2008-06-19, 11:00
Medlem
TinFoilBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilt
Sven Anér har nu utkommit med boken "Palmemordet: Affären Anti Avsan".

ISBN 978-91-633-2711-7

Utkommen? Inte enligt Bokus.se. Där står det Ej utkommen med fet stil, utgivningsdatum 2008. Nån som försöker stoppa denna bok? Utgivningen går lite väl långsamt tycker jag.

/B
Citera
2008-06-19, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Ja, det är förvisso intressant. Men sa han inte senare att han t.o.m. bevittnat mordet? Detta borde han ju kommit ihåg från första början. Eller var han rädd? Kanske tvingat sig själv att glömma?

Patrullen på Olofsgatan.. Är det samma patrull som kioskägaren Nadic´s(?) svägerska stötte på då hon haft inbrott i sin bil under kvällen?

Vidare ang. OP´s egen kännedom.. Vad mer pekar på att han "hade något på känn"? Varför i det läget neka livvaktsskydd?

Hej Myrek

Vad Alf L säger efter det han träffat paret Palme har jag använt som en möjlighet jag inte avfärdar åtminstone inte om det överensstämmer med vad andra vittnen säger. Däremot är det intressant att vad Alf L säger i polisförhör kan inpassas i det scenario jag målat upp både tidsmässigt som innehållsmässigt men längre än så vill jag nog inte sträcka mig.

Det var Najic själv som stoppade polispatrullen ute på Sveavägen. Hans svägerska följde med till Olofsgata. Oavsett vilket håll den än kom från så fanns det ögon som såg och informerade konspirationen varav en kan ah varit Kyrkogårdsmannen.

Jag tror inte OP hade något på känn. Han var så rutinerad att han inte hade gått utan livvaktsskydd om han kände till något konkret eller att han förstod att något var på gång.
Citera
2008-06-19, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Hej Myrek

Vad Alf L säger efter det han träffat paret Palme har jag använt som en möjlighet jag inte avfärdar åtminstone inte om det överensstämmer med vad andra vittnen säger. Däremot är det intressant att vad Alf L säger i polisförhör kan inpassas i det scenario jag målat upp både tidsmässigt som innehållsmässigt men längre än så vill jag nog inte sträcka mig.

Det var Najic själv som stoppade polispatrullen ute på Sveavägen. Hans svägerska följde med till Olofsgata. Oavsett vilket håll den än kom från så fanns det ögon som såg och informerade konspirationen varav en kan ah varit Kyrkogårdsmannen.

Jag tror inte OP hade något på känn. Han var så rutinerad att han inte hade gått utan livvaktsskydd om han kände till något konkret eller att han förstod att något var på gång.

OP sade själv ifrån att ha livvakter den aktuella kvällen.
Med största sannolikhet just beroende på att han just denna kväll inte villeha något livvaktsskydd.
Detta faktum utnyttjades av de sammansvurna denna kväll som på ett eller annat sätt hade tillgång till denna information.
(det troliga är ett mötesscenario som LP mörkar tillsammans med SAP och så kommer göra in i döden)
Tror knappast dina afrikanska diamantsmugglare kände till detta faktum och där faller ditt Diamantspår platt som en pannkaka till marken.
Citera
2008-06-19, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Hej Niklas-P

Jag har sett UG programmet om ubåtsjakten i Hårsfjärden. Det är inte OT i samband med Palmemordet eftersom landsförrädarmotivet handlar om relationen med Sovjet.

Enligt LB så var det en västubåt som svenska marinen först attackerade och skadade och sedan någon med befälsrätt släppte ut.

Luta dig tillbaks och fundera över varför USA-spionen Palme skulle spränga sönder en västubåt med hjälp av landsförrädande marinofficerare och sedan släppa ut den och sedan mördas för att han var Sovjetvänlig.

Nåt stämmer inte i den ”ekvationen” som inte ens jag kan räkna ut.

Det finns de som inte håller med dig och LB på dessa trådar:

http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?f=22&t=9647&st=0&sk=t&sd=a&sid=07d72 c64b88bbe582ad07d0bcda7e3b9&start=285#p478977

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=368&pid=653722&st=420&#entry65 3619

Själv kan jag inte sjöstrid men ett och annat om markstrid. Mina ”bästa grenar” var överfall och eldöverfall och på det stora taktiska provet i skyttekompanis strid fick jag 9.5 av 10 i betyg. Som tur var så hade det funnits en som hade 9.9 så jag inte behövde känna mig som en taktiknörd. Finns det sådana förresten?

Mer tänker jag inte säga men jag känner igen en officer som uttalar sig med kunskap och erfarenhet och det finns några av dessa i trådarna ovan som hävdar andra möjlígheter.

Den slutsats jag drar är att det inte entydigt kan avgöras vilken nationstillhörighet ubåten hade.

Den kan ha varit väst den kan varit öst. En del tycker att det väger åt ena hållet andra åt andra hållet.

Som motiv till Palmemordet att Statsministern skulle vara KGB-agent väger den lätt.

NU har jag lutat mig tillbaka....och funderat:
ALLTSÅ , om nu en BDR ubåt blev skadad när den var inne på svenskt vatten
(i Stockholms södra skärgård) de första veckorna i oktober 1982, så behöver det INTE betyda att svenska marinen visste vad det var de bombade på.
Dessa korrumperade svenska officerare hade ju alla rysk björnfrossa vid den tiden - varför skulle dom då anat att det var en kompis som fanns nere i djupet?!
NÄR BDRubåten/-arna väl var skadad så gick det via särskilda inpissade kanaler info från BDR till staben i Sth, att vissa enheter borde släppas ut vid Mälsten, vid viss tidpunkt!

NB: det var INTE BDR som var inne i Hårsan.......det var Ivan! Men BDR ville förstås komma i närheten, bl.a. för att se hur väl (eller illa) den svenska marinen klarade av att jaga inkräktarna.
LB TROR att det handlar om antingen /eller. Ett syndrom som han tyvärr delar med merparten av svenskar. Antingen Ivan eller Fritz eller onkel Sam; det blir för svårt att öht tänka om man man måste ta in att "alla" kanske var på plats!

När det gäller dessa ubåtshistorier så kan jag faktiskt tycka synd om OP: förmodligen så uppfattade han allt detta rabalder som att tvingas "hålla på med cykelställ", snarare än att få arbeta med vettigare saker.
Citera
2008-06-19, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
Med största sannolikhet just beroende på att han just denna kväll inte villeha något livvaktsskydd.
Detta faktum utnyttjades av de sammansvurna denna kväll som på ett eller annat sätt hade tillgång till denna information.
(det troliga är ett mötesscenario som LP mörkar tillsammans med SAP och så kommer göra in i döden)
Tror knappast dina afrikanska diamantsmugglare kände till detta faktum och där faller ditt Diamantspår platt som en pannkaka till marken.

DÄR vill jag nog säga emot dig! OP hade inte alls uttryckligen avsagt sig livvaktsskyddet den kvällen. Har du läst nånstans hur skyddet gick till, i praktiska livet? Inte?
Mellan kl 12 o 14 hade OP kontakt med livvakterna och talade då om ungefär hur länge han tänkte vara kvar i Rosenbad, att han sen tänkte promenera hem och att vad han visste så skulle han sedan stanna hemma resten av kvällen. OM han fick andra planer så skulle OP kontakta livvakterna igen den dagen.
DETTA ger ett annat utgångsläge för vidare spekulerande.............
Citera
2008-06-19, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
DÄR vill jag nog säga emot dig! OP hade inte alls uttryckligen avsagt sig livvaktsskyddet den kvällen. Har du läst nånstans hur skyddet gick till, i praktiska livet? Inte?
Mellan kl 12 o 14 hade OP kontakt med livvakterna och talade då om ungefär hur länge han tänkte vara kvar i Rosenbad, att han sen tänkte promenera hem och att vad han visste så skulle han sedan stanna hemma resten av kvällen. OM han fick andra planer så skulle OP kontakta livvakterna igen den dagen.

Vi får reda ut detta!
Stämmer det du säger så är det intressant.
Har en annan minnesbild i bakhuvudet men som sagt inte 100% säker nu när du skriver så.
När var var hur genomfördes första samtalet/kontakten om att gå på bio denna dag?
Senast redigerad av rattelsnake 2008-06-19 kl. 17:48.
Citera
2008-06-19, 18:34
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake

Citat:

I detta fall tror jag som rattelsnake, då palme inte var överdrivet förtjust i livvakter.

Dock om man googlar lite så hittar man lite intressanta saker.

http://www.leopoldreport.com/LITT3.html

Citat:
Palmes försökte få livvakter på mordkvällen, gick ej utan förhandsbegäran eftersom tre bodde i Nynäshamn, Nykvarn och Södertälje. Lisbet var skeptisk mot polisen men ville alltid ha livvakter, fick ofta ej tills med Olof.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Palmemordet

Citat:
Olof Palme fick höra om bioplanerna vid hemkomsten runt 18.30. Palme hade tidigare under eftermiddagen skickat hem sina livvakter. Han talade med sin son i telefon om biobesök på antingen Grand eller Spegeln men inget blev bestämt.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1251446.ab

Citat:
Mordkvällen hade Olof Palme inga livvakter – han hade själv gett dem ledigt. Efter mordet blev det omöjligt för ministrar att avsäga sig livvaktsskydd om Säpo ansåg att det behövdes.

Dock så har jag också hört talas om NIP´s historia om att palme skulle kontaktat livvakterna om han ansåg dom behövdes.

Kommentaren från leopoldrepport känns faktiskt överdriven, någon som vet något mer om den? Känns lite dumt om SÄPO inte kunnde erbjuda livvakter bara för dom bodde långt ifrån.
Citera
2008-06-19, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haye
Sanningen om Palmemordet har äntligen kommit fram!

Som bekant var Palme sovjetisk spion och Stig Wennerströms medhjälpare under 1950- och 60-talen. Det var naturligtvis något som Palmes fru Lisbeth kände till. När Palme under vintern 1985/86 ville skilja sig från Lisbeth för att istället offentliggöra sitt förhållande med en 20 år yngre kvinna (en högt uppsatt socialdemokrat) hotade Lisbeth med att gå ut med uppgifterna om Palmes samarbete med ryssarna. Partiledningen planerade då att mörda Lisbeth och satte en centralt placerad socialdemokrat, Hans Holmér, som ansvarig för operationen. En mördare lejdes och Palme lockade ut Lisbeth med ett biobesök. Det hela misslyckades som bekant. Det var Palme som föll offer för mördarens kula och Lisbeth överlevde. För att garantera att sanningen aldrig skulle komma till allmänhetens kännedom utsågs den erkänt inkompetente Hans Holmér, som ju också låg bakom mordet, till ansvarig för mordutredningen.

Att det inte var Christer Petersson som mördade Palme står utom allt tvivel. Han har ett starkt alibi, som ni bl.a. kan läsa om i senaste numret av Jan Gillbergs eminenta tidskrift “DSM” (finns att köpa på Hedengrens i Sthlm och i Press Stop-butiker). Där finns också några graverande uttalanden av högt uppsatta socialdemokrater återgivna:

“Svenska folket är inte moget att få veta sanningen om mordet”
“Om sanningen kom fram skulle socialdemokratin förlora makten”

För övrigt: är det någon som vet vem Palmes flickvän var?

Du vet inte vad du pratar om
Citera
2008-06-20, 08:01
Medlem
Citat:
NU har jag lutat mig tillbaka....och funderat:
ALLTSÅ , om nu en BDR ubåt blev skadad när den var inne på svenskt vatten
(i Stockholms södra skärgård) de första veckorna i oktober 1982, så behöver det INTE betyda att svenska marinen visste vad det var de bombade på.
Dessa korrumperade svenska officerare hade ju alla rysk björnfrossa vid den tiden - varför skulle dom då anat att det var en kompis som fanns nere i djupet?!
NÄR BDRubåten/-arna väl var skadad så gick det via särskilda inpissade kanaler info från BDR till staben i Sth, att vissa enheter borde släppas ut vid Mälsten, vid viss tidpunkt!

NB: det var INTE BDR som var inne i Hårsan.......det var Ivan! Men BDR ville förstås komma i närheten, bl.a. för att se hur väl (eller illa) den svenska marinen klarade av att jaga inkräktarna.
LB TROR att det handlar om antingen /eller. Ett syndrom som han tyvärr delar med merparten av svenskar. Antingen Ivan eller Fritz eller onkel Sam; det blir för svårt att öht tänka om man man måste ta in att "alla" kanske var på plats!

När det gäller dessa ubåtshistorier så kan jag faktiskt tycka synd om OP: förmodligen så uppfattade han allt detta rabalder som att tvingas "hålla på med cykelställ", snarare än att få arbeta med vettigare saker.

Hej Niklas-P

Jag ger mig. När du helgarderar med både öst och väst samtidigt så kan det ju inte bli fel. I alla fall så spelar det inte någon roll för svenska ubåtsjagande officerare. Dom bombar vare sig dom kommer från öst och/eller väst. Alla kränkningar skall avvisas.

Det jag menar är det viktiga i denna tråd är identiteten som del i motivbilden i landsförrädarspåret som LB företräder och vi kan ju titta på båda alternativ för att inte beskyllas för att vara partiska och slippa den ubåtsdiskussion som förs i flera andra trådar.

Om det var en västubåt som LB säger så skulle det ju innebära att när OP beordrade/tillät att den släpptes ut också räddade ansiktet på ubåtsjagande officerare inför NATO. Det vore ju ofint att sedan gå och mörda OP för det. Ett sådant scenario går inte att passa in i motivbilden för mordet på OP.

Om det var en östubåt så vore det mer logiskt. Men samtidigt som det logiska inte behöver vara sant så vore det högst osannolikt att LB skulle göra gemensam sak med Carl Bildt och peka ut Sovjetunionen. Hur skulle det se ut?
Citera
2008-06-20, 21:12
Bannlyst
Det var christer.
Citera
2008-06-20, 21:45
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jawalux
Det var christer.

Kan ha varit det. Finns dock inget som tyder på det.
Citera
2008-06-21, 14:58
Medlem
Ursprungligen postat av Uddis(S)
Enda ingången de hade att komma vidare var genom Holmers ögonsten den beryktade Basebollsligans medlemmar direkt till denne hatade (inom SÄPO) fd Säpochef. Flera av dessa Baseballpoliser kom omedelbart efter mordet att ingå i Holmers inre krets som sk livvakter och leverantörer av vapen mm trots att de saknade några som helst kvalifikationen för detta.

Flera av dem fanns enligt ett flertal vittnen i grannskapet kring mordplatsen eller till och med vid den och längst mördarens flyktväg och mer än en av dessa hade tillgång till just sådnana ovanliga vapen som det som dödade Palme men inget av dem testades någonsin och numera är registren över dessa innehav raderade. En av dem var ansvarig för övervakning av radiotrafiken.

En sak som jag varit inne på tidigare är om man på något slugt sätt lyckades manipulera radiotrafiken från/till Polishuset som lär gå genom en mast på taket på Polishuset.
Räcker faktiskt att fördröja trafiken 1 minut eller tom ännu kortare för att väsentligt bättra på mördarens chanser till flykt.
Detta skulle förklara vissa märkligheter avseende tidsangivelser och LAC band etc. som t.ex. Putianen pekar på i Labyrintboken.
Vet detta låter långsökt men faktum är att för en massa år sedan ringde jag upp FOA och pratde med en expert och visst... det var fullt möjligt att göra detta ..om man var tekniskt kunnig.
Egentligen tror jag inte själv på denna hypotes men kan inte låta bli att ta upp den.
Senast redigerad av rattelsnake 2008-06-21 kl. 15:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in