tanke? Ett exempel där det inte bara är en tanke som styr en annan tanke?
Så en erfarenhet är att granska hur tankarna far i huvudet, och försöka bortse från innehållet i tankarna.
Vidare. En viss typ av meditation kan ge ännu bättre erfarenheter, där man kommer i ett sorts vaket drömtillstånd. Dvs man är helt vaken, men upplever saker som i efterhand uppenbarligen var drömliknande.
Dvs, att uppleva en perfekt vaken verklighet, som i efterhand visar sig vara dröm.
En sådana erfarenh visar tydligt hur hjärnan ger dig ALLT du upplever, känsla, resonemang, tankar, synintryck, osv osv. Och du har ingen möjlighet att tro/inte tro på drömmen när hjärnan väl bestämmer sig för att du ska tro det.
Vidare. Har man turen att minnas sina drömmar i detalj, så kan man minnas hur 100% verklig en dröm ter sig, inkl ens vilja och beslut, som absolut inte är ens egna i vaket tillstånd. Även det är en erfarenhet av hur hjärnan ger dig dina upplevelser och värderingar helt utan inverkan från "dig".
Men den viktigaste erfarenhet är antagligen förmågan att betrakta tankarna utan att tro på innehållet i dom, vilket går att göra efter lite övning.