Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Hej Niklas-P
Jag har sett UG programmet om ubåtsjakten i Hårsfjärden. Det är inte OT i samband med Palmemordet eftersom landsförrädarmotivet handlar om relationen med Sovjet.
Enligt LB så var det en västubåt som svenska marinen först attackerade och skadade och sedan någon med befälsrätt släppte ut.
Luta dig tillbaks och fundera över varför USA-spionen Palme skulle spränga sönder en västubåt med hjälp av landsförrädande marinofficerare och sedan släppa ut den och sedan mördas för att han var Sovjetvänlig.
Nåt stämmer inte i den ”ekvationen” som inte ens jag kan räkna ut.
Det finns de som inte håller med dig och LB på dessa trådar:
http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?f=22&t=9647&st=0&sk=t&sd=a&sid=07d72 c64b88bbe582ad07d0bcda7e3b9&start=285#p478977
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=368&pid=653722&st=420&#entry65 3619
Själv kan jag inte sjöstrid men ett och annat om markstrid. Mina ”bästa grenar” var överfall och eldöverfall och på det stora taktiska provet i skyttekompanis strid fick jag 9.5 av 10 i betyg. Som tur var så hade det funnits en som hade 9.9 så jag inte behövde känna mig som en taktiknörd. Finns det sådana förresten?
Mer tänker jag inte säga men jag känner igen en officer som uttalar sig med kunskap och erfarenhet och det finns några av dessa i trådarna ovan som hävdar andra möjlígheter.
Den slutsats jag drar är att det inte
entydigt kan avgöras vilken nationstillhörighet ubåten hade.
Den kan ha varit väst den kan varit öst. En del tycker att det väger åt ena hållet andra åt andra hållet.
Som motiv till Palmemordet att Statsministern skulle vara KGB-agent väger den lätt.
NU har jag lutat mig tillbaka....och funderat:
ALLTSÅ , om nu en BDR ubåt blev skadad när den var inne på svenskt vatten
(i Stockholms södra skärgård) de första veckorna i oktober 1982, så behöver det INTE betyda att svenska marinen visste vad det var de bombade på.
Dessa korrumperade svenska officerare hade ju alla rysk björnfrossa vid den tiden - varför skulle dom då anat att det var en kompis som fanns nere i djupet?!
NÄR BDRubåten/-arna väl var skadad så gick det via särskilda inpissade kanaler info från BDR till staben i Sth, att vissa enheter borde släppas ut vid Mälsten, vid viss tidpunkt!
NB: det var INTE BDR som var inne i Hårsan.......det var Ivan! Men BDR ville förstås komma i närheten, bl.a. för att se hur väl (eller illa) den svenska marinen klarade av att jaga inkräktarna.
LB TROR att det handlar om antingen /eller. Ett syndrom som han tyvärr delar med merparten av svenskar. Antingen Ivan eller Fritz eller onkel Sam; det blir för svårt att öht tänka om man man måste ta in att "alla" kanske var på plats!
När det gäller dessa ubåtshistorier så kan jag faktiskt tycka synd om OP: förmodligen så uppfattade han allt detta rabalder som att tvingas "hålla på med cykelställ", snarare än att få arbeta med vettigare saker.