2007-11-09, 16:20
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heiwa
Enligt min uppfattning hade GM sneddat över Sveavägen (fràn höger (S/V) till vänster (N/O)) 50 meter norrut och sedan följt efter OP pà trottoarkanten och träden där. Inget vittne tittade där.

Ja, det håller jag med om. Men det var INTE CP.
Citera
2007-11-09, 16:48
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Jamen om Mårten och hans fru gått där samtidigt?
Ännu mer vittnen. För det verkar ju som att det är planerat att dådet skulle ske i korsningen. Skulle h*n fått skjuta alla fyra då?

Om detta var planerat av högre makter , säpo livakter osv, som vissa påstår, så hade dom säkert mer än en plan för att mörda palme.
Citera
2007-11-09, 16:52
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Jamen om Mårten och hans fru gått där samtidigt?
Ännu mer vittnen. För det verkar ju som att det är planerat att dådet skulle ske i korsningen. Skulle h*n fått skjuta alla fyra då?

Nja, om det är så väl planerat att det skulle ske just där så borde ju LP vara med på ett hörn, eftersom det var (enligt henne själv förvisso) hon som ville titta i skyltfönstret på andra sidan Sveavägen. Annars vore det mer logiskt för dem att fortsätta på västra sidan för att sedan vika av ner mot Drottninggatan till.

Håller med Targenor, att om det vore väl planerat så fanns det nog fler möjligheter att slå till.

Tunnelgatan visade sig vara en utmärkt plats, särskilt om man tittar på flyktvägen och ljusförhållandena.
Citera
2007-11-09, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Ja, detta är ju ett dilemma i sig. Kanske kände han att det var viktigare att han såg att hans skott mot OP satt där det skulle och sen kände sig stressad och lämnade platsen.

Ser man på hur skottet träffade LP så hade det varit lika dödligt om hon bara befunnit sig/varit lutad 2cm längre åt vänster. Det är i samma höjd som skottet mot OP (på hennes kropp), det är bara träffvinkeln som är annorlunda. (då nästintill paralell med hennes rygg). Återigen; hon har ju oerhörd "tur" här.

Stämmer och hade pistolmynningen varit riktad 5 milimeter åt LP (enligt granskningskommissionen har jag för mig), hade hon kolat, skottet hade träffat samma ställe som på OP. En skicklig skytt anser jag.
Citera
2007-11-10, 00:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
Om detta var planerat av högre makter , säpo livakter osv, som vissa påstår, så hade dom säkert mer än en plan för att mörda palme.

Säkert, men GM jobbade pà uppdrag. GM var informerad att OP var pà Grand utan livvakt = perfekt tillfälle att avrätta OP efteràt. Massor av folk kände naturligtvis igen OP pà Grand! "Kul", tänkte de, "att OP är ute och tittar pà film". Och sà strömmar biobesökarna ut pà gatan. GM är där. Ingen chans att MP, tvà kvinnor och en bilist kan se en stirrande asocial, försupen galning i den röran varken före eller efter förställningen. OP+LP promenerar hemàt med GM litet bakom. OP är lätt att känna igen. GM màste naturligtvis kontrollera att inga livvakter finns kring OP (enligt info han fàtt) eller att MP+flicka hänger med. LP vill titta i skyltfönster och paret korsar gatan. Inga problem. GM har dem under uppsyn fràn andra sidan. Antalet biobesökare som tar samma väg är tydligen noll. OP/LP vandrar vidare i vinternatten och GM sneddar över - ingen märker det - och anländer till reklampelaren. Sedan stiger han fram och hälsar: "Hej OP, sàg dig pà bion, vad tyckte du?" OP (och LP?) är inte misstänksamma. Och GM avrättar OP fem sekunder senare. Och sticker. Inte en chans att alla vittnen pà plats kan ha säkra uppgifter om det. Deras uppgifter verkar mest vara redigerade att sätta dit CP som sannolikt var hemma och sov!
Citera
2007-11-10, 02:23
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Oj, vilken otrevlig ton. Nu har jag gjort herr Joe förbannad tydligen. Väldigt synd. Förstår att du, liksom jag, blir upprörd när folk inte håller med. Livet är inte lätt alla gånger.

Jag bryr mig inte om om du håller med mig om någonting men jag blir förbannad när en sån uppenbar rookie som du tar på sig moderatorrollen i denna tråd och talar om för alla som vågar sig hit hur det ligger till och sätter foliehattar på dom som ifrågasätter infallsvinklar som du inte vill/vågar närma dig.

Citat:
Jag har ju bett om ursäkt för mina VG-antydelser och tagit tillbaks dem. Vad mer kan jag göra? Tja, jag tror ju mer på "Labyrinten" t.ex. då den är proppfull med källförtäckningar. Du borde ju vara glad för min skull istället.

Hahaha! Så nu levde jag ens inte när mordet begicks? Ok, intressant analys. Jag är å andra sidan inte lastgammal heller och lider av dålig syn..... Inte är jag sosse heller... Hur ska ni reda ut detta?

Jag kan inte säga annat än att jag inte håller med när du säger att detta inte är en historisk händelse... Agree to disagree? Den största utredningen i Svensk kriminalhistoria pekar väl på att det är stort.. Den söndertjatade frågan "Kommer du ihåg var du var när du fick veta att..." är ju starkt gällande även för Palmemordet. Förmodligen det starkaste exemplaret i Sverige. Och säg mig ett svenskt historiskt uppslagsverk efter 1986 som inte nämner Palmemordet. Även detta pekar på att det bör anses vara av historisk vidd.

Vad jag menade var naturligtvis att mordet för många inte är något som man tagit åt sig tjugo år efter att det hände utan att man följt med och levt med det fram till nu. Alltså, att det inte är något man läst om i en historiebok och tycker det skulle vara kul att veta lite mer och spekulera utan någon grund.

Citat:
Ang. LP, igen. Tja, hennes kläder är ganska bra bevis. Håller det för mer sannolikt att hon blev beskjuten (då bevisligen två skott avlossades och bara ett träffade OP) än att dessa hål skulle vara ditsatta i förväg/efterväg. Tycker att vi ska gräva efter uttalandet från sköterskan som såg "såret". Vill se vad hon sa ordagrant.

Då får du höra av dig till Sven Anér som mig veterligen är den enda av privatspanarna som pratat med henne om det. Polisen eller åklagarna har vad jag vet inte visat minsta intresse för att vederlägga skottskadan och därmed har hon varit ointressant.

Citat:
Håller du inte med om att folk borde läsa på, innan de skriver långa fabel-inlägg? Det bad du ju mig göra när jag svamlade om VG... touché...
Åter en användare som vänder sig mot mig för att jag inte håller med om deras beläggbefriade teorier.

Men jag ska försöka ändra min ton här lite. Promise!

kram!

Ja, låt oss hoppas du skärper dig ordentligt.
Citera
2007-11-10, 10:36
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Jag bryr mig inte om om du håller med mig om någonting men jag blir förbannad när en sån uppenbar rookie som du tar på sig moderatorrollen i denna tråd och talar om för alla som vågar sig hit hur det ligger till och sätter foliehattar på dom som ifrågasätter infallsvinklar som du inte vill/vågar närma dig.

Vad jag menade var naturligtvis att mordet för många inte är något som man tagit åt sig tjugo år efter att det hände utan att man följt med och levt med det fram till nu. Alltså, att det inte är något man läst om i en historiebok och tycker det skulle vara kul att veta lite mer och spekulera utan någon grund.

Då får du höra av dig till Sven Anér som mig veterligen är den enda av privatspanarna som pratat med henne om det. Polisen eller åklagarna har vad jag vet inte visat minsta intresse för att vederlägga skottskadan och därmed har hon varit ointressant.

Ja, låt oss hoppas du skärper dig ordentligt.

Din otrevliga uppretade ton håller i sig. Tragiskt. Trodde du skulle sluta ha rollen som vresig gammal stöt. Men varje tråd måste väl ha en sån, lika mycket som en okunnig, ohövlig "rookie". Hur många har jag "satt foliehatt på"? Du verkar ju helt sakna överblick. Själv klampar du in vart tjugonde inlägg och skäller lite på mig eller lämnar nån snäsig kommentar till någon annan. Du är inte mycket bättre själv, Joe... Återigen blottar du din svaghet; att du blir förbannad bara för att jag säger emot dig. Jag vet som sagt hur det känns.

Jo jag har också följt mordutredningen i över tio år, men med svajande intresse. Men nu är jag bra insatt, tycker jag.

Ja, kanske borde snacka med Anér. Den ende jag haft kontakt med hittills är K. Poutiainen.

Ska vi sluta bråka nu? Kommer ingen vart med det..
Citera
2007-11-10, 11:26
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Säkert, men GM jobbade pà uppdrag. GM var informerad att OP var pà Grand utan livvakt = perfekt tillfälle att avrätta OP efteràt. Massor av folk kände naturligtvis igen OP pà Grand! "Kul", tänkte de, "att OP är ute och tittar pà film". Och sà strömmar biobesökarna ut pà gatan. GM är där. Ingen chans att MP, tvà kvinnor och en bilist kan se en stirrande asocial, försupen galning i den röran varken före eller efter förställningen. OP+LP promenerar hemàt med GM litet bakom. OP är lätt att känna igen. GM màste naturligtvis kontrollera att inga livvakter finns kring OP (enligt info han fàtt) eller att MP+flicka hänger med. LP vill titta i skyltfönster och paret korsar gatan. Inga problem. GM har dem under uppsyn fràn andra sidan. Antalet biobesökare som tar samma väg är tydligen noll. OP/LP vandrar vidare i vinternatten och GM sneddar över - ingen märker det - och anländer till reklampelaren. Sedan stiger han fram och hälsar: "Hej OP, sàg dig pà bion, vad tyckte du?" OP (och LP?) är inte misstänksamma. Och GM avrättar OP fem sekunder senare. Och sticker. Inte en chans att alla vittnen pà plats kan ha säkra uppgifter om det. Deras uppgifter verkar mest vara redigerade att sätta dit CP som sannolikt var hemma och sov!

Intressant, nu verkar du ha läst på lite, plötsligt...

Ja det klingar bättre när du skriver GM och inte CP eller butlern. (kanske missförstod dig att du tog CP för gärningsman tidigare)

Håller återigen med, med reservation för samtalet.
Citera
2007-11-10, 11:27
Medlem
portnoys avatar
Ursäkta

Jag vill passa på att be alla som känner sig träffade (inkl. Joe Blow), att be om ursäkt om jag varit lite väl kort i tonen och raljerat lite hårt när ni skrivit era teorier.

Trevlig lördag.
Citera
2007-11-10, 11:44
Medlem
Citat:

GM behöver ju faktiskt inte vara informerad om att OP är utan livvakter. Alla visste att han med jämna rum tackade nej till livvaktsskydd. Att övervaka honom hade räckt för att förstå att inga livvakter fanns denna kväll. Finns ju dessutom en rad vittnesmål om "märkliga" personer kring västerlånggatan.
Citera
2007-11-12, 08:33
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrek
GM behöver ju faktiskt inte vara informerad om att OP är utan livvakter. Alla visste att han med jämna rum tackade nej till livvaktsskydd. Att övervaka honom hade räckt för att förstå att inga livvakter fanns denna kväll. Finns ju dessutom en rad vittnesmål om "märkliga" personer kring västerlånggatan.

Sedan har vi ju alla "walkie-talkie" uppgifter omkring mordplatsen. Inte mindre än 13 uppgifter på och omkring Sveavägen under den kvällen. Sen kan man lägga till ett par från Gamla Stan också.
Citera
2007-11-13, 18:53
Medlem
Krusell

Håller på med ett arbete på universitetet i historia om mordet på Palme där jag tittar på hur aftobladet skriver om mordet. Satt o tittade på mikrofilmerna idag och hittade en ganska rolig notis med Ingemar Krusell från 1986, jag citer delar nedan:

"Beväpade män väntade på Palme"
Idag kommer nya uppgifter om mordet på Olof Palme: Mordet var politiskt. Det var en sammansvärjning. Flera beväpnade män väntade utanför biografen Grand.

Det är Ingemar Krusell som krossar teorier om att Olof Palme skulle ha mördats av en tillfällig ingivelse eller av en galning [...] Mordet var planerat. Enligt Krusell väntade flera personer på Olof Palme utanför biografen Grand på Sveavägen. Alla var beredda att döda den svenske statsministern. [...] Krusell säger: ...alla fakta talar för att mordet utförts av en grupp. [...] Ingemar Krusell är också bestämd när det gäller motivet bakom mordet. Det var politiskt. Det kan sökas i Olof Palmes internationella engagemang.

Och så forstätter artikeln, rätt kul om man har läst hans bok "den nakna sanningen", som kom några år senare där han tokargumenterar för CP som ensam galning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in