Citat:
Ursprungligen postat av
FlamRed
Fast egodöd kräver verkligen inte att man tappar minnet, eller slutar förstå hur samhället fungerar...

Jo, om egot är helt borta. Mitt försvann i skogen och jag vet inte hur länge jag irrade omkring och jag vet inte hur jag kom hem. Jag spenderade flera dagar i ett tillstånd då jag var oförmögen att göra annat än att ligga ner och bada i ljus och sanslös fantastiskhet de lux. Åt knappt alls. Svårt att öppna ögonen, villa bara ligga ner och stanna i detta obeskrivliga.
Men trots allt så finns ju världen här för att upplevas. Så jag kom steg för steg ur tillståndet och tillbaka till ett vanligt liv. Men. Jag säger inte att egot kom tillbaka, jag är inte samma människa nu.
Eller visst kom det tillbaka, men det har inget grepp längre.
Motsägelsefullt?
Om inte mitt ego varit här nu hade jag fortfarande legat i soffan och blundat. Så egot är här även om det är dött, en zombie kanske

Jag vet inte. Men i min vokabulär innebär egodöd ett avslöjat ego, alltså en insikt, realisering av självet. Så du har egentligen rätt enligt mig, men om man med egodöd avser avsaknad av ego helt och hållet så är det nog så att man slutar fungera på ett världsligt plan.
I det tillståndet finns inga minnen tex.
Jag tycker om Nisargadattas sätt att se det på : Mind says im nothing, love says im everything. Between the two, my life floats.