Citat:
Ursprungligen postat av
299792458
Här kan du se hur privatspanarna Ingvar Heimer och Thomas Pettersson tror makarna Palme korsade Adolf Fredriks kyrkogata.
https://i.ibb.co/r38y2wk/Heimer.jpg
Ytterligare ett bevis på att detta är fel, är det faktum att makarna Palme korsade Adolf Fredriks kyrkogata före Carina Pettersson och Sirpa Lindgren korsade Adolf Fredriks kyrkogata (När Carina Pettersson och Sirpa Lindgren var framme vid Tunnelgatan, blev Olof Palme skjuten)
Om makarna Palme hade korsad Adolf Fredriks kyrkogata så som privatspanarna Ingvar Heimer och Thomas Pettersson tror, hade de mött Anders Björkmans kollegor som var på väg norrut.
Anders Björkmans kollegor mötte inte Carina Pettersson och Sirpa Lindgren som var på väg söderut, eftersom Carina Pettersson och Sirpa Lindgren korsade Adolf Fredriks kyrkogata före Anders Björkmans kollegor korsade Adolf Fredriks kyrkogata.
Med andra ord, makarna Palme korsade Adolf Fredriks kyrkogata före Carina Pettersson, Sirpa Lindgren och Anders Björkmans kollegor korsade Adolf Fredriks kyrkogata.
Det är därför korvkiosk ägaren ser makarna Palme vid busshållplatsen för buss 52, på den västra sidan Sveavägen (FUP 55)
Slutsats: Makarna Palme korsade Sveavägen söder om busshållplatsen, samtidigt som Carina Pettersson, Sirpa Lindgren och Anders Björkmans kollegor korsade Adolf Fredriks kyrkogata ca: 23:20
Det går inte att med säkerhet säga var Sirpa och Carina korsade gatan, ej heller om Anders B:s kamrater befann sig norr eller söder om dem vid tillfället.
Om de korsade vid AF kyrkogata då kamraterna redan var på väg upp mot Kammakargatan blir det lite konstigt med AB som stått kvar den tid det tagit för kamraterna att gå hela den sträckan plus den tid det tagit för Sirpa och Carina att gå till post-hörnan vid Tunnelgatan.
Han har alltså stått så lång tid som det tagit att gå ca 260 meter, vilket motsvarar ungefär 3 minuter.
Om de i stället korsat vid Kammakargatan efter att sällskapet passerat då har AB stått lika lång tid som det tar att gå nästan 600 meter. Alltså över 6 minuter. Det alternativet är inte realistiskt.
AF kyrkogata är alltså ett rimligare antagande, men det är konstigt det också.
Frågan vad AB gjort under denna tid kan inte lämnas därhän.
Det rimligaste enl mitt sätt att se det är att sällskapet befunnit sig någonstans mellan bankomaten och AF kyrkogata vid skottögonblicket. Möjligen har de mött Palme, eller också var de inne på bankomaten då de passerade.
Sirpa och Carina var då någonstans på den västra sidan.
Ungefär 30 meter söder om busskuren.
Det var ett tag sedan jag läste förhören med AB:s vänner, men jag har för mig att de gick på den östra sidan ända upp till Rådmansgatan.
De borde ha passerat NF där han stod.
Märkligt att de inte hört skotten, märkligt också att NF inte noterat dessa tre som borde gått förbi honom då han stod och spanade ner mot mordplatsen.
Om det var så att de var så nära att de hört skotten, men inte berättat det för att de inte vill bli inblandade, sätter de ju samtidigt AB lite på pottkanten, eftersom slutsatsen måste bli att han stannat kvar i flera minuter, men enl AB föll ju skotten bara sekunder efter att de kommit ut.