Citat:
Ursprungligen postat av hollyday
Denna eviga diskussion kring huruvida mördarna/mördaren visste att OP skulle gå på bio utan livvaktskydd eller inte...
Kunde det inte bara vara så att de förutsatte att han skulle vara ensam?
Om mordet var planerat så har dom nog hållit koll på palmes förehavanden också. Dock tror jag inte dom visste att palme var uta livvakter förräns han lämnade huset.
Citat:
Sanningen är att det innan mordet på OP var förhållandevis sällsynt med livvaktsskydd på statsråd, t om på statsministern. Har själv sett honom i ICA på Fårö ett flertal gånger när jag var liten grabb. Utan livvakter. Mor min stötte ihop med honom i kön till bolaget några gånger. Vid ett tillfälle hade hon en fransk vänninna med sig som blev helt chockad över att landets statsminnister kunde röra sig på stan utan skydd. Så såg Sverige ut på det oskyldiga 80-talet.
Ja, livvaktsskydd var inte vanligt på den tiden, men man måste ju ändå se till att palme smet ifrån livvakterna då och då.
Efter mordet infördes en lag så att ingen kunde tacka nej till livvaktsskyddet.
Citat:
OM man väljer att tro på ett planlagt mord behöver man således inte leda i bevis HUR de samnsvurna kunde fått reda på att inga livvakter skulle vara närvarande den aktuella kvällen. Det troliga är helt enkelt att operatörerna utgått från att han skulle vara ensam om han gick hemifrån på kvällen, hållit vakt utanför OP:s bostad, skuggat honom och konstaterat att han var utan skydd för att sedan slå till när tillfälle gavs. Varför då inte på vägen till Grand? Well, kanske för att det rätta tillfället aldrig uppenbarade sig, stan är trots allt betydligt mer folktom kl 23.20 än kl 21...
Har dom som såg palme på vägen till grand blivit förhörda och vart finns i såfall dessa förhör?
Tänkte på om det eventuellt fanns någon som skuggade palme till biografen.