2007-02-07, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drasut
Jag tror som du att man avsiktligt ville misskreditera LP´s vittnesmål, men bakgrunden till det missar du.

...................

Jag är övertygad om att man, inklusive Lisbeth själv, ville bränna sig som vittne. Därav det utpekande av CP samt de diskvalifiserande omständigheterna i samband med hennes utpekande.
Istället intresserar man sig för flummiga saker som revolvrar och organisationer (CIA, KGB, Sydafrika, PKK, osv) eller en massa annat som inte är knutna till morplatsen och mordtidpunkten. Man måste börja i rätt ända, och gör man det så framkristalliserar sig en del intressanta saker.

....................

.

Och så en sak till, om LPs agerande. Hon accepterade/bidrog till att inte livvaktsskyddet tillkallades, vare sig för förflyttningen mellan bostaden och Grand eller för returen hem efter bioföreställningen.........

Vafför gjorde hon på detta sättet....

nip
Citera
2007-02-07, 14:26
Medlem
Gattoos avatar
Mordet på Anna Lindh klarades upp snabbt och effektivt pga att det utfördes av en "ensam galning" till skillnad från Palmemordet där alldeles för många intressen står på spel än idag 20 år senare.

För att förstå mordet på Palme måste man förstå den tidens politiska klimat och världsliga maktbalans. Är det någon här som minns hur OP fördömde USAs bombningar av Hanoi på självaste juldagen och hur han jämförde dem med vår tids största massmord i nazitysklands koncentrationsläger Treblinka där över 900.000 människor mördades.

OP´s i många fall provocerande utrikespolitiska uttalanden skapade fiender både utomlands och inrikes.

Inblandningen i Boforsaffären med vapensmuggling till höger och vänster, Indien, Iak osv. Vapensmuggling som för övrigt sägs omfatta mest antal dollar jämte narkotikasmuggling.

De verkliga hjärnorna bakom mordet har sedan uppdykandet av CP nog skrattat sig halvt fördärvade av polisens och övriga inblandades klantighet. Bästa sättet att mörka att proffs ligger bakom är att utföra det precis sådär lagom proffsigt/klantigt/amatörmässigt vilket leder misstankarna i den riktningen där betraktaren vill att de skall peka vilket måste vara det ultimata förhållandet sett ur den verklige mördarens synvinkel. Sedan att varenda kotte i hela Sverige fick hybris av det inträffade förklarar också till stor del den utomordentligt klantiga utredningen som panikartat frångick alla normala förfaranden som skulle gjorts i vilken som helst annan mordutredning. Viktiga vittnen som inte kallas till förhör förrän flera år senare osv. Går det att ta en sådan utredning på allvar? Viktiga personer behöver inte ens vara medvetna om att de ingår i en större "komplott" det är det som är det fina.

Jämför med mord på andra politiska höjdare världen över så ser ni snart en röd tråd oavsett tillvägagångsätt.

I sinom tid så uppdagas sanningen då något arkiv öppnas eller när någon på dödsbädden vill rentvå sitt samvete och tills dess får vi alla fortsätta att spekulera fritt.

Hur mycket av det som verkligen händer bakom stängda dörrar i maktens korridorer världen över får egentligen allmänheten reda på? Vad tror ni? Yttrandefrihet? Skitsnack, vem får ro så svetten lackar? Eller vilka är det som aldrig handlar för bara en tia? Vanligt folk är en lättstyrd fårskock se på historien och lär.
Citera
2007-02-07, 14:39
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gattoo
Mordet på Anna Lindh klarades upp snabbt och effektivt pga att det utfördes av en "ensam galning" till skillnad från Palmemordet där alldeles för många intressen står på spel än idag 20 år senare.
Nej, det löstes snabbt och effektivt för att man behandlade det som precis vilket mord som helst. Hans Holmér var någon sosse som flugits in från sidan i polisen och som hade eviga presskonferenser.

Efterssom dumhet och inkompetens i längden inte fungerar så skulle liknande sjabbel ha inträffat om det istället var den relativt okontroversielle Ingvar Carlsson som blivit mördad av en närsynt och impulsiv blandmissbrukare. (Palme var på väg att pensionera sig och hade mycket väl kunnat lämna över stafettpinnen till Carlsson. Det hade varit mycket lägligare att mörda honom under 70-talet eller det tidiga 80-talet.)

Och vilkas intressen är det som fortfarande står på spel 20 år efteråt? De flesta av dåtidens "movers and shakers" är pensionerade eller döda.
Citera
2007-02-07, 16:11
Medlem
KAPELLANENs avatar
Citat:
Drasut skrev:
Fotnot. I sin position bakom sällskapet så uppfattade Björkman att även Olof Palme var kvinna.

Det finns fler vittnesmål som styrker Björkmans version.

Aha, du mener altså, at mycket peker på at Palme var en kvinna
Citera
2007-02-07, 18:55
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
T.ex så är Anders Björkmans vittnesmål väldigt intressant. Han borde klassas som nyckelvittne.

Att kalla Anders Björkman ett nyckelvittne kanske är att ta i. Det är många som har berättat om hans berusade och otillförlitliga tillstånd i anslutning till mordet. Dessutom berättade han flera direkt oriktiga historier veckorna efter mordet där han blev alltmer delaktig i upplivningsförsök och annat utan att någon kunnat styrka detta. Vidare skrev Olle Minell i Proletären i början av 90-talet en hel serie om hans underliga beteende som till och med gjorde honom misstänkt som inblandad. Men, visst kan han inledningsvis ha sett rätt att Olof och Lisbeth gick och samtalade med någon. Visserligen stämmer inte detta med den spiknyktre Inge Morelius iakttagelser som hävdar att han såg hur mördaren stod i avfasningen och i stort sett gick rakt fram när paret Palme kom och sköt. Men han kan ju i och för sig ha missat de avgörande sekunderna före skottet.

Att påstå att Lisbeth Palme bevisligen ljugit är kanske att ta i. Ingen har direkt hävdat att man sett Olof Palme talat med sin baneman. De få som gör detta förefaller i efterhand försöka få ihop sina minnesbilder till ett rimlig händelseförlopp. Det kan vara rätt men det är långt ifrån bevisat att så skedde.

Annars håller jag helt och hållet med dig om att Lisbeths agerande alltsedan mordet gör henne i högsta grad intressant. Att ens försöka förstå hennes konstiga beteende gör snart att man börjar undra vad hon döljer. Jag kan mycket väl köpa din hypotes att hon ville bränna sig som vittne med hjälp av Almblad och Riberdal. Men jag kan inte förstå att alla tre gör det hela så ogenerat uppenbart. Man verkar inte bry sig det allra minsta om sin egen trovärdighet eller sitt (vad det borde inneburit) juridiska självmord.

Att i första hand intressera sig för händelserna kring mordplatsen när den skapades är självklart det rimliga. Samt att intressera sig för offrets personliga problem, förhållanden, och familj. Tyvärr lät regeringen Ingvar Carlsson, och den övriga polisledningen det sistnämnda utföras av storskojarna Hans Holmér och Ebbe Carlsson. En seriös mordutredning borde tveklöst göra om det arbetet.
Citera
2007-02-07, 19:01
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Och så en sak till, om LPs agerande. Hon accepterade/bidrog till att inte livvaktsskyddet tillkallades, vare sig för förflyttningen mellan bostaden och Grand eller för returen hem efter bioföreställningen.........

Vafför gjorde hon på detta sättet....

nip

Detta hade dom gjort regelbundet under många år och var långt ifrån något unikt för mordkvällen. Varken hon eller Olof var förtjusta i att ha säpo i hasorna. Men det innebär inte att säpo därför inte skulle hängt på dom dygnet runt. Det borde sannerigen inte ankomma på ens en statsminister att välja om han skall ha personskydd. Följderna har vi sett, hur det än skedde och av vem.
Citera
2007-02-07, 19:05
Medlem
Joe Blows avatar
Oooops!
Jag kom just på att jag i hastigheten blandade ihop Anders Björkman med Stig Engström ("Skandiamannen"). Det var Engström som Minell skrev om och som alltså gjorde sig allt viktigare efter mordet.
Sorry....
Citera
2007-02-07, 19:08
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Detta hade dom gjort regelbundet under många år och var långt ifrån något unikt för mordkvällen. Varken hon eller Olof var förtjusta i att ha säpo i hasorna.
Palme hade dessutom "triangeln" där han inte ville ha säpo i hasorna.

Citat:
Men det innebär inte att säpo därför inte skulle hängt på dom dygnet runt. Det borde sannerigen inte ankomma på ens en statsminister att välja om han skall ha personskydd. Följderna har vi sett, hur det än skedde och av vem.

Det är lätt att säga med facit i hand, tror ingen hade förväntat sig detta 1986.
Citera
2007-02-07, 19:37
Medlem
Citat:
Att kalla Anders Björkman ett nyckelvittne kanske är att ta i. Det är många som har berättat om hans berusade och otillförlitliga tillstånd i anslutning till mordet. Dessutom berättade han flera direkt oriktiga historier veckorna efter mordet där han blev alltmer delaktig i upplivningsförsök och annat utan att någon kunnat styrka detta. Vidare skrev Olle Minell i Proletären i början av 90-talet en hel serie om hans underliga beteende som till och med gjorde honom misstänkt som inblandad. Men, visst kan han inledningsvis ha sett rätt att Olof och Lisbeth gick och samtalade med någon. Visserligen stämmer inte detta med den spiknyktre Inge Morelius iakttagelser som hävdar att han såg hur mördaren stod i avfasningen och i stort sett gick rakt fram när paret Palme kom och sköt. Men han kan ju i och för sig ha missat de avgörande sekunderna före skottet.

Jag tror du blandar ihop Anders Björkman med Stig Engström, eller den så kallade "Skandiamannen", en grafiker som jobbade övertid i Skandiahuset stämplade ut 23.19, någon minut före mordet och kom tillbaka till väktarna 23.40. Enligt hans berättelse så var han först vid mordplatsen, vände OP, sprang efter poliser in i Tunnelgatan mm mm. Problemet är bara att ingen sett honom på mordplatsen. Ändå är han ju en person som vittnen kan intyga att han varit i närheten av mordplatsen i 20 minuter. OCH ca en minut på plats innan OP mördades. "Skandiamannen" avfärdas direkt av Palmeutredarna som "en som klampar in som elefant i utredningen". Det jag funderar över är, om han inte agerade på platsen för mordet som han påstår, vad gjorde han då. Den polis som utredde "Skandiamannen" blev efter en tid avkopplad från utredningen.
De tre väktarna i Skandiahuset har förhörts, och det märkliga är att en kvinnlig väktares förhörsprotokoll är hemligstämplat! Den kvinnliga väktaren hade då samma adress som Hans Holmers älskarinna. Det är kanske därför förhöret blev hemligstämplat. Stig Engström är avliden sedan något år.

Citat:
Att påstå att Lisbeth Palme bevisligen ljugit är kanske att ta i. Ingen har direkt hävdat att man sett Olof Palme talat med sin baneman. De få som gör detta förefaller i efterhand försöka få ihop sina minnesbilder till ett rimlig händelseförlopp. Det kan vara rätt men det är långt ifrån bevisat att så skedde.

Om du läser igenom denna sida så kommer du förstå att LP ljuger:
http://biphome.spray.se/palmemordet/

Citat:
Annars håller jag helt och hållet med dig om att Lisbeths agerande alltsedan mordet gör henne i högsta grad intressant. Att ens försöka förstå hennes konstiga beteende gör snart att man börjar undra vad hon döljer. Jag kan mycket väl köpa din hypotes att hon ville bränna sig som vittne med hjälp av Almblad och Riberdal. Men jag kan inte förstå att alla tre gör det hela så ogenerat uppenbart. Man verkar inte bry sig det allra minsta om sin egen trovärdighet eller sitt (vad det borde inneburit) juridiska självmord.

Ingen har ifrågasatt det hela som uppgjort, så på så sätt så har ingen av dessa personer lidit. Jag har i alla fall aldrig hört någon annan framföra teorin att de gjorde det avsiktligt.

Citat:
Att i första hand intressera sig för händelserna kring mordplatsen när den skapades är självklart det rimliga. Samt att intressera sig för offrets personliga problem, förhållanden, och familj. Tyvärr lät regeringen Ingvar Carlsson, och den övriga polisledningen det sistnämnda utföras av storskojarna Hans Holmér och Ebbe Carlsson. En seriös mordutredning borde tveklöst göra om det arbetet.

Även Holmérs och de övriga mordutredarnas klåpaktiga och klantiga utredningsarbete kan eller snarare är lika uppenbart avsiktligt, hävdar jag.
Citera
2007-02-07, 19:52
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Jag tror du blandar ihop Anders Björkman med Stig Engström, eller den så kallade "Skandiamannen",

Just det, vilket jag också kom på som du ser ovan. Men faktum kvarstår att Björkman var långt ifrån nykter och knappast ett bra vittne till det hela. Han var packad och var nog inte så uppmärksam som vi alla önskat att han varit.

Citat:
Om du läser igenom denna sida så kommer du förstå att LP ljuger:
http://biphome.spray.se/palmemordet/

Det där har jag läst många gånger. Heimer var väl inte den allra största av analytiker och han glömmer gärna det som inte passar in i hans värld.

Citat:
Ingen har ifrågasatt det hela som uppgjort, så på så sätt så har ingen av dessa personer lidit. Jag har i alla fall aldrig hört någon annan framföra teorin att de gjorde det avsiktligt.

Och det är det som jag menar är så märkligt. Att Riberdal och Almblad inte blivit bortplockade. Istället har de lyfts upp allt högre utan att någon reagerar det minsta eller ens påminner allmänheten om deras gärningar.

Citat:
Även Holmérs och de övriga mordutredarnas klåpaktiga och klantiga utredningsarbete kan eller snarare är lika uppenbart avsiktligt, hävdar jag.

Absolut! Såvida det inte var ett synnerligen väl utfört arbetet helt enligt uppdraget att förstöra allt...
Citera
2007-02-07, 19:57
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
Det är lätt att säga med facit i hand, tror ingen hade förväntat sig detta 1986.

Det var lätt att säga även under och innan 1986. Det var därför han över huvud taget hade personskydd. Självklart räknade man med att attentat kunde ske. Han var ofta mordhotad mer eller mindre seriöst. Därför är det en jävla skandal att han inte ständigt hade livvakter i sin närhet. Och det är uteslutande säpos fel och inte Palmes.
Citera
2007-02-07, 20:03
Medlem
Citat:
Absolut! Såvida det inte var ett synnerligen väl utfört arbetet helt enligt uppdraget att förstöra allt...

Ja det var det jag menade, att det avsiktliga klantiga = ett synnerligen väl utfört arbetet helt enligt uppdraget att förstöra allt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in