Citat:
Nej det är inte konstigare än att jag inbillar mig att jag uppfattar ljus från solen. När verkligheten egentligen är att jag tänker min verklighetsuppfattning. ljuset existerar bara som tankar i min hjärna. Min hjärna är inkapslad i totalt mörker, och det som omtolkas av mitt medvetande är logiska impulser. Matematisk information. Jag är en process av evolutionen, bestående av medfödd information, som tolkar en extern verklighet som också är information. Allt är matematisk information, rationella vågor. Jag är en tankevarelse i en värld av tanke. Jag må va en rationell process, men jag har ett syfte och ett mål, enligt principen om orsak och verkan, och en del av mig är odödlig. Den fortsätter för evigt, genom all tid. För hur många djur och människor som än dör, så fortsätter evolutionen för evigt, den är en latent del av Kosmos("ordningen i världen"- Wikipedia)
Citat:
Jag menar, att det finns något större än dig själv. Du är del av något större, annars skulle du inte existera. Den rationella ordningen existerar, den får allt att fungera, den är detsamma som "Gud". Utan de rationella lagarna existerar ingenting. Sen kan du ju inte komma och säga att värderingar är subjektiva då de är en del av det genetiska arv som du ärvt genom evolutionen. Dessutom skapar vi våra värderingar från ideologier, religioner och kultur som också de är att arv av evolutionen. Så dina "subjektiva värderingar" är i så fall lika verkliga som din "fria vilja". Värderingar är snarare kollektiva.
Citat:
Du kan om du vill, ändra dina värderingar genom att analysera vilken människa du är, vilka normer, kultur, religion du följer, vilken propaganda du utsätts för, vad du väljer att basera ditt liv på. Det krävs arbete med en själv och ens undermedvetna.
Om du väljer(du kan välja) att basera ditt liv på förnuft och rationalitet kommer du se hur skev och onaturlig den värld vi byggt upp och lever i är.
Det kan finnas en del av dig som kan härledas tillbaka till BigBang, och som därmed existerar utanför rumtiden, och som därmed fungerar som en "första orsak" eller snarare den rationella grunden för all existens. Vi existerar för att världen är rationell, det betyder att rationalitet självt är "Gud", rationalitet är ontologisk, är det som får allt att fungera. Det som existerar är något rationellt, inte ingenting irrationellt. En del av dig kan direkt härledas till den rationella grunden för allt. Du är inte en köttrobot då du inte består av kött, kött är något du tänker. Du är rationella processer av tanke information, och dessa processer tänker din upplevelse av verkligheten. Den första orsaken och den sista verkan må vara desamma, men, de styrs helt av rationalitet självt. Den rationella grunden för allt är "law of sufficient reason", som säger att det måste finnas en anledning för allt som existerar att existera som det gör och inte på något annat sätt. "Law of sufficient reason" är "Gud".
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2017-10-13 kl. 19:48.
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2017-10-13 kl. 19:48.