Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-14, 05:05
  #4609
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Tanken att individen måste blandas ut i något större. Tanken att egot måste dö till förmån för det kollektiva.
Citera
2017-12-14, 05:14
  #4610
Avstängd
jeanclaudevandammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Munshun
Ser att du har varken läst kvantmekanik eller M-teori. Vad som menas med rationellt är helt och hålet ett abstrakt påhitt av våra hjärnor- ungefär som t.ex begreppet "ordning"- universum "skiter" fullständigt i vad vi anser vara ordning, för universum "spelar det ingen roll" ifall du har det rent hemma eller ifall du lever som en pundare.
Ser att du förstår absolut ingenting om den verklighet vi lever i.
Varför solen går upp varje morgon och varför 1+1=2.
Lycka till med att fortsätta vara dum i huvudet.
Citera
2017-12-14, 05:16
  #4611
Avstängd
jeanclaudevandammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Tanken att individen måste blandas ut i något större. Tanken att egot måste dö till förmån för det kollektiva.
Beror på vilket kollektiv.
Världen är en röra av motsatta idéer, teorier, normer, värderingar, kulturer, religioner.
Citera
2017-12-15, 14:35
  #4612
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Tanken att individen måste blandas ut i något större. Tanken att egot måste dö till förmån för det kollektiva.

Egot är just den felaktiga idén att vi inte är kollektivet/alltet.

Egot är idén om att vi som individer på något sätt är separerade från alltet.

Att egot "dör" är bara insikten om att man trott på en felaktig idé hela sitt liv.
Citera
2017-12-17, 14:57
  #4613
Medlem
Mr.Munshuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Ser att du förstår absolut ingenting om den verklighet vi lever i.
Varför solen går upp varje morgon och varför 1+1=2.
Lycka till med att fortsätta vara dum i huvudet.

1+1 är faktiskt 10 och soler har inte gått upp sen åtminstone Kopernikus tid.
Citera
2017-12-17, 16:25
  #4614
Avstängd
jeanclaudevandammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Munshun
1+1 är faktiskt 10 och soler har inte gått upp sen åtminstone Kopernikus tid.
Kvantmekaniken(som är ofullständig) och M-theory(som är en teori) skulle inte existera utan rationalitet. 1+1 kommer alltid vara 2 överallt i evighet. Jorden har sin bana runt solen tills dess att någon rationell händelse ändrar på det. Energiprincipen är en evig, absolut sanning. "Law of sufficient reason" är den absoluta sanning, som gör alla de andra teorierna möjliga.
__________________
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2017-12-17 kl. 16:28.
Citera
2017-12-17, 17:03
  #4615
Avstängd
jeanclaudevandammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Men samtidigt säger du att fri vilja existerar, som inte har några rationella lagar som gör den möjlig.

Vilka rationella lagar gör fri vilja möjlig?
Fri vilja är en semantisk definition. Det kan mycket väl vara så att oändligt många rationella processer skapar det vi kallar "fri vilja".
Citera
2017-12-17, 23:50
  #4616
Medlem
Mr.Munshuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Kvantmekaniken(som är ofullständig) och M-theory(som är en teori) skulle inte existera utan rationalitet. 1+1 kommer alltid vara 2 överallt i evighet. Jorden har sin bana runt solen tills dess att någon rationell händelse ändrar på det. Energiprincipen är en evig, absolut sanning. "Law of sufficient reason" är den absoluta sanning, som gör alla de andra teorierna möjliga.

Teori är det högsta man kan komma inom vetenskapen och alltså är det inte någon förolämpning du delar ut där (även om det bara är omedvetet du inte gör det). Att solen inte går upp varje morgon var ett skämt men du känner ju självklart till det heliocentriska världsbilden...

1+1 är alltid 10 i evigheters evigheter- Ja, just det. Kan bara citera en skämt som jag hörde för länge sedan: Det finns 10 olika slags personer här i världen. Dom som förstår sig på och dom som inte fattar det binära talsystemet. Kan också dra ett skämt om det trinära talsystemet om du vill.
Citera
2018-01-02, 01:15
  #4617
Medlem
Har en kompis som jag har pratat mycket spiritualitet med, i synnerhet Alan Watts och en del Terrence McKenna, som pratar mycket om egots död. Detta har jag gjort eftersom det själv varit härligt för mig tidigare och jag experimenterat mycket med det tillsammans med mediation osv.

Problemet med min kompis är att han tar åt sig allt jag säger och gör det till en stor show. Till exempel har han nu nyligen gjort en stor tatuering av Alan Watts, börjat skriva långa texter på sociala medier med citat osv. Dock känns det inte riktigt som han förstår den riktiga innebörden, vilket egentligen ju handlar om att komma bort från att identiefiera sig med allt (inkl. detta), och istället faller i samma fälla på nåt sätt av det.

Svårt att förklara. Men var nånstans är han nånstans och vad kan jag göra, för honom eller mig själv?

Själv börjar jag tycka det blir lite jobbigt eftersom det snarare verkar förstärka hans ego-identitet och dessutom få honom att se ut som att han har kommit på allt det här när han snarare bara kopierar allt jag försökt hjälpa honom med rakt av och försöker se intellektuell ut av det. Dessutom verkar han ha lika många problem som kvarstår i övrigt.
__________________
Senast redigerad av Fettbranamn 2018-01-02 kl. 01:18.
Citera
2018-02-04, 18:57
  #4618
Avstängd
jeanclaudevandammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvanligtSpeciell
... Läst en bok här nu nyligen och den är verkligen jättedålig. Nu är denna boken i stort sett bara en lång fet hyllning till Freud och Jung men ändå, är det så här dålig religionsvetenskapen är?
... Och jag gick in med öppna ögon och förväntade mig att få läsa om hjärnan och vad som sker där gällande ego, inte ett endaste avsnitt om biologiska processer, bara massa snack om Freud och Jung. Jag bajsade på mig själv...

Jag har dödat mitt ego nu. Hur ska jag göra för att få tillbaka det igen?
Citera
2018-02-04, 23:50
  #4619
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Jag har dödat mitt ego nu. Hur ska jag göra för att få tillbaka det igen?
Du har det redan. Det har skickat in ett vitsigt och förmodat smart inlägg på Flashback.
Citera
2018-02-05, 00:06
  #4620
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Ja, om man söker psykisk ohälsa..

Det går inte att förinta egot, vad man istället måste göra är att transmutera sig själv, förverkliga sig själv, individualisera sig själv, förverkliga sin inre vilja.

Självklart kan man döda egot. Egot är den delen av dig som mår dåligt, din innre tomhet som söker.
Att vara och finna sig själv är att ta bort alla flykt beteenden som egot vill att du ska tillfredställa dig själv med.

En människa i balans och sinnesro har inget ego som tvingar dig att göra något.
Istället för att göra bort dig med rationellt hit och dit kan du försöka öppna ditt sinne och vara lite ödmjuk, det är ett av de första stegen för att finna sig själv.

I långsamhet finns ödmjukhet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback