Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Att kalla Anders Björkman ett nyckelvittne kanske är att ta i. Det är många som har berättat om hans berusade och otillförlitliga tillstånd i anslutning till mordet. Dessutom berättade han flera direkt oriktiga historier veckorna efter mordet där han blev alltmer delaktig i upplivningsförsök och annat utan att någon kunnat styrka detta. Vidare skrev Olle Minell i Proletären i början av 90-talet en hel serie om hans underliga beteende som till och med gjorde honom misstänkt som inblandad. Men, visst kan han inledningsvis ha sett rätt att Olof och Lisbeth gick och samtalade med någon. Visserligen stämmer inte detta med den spiknyktre Inge Morelius iakttagelser som hävdar att han såg hur mördaren stod i avfasningen och i stort sett gick rakt fram när paret Palme kom och sköt. Men han kan ju i och för sig ha missat de avgörande sekunderna före skottet.
Jag tror du blandar ihop Anders Björkman med Stig Engström, eller den så kallade "Skandiamannen", en grafiker som jobbade övertid i Skandiahuset stämplade ut 23.19, någon minut före mordet och kom tillbaka till väktarna 23.40. Enligt hans berättelse så var han först vid mordplatsen, vände OP, sprang efter poliser in i Tunnelgatan mm mm. Problemet är bara att ingen sett honom på mordplatsen. Ändå är han ju en person som vittnen kan intyga att han varit i närheten av mordplatsen i 20 minuter. OCH ca en minut på plats innan OP mördades. "Skandiamannen" avfärdas direkt av Palmeutredarna som "en som klampar in som elefant i utredningen". Det jag funderar över är, om han inte agerade på platsen för mordet som han påstår, vad gjorde han då. Den polis som utredde "Skandiamannen" blev efter en tid avkopplad från utredningen.
De tre väktarna i Skandiahuset har förhörts, och det märkliga är att en kvinnlig väktares förhörsprotokoll är hemligstämplat! Den kvinnliga väktaren hade då samma adress som Hans Holmers älskarinna. Det är kanske därför förhöret blev hemligstämplat. Stig Engström är avliden sedan något år.
Citat:
Att påstå att Lisbeth Palme bevisligen ljugit är kanske att ta i. Ingen har direkt hävdat att man sett Olof Palme talat med sin baneman. De få som gör detta förefaller i efterhand försöka få ihop sina minnesbilder till ett rimlig händelseförlopp. Det kan vara rätt men det är långt ifrån bevisat att så skedde.
Om du läser igenom denna sida så kommer du förstå att LP ljuger:
http://biphome.spray.se/palmemordet/
Citat:
Annars håller jag helt och hållet med dig om att Lisbeths agerande alltsedan mordet gör henne i högsta grad intressant. Att ens försöka förstå hennes konstiga beteende gör snart att man börjar undra vad hon döljer. Jag kan mycket väl köpa din hypotes att hon ville bränna sig som vittne med hjälp av Almblad och Riberdal. Men jag kan inte förstå att alla tre gör det hela så ogenerat uppenbart. Man verkar inte bry sig det allra minsta om sin egen trovärdighet eller sitt (vad det borde inneburit) juridiska självmord.
Ingen har ifrågasatt det hela som uppgjort, så på så sätt så har ingen av dessa personer lidit. Jag har i alla fall aldrig hört någon annan framföra teorin att de gjorde det avsiktligt.
Citat:
Att i första hand intressera sig för händelserna kring mordplatsen när den skapades är självklart det rimliga. Samt att intressera sig för offrets personliga problem, förhållanden, och familj. Tyvärr lät regeringen Ingvar Carlsson, och den övriga polisledningen det sistnämnda utföras av storskojarna Hans Holmér och Ebbe Carlsson. En seriös mordutredning borde tveklöst göra om det arbetet.
Även Holmérs och de övriga mordutredarnas klåpaktiga och klantiga utredningsarbete kan eller snarare är lika uppenbart avsiktligt, hävdar jag.