2015-01-13, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Förstår inte vad du menar riktigt, att känna in smärta hos andra, som medlidande och empati menar jag...

Hur kan DU känna smärta hos andra. Om varken du eller den andra finns?
Menar jag.

Edit:

En rätt skön låt att ha i bakgrunden:
Brian Eno - An Ending (Ascent)
https://www.youtube.com/watch?v=It4WxQ6dnn0
Senast redigerad av Autobahn76 2015-01-13 kl. 23:12.
Citera
2015-01-13, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Hur kan DU känna smärta hos andra. Om varken du eller den andra finns?
Menar jag.

Känslorna finns, även fast inte "duet" hos någon av oss finns.
Citera
2015-01-13, 23:15
Medlem
Citat:
Känslorna finns, även fast inte "duet" hos någon av oss finns.

Ok jag köper det. Det är ungefär så långt "jag" har kommit också.
Total resignation.
Men samtidigt undrar jag om det vore lika lätt att vara så "resignerad" om du/jag/något blev plågad i ett koncentrationsläger.

Det jag menar är, att icke-dualism kanske är något vi västerlänningar tar till då vi är tillräckligt uttråkade av lyxångest och tristess?
Senast redigerad av Autobahn76 2015-01-13 kl. 23:18.
Citera
2015-01-13, 23:18
Medlem
Citat:
Ok jag köper det. Det är ungefär så långt "jag" har kommit också.
Total resignation.
Men samtidigt undrar jag om det vore lika lätt att vara så "resignerad" om du/jag/något blev plågad i ett koncentrationsläger.

Nej, jag tror inte på något sätt att egodöd gör någon immun mot smärta.

Det är mycket historier om upplysta människor som bli immuna mot ditten och datten, och det kanske är sant, men det är inte en direkt effekt av egodöd.

Jag kan snarare känna att en del av min smärta blir renare och starkare på något sätt.
Citera
2015-01-13, 23:20
Medlem
Citat:

Det jag menar är, att icke-dualism kanske är något vi västerlänningar tar till då vi är tillräckligt uttråkade av lyxångest och tristess?

Ja, för många tar det ju mycket tänkande innan koncept och insikter kring icke-dualism sätter sig, och då underlättar det ju att ha tid att tänka.

Men för andra är det nästan självklart...
Citera
2015-01-13, 23:52
Medlem
Citat:
Nej, jag tror inte på något sätt att egodöd gör någon immun mot smärta.

Det är mycket historier om upplysta människor som bli immuna mot ditten och datten, och det kanske är sant, men det är inte en direkt effekt av egodöd.

Jag kan snarare känna att en del av min smärta blir renare och starkare på något sätt.

Jag menar mer att det kanske är svårt att sitta och säga att "jag inte finns" när man väl blir stenad eller får gå på glödande kol.

Eller ta vilken random västerländsk motgång som helst. En kvinna/man som gör slut, du blir av med ditt jobb etc.

Att sitta där och säga att man inte finns kräver en hel del resignation från egot.
Citera
2015-01-14, 00:10
Medlem
Citat:
Jag menar mer att det kanske är svårt att sitta och säga att "jag inte finns" när man väl blir stenad eller får gå på glödande kol.

Eller ta vilken random västerländsk motgång som helst. En kvinna/man som gör slut, du blir av med ditt jobb etc.

Att sitta där och säga att man inte finns kräver en hel del resignation från egot.

Både ja och nej, har du väl genomskådat ett trolleritrick så kan du aldrig bli lurad av det igen hur gärna du än vill...
Citera
2015-01-14, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aeventyr
Det låter jätteintressant med egots död, men hur försörjer man sig?
Konkurrensen inom i stort sett alla områden är brutal i dagens samhälle.
Hur ser en arbetsintervju ut med någon som har dödat sitt ego?
Förmodligen har du en fel föreställning om, vad ego är. Om man vet, att dålig självkänsla är ett av egots kännetecken, då förstår du, att man klarar en arbetsintervju bättre med en liten ego än med en stor. Man fungerar också bättre för övrigt med en liten ego, på alla områden i livet.
Det har diskuterats och förklarats i tråden flera gånger vad ego är. Att "döda" sitt ego är svårt, men det går utmärkt att minska egot. Om du lyckas att döda ditt ego helt - då hamnar du direkt...i paradiset.
Citera
2015-01-14, 01:09
Medlem
julernsts avatar
Upplevde egodöd när jag drack ayahuasca i Brasilien för några år sedan, det var nog det absolut märkligaste jag någonsin upplevt.

Upptrappningen började på allvar när jag hade druckit den andra koppen ayahuasca och fick för mig att jag inte fick in tillräckligt med syre i lungorna. Hur mycket jag än andades så kändes det som att jag sjönk längre och längre ner i något som jag upplevde som ett färgstarkt hål av ren dödsångest. Jag kom till en punkt där jag var helt övertygad om att jag skulle dö, det fanns ingen tvekan om den saken. Efter många om och men valde jag att acceptera mitt öde och slutade kämpa emot det oundvikliga. I samma ögonblick som jag slappnade av för att möta min skapare försvann alla färger och allt ljud. Allt jag någonsin känt till försvann. Kvar var enbart mitt svävande ansikte, omgivet av ett vitt ljus.

Jag kom inte ihåg vem jag var, vilka min familj var, var jag hade varit, vilket land jag kom ifrån eller varför jag befann mig i det här märkliga tillståndet. Och det som händer när man inte har något minne är att man inte tänker på framtiden heller, eftersom man inte har en aning om vad den kan tänkas innebära. Man bara existerar, och det var det mest avslappnande känsla jag upplevt i mitt liv. Jag hade på riktigt kommit till nirvana.

När jag slutligen kom tillbaka till verkligheten var min rädsla för döden borta, eftersom jag inbillade mig att jag redan upplevt hur det är att dö. Fyra år senare har jag fortfarande inte fått tillbaka den sporadiska dödsångest jag hade innan.

Hur man kan uppnå total egodöd utan droger är för mig ett mysterium. Själv är jag en stark förespråkare av genvägar.
Citera
2015-01-14, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julernst
Jag kom inte ihåg vem jag var, vilka min familj var, var jag hade varit, vilket land jag kom ifrån eller varför jag befann mig i det här märkliga tillståndet. Och det som händer när man inte har något minne är att man inte tänker på framtiden heller, eftersom man inte har en aning om vad den kan tänkas innebära. Man bara existerar, och det var det mest avslappnande känsla jag upplevt i mitt liv. Jag hade på riktigt kommit till nirvana.

Ja det är ungefär så jag ser på en "klassisk" egodöd också.
Men tråden behandlar nog olika former av "egodöd". Allt från att vara medveten om att man har ett ego till, total upplösning. Som du nyss beskrev.

Jag har svårt att tänka mig hur man skulle uppnå ovanstående tillstånd utan droger. Än mindre hur man skulle kunna fungera i dagens samhälle.
Citera
2015-01-14, 06:57
Medlem
Fast egodöd kräver verkligen inte att man tappar minnet, eller slutar förstå hur samhället fungerar...
Citera
2015-01-14, 09:33
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Håller med om detta. Det var därför jag ställde frågan, tidigare i tråden.

Det här är fortfarande "bara" ett observerande av egot. Visserligen mycket nyttigt, men inte ens i närheten av den "egodöd", som jag läst mig till.

Men det finns väl inget rätt eller fel här heller kanske...?

Jag diskuterade icke-dualism med en polare ikväll. Vi kom snabbt in på ett, som jag tycker, ganska intressant ämne i frågan.
Nämligen frågan om empati. Både till sig själv och det runt omkring ur ett icke-dualistiskt tillstånd.

Polaren har alltid varit en så kallad "empat". Dvs - Han har alltid brytt sig överdrivet mycket om andra och sin omgivning. Men ju mer han dras åt icke-dualismen, desto mer försvinner empatin.

Något som jag tycker förefaller vara helt naturligt. Då sann Icke-dualism/egodöd inte möjliggör känslor av empati (Då det inte finns något att känna empati för - Då allt är ett).

Jag tycker egodöd kontra avsaknad av empati är intressant.

Till och med den gamle gode Krishnamurti lär ju ha sagt, som svar på alla människors frågor om upplysning,
"You see, I don't mind what happens".

Är "upplysning" lobotomering och gör den dig "känslokall"? I en "normal människas" ögon sett?

Nej tvärtom, man blir väldigt kärleksfull. Vår grundessens är kärlek. Avsaknad av ego gör att kärleken får fritt spelrum och breder ut sig över allt och alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in