Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-09-29, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, det är också min bedömning. Jag tror definitivt inte Williamson skulle ge Stocklassa ett hårstrå till lösningen om han själv var involverad i MOP.
Det strider mot all logik.
Konklusionen av detta blir att Williamsson faktiskt tror på en motivbild som han ärligt försöker förmedla, eller att han försöker föra den stackars Stocklassa bakom ljuset.
Vilket är det mest sannolika?

Desinformation måste, oftast, innehålla något information för att verka effektivt. Därför är det sannolikt, att det här finns något som är del av en lösning. Jag vill tro, att det med professionella mördare hör till detta. Stocklassa tror ju på "Thedelin"! Så är det villospåren, som jag tror är motivbilden - dom här blev ju inte mördade primärt av politiska skäl. Jag tror, att CW gärna vill ha Stocklassa att fokusera på vapenhandlare etc - vilket för mig kunde indikera, att aktionen var mer politisk - och att CW spelade en central roll. Varför skulle han annars ägna tid åt JS?
Citera
2019-09-29, 07:47
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Bläddrade lite i boken.

Bröderna P kritiserar PW för att han dröjt så länge med detta ilanrop, men man bör ju också ha i bakhuvudet att han befann sig under en mördarjakt, och att han troligen räknat med att det borde ha legat på GS ansvar att återkoppla en bekräftelse till SBC.
Att fladdra med radion under en språngmarsch där man dessutom har dragit vapen är kanske inte att begära.
Frågan borde snarare vara varför GS inte gjorde detta, eller beordrade någon av de kvarvarande poliserna att åta sig uppgiften.

Anmärkningsvärt nog så har bröderna P ett mycket ingående samtal med PW, där de i detalj går igenom mötet med YN/AZ, och de verkar i PW:s version som om de fått ett signalement, men bröderna P frågar inte ens vilket signalement som uppgavs, och vilket PW uppgett att han sänt ut.
Så vitt jag kan se.
Enl PW var AZ inte berusad.

När de kommer till Borgnäs intervju av Yvonnes i radioprogrammet ”Kanalen”.
Framkommer en helt annan historia. De har inte alls samtalat med poliserna som bara sprungit förbi nere i gränden. Enl henne var AZ berusad.
Bröderna P:s slutsats blir därmed att PW ljuger.

Men jag konstaterar att AZ bekräftar PW:s version snarare än Yvonnes version. En förfrågan om signalement har ställts, ett tiosekunders samtal har ägt rum.
AZ uppger att han missuppfattat vem som polisen jagat, och trodde att det handlade om vittnet Lars J.

Om bröderna P ändå kommit på att ställa den mycket centrala frågan om vem av dem som lämnat signalement, och vilket signalement som lämnats hade ju detta blivit klarlagt.

Att Söderström och Dalsgård inte hade sina bästa stunder här är ju tydligt, men ilanropet verkar ju ha gått dem förbi av någon anledning. Kanske gick den inte ut på en öppen kanal?

Kanske även Söderström sände ett ilanrop där endast den knapphändiga informationen om skottlossning och att mördaren flytt gått ut, och att det är detta anrop som Thornestedt och Helin uppfattat?

Det finns så många motsägelser i detta, och om inte ens Yvonne och Ahmed är överens blir det ju fullständigt omöjligt att få någon rätsida på frågan.

Bröderna Poutiainen bedömer tveklöst Gösta Söderström med en helt annan måttstock än ex Peter Wikström. GS var högsta befäl på mordplatsen och det var hans ansvar att leda eftersöket på platsen, se till att vittnen till MOP skyndsamt hördes innan de ”kontaminerades” och säkra spår på mordplatsen och i mördarens flyktväg. I samtliga fall misslyckas GS pga inkompetent handlande.

Bröderna P och andra MOP - granskare har en välvillig syn på GS. Detta bottnar i att han till skillnad från de flesta andra poliser var frispråkig, lättillgänglig och kritisk till PU. Även jag själv fick viss sympati för GS när jag talade med honom personligen 88-89 och var då mer intresserad av indicier mot baseballigan än verkligt granskande av vad som hände runt mordplatsen, ett utslag av ungdomlig dumhet som jag sedermera växte ifrån

Inom Stockholmspolisen var GS känd som en inte speciellt kompetent insatsledare och framförallt för sitt motstånd mot kvinnliga poliser i yttre tjänst. Omdömena om GS är nästan uteslutande kritiska när de kommer inifrån kåren och gäller hans bristande kompetens. Dessa står i skarp kontrast till kommentarer om ex Åke Rimborn som samstämmigt ges omdömet en mycket kompetent polisman som alltid håller huvudet kallt.
Citera
2019-09-29, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DVDetektiven
Efterlysning:
Vittnesmål om känd högerextremist i bil med kompanjon som vittne iakttag i anslutning till mordet.

Jag vet att jag har den här uppgiften nånstans men f-n vet var, börjar bli desperat. Nån som har en länk, ett papper eller en kladdig servett med info om detta... börjar trötta på mig själv och min oordning.
Mvagrippa du brukar ha koll, känner du igen detta??
Högerextremist vet jag inget om men annars stämmer det in på Janne "Flash" Nilssons berättelse.
Citera
2019-09-29, 10:34
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Tunnander pratar ubåtar och Palme, högintressant:

https://www.youtube.com/watch?v=SiziqnUNXWU&fbclid=IwAR3LFGo-Ha93_W_OF3zVhdclURJ1VIqaPKw83pueg7HpkZASbnCa4X587s U

Intressant att det ska ha funnits ett tidigare hydrofonsystem som inte
var anknutet till land. Man skulle ha underhållit systemet med
italienska ubåtar vilket Jallai har varit inne på. SOSUS installerades
i september 1986 vid Understen.

Dubbelstaten beskrivs av Holmström i dennes bok och SOSUS
beskrevs först i dennes tidningsartiklar. Trippelstaten har beskrivits
av Frånstedt och Theutenberg i deras böcker. Att högt uppsatta
svenskar har sovjetkontakter är en sak. Att kontakterna
sker med KGB (husryssen i finlandiseringsterminologi) samtidigt
som Matreco verkar i landet är neutralism i trippelstaten.
Citera
2019-09-29, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Därför att du och jag bedömer trovärdighet.
I det här fallet är Craig Williamson mer trovärdig än Stocklassa. MOP

Trovärdighet och Craig Williamson går väl inte så bra ihop och Stocklassa får väl ses som en mindre "skilled" i ämnet.

När man blir kallad "master of decption" i en hearing för TRC har man i min värld en klar uppförsbacke för att etablera trovärdighet.

PRETORIA September 16 1998 - SAPA
TRC HEARS WILLIAMSON DENY TRYING TO KILL MARCUS AND MAHARAJ

Bizos said Williamson visited Maharaj while still working undercover and tried to lure him to a country where South African security forces could assassinate the senior ANC official without severe international repercussions. The countries suggested were Swaziland and Seychelles.

"If I planned to kill him (Maharaj) I had numerous opportunities to do so between 1976 and 1980. It was never planned, suggested or discussed that he be killed," Williamson replied.

Bizos said Maharaj suspected Williamson of being a policeman and did not agree to a meeting in countries suggested by the spy.

Bizos also repeatedly accused Williamson of trying to deceive the amnesty committee.

"You are a master of deception and are continuing to deceive this committee, the victims and the South African public," Bizos said.

Williamson replied that he was telling the truth.
Citera
2019-09-29, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Trovärdighet och Craig Williamson går väl inte så bra ihop och Stocklassa får väl ses som en mindre "skilled" i ämnet.

När man blir kallad "master of deception" i en hearing för TRC har man i min värld en klar uppförsbacke för att etablera trovärdighet.

Just precis!
Möjligen kan den här boken kasta ljus på situationen:
Hennie van Vuuren: Apartheid Guns and Money: A Tale of Profit

I förhållande till vapenhandel, tycks store delar utav ANCs ledning varit djupt korrumperade. Genom att involvera vapenhandel i MOP, säkerställer CW, att Palme-utredare möter stängda dörrar i Sydafrika.

Vad säger Jan-Åke Kjellberg om detta nu? Någon som frågat honom?

https://www.opensecrets.org.za/agm/
Citera
2019-09-29, 12:19
Medlem
hehehos avatar
sosus -miniubåtar
https://otrwjam.wordpress.com/tag/sosus-system/
Citera
2019-09-29, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DVDetektiven
Efterlysning:
Vittnesmål om känd högerextremist i bil med kompanjon som vittne iakttag i anslutning till mordet.

Jag vet att jag har den här uppgiften nånstans men f-n vet var, börjar bli desperat. Nån som har en länk, ett papper eller en kladdig servett med info om detta... börjar trötta på mig själv och min oordning.
Mvagrippa du brukar ha koll, känner du igen detta??

"Ett trovärdigt vittne på biografen Grand hävdade att han på mordkvällen sett en av EAP-ledarna inne i foajén, nämligen Kerstin T. Hon förnekade att hon befunnit sig på Grand på mordkvällen.

Ett par som besökt en teaterföreställning i centrala Stockholm på mordkvällen passerade Wallingatan i närheten av biografen Grand cirka klockan 22.45 på mordkvällen och såg två misstänkta män sitta i en parkerad bil. Den ene mannen försökte dölja sitt ansikte.

Paret kom senare fram till att den ene mannen i bilen var identisk med en av ledarna för en extremistisk organisation. Tidpunkten för deras slutsats – de hänvisade till en bild i tidningen – talar för att den utpekade mannen var en av ledarna för EAP. I kvällstidningarna kunde man just vid denna tid läsa om EAP:s verksamhet i Sverige och bilder visades på EAP-ledare.

Att iakttagelsen skedde på Wallingatan är också intressant med tanke på att en grupp poliser och militärer som starkt ogillade Palme brukade träffas i en lokal på Wallingatan. Männen brukade gå beväpnade även på fritiden och i lokalen lagrades stora mängder vapen."

https://utsikterinsikter.blogg.se/2019/january/brottsanalys-palmemordet-3.html
Citera
2019-09-29, 15:20
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Vore intressant med en lista över alla telefonsamtal ringda från alla telefonlinjer på Grand.
Citera
2019-09-29, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vore intressant med en lista över alla telefonsamtal ringda från alla telefonlinjer på Grand.

Even more interesting would be to see mobile telephone calls from automobiles in the area.

1986 - there were such few cars with phones.

Then trace back the cars making calls to whom might have had a S&W.
I can think of one that did!
Citera
2019-09-29, 16:39
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Intressant att det ska ha funnits ett tidigare hydrofonsystem som inte
var anknutet till land. Man skulle ha underhållit systemet med
italienska ubåtar vilket Jallai har varit inne på. SOSUS installerades
i september 1986 vid Understen.

Dubbelstaten beskrivs av Holmström i dennes bok och SOSUS
beskrevs först i dennes tidningsartiklar. Trippelstaten har beskrivits
av Frånstedt och Theutenberg i deras böcker. Att högt uppsatta
svenskar har sovjetkontakter är en sak. Att kontakterna
sker med KGB (husryssen i finlandiseringsterminologi) samtidigt
som Matreco verkar i landet är neutralism i trippelstaten.

Tunnander har väl även skrivit en del tidigt också. Hans exposé om MOP är värd att läsas mer än en gång.
Citera
2019-09-29, 19:58
Medlem
En podcast av med sex stycken intervjuer.

Conny Larsson : Nu ska jag upp och skjuta den jäveln.
Gösta Söderström: Förste polis på plats
Lars Borgnäs skrivit böcker och gjort reportage om Palmemordet.
Lars Larsson: Skandiamannen
Sten Flygare : Sydafrikaspåret
Sven Aner Engagerade sig i Palmemordet under många år.

https://www.ilikeradio.se/podcasts/palmemordet/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in