OK Joe, vad bra!
Det var ett fint gammalt inlägg.
Ja, eftersom jag betvivlar att LP var aktivt inblandad, återgår jag till att det har stor vikt att hon var OP´s änka och att hon spelade så "säker" på sitt framvuxna minne. (Förmodligen var hon så förvirrad att hon tillslut trodde på de minnen som polisen "hjälpt" henne ta fram, t.ex. ansiktsdragen.)
Att åklagarna naivt böjde sig var väl lite förankrat i detta.
Eller om man vill tolka det konspiratoriskt så kan man ju säga att åklagarna också vill ha den "bästa lösningen" (d.v.s. den ensamme galningen). Att de haft kontakt "bakom ryggen" med utredande poliser (t.ex. en av dem, kommer inte på namnet på denne som var en av de värsta av dem, men han var en av dem som hämtade CP i dec 88). De har därigenom fått veta hur lättmanipulerad LP varit hittills (t.ex. av Herr Holmér) och valt att "styra in" henne på ett utpekande av CP.
Tycker för övrigt att det är helt
bissart att åklagarna inte fick se hennes ansikte vid konfrontationen. Varför? (om vi bortser från att ni tror att hon själv var inblandad.) Kan ni komma på nåt bra svar? Jag vet att jag håller på att snacka in mig själv i ett hörn där jag tillslut måste medge att LP var inblandad, men det gör jag icke!

Jag menar; finns det en "normal" förklaring till detta beteende? Jag kan inte komma på nåt.