2008-01-16, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
Men alltså, Palme var ju ofta utan livvakt, tex inom triangeln. Känns lite som dom kunde slagit till där redan innan isåfall då dom visste han var utan livvakter där.
Triangeln var en farlig plats att slå till på ur många synvinklar.Ja som jag sagt tror jag det var "på gång" och Grandbesöket blev första bästa tillfälle som fungerade.
Citera
2008-01-16, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
Mordoperationen sattes troligen inte igång när Palme kom till Grand utan i samma stund som beställarna av mordet visste att denna kväll var en av Palmes turer på stan med begäran om bortplockande av livvakter.

Mjae!

Påstår du detta för att du verkligen tror på det - eller bara för att det bättre passar med ditt önske-scenario"????

Och det där om "begäran om bortplockande av livvakter" är att slira på sanningen en del......historieförfalskning!
OP hade kontakt med sina livvakter under tidiga em - den ök de gjorde då var ung. hur länge han tänkte stanna på Rosenbad och att han sedan tänkte promenera till bostaden. Vid det tillfället hade inget biobesök bestämts.....det var bara en möjlighet för kvällen.

Som jag skrivit tidigare 50...11 ggr så var det snarare så att Op (och även Lp..........) smet ifrån sina livvakter den kvällen.
Och hur kunde DÅ de hemska mördarna säkert veta att det inte fanns livvvaktsskydd i omgivningen.........

Citera
2008-01-16, 13:47
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Som jag skrivit tidigare 50...11 ggr så var det snarare så att Op (och även Lp..........) smet ifrån sina livvakter den kvällen.
Och hur kunde DÅ de hemska mördarna säkert veta att det inte fanns livvvaktsskydd i omgivningen.........

Bara för att du skriver det 50...11 ggr så kommer det inte närmare sanningen för det.
Citera
2008-01-16, 13:49
Medlem
Citat:
Bara för att du skriver det 50...11 ggr så kommer det inte närmare sanningen för det.

OK - då höjer jag: 50-12 ggr.

Seriöst - kom med andra hårda fakta som visar vad som avtalats mellan OP och personskyddet den dagen! hihi.
Citera
2008-01-16, 13:49
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
Triangeln var en farlig plats att slå till på ur många synvinklar.Ja som jag sagt tror jag det var "på gång" och Grandbesöket blev första bästa tillfälle som fungerade.

Det hade funnits enklare sätt att slå till inom triangeln.
Varför inte göra en JFK, skjuta från ett högre hus och sen försvinna i mängden.

Bara en tanke, kan mycket väl vara som du säger också.
Citera
2008-01-16, 13:50
Medlem
Targenors avatar
Citat:
OK - då höjer jag: 50-12 ggr.

Seriöst - kom med andra hårda fakta som visar vad som avtalats mellan OP och personskyddet den dagen! hihi.

Jag tycker du ska styrka det du säger, än har jag inte sett en post från dig med någon källa angiven.
Lär väl knappast få se någon heller.
Citera
2008-01-16, 14:03
Medlem
Citat:
Det hade funnits enklare sätt att slå till inom triangeln.
Varför inte göra en JFK, skjuta från ett högre hus och sen försvinna i mängden.

Bara en tanke, kan mycket väl vara som du säger också.

Enklare: PÅskjutning i korsningen Stallbron/SLottskajen, snabb språngmarsch på max 1 min längs Myntgatan mot SV, till höger runt hörnet invid HD, fram till väntande bil, simsalabim: borta.

Citera
2008-01-16, 14:05
Medlem
Citat:
Jag tycker du ska styrka det du säger, än har jag inte sett en post från dig med någon källa angiven.
Lär väl knappast få se någon heller.

Källa: Hasse Håll Mer, dåtidens jourhavande desinformatör...... numera nedgrävd som källa.

Citera
2008-01-16, 14:06
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Enklare: PÅskjutning i korsningen Stallbron/SLottskajen, snabb språngmarsch på max 1 min längs Myntgatan mot SV, till höger runt hörnet invid HD, fram till väntande bil, simsalabim: borta.

Felpost
Citera
2008-01-16, 19:58
Medlem
Denna eviga diskussion kring huruvida mördarna/mördaren visste att OP skulle gå på bio utan livvaktskydd eller inte...
Kunde det inte bara vara så att de förutsatte att han skulle vara ensam?
Sanningen är att det innan mordet på OP var förhållandevis sällsynt med livvaktsskydd på statsråd, t om på statsministern. Har själv sett honom i ICA på Fårö ett flertal gånger när jag var liten grabb. Utan livvakter. Mor min stötte ihop med honom i kön till bolaget några gånger. Vid ett tillfälle hade hon en fransk vänninna med sig som blev helt chockad över att landets statsminnister kunde röra sig på stan utan skydd. Så såg Sverige ut på det oskyldiga 80-talet.
OM man väljer att tro på ett planlagt mord behöver man således inte leda i bevis HUR de samnsvurna kunde fått reda på att inga livvakter skulle vara närvarande den aktuella kvällen. Det troliga är helt enkelt att operatörerna utgått från att han skulle vara ensam om han gick hemifrån på kvällen, hållit vakt utanför OP:s bostad, skuggat honom och konstaterat att han var utan skydd för att sedan slå till när tillfälle gavs. Varför då inte på vägen till Grand? Well, kanske för att det rätta tillfället aldrig uppenbarade sig, stan är trots allt betydligt mer folktom kl 23.20 än kl 21...
Citera
2008-01-16, 20:06
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hollyday
Denna eviga diskussion kring huruvida mördarna/mördaren visste att OP skulle gå på bio utan livvaktskydd eller inte...
Kunde det inte bara vara så att de förutsatte att han skulle vara ensam?
Om mordet var planerat så har dom nog hållit koll på palmes förehavanden också. Dock tror jag inte dom visste att palme var uta livvakter förräns han lämnade huset.
Citat:
Sanningen är att det innan mordet på OP var förhållandevis sällsynt med livvaktsskydd på statsråd, t om på statsministern. Har själv sett honom i ICA på Fårö ett flertal gånger när jag var liten grabb. Utan livvakter. Mor min stötte ihop med honom i kön till bolaget några gånger. Vid ett tillfälle hade hon en fransk vänninna med sig som blev helt chockad över att landets statsminnister kunde röra sig på stan utan skydd. Så såg Sverige ut på det oskyldiga 80-talet.
Ja, livvaktsskydd var inte vanligt på den tiden, men man måste ju ändå se till att palme smet ifrån livvakterna då och då.
Efter mordet infördes en lag så att ingen kunde tacka nej till livvaktsskyddet.
Citat:
OM man väljer att tro på ett planlagt mord behöver man således inte leda i bevis HUR de samnsvurna kunde fått reda på att inga livvakter skulle vara närvarande den aktuella kvällen. Det troliga är helt enkelt att operatörerna utgått från att han skulle vara ensam om han gick hemifrån på kvällen, hållit vakt utanför OP:s bostad, skuggat honom och konstaterat att han var utan skydd för att sedan slå till när tillfälle gavs. Varför då inte på vägen till Grand? Well, kanske för att det rätta tillfället aldrig uppenbarade sig, stan är trots allt betydligt mer folktom kl 23.20 än kl 21...
Har dom som såg palme på vägen till grand blivit förhörda och vart finns i såfall dessa förhör?
Tänkte på om det eventuellt fanns någon som skuggade palme till biografen.
Citera
2008-01-16, 20:56
Medlem
Fråga Lasse

Om man vill veta om/vilka som kan ha utfört en skuggning ska man kanske fråga Lars Borgnäs. Vill minnas att det var han som i det längsta höll på och tragglade om detta, med utfrågning av Ölvebro m.fl.
Det fanns ju vittnen på Tbanan i GamblaStaden, som bl.a. hade sett konstiga "rörelser" på stationen i samband med makarna P:es avfärd till bion....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in