Citat:
Ursprungligen postat av
FlamRed
Nja, du kan inte avgöra ens de mest kända gurusarna i ämnet, om de verkligen upplever egodöd eller inte. Och det är ju självklart eftersom det är en fullständigt subjektiv upplevelse.
Man får ju gå på magkänslan till viss del precis som alltid när man beslutar sig för att lita eller inte lita på någon.
Det bästa, enligt mig, är dock att (1) bygga sig ett teoretiskt ramverk för vad man egentligen försöker att göra; d.v.s. man läser vetenskapliga artiklar om meditationens påverkan på hjärnan m.m. och (2) börja praktisera olika meditations- och/eller yogaövningar och bli kvar med dem som upplevs vettiga av en själv.
Att säga "Jaget är en illusion!" kommer troligtvis mest att få folk förvirrade om man inte därefter kan peka på
varför man påstår något sådant. Även om man själv nått "upplysning" kommer man alltså få svårt att hjälpa andra utan den teoretiska förståelsen, eller självinsikten om vad man faktiskt har skapat för förändring i medvetandetillståndet.
Att säga "Utan ego kan man inte agera!" är ju bara en lek med ord. Nondualism, ordet som jag använder, kommer inte påverka förmågan att använda ord som "jag", "ego", etc -- allt som påverkas är det interna förhållningssättet till världen och detta medelst fysiska förändringar av hjärnan.