Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-28, 08:37
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, som sagt, det är inte skrivet i sten att AH och SG var först på platsen. Som vi kan utläsa av de ”perifera” vittnesmålen så är det en del som tyder på att kronologin ligger lite annorlunda.
Möjligen att dessa först tillkommande personer agerade taffligt, och att det blev handling först då SG och AH kom till platsen, men vilka kan det då ha varit?
Y i mellanblå täckjacka och jeans kan ha varit Stefan om Anna trädde in i handlingen något senare.
Killen i den grå jackan som visade flyktvägen (Bäsén) och killen som var blodig runt munnen (Israelsson)är inte lätta att identifiera.
Grått och mellanblått kan vara förväxlingsbart i skum kvällsbelysning.

Både Bäsén och Israelsson hävdar att en kille sagt att det sprungit en person från platsen, och även Israelsson säger att ”de två tjejerna” kom fram efter honom.
Flera vittnen säger att AH och KJ inte var först, och inte heller de själva till en början.
Frågan är varför detta förändrats efter hand och varför vi köpt den bilden?
De tre personerna, syskonen Wallin ser, kan vara tre personer från den ungdomsgruppen Inge Morelius ser sekunderna före mordet.

Polisen har ingen kontakt med nyckelvittnen till Palmemordet ?
Citera
2019-10-28, 12:43
Medlem
299792458s avatar
De tre vittnen är

1. Den flinande tjejen (FUP 426)

2. Den ljushåriga killen i 20-25 årsåldern i grå jacka (FUP 334 och 426)

3. Den mörkhåriga ynglingen med smalt ansikte iklädd mellanblå midjejacka typ dunjacka och jeans (FUP 227)

De tre var inte Niklas Fröling, Klas Nyberg och Åsa Gustavssson. Men Anders Björkman kan ha trott att de tre var Niklas Fröling, Klas Nyberg och Åsa Gustavssson, som gick norrut från Götabanken utan att säga något till honom, sekunderna före mordet.

"De tre går bara iväg utan att som det verkar bry sig om Björkman" (FUP 113)
Senast redigerad av 299792458 2019-10-28 kl. 13:14.
Citera
2019-10-28, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Den här diskussionen ni för är mkt intressant..Ursäkta mitt inhopp. Har översiktligt läst det ni skrivit.

Min bild är att HJ och hans passagerare var först. U-svängen skedde omedelbart. De måste ha varit där på bara några sekunder.

Som nr 2 anlände AH/KJ. Det bör väl ha tagit dem 15-20 sek att komma fram?

Har svårt att här och nu avgöra när syskonen Vallin kom fram men det bör ha varit tidigt.
Ja, det är min uppfattning också.

Här är ett möjligt scenario:

Lena Bösén trodde att det var vännen Mats som låg där och hon hade därför mycket bråttom att komma dit.
Mördaren bör varit högst tio meter inne i gränden då hon upptäckte den liggande mannen.
Troligen går hon och Israelsson och/eller Glantz fram och konstaterar att det inte var Mats som låg där.
Glantz och Israelsson lägger honom lite till rätta - i position som liknar framstupa sidoläge. ”Joxar med huvudet”
Bäsen som mår mycket dåligt och Ersson är nu lite på sidan uppe vid Dekorima.
AB står halvvägs inne i porten bara några meter därifrån.
Fryser vi bilden här, så har det gått 20 sekunder, och mördaren har passerat Luntmakargatan.
AH och KJ, är på väg fram och ser denna situation under språngmarschen. Y är Glantz eller Israelsson.
Från andra hållet närmar sig syskonen Valin och Bengt Palm.
Palm säger att kroppen låg framstupa när han kom fram, ingen hade tagit initiativet att vända på rygg.
Det görs nu, och då har det gått ungefär 30 sekunder och första hjälpen sätter igång.
Efter ytterligare några sekunder träder SE in i bilden. Det råder virr-varr och kaos enligt HJ:s sätt att beskriva det. Folk skriker.
Det är nu 10 personer i hörnan 11 med AB.
När mördaren försvunnit utom HJ:s synfält efter ca 40 s går han ur bilen.
SE ser honom i det läget.

De enda som inte går att identifiera är den ”flinande tjejen” och den ljushåriga killen som förekommer i Per V:s berättelse, Den ljushåriga killen i grå jacka som pekade ut flyktvägen, som förekommer i Lena Bäséns berättelse. Jag tycker att beskrivningen stämmer dåligt på Jan Åke Svensson. Dels hade han lång rock och var betydligt äldre än mannen Lena beskriver.
Eventuellt också killen som är blodig runt munnen som förekommer i Israelssons berättelse. Hur kan det vara Stefan?
Citera
2019-10-28, 13:26
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, det är min uppfattning också.

Här är ett möjligt scenario:

Lena Bösén trodde att det var vännen Mats som låg där och hon hade därför mycket bråttom att komma dit.
Mördaren bör varit högst tio meter inne i gränden då hon upptäckte den liggande mannen.
Troligen går hon och Israelsson och/eller Glantz fram och konstaterar att det inte var Mats som låg där.
Glantz och Israelsson lägger honom lite till rätta - i position som liknar framstupa sidoläge. ”Joxar med huvudet”
Bäsen som mår mycket dåligt och Ersson är nu lite på sidan uppe vid Dekorima.
AB står halvvägs inne i porten bara några meter därifrån.
Fryser vi bilden här, så har det gått 20 sekunder, och mördaren har passerat Luntmakargatan.
AH och KJ, är på väg fram och ser denna situation under språngmarschen. Y är Glantz eller Israelsson.
Från andra hållet närmar sig syskonen Valin och Bengt Palm.
Palm säger att kroppen låg framstupa när han kom fram, ingen hade tagit initiativet att vända på rygg.
Det görs nu, och då har det gått ungefär 30 sekunder och första hjälpen sätter igång.
Efter ytterligare några sekunder träder SE in i bilden. Det råder virr-varr och kaos enligt HJ:s sätt att beskriva det. Folk skriker.
Det är nu 10 personer i hörnan 11 med AB.
När mördaren försvunnit utom HJ:s synfält efter ca 40 s går han ur bilen.
SE ser honom i det läget.

De enda som inte går att identifiera är den ”flinande tjejen” och den ljushåriga killen som förekommer i Per V:s berättelse, Den ljushåriga killen i grå jacka som pekade ut flyktvägen, som förekommer i Lena Bäséns berättelse. Jag tycker att beskrivningen stämmer dåligt på Jan Åke Svensson. Dels hade han lång rock och var betydligt äldre än mannen Lena beskriver.
Eventuellt också killen som är blodig runt munnen som förekommer i Israelssons berättelse. Hur kan det vara Stefan?

Ja.

Det sistnämnda är mkt intressant. Där tycks du/ni ha hittat "nya" tidiga vittnen på mpl.

Håller med om att det inte kan vara Jan-Åke Svensson. Och varken paret Vallin eller Palm var framme så tidigt.

HJ påstod ju att han pekat ut vägen men det skedde först när poliserna kommit, dvs något efter 23.24 enligt mina beräkningar.

Så vi har en flinande tjej och en ljushårig kille i grå jacka.

Killen med blodiga munnen har jag hittills tolkat som SG eftersom han väl var den ende som gav OP mun mot mun?

Jag tror att jag uppfattat det som att SG gick ut först och att de andra 3 kom ur bilen några sekunder (oklart hur många) senare?

SG var framme vid kroppen innan AH hunnit dit, eller hur?
Citera
2019-10-28, 13:37
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
En av HJ:s passagerare Göran Israelsson bekräftar det syskonen Wallin säger. Någon var där före AH/KJ och HJ:s passagerare.

"Taxin stannade i korsningen Sveavägen - Tunnelgatan och de stod som förstabil, i vilken fil de stod kommer han inte ihåg. När de satt i bilen tittade någon till vänster och såg då hur en person låg på trottoaren, Göran tittade då också till vänster och såg hur en person låg på trottoaren, runt omkring stod tre till fyra personer. Han såg ingen person som springande lämnade, platsen. Han hörde heller inget skott eller någon person som avlossade något vapen. Efter cirka 15 sekunder blev det grönt och taxibilen gjorde en u sväng och parkerade invidd trotoaren vid mordplatsen. Ingen annan bil fanns då i närheten som han lade märke till. Som han uppfattade det kom de fram som förstabil. Göran kan inte beskriva de personer som stod runt personen som låg på trottoaren, men det var samma personer som stod kvar när de kom fram"

källa: FUP 331

Ja jag tror att du och Mac gör rätt i att rota i detta. Det kan alltså ha varit tidiga vittnen på plats som vi hittills inte uppmärksammat.

Det handlar väl om en flinande tjej och en ljushårig kille i grå jacka som pekar in mot gränden?

Övriga "grundpersoner" på platsen i detta mkt tidiga skede var ju endast LP och AB. GM hade hunnit försvinna.

Jag har tidigare haft intrycket att SG rusade ur HJ:s taxi först och alltså befann sig vid kroppen först av alla om vi räknar bort LP.

Därefter anslöt övriga passagerare i taxin+AH/KJ och något senare även syskonen Vallin och Bengt Palm. Exakt när AD kom fram vet jag inte men det bör ha varit några sekunder senare.

Sen har vi då Jan-Åke Svensson som också svängde över gatan rätt snabbt och tog sig fram till mpl men det var ju efter det att SG/AH m fl redan var där.

LL/JA satt väl kvar i bilen vill jag minnas.

Och så har vi då allas vår SE som enligt mina/våra beräkningar var framme strax efter 23.22.

Jag vet att ett södergående ungt par (dom som NF mötte) passerade Dekorima ca 23.20.30 men de bör ha varit rätt långt från platsen när skotten föll.

Kanske var det så enkelt att flinande tjejen och killen i grå jacka var ett annat ungt par som råkade passera sekunderna efter skotten? Och - som sagt - vilka var de?

Förresten, kom på att Kerstin Nordström från lägenheten såg några få (3-4?) personer vid kroppen direkt efter skotten, bland annat någon i en röd jacka.
Citera
2019-10-28, 14:00
Medlem
299792458s avatar
Teori

Den ljushåriga killen i 20-25 årsåldern i grå jacka (FUP 334 och 426) är mannen i den beigefärgade jackan

"I ett tidigt skede såg Lisbeth Palme också en man som var iklädd en beige jacka. Jackan var ljus, troligtvis av mockaskinn. Den mannen befann sig betydligt längre norrut på Sveavägen än den första mannen som hon hade iakttagit"

källa: sida 17 https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMVDFMbjBQQ19nbUk/view
Citera
2019-10-28, 14:08
Medlem
Citat:
Ja.

Det sistnämnda är mkt intressant. Där tycks du/ni ha hittat "nya" tidiga vittnen på mpl.

Håller med om att det inte kan vara Jan-Åke Svensson. Och varken paret Vallin eller Palm var framme så tidigt.

HJ påstod ju att han pekat ut vägen men det skedde först när poliserna kommit, dvs något efter 23.24 enligt mina beräkningar.

Så vi har en flinande tjej och en ljushårig kille i grå jacka.

Killen med blodiga munnen har jag hittills tolkat som SG eftersom han väl var den ende som gav OP mun mot mun?

Jag tror att jag uppfattat det som att SG gick ut först och att de andra 3 kom ur bilen några sekunder (oklart hur många) senare?

SG var framme vid kroppen innan AH hunnit dit, eller hur?
Ja.
Jag har också haft detta som en absolut säker indikation på att det är Stefan.
Blod runt munnen behöver egentligen inte betyda att denne person gjort mun mot munmetoden, det kan också vara så att han fått blod på händerna, och råkat få det i ansiktet.

Visst kan det ha varit Stefan G, men som sagt märkligt att Israelsson upplevde killen som helt främmande, och inte den kompis som han tillbringat kvällen tillsammans med. Och så vitt jag förstår åkte de också tillsammans därifrån.

Bäsén säger att hon sprang ut direkt då bilen stannat. Helt omedveten om att en skottlossning ägt rum.
Svårt att säga vem av dem som var den absolut första på platsen.
Citera
2019-10-28, 14:57
Medlem
299792458s avatar
Citat:

Jag vet att ett södergående ungt par (dom som NF mötte) passerade Dekorima ca 23.20.30 men de bör ha varit rätt långt från platsen när skotten föll.

Kanske var det så enkelt att flinande tjejen och killen i grå jacka var ett annat ungt par som råkade passera sekunderna efter skotten? Och - som sagt - vilka var de?

Förresten, kom på att Kerstin Nordström från lägenheten såg några få (3-4?) personer vid kroppen direkt efter skotten, bland annat någon i en röd jacka.

Ja även Kerstin Nordström bekräftar det Göran Israelsson och syskonen Wallin säger.

"Fru. Nordström gick sedan omedelbart ut på balkongen och tittade mot Tunnelgatan och såg där tre - fyra personer i hörnet av Sveavägen. Hon upptäckte efter en stund att någon person låg på trottoaren och att en rödklädd person var böjd över denne." (FUP 88)

Nicola Fauzzi nämner ett ungt par, men också 4-5 personer ca 10 sekunder efter skotten.

"När Fauzzi hör skotten tänker han "Nu är det Palme som har blivit skjuten." Han fortsätter dock att gå några steg, ca 10 sekunder. När Fauzzi vänder sig om är det 4-5 personer som står i en grupp. Först ser inte Fauzzi att någon person ligger ner. När någon i gruppen flyttar sig ser Fauzzi en person ligga ned på trottoaren" (FUP 92)

Teori: Syskonen Wallin, Göran Israelsson, Nicola Fauzzi och Kerstin Nordström ser samma 3-4 personer från fyra olika positioner.
Senast redigerad av 299792458 2019-10-28 kl. 15:13.
Citera
2019-10-28, 15:15
Medlem
Winden fick ett vagt signalement på en yngre man klädd i blå täckjacka.

Ett annat signalement utlarmades också oklart vem som lämnade uppgiften:
äldre man, klädd i en lång överrock samt mössa med öronlappar.

Gösta Söderström försökte kontakta LP för att få ett signalement på gm men hon var enligt GS hysterisk

Cirka fem minuter efter Söderströms ankomst till mordplatsen rapporterade han in att det var statsministern som var skjuten.
Ungefär en minut efter det så kom ambulansen till mordplatsen

"Vi var de första poliserna som med vår bil 2520 anlände till brottsplatsen, men piketbussen 3230 anlände strax efteråt. Jag observerade en mindre folksamling på en 10-12 personer runt en svårt blödande man och de uppehöll sig på Sveavägens östra gångbana vid Tunnelgatan. Den blödande mannen låg på rygg i en stor blodpöl, hans ansikte var nedsölat av blod, ögonen var vidöppna och stirrande, kläderna på överkroppen var blodbemängda, och ett blodflöde rann stötvis ut från hans mun. Två personer utförde enligt min bedömning fruktlösa upplivningsförsök bestående av hjärtkompression och konstgjord andning. Ett vittne pekade Tunnelgatan österut, samtidigt som han ropade: 'Dom sprang ditåt!'

Jag beordrade piketgruppens befäl Kjell Östling att med sin personal omedelbart uppta förföljande efter springande och misstänkta personer, vilket utfördes utan dröjsmål. En hysterisk kvinna, som jag antog hade varit i sällskap med den svårt blödande mannen, sprang omkring och vädjade förtvivlat om hjälp. Jag gjorde flera misslyckade försök att kontakta henne för att få ett signalement på gärningsmannen. Jag lämnade henne därför tillfälligt och anropade istället polisens sambandscentral (SBC) och informerade, att 2520 fanns på plats...att en man blivit skjuten... att piketpersonal från 3230 upptagit förföljande efter misstänkta personer som sprungit Tunnelgatan österut mot Malmskillnadsgatan. Jag beräknar att denna min radiokontakt togs en minut efter vår ankomst till brottsplatsen.

En knapp minut senare meddelade Windén att han från ett vittne erhållit ett vagt signalement på en misstänkt gärningsman (yngre man, klädd i en blå täckjacka), vilket jag tillsåg att Windén utlarmade från vår bil 2520. Samtidigt anlände ambulansen och dess personal fortsatte en stund med upplivningsförsöken genom att bl a använda syrgas.

I det sammanhanget utlarmades ett annat signalement på en misstänkt gärningsman (äldre man, klädd i en lång överrock samt mössa med öronlappar), och jag vet ej vem som meddelade detta. Jag tog en förnyad kontakt med den hysteriska kvinnan och frågade henne ännu en gång efter signalementet på gärningsmannen samt personuppgifter på såväl henne själv som på hennes sällskap, och då skrek hon: 'Är du inte klok! Känner du inte igen mig? Jag är ju Lisbeth Palme, och där (pekade) ligger min man Olof!'

Jag blev mycket förvirrad och misstrodde till en början hennes uppgift. Efter det att jag på nytt hade granskat brottsoffret kunde jag dock med stor säkerhet konstatera att det var Sveriges statsminister som låg livlös och blödande på gångbanan. Härefter tog jag en förnyad kontakt med SBC, varvid följande samtal utspelades: '70 (SBC) från 2520 kom - 70 här, 2520 kom - Är det bekant vem som är brottsoffret, kom - Svaret är nej, kom - Brottsoffret är identiskt med statsministern, kom - Sa du statsministern, kom - Svaret är ja, kom - Klart slut.' Denna min historiska information till SBC sändes omkring fem minuter efter ankomsten till brottsplatsen. Piketen 1230 anlände, och dess personal hjälpte först till med att anteckna vittnen, varefter de under befäl av Christer Persson ombesörjde avspärrningen av brottsplatsen. En minut efter det att jag meddelat identiteten på brottsoffret, påbörjade ambulanspersonalen transporten till Sabbatsbergs sjukhus, dit även Lisbeth Palme medföljde."

http://www.politiskamord.com/p4gosta.html
Senast redigerad av Sumer 2019-10-28 kl. 15:19.
Citera
2019-10-28, 17:56
Medlem
hehehos avatar
Patrull 1230 uppger att man tankar när man får larmet. Finns det något kvitto på denna transaktion med en tidsangivelse?
Citera
2019-10-28, 19:39
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinterfjord
...klipp...
Lyssnat på intressant pod, mins att Martinger förstörde sin rikdagskarriär på att privatutreda HH:
...klipp...

Eller så förstörde han sin riksdagskarriär p.g.a. ett bittert svartsjukedrama...
Senast redigerad av MOPspanaren 2019-10-28 kl. 19:50.
Citera
2019-10-28, 21:53
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Susanne K och Ulrika R säger att de omedelbart sprang över vägen. Men två flickor, en taxichaufför och en mansperson var redan där. Deras beskrivning tolkar jag som AH och hennes väninna samt HJ och SG.

Syskonparet Vallin kom förmodligen dig ungefär samtidigt som Susanne och Ulrika

Lena B:s förhör är från maj. Känns inte helt trovärdigt pga detta.

Kan inte mannen med blod i ansiktet vara någon som försökt lugna LP? Någon som försökt hålla henne borta eller försökt hålla om så hon satt en blodig hand i hans ansikte?

Nån borde göra en jämförelser med alla förhör som utfördes första veckan enbart
Senast redigerad av enough-is-enough 2019-10-28 kl. 22:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in