2007-11-09, 08:34
Medlem
gr6810s avatar
Jag tror inte att mördaren finns i offrets närhet, eller inom Sverige för den delen. Jag tror att jobbet var beställt och utfört av utländska talanger, hade det varit en svensk konspiration eller ensam gärningsman så hade något talat bredvid mun. Det enda logiska är att det är utfört proffisionellt av utländska intressenter.

Svaret på gåtan finns nog ej på brottsplatsen, den förstördes nästan direkt på kvällen den 28 februari 1986. Svaret finns nog i motivet, det är där vi bör leta.

Jag tror att hela Stockholm citys förehavande mordkvällen är undersökta flera gånger om, och hade svaret funnits där så hade man upptäckt det. Men, de som har gjort det här kan konsten att INTE lämna spår och konsten att hålla käft efteråt. Vem kan det vara? Ensam galning? Amatör-terrorister? Stor underrättelsetjänst med egna hitsquads?

Vad tror ni, jag vet vad jag tror!
Citera
2007-11-09, 08:56
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Då var det väl tur att Lisbeths kula inte träffade någon annan person eller förbipaserande bil.

Det var väl ända rätt tätt med folk där. Fredag och löning etc..

Tja, visst den hade kunnat träffa någon annan. Men det var ju inte direkt smockat med folk:

[IMG]http://img151.imageshack.us/img151/9636/vtnvk9.jpg[/IMG]

Röd prick=vittne på gatan
Grön prick=Bil med vittne/vittnen i
Röd/gul prick=påträffade kulor.

Taxibilarna söder om platsen låg väl lite i "faro-zonen".
Citera
2007-11-09, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
Jag tror inte att mördaren finns i offrets närhet, eller inom Sverige för den delen. Jag tror att jobbet var beställt och utfört av utländska talanger, hade det varit en svensk konspiration eller ensam gärningsman så hade något talat bredvid mun. Det enda logiska är att det är utfört proffisionellt av utländska intressenter.

Svaret på gåtan finns nog ej på brottsplatsen, den förstördes nästan direkt på kvällen den 28 februari 1986. Svaret finns nog i motivet, det är där vi bör leta.

Jag tror att hela Stockholm citys förehavande mordkvällen är undersökta flera gånger om, och hade svaret funnits där så hade man upptäckt det. Men, de som har gjort det här kan konsten att INTE lämna spår och konsten att hålla käft efteråt. Vem kan det vara? Ensam galning? Amatör-terrorister? Stor underrättelsetjänst med egna hitsquads?

Vad tror ni, jag vet vad jag tror!

nja jämför med anrda "konspirationer" där folk inte talat brevid mun, ex tulltjänstemännen som höll tyst i 13 år om att Estonia var lastat med militärt materiel, information om DC3:an som störtade. Så nog går det att hålla tyst om man vill, risken att någon pratar ökar självklart ju fler personer inblandad.

Problemet att söka svaret i motivet är att motivet att vilja ha bort Palme fanns hos en hel del människor, grupper, organisationer,
Citera
2007-11-09, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Tja... Vi har kommit fram till Sveavägens riktning va? Men när en kula tumlar runt genom kött, blod och ben och går ut på tvären så kanske det kan förklara det. Den ändrade kanske riktning, tappade fart och studsade på pelar-fundamentet?

"LP-kulan" hittades också rätt nära, på andra sidan Sveavägen, men den kan ju kanske (som it-demokrati mumlar om på sin palmemords/lampförsäljningssida) ha träffat t.ex. trädet ett par meter söder om mordplatsen.

nip: en tråd för dig? http://flashback.info/showthread.php?t=569578

obs. skojar bara.

Minnet är visst lite dimmigt, va? Det är med sign Heiwa du borde komma överens om riktningar! Men jag känner på mig att paret P. - med CP i följe - gick i stort sett i SSO riktning, dvs ganska nära 150 grader på kompassen.
Inte Ost.....inte heller Syd!

Kulor som studsar hitan och ditan, förlorar sin rörelseenergi, men som ......inte är deformerade i motsvarande grad efteråt. Samma "medium" som efteråt "hittade" de officiella kulorna, kan lika gärna också lite tidigare ha funnit de verkliga kulorna..... vilka CP:s vänner alt. någon kollega bland livvakterna sedan tog hand om.

;--)
nip
Citera
2007-11-09, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrek
nja jämför med anrda "konspirationer" där folk inte talat brevid mun, ex tulltjänstemännen som höll tyst i 13 år om att Estonia var lastat med militärt materiel, information om DC3:an som störtade. Så nog går det att hålla tyst om man vill, risken att någon pratar ökar självklart ju fler personer inblandad.

Problemet att söka svaret i motivet är att motivet att vilja ha bort Palme fanns hos en hel del människor, grupper, organisationer,

JUst D - ifall OP hade låtit bli att skaffa sig så många ovänner/fiender så hade allt blivit lättare! Då hade vi kunnat rikta bättre mot CP, TG och/eller OPs livvakter.
Nu måste vi istället leta över hela planeten - kanske även ute i Kosmos - efter ogärningsmannen/männen....
Akk ja. We´ll be diggi´n and..... diggi´n .
Citera
2007-11-09, 14:20
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Tja, visst den hade kunnat träffa någon annan. Men det var ju inte direkt smockat med folk:

[IMG]http://img151.imageshack.us/img151/9636/vtnvk9.jpg[/IMG]

Röd prick=vittne på gatan
Grön prick=Bil med vittne/vittnen i
Röd/gul prick=påträffade kulor.

Taxibilarna söder om platsen låg väl lite i "faro-zonen".

Han stod ju där någon sekund efter skottet. Då hade han väl tid att knäppa Lisbeth om han velat eller?
Citera
2007-11-09, 14:39
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Minnet är visst lite dimmigt, va? Det är med sign Heiwa du borde komma överens om riktningar! Men jag känner på mig att paret P. - med CP i följe - gick i stort sett i SSO riktning, dvs ganska nära 150 grader på kompassen.
Inte Ost.....inte heller Syd!

Kulor som studsar hitan och ditan, förlorar sin rörelseenergi, men som ......inte är deformerade i motsvarande grad efteråt. Samma "medium" som efteråt "hittade" de officiella kulorna, kan lika gärna också lite tidigare ha funnit de verkliga kulorna..... vilka CP:s vänner alt. någon kollega bland livvakterna sedan tog hand om.

;--)
nip

haha. Nej, jag vet väldigt väl att det är Heiwa som inte vet vad som är norr. Tänkte bara att han förmodligen kommer läsa det också.
Ja självklart går Sveavägen egentligen NNV-SSO, men i huvudsak så benämns det ju N-S.

Det finns inget som säger att för att en kula förlorar rörelse-energi/ändrar riktning, då också måste deformeras.
Citera
2007-11-09, 14:43
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Han stod ju där någon sekund efter skottet. Då hade han väl tid att knäppa Lisbeth om han velat eller?

Ja, detta är ju ett dilemma i sig. Kanske kände han att det var viktigare att han såg att hans skott mot OP satt där det skulle och sen kände sig stressad och lämnade platsen.

Ser man på hur skottet träffade LP så hade det varit lika dödligt om hon bara befunnit sig/varit lutad 2cm längre åt vänster. Det är i samma höjd som skottet mot OP (på hennes kropp), det är bara träffvinkeln som är annorlunda. (då nästintill paralell med hennes rygg). Återigen; hon har ju oerhörd "tur" här.
Citera
2007-11-09, 15:06
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ja, detta är ju ett dilemma i sig. Kanske kände han att det var viktigare att han såg att hans skott mot OP satt där det skulle och sen kände sig stressad och lämnade platsen.

Ser man på hur skottet träffade LP så hade det varit lika dödligt om hon bara befunnit sig/varit lutad 2cm längre åt vänster. Det är i samma höjd som skottet mot OP (på hennes kropp), det är bara träffvinkeln som är annorlunda. (då nästintill paralell med hennes rygg). Återigen; hon har ju oerhörd "tur" här.

Rent logiskt så borde ju motivbilden te sig annorlunda om han ville mörda båda två, eller om han bara ville mörda Olof. Eller hur?
Citera
2007-11-09, 15:59
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Rent logiskt så borde ju motivbilden te sig annorlunda om han ville mörda båda två, eller om han bara ville mörda Olof. Eller hur?

Nja, motviet var väl mot OP. LP som var närmsta vittne borde kanske tystas. Sedan att det gjorde henne till målsägande är en annan femma.
Citera
2007-11-09, 16:09
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Nja, motviet var väl mot OP. LP som var närmsta vittne borde kanske tystas. Sedan att det gjorde henne till målsägande är en annan femma.

Jamen om Mårten och hans fru gått där samtidigt?
Ännu mer vittnen. För det verkar ju som att det är planerat att dådet skulle ske i korsningen. Skulle h*n fått skjuta alla fyra då?
Citera
2007-11-09, 16:15
Bannlyst
Citat:
haha. Nej, jag vet väldigt väl att det är Heiwa som inte vet vad som är norr. Tänkte bara att han förmodligen kommer läsa det också.
Ja självklart går Sveavägen egentligen NNV-SSO, men i huvudsak så benämns det ju N-S.

Det finns inget som säger att för att en kula förlorar rörelse-energi/ändrar riktning, då också måste deformeras.

Làt oss enas att när man gàr pà Sveavägen mot Sergels torg är norr/ost till vänster och syd/väst till höger. Enligt officiella uppgifter stàr CP en/flera minuter med laddat vapen och väntar pà vänstra sidan vid Dekorima innan OP/LP spatserar förbi skyltfönstertittande. Vittnen? Bilister som väntar pà grönt ljus (tittar de inte pà signalerna?), folk som köar för/tar ut pengar i bankautomater och som tydligen spanar in omgivningen, glada fredagsfirare pà stan, etc. Alla mycket trovärdiga vittnen enligt polisen.

Men inte ens CP kunde väl vara sà begàvad att stà och vänta med denna publik? Enligt vittne Björkman dyker GM upp/fram vid reklampelaren tio meter norr (!) om Tunnelgatan bakom OP ... och mördar OP i korsningen efter en kort promenad tillsammans (söderut/SSO - mot Sergels torg). OP var màltavlan. Om LP skulle avrättas samtidigt vet vi inte men verkar osannolikt. Enligt min uppfattning hade GM sneddat över Sveavägen (fràn höger (S/V) till vänster (N/O)) 50 meter norrut och sedan följt efter OP pà trottoarkanten och träden där. Inget vittne tittade där. Klart beställningsjobb enligt min uppfattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in