2008-06-22, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Utkommen? Inte enligt Bokus.se. Där står det Ej utkommen med fet stil, utgivningsdatum 2008. Nån som försöker stoppa denna bok? Utgivningen går lite väl långsamt tycker jag.

/B

Sök på ISBN hos www.bokus.com ger priset 83 kr och följande beskrivande text:

Affären Anti Avsan skildrar händelseförloppet före mordet den 28 februari 1986 på statsminister Olof Palme. Helt nytt bakgrundsmaterial placerar dåvarande piketpolisen, nuvarande rådmannen och moderate riksdagsledamoten Anti Avsan på plats vid mordplatsen Dekorima omedelbart före skottet. Att han skulle vara gärningsmannen påstås inte. Boken återger dessutom ett sotort antal s k hot mail som de tre senaste åren, med ärerörigt innehåll, figurerat i sammanhanget. I dessa anonyma mail, med påstådd nära anknytning till Avsan, har mordhot riktats bl a mot författaren och hans närmaste.
Citera
2008-06-22, 16:50
Bannlyst
Sorry, jag kanske har missat det här under trådens gång, men finns det någon sorts rekonstruktion av mordet? Är det någon som känner till något bra program/dokumentärserie eller liknande där de tar upp Palme-mordet på ett seriöst sätt? Det sista programmet angående Palme jag såg var Fylking och Aschbergs smaklösa program där C.P tjänade lite pengar. Efter det tappade jag lusten för det helt och hållet, men denna tråd har fått mig att intressera mig för det lite mer.
Citera
2008-06-22, 17:00
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av froosh
Sorry, jag kanske har missat det här under trådens gång, men finns det någon sorts rekonstruktion av mordet? Är det någon som känner till något bra program/dokumentärserie eller liknande där de tar upp Palme-mordet på ett seriöst sätt? Det sista programmet angående Palme jag såg var Fylking och Aschbergs smaklösa program där C.P tjänade lite pengar. Efter det tappade jag lusten för det helt och hållet, men denna tråd har fått mig att intressera mig för det lite mer.

Håll dig borta från Fylking, Aschberg och Hylin. Dom är inte seriösa. Tyvärr är det dåligt med bra dokumentärer i detta ämne, det finns dock en engelsk dokumentär om palmemordet som är helt okej, prova att googla på "Olof Palme.avi", tyvärr får man inte direktlänka till torrents här men den ska inte vara så svår att hitta. Lycka till!
Citera
2008-06-23, 18:51
Medlem
Ubåtar och cykelställ

Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
NU har jag lutat mig tillbaka....och funderat:
(...)
NB: det var INTE BDR som var inne i Hårsan.......det var Ivan! Men BDR ville förstås komma i närheten, bl.a. för att se hur väl (eller illa) den svenska marinen klarade av att jaga inkräktarna.
(...)
När det gäller dessa ubåtshistorier så kan jag faktiskt tycka synd om OP: förmodligen så uppfattade han allt detta rabalder som att tvingas "hålla på med cykelställ", snarare än att få arbeta med vettigare saker.

Hej Niklas-P

Jag tror inte Olof Palme betraktade ubåtskränkningarna som en cykelställsfråga 1982.

I nedanstående inlägg hävdar ”Major Love” att Olof Palme personligen släppte ut den skadade ubåten.

Re: Hårsfjärden 1982 av MajorLove 22 jun 2008 08:22
Citat:
5. Varför undersöktes de svenska vattnen av Warszawapakten? Därför att bottenförhållandena i deras del av Östersjön är synnerligen olämpliga och ubåtar lätta att upptäcka medan de svenska var ypperliga avfyringsplatser för vissa ubåtsburna "special weapons".

Jag har fått bekräftat av en högt uppsatt person i stridsledningen att han då man just skulle till att sänka den instängda ubåten, fick ett telefonsamtal från Olof Palme personligen som beordrade Marinen att släppa ubåten.
http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?f=22&t=9647&start=330&st=0&sk=t&sd=a #p479785

Låt oss som har den åldern inne komma ihåg att det pågick ett kallt krig som nu är historia men då var en konkret verklighet. Ni som är yngre läs och lär.

En annan detalj som jag finner intressant är när ”Major Love” i tråden om vem som segrade i det kalla kriget nämner följande:

Re: Kalla Kriget - Vem segrade ? av MajorLove 21 jun 2008 08:20

Citat:
Det kalla kriget är som företeelse mycket intressant då staternas samtliga strategiska maktmedel utnyttjades; politiska, ekonomiska samt, oftast genom ombud, militära. (...)

Ett intressant, men kanske inte så välkänt, exempel på hur det kalla kriget utkämpades utgörs av Sydafrika och stridsvagnsammunition. De då enda kända större tillgångarna på metallen wolfram/tungsten som användes bl.a. i stridsvagnars pilprojektil låg i CCCP samt i Sydafrika.

Sedan USA c. 1968 avskaffat sitt eget Apartheid-system, dröjde det inte länge förrän en världsomspännande kampanj riktad mot den västvänliga Sydafrikanska republiken drogs igång. Kampanjen var total och inkluderade inslag som att Sydafrika isolerades sportsligt i typiskt brittiska sporter som cricket och rugby. Framstående i criket-kampanjen var det kommunistiska Guyana, en del av laget "West Indies", samt Indien, då vänligt inställt till Sovjetunionen.

Trots detta satt den sydafrikanska regimen säkert i sadeln fram tills mitten-slutet på 1980-talet då en kombination av utarmat uran i pilprojektilerna samt Sovjetunionens sönderfall ledde till ett raskt fall för Apartheid.
http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?f=22&p=479896#p479723

Som sagt var så var Sydafrika en viktig allierad för USA i det kalla kriget men när förutsättningarna för denna allians förändrades så var stödet att likna vid att ”luta sig mot en tyllgardin”. Inte mycket stöd där inte.

Vad som styrde den Sydafrikanska Apartheidregimens övervägande om framtida makt i ett Sydafrika utan apartheid vet jag inte men dess grundval var det kalla kriget och när det gick mot sitt slut så gick apartheidsystemet under.

Olof Palme var en veritabel fiende genom sitt apartheidsmotstånd, sitt stöd till ANC och sina kontakter på båda sidor i det kalla kriget. Den utlösande faktorn tror jag fortfarande var förhandlingsläget om överenskommelsen om ömsesidiga trupptillbakadragningar i Angola/Namibia som jag skrivit om i Diamantspåret.

Berättelserna om Diamantspåret:
Översikt över Sveavägen och makarna Palmes väg till mordet.
http://img254.imageshack.us/my.php?image=makarnapalmesvgtilldekodt5.jpg

Flykten från Dekorima:
http://img365.imageshack.us/my.php?image=flyktengj2.jpg

Senast redigerad av Utredaren 2008-06-23 kl. 19:10.
Citera
2008-06-23, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Olof Palme var en veritabel fiende genom sitt apartheidsmotstånd, sitt stöd till ANC och sina kontakter på båda sidor i det kalla kriget. Den utlösande faktorn tror jag fortfarande var förhandlingsläget om överenskommelsen om ömsesidiga trupptillbakadragningar i Angola/Namibia som jag skrivit om i Diamantspåret.

Berättelserna om Diamantspåret:
Översikt över Sveavägen och makarna Palmes väg till mordet.
http://img254.imageshack.us/my.php?image=makarnapalmesvgtilldekodt5.jpg

Flykten från Dekorima:
http://img365.imageshack.us/my.php?image=flyktengj2.jpg

Av vilken anledning tror du att man nere i Afrika skulle ha inbillat sig att om bara Palme likviderades skulle Sveriges stöd per automatik upphöra.
Socialdemokratiska regeringen blev ju inte utplånad för det.
Utredaren med all respekt för ditt engagemang i detta tycker jag trots allt att du är ute och seglar på öppet hav med seglen betänkligt felskotade.
Vad du beskriver är en attackstyrka med bas och seniorofficers och ett helt batteri med operatörer och alternativa planer.
På så vis har du nästan lyckats hitta en funktion för alla som rörde sig i omgivningarna den aktuella kvällen.
Alla dessa konspiratörer skulle till denna dag hållit tyst som muren och inte ens 50 miljoner har varit ett incitament till att öppna munnen.
Fullständigt osannolikt och jag undrar nu;

Tror du verkligen själv på allt detta?
Citera
2008-06-24, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
Av vilken anledning tror du att man nere i Afrika skulle ha inbillat sig att om bara Palme likviderades skulle Sveriges stöd per automatik upphöra. Socialdemokratiska regeringen blev ju inte utplånad för det.

Utredaren med all respekt för ditt engagemang i detta tycker jag trots allt att du är ute och seglar på öppet hav med seglen betänkligt felskotade.
Vad du beskriver är en attackstyrka med bas och seniorofficers och ett helt batteri med operatörer och alternativa planer.
På så vis har du nästan lyckats hitta en funktion för alla som rörde sig i omgivningarna den aktuella kvällen.
Alla dessa konspiratörer skulle till denna dag hållit tyst som muren och inte ens 50 miljoner har varit ett incitament till att öppna munnen.
Fullständigt osannolikt och jag undrar nu;

Tror du verkligen själv på allt detta?

Hej Rattelsnake

Nej, jag tror inte att SA regering trodde att Sveriges stöd till ANC skulle upphöra med mordet på OP.

SA regering var militärt överlägsna ANC och "lokalt" dominerade de varje möjlig valplats där ANC s väpnade gren ville utveckla en militär kampanj.

Det var på den internationella arenan som SA s regering "förlorade" hela tiden och SA regering förberedde sig på ett Sydafrika utan apartheid. Naturligtvis där de själva skulle inneha en maktposition.

När en av deras strategiska grundpelare i kampen mot ANC hotades dvs. kontrollen över Namibia så såg de kortsiktigt OP felaktigt som deras huvudfiende.

Som du kanske läste i länken (se nedan) så var det att USA avvecklade sitt stöd till SA apartheidregering som snabbt ledde till deras fall. OP var lite av en bricka i det spel som han själv valde att delta i.

Citat:
Trots detta satt den sydafrikanska regimen säkert i sadeln fram tills mitten-slutet på 1980-talet då en kombination av utarmat uran i pilprojektilerna samt Sovjetunionens sönderfall ledde till ett raskt fall för Apartheid.
http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?f=22&p=479896#p479723

När det gäller huruvida konspiratörerna har hållit tyst eller inte så har de inte hållit tyst och åtminstone en av dem har blivit mördad för det. Dessutom tror jag inte att alla de inblandade vet identiteten på skytten. Ingen som var inblandad i konspirationen kan räkna med belöning utan endast ett långt fängelsestraff. Jag tror nog det skulle bli en folkstorm om regeringen betalade ut skattepengar till någon som deltog i mordet på OP. Jag har faktiskt bemött den här invändningen tidigare.
Citera
2008-06-25, 20:49
Medlem
Leif G W Persson och polisens vapenförråd

Hej alla FBare

Låt oss nu glömma ubåtar och cykelställ för det mer vardagsnära polisarbetet.

Leif G W Perssons romanteori i "Mellan sommarens längtan och höstens köld att vapnet som dödade OP kan ha kommit från polisens vapenförråd har blivit intressant i ljuset av en blogg.

Expressen skriver:

Citat:
Frilansjournalisten Nuri Kinos källa, (...) har i flera artiklar skildrat oredan i polisens vapenförråd. Redan 2002 skrev professor Leif GW Persson, som är anställd av rikspolisstyrelsen, romanen "Mellan sommarens längtan och vinterns köld". Där lånar Palmes mördare sin revolver från polisens tekniska rotel - och lämnar dessutom tillbaka den i "det fullständiga kaos" som råder där.
http://www.expressen.se/1.324557

Samme Nuri Kino figurerar i bloggen http://corruptio.blogg.se/ vars bloggare också skall ge ut en bok.

Om boken och Olof Palme står det:

Citat:
Olof Palme/Anna Lindh: I boken avslöjar jugoslaven saker kring båda morden... orsaken till att Anna Lindh dog på operations-bordet m.m.
http://corruptio.blogg.se/

Är det någon som vet om denne bloggare har tillgång till information om vapnet eller är det bara desinformation ?

Eller är det några andra omständigheter han känner till som inte berör
vapnet ?

I vilket fall som helst så pekade Leif G W Persson på en besvärande korruptionshärva inom polisen. Det tycker jag han skall cred för som ungdomarna brukar uttrycka det.
Citera
2008-06-27, 15:54
Medlem
Den där bloggen är intressant!

Statens inblandning i vapen och narkotikaaffärer skall avslöjas.
Låter nästan för bra för att vara sant.
Senast redigerad av rattelsnake 2008-06-27 kl. 16:04.
Citera
2008-06-27, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
Den där bloggen är intressant!

Statens inblandning i vapen och narkotikaaffärer skall avslöjas.
Låter nästan för bra för att vara sant.

Hej Rattelsnake

För bra för att vara sant är nog en bra utgångspunkt.

Det finns uppgifter i bloggen som efter ganska enkla kontroller antingen kan ge misstanke om korruption inom polisen eller falsk angivelse. Skulle misstanke om korruption konstateras är det brottet jag tänker på så allvarligt att det faller under allmänt åtal, tråkigt nog.

Det är den ena sidan av saken.

Den andra är att bloggen verkar destabiliserande på rättsväsendet.

Syftet med bloggen framställs som att söka upprättelse för en oskyldigt dömd och för varje felaktigt utpekad polis eller felaktigt påstådd brottslig polisaktivitet så minskar trovärdigheten för den som ser sig som oskyldigt dömd.

Jag hoppas att han har gjort en noggrann källforskning innan han använder alla uppgifter han får.

Den frågan som är intressant i denna tråd är:

Vad har Palmemordet med det hela att göra?

Nuri Kino har tidigare lämnat en felaktig pipa från en Manhurinrevolver som inte kan ha skjutit de två kulor som hittades på mordplatsen utan att ange varifrån han fått den. Det luktar desinformation lång väg.

Att kräva ärlighet från polisen utan att själv ge dom alla uppgifter som dom behöver stärker inte ens trovärdighet.

Så länge som "bloggarna" inte spelar med öppna kort så gäller det du säger Rattelsnake: "för bra för att vara sant".

Jag väntar med intresse på deras insikter i Palmemordet.

I övrigt så har jag inga som helst synpunkter på vare sig utformning av bloggen eller dess innehåll. Dom har lagt ut det och får nu stå för det.
Senast redigerad av Utredaren 2008-06-27 kl. 19:09. Anledning: Stavfel
Citera
2008-06-27, 20:39
Medlem
Sveriges olösta mordgåtor.

Leif GW Persson om de svåraste fallen i historien.

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/inrikes/article2774015.ab

Intressant är när han säger att han ser GM som "en kompetent och välordnad person"

Vilket underlag har Leif G W Persson för att säga det?

I övrigt avfärdar han CP som GM.
Citera
2008-06-27, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Leif GW Persson om de svåraste fallen i historien.

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/inrikes/article2774015.ab

Intressant är när han säger att han ser GM som "en kompetent och välordnad person"

Vilket underlag har Leif G W Persson för att säga det?

I övrigt avfärdar han CP som GM.

GW tror jag inte mycket på.
Hade han lyckats lösa ett enda mordfall hade det underlättat.
Sen att det "stör" honom att det finns ouppklarade mord är rätt ointressant.
Kritiken mot polisen har han dock rätt i.
Citera
2008-06-27, 21:34
Medlem
Nä, GW måste ha mer att komma med än att CP inte är gärningsman. Han säger att en av anledningarna till att han slutar är att han de senaste åren inte haft nåt att göra. Tillsammans med att han är intresserad av Palmemordet borde han kunna ägna dessa år till att läsa de väsentligaste delarna av utredningsmaterialet. Som professor borde han ha tillgång till hemligstämplade rapporter. Han borde alltså vara den mest initierade 'Palmeutredaren' just nu.

GW är inte känd för att uttala sig så försiktigt som han nu gör angående Palmemordet. Jag tror faktiskt det är svårt inte ha en god uppfattning om lösningen i hans läge.

/B
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in