2008-01-14, 18:04
Medlem
Vicious Edds avatar
Känner att jag vill ge en del kommentarer till tidigare inlägg som berört Alf Lundins patetiska vittnesmål, Grandmannen samt V.G och C.P.

I alla större polisutredningar finns problemet med psykfall som lämnar falska vittnesmål för att få uppmärksamhet och känna sig betydelsefulla. Jag tycker att Alf Lundin verkar vara en sådan person.

I det första förhöret med A.L påstår han sig bara ha mött Olof och Lisbet runt 23.15 vid ett övergångsställe. Han har även fått känslan att någon har rört sig inne bland buskarna och träden på kyrkogården strax norr om mordplatsen. Sedan förändras hans vittnesmål gradvis vartefter tiden går, och i det sista förhöret har han lagt till så mkt ny information att man inte kan ta honom på allvar längre.

Han påstår plötsligt att han har sett mordet. Han har efter det att han mött paret Palme vid övergångsstället 23.15, lagt om sin planerade promenadrutt, gått i princip i en cirkel och befunnit sig vid mordplatsen 23.21 där han ser Olof skjutas ned. Han hade inte vågat uppge detta i de första förhören pga rädsla.

I varje förhör nytt berättar A.L en ny historia, och i varje förhör lägger han till ny information. Han vill bli sedd, hörd, han njuter av att polismännen lyssnar till honom och uppfattar honom som intressant. Jag tycker att A.L bör avfärdas som ett trovärdigt vittne, och det han säger är ingenting att bygga en utredning på. Ett klockrent pyskfall. Därmed skall man givetvis objektivt granska det han säger.

I övrigt tycker jag att man måste reflektera över en annan sak. Tänk efter lite när mordet begicks. Det är fredagkväll runt 23-tiden och lönehelg. Mycket skumma personer rör sig ute på stan.

Jag påstår - att vilken helg vi än väljer, vilka kvarter i Stockholms innerstad vi än koncentrerar oss på - så kommer vi under en 30-45 minuters period att kunna plocka fram tiotals, kanske uppåt 100, vittnen som sett misstänksamma personer och eventuella statsministermördare. Man måste naturligtvis lyssna till alla dessa och göra en objektiv bedömning, men man måste samtidigt vara på det klara med att kanske 95% av dessa kommer inte att ha ngt med mordet att göra, hur skumma personer som än skådats.

Det är inte hållbart eller ens logiskt korrekt att försöka plocka in så många vittnesmål som möjligt i en egen teori där alla vittnesmål skall få en egen "roll i dramat" och förklara den stora gåtan. Där alla siktade skumma personer skall förklaras och ges en roll i mordkomplotten. En mkt stor majoritet av alla vittnesmål är nämligen helt ovidkommande och har ingenting med mordet att göra. Jag tycker att Utredarens och Uddi(s) teorier lider lite av dessa svagheter. Man försöker sammanfoga så många vittnesmål som möjligt till en enda teori, som skall förklara alla olika vittnesmål - trots att de flesta av dessa har en helt naturlig förklaring.

Ja - det åker polisbilar i Stockholm C på en fredagkväll.
Ja - det finns skumma personer överallt i Stockholms C på fredagkväll.
Ja - det finns säkerligen en naturlig förklaring till att tre personer springer i bredd på en trottoar vid tidpunkten före mordet.

Jag anser att mordet är olösligt genom att granska och värdera vittnesmål såhär långt i efterhand på ett så ovetenskapligt sätt.

Delvis av dessa skäl tror jag att den s.k Grandmannen inte har någonting med mordet att göra. En profesionell mördare som detta sannolikt var, skulle inte strax innan han begår ett statsministermord ställa sig och glo helt ogenerat rakt in i en biograf-entré där massor av människor klart och tydligt ser hans ansikte. Han skulle inte utsätta sig för sådana risker som skapas genom att bete sig nervöst och stå och trampa på en upplyst trottoar där statsministern snart skall komma ut från biografen.

En professionell mördare håller vakt i skuggorna på andra sidan gatan, i en bil, eller i en intillligande lägenhet. En professionell mördare med en fastlagd mordplan står inte med näsan mot rutan och blir siktad av tiotals vittnen.

Enligt mig är Grandmannen bara en parentes och inte särskilt central bland vittnesmålen. Det finns däremot många intressanta vittnesmål i intilliggande kvarter som inte alls fått den uppmärksamhet som de förtjänar. Jag återkommer senare med några exempel på sådana.

För övrigt är jag av åsikten att mördaren står att leta inom Olofs närmaste krets av medarbetare, livvakter, poliser eller eventuellt inom utländsk säkerhetstjänst. C.P kan vi glömma, däremot kan vi inte avskriva V.G på samma sätt anser jag, där finns en del indicier som är besvärande för honom. Han KAN ha blivit utnyttjad och övertalad (hetsad) av någon smartare, mer intellektuell person, att begå mordet. Sannolikheten att han är mördaren måste dock anses som låg, även om CPs är ännu lägre.
Senast redigerad av Vicious Edd 2008-01-14 kl. 18:21.
Citera
2008-01-14, 20:03
Medlem
Berättelsen om makarnas Palmes väg till Dekorima.

Det gläder mig att det börjar komma kommentarer som försöker resonera vad som är logiskt och rationellt och jag skall inkludera förklaringar till något av det Vicious Ed finner som svagheter i mina kommande berättelser.

Berättelsen om makarnas Palmes väg till Dekorima.

Att beskriva makarnas Palmes väg till Dekorima kommer att ge oss några tidpunkter och naturligtvis den observationen Mårten Palme gör av en man som han ser börja följa efter sina föräldrar på den västra trottoaren av Sveavägen i riktning söderut.

Mannen som Mårten Palme ser vid bokhandeln är enligt mitt scenario en backup som redan när han börjar gå har för avsikt att korsa Sveavägen med flyktbil på någon av gatorna Smala Gränd / Snickarbacken.

Ingen vet i detta läge att paret Palme skall korsa Sveavägen och därför ändras förstahandsalternativet norr om Grand till en plats längre söderut på västra sidan av Sveavägen. Ett bakhåll planeras naturligtvis på den mest troliga platsen vilket skulle vara följande i tur och ordning

1.Mellan Grand och T-banestationen vid Rådmansgatan
2.Någon plats utefter den västra trottoaren söderut exv. vid Tunnelgatan. Detta under förutsättning att man antar att paret går hem eller går för att äta något i gatuköket.
3.Beroeende på var Mårten Palme bodde kan en alternativ plats finnas utsedd om makarna Palme skulle följa med sin son hem.

Att paret Palme korsade Sveavägen var på grund av en ingivelse från Lisbet Palme och inte något Olof Palme visste förrän hans hustru sa att hon ville korsa Sveavägen för att tilla i ett skyltfönster.

Att planera för något som har en mycket låg sannolikhet är inte särskilt professionellt.

Låt oss nu betrakta mannen vid bokhandeln som kommer att bli gärningsman. Han ”håller vakt i skuggorna” söder om biografen i en riktning som han tror att paret Palme inte kommer att gå. Operatörerna som skall utföra attentatet befinner sig norr om Grand och har inte varit framme och tittat in i biografens fönster. De är inte röjda. Om två män utför attentatet kommer en man med annorlunda signalement inte att väcka uppseende ens om han går i Grands vestibul.

Hans Holmer utgår (enligt min mening) felaktigt i sin bok ”Olof Palme är skjuten” sid 12-13 från att mannen vid bokhandeln hade för avsikt att utföra mordet. Han var backup men pga av tillfälligheternas spel kom han att hamna i händelsernas centrum. Ja, han agerade professionellt när det kom på hans lott, lika professioneltt som de som väntade på andra sidan Sveavägen skulle ha gjort om paret Palme skulle ha fortsatt på den västra sidan.

Mera om denne Backup i nästa berättelse om gärningsmannens väg till Dekorima.

Som jag skrivit tidigare så gick makarna Palme långsamt eller med ungefär 0,632 meter / sekund de sista 60 metrarna fram till Dekorima. Detta vet vi från Nicola Fauzzis som mötte paret Palme 60 meter innan Dekorima. Om makarna Palme höll samma medelhastighet under hela promenaden, vilket är ganska vanligt att människor gör om det inte händer något särskilt, så kommer de att befinna sig enligt nedan vid de olika tidpunkterna.

Ungefärliga tidpunkter för makarna Palmes promenad

23:21:19 Makarna Palme kommer fram till Dekorima
23:19:45 Makarna Palme har mött Nicola Fauzzi
23:18:33 Makarna Palme har börjat gå från butiken Sari.där Lisbet tittat i skyltfönstret 10-15 sek.
23:18:07 Makarna Palem har just kommit över Sveavägen.
23:17:16 Makarna Palme befinner sig på den västra sidan och är på väg att korsa Sveavägen.
23:14:22 Makarna Palme har korsat Kammakargatan
23:13:58 Makarna Palme har Kommit fram till Kammakargatan.
23:13:06 Makarna Palme börjar gå söderut efter att ha avslutat sitt samtal med sonen Mårten och hans sällskap.

Under hela denna promenad har det ur makarna Palmes synpunkt inte förekommit något ”ovanligt” eller hotfullt. Vi skall inte glömma av att Olof Palme har varit en kavalleriofficer som tjänstgjort inom underrättelsetjänsten och var väl medveten om riskerna för ett statsminister. Han hade tidigare samma dag gjort antydningar om att ”det kunde vara farligt att stå synlig vid ett fönster eftersom man inte visste vad som kunde finnas utanför”. Det krävs professionalitet och ”låg profil” för att närma sig en sådan man som säkert var på sin vakt.

Den här berättelsen kanske inte är lika händelserik som de tidigare men jag kan inte utesluta den då den kan vara viktig för att förstå var och när makarna Palme kunde befinna sig när man drar slutsatser om händelseförloppet..

/U

För att underlätta för nytillkomna läsare finns mina tidigare berättelser nedan.

Berättelser

1.Om mannen på Olofsgatan Postat 2008-01-09, 18:23 http://www.flashback.org/showthread.php?t=133416&page=120
2.Berättelsen om de två operatörerna Postat 2008-01-09 18:23 http://www.flashback.org/showthread.php?t=133416&page=120
3.Berättelsen om “Dekorimamannen”. Postat 2008-01-12 09:29 http://www.flashback.org/showthread.php?t=133416&page=120
4.Berättelsen om upptakten till operationen Postat 2008-01-12 23:00 http://www.flashback.org/showthread.php?t=133416&page=122
5.Berättelsen om makarnas Palmes väg till Dekorima
6.

Länkar:
Nicola Fauzzi http://www.itdemokrati.nu/page36d.html
SOU 1999:88 Brottsutredningen i översikt 167 Promenaden från Grand
http://www.regeringen.se/content/1/c4/12/44/6a2655da.pdf

Jag är inte så bra på FB så jag vet inte hur man kommer direkt till inläggen, så det blir till att leta lite på sidan.
Senast redigerad av Utredaren 2008-01-14 kl. 20:06.
Citera
2008-01-14, 21:03
Medlem
Vicious Edds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det gläder mig att det börjar komma kommentarer som försöker resonera vad som är logiskt och rationellt och jag skall inkludera förklaringar till något av det Vicious Ed finner som svagheter i mina kommande berättelser.
Tack Utredaren för länkarna till Granskningskomissionens rapport. Har inte läst den tidigare men nu har jag chansen.

Jag vet inte vad du sitter på för information, men spontant så tycker jag att din historia är lite väl detaljerad med tanke på de vittnesmål som den grundar sig på. Jag förstår att det bara är en teori, men jag tycker ändå att det är smått oseriöst att så detaljerat beskriva händelseförloppet utifrån så få kända fakta.

Jag håller dock med dig om följande:

Sannolikt var den planerade mordplatsen norr om Grand. Därmed fick mördaren/mördarna omgruppera hastigt. Eftersom ingen sådan skyndsam omgruppering har iakttagits av vittnen är det tänkbart att det funnits backups utplacerade även söder om Grand. Vi talar då självklart om en större konspiration mot statsministern.

Observera "tänkbart". Det kan även vara så att en ensam mördare begått mordet (eventuellt på andras order). Väntat någonstans längs Sveavägen - förföljt paret tills dess att lämpligt läge uppstår och begått mordet.

Ibland är den enklaste förklaringen den riktiga.

Intressant är även frågan om Palmeparet förföljdes redan från den stund att de lämnade sin bostad i Gamla Stan. I så fall kan man ställa sig frågan varför han inte sköts ner redan där - på väg till bion. Och om han inte förföljdes redan där så kan man fråga sig hur mördaren visste att han skulle gå på bio - eller att han ens befann sig på Grand. Telefonavlyssning? Informatörer inom livvaktsstyrkan?

Oavsett vilket alternativ som är rätt så leder det oss rakt in i famnen på en stor konpiration. Alternativet till konspiration är nämligen ännu mer otroligt - att en ensam knarkare skulle sprungit på Palme av en slump med en revolver stor som en brödlimpa i rocken? Inte en chans.
Citera
2008-01-15, 12:14
Medlem
Ossian ditt inlägg känns "konstigt".
Citera
2008-01-15, 12:23
Medlem
Att Palme blev mördad råder det inget tvivel om.Högst troligt är mordet väl planerat samt troligen utfört av ett inhyrt proffs med uppbackning lokalt.
Sålunda är egentligen mördarens identitet inte så viktig utan snarare motivet till detta mord är intressant.
Det pratas för mycket om klockslag hit och dit.
Utredningen är så söndertrasad att man kommer nog inte få rätsida på alla detaljer mordnatten.Vad som fortfarande kan vara av intresse är att nagelfara alla "konstigheter" mordnatten och se om det kan finnas "naturliga förklaringar till dessa.
Har en liten lista jag återkommer om.
Citera
2008-01-15, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
Att Palme blev mördad råder det inget tvivel om.Högst troligt är mordet väl planerat samt troligen utfört av ett inhyrt proffs med uppbackning lokalt.
Sålunda är egentligen mördarens identitet inte så viktig utan snarare motivet till detta mord är intressant.
Det pratas för mycket om klockslag hit och dit.
Utredningen är så söndertrasad att man kommer nog inte få rätsida på alla detaljer mordnatten.Vad som fortfarande kan vara av intresse är att nagelfara alla "konstigheter" mordnatten och se om det kan finnas "naturliga förklaringar till dessa.
Har en liten lista jag återkommer om.

Vore trevligt om du kunde utveckla tanken om varför det "troligen utfört av ett inhyrt proffs med uppbackning lokalt". Exakt vad tyder på det. Hur kan man tolka de två skotten och flykten till att det är ett inhyrt proffs. Missförstå mig inte, jag är ingen CP-teori-anhängare. Dock tycker jag inte att det ser ut som ett inhyrt proffs. Absolut någon med skjutvana som flyr på ett lugnt och sansat sätt, men det betyder inte att det är nån inhyrd mordmaskin.
Citera
2008-01-15, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Hej Utredaren,

Jag uppskattar verkligen dina inlägg och ser fram emot nästa. Men du verkar vara övertygad om att polisen fortfarande är intresserade av att lösa mordet? Själv tycker jag att de gång på gång bevisat att de varken har kompetens eller intresse av nån lösning. Bl a har de inte nån kapacitet eller mandat att lösa ett mord där ledtrådar blir utrikespolitik. PU idag är enbart inriktad på att hitta ett mordvapen (via tips). Ja, du har rätt i sak, ingen bör sabotera PU, jag tvivlar dock på denna. Vad är det som får dig att tro annorlunda?

Vidare tror jag inte att nya vittnesuppgifter som skulle dyka upp idag har nåt som helst värde i en rättegång. De kan visserligen föra en utredning framåt men inte fälla en mördare. Det enda som kan fälla en mördare idag är DNA, fingeravtryck eller möjligtvis inspelningar med säkra tidsangivelser (övervakning), inte vittnen, inte vanliga foton eller film. Knappt ens ett erkännande. Allt annat kan en försvarare lätt slå hål på. DNA eller fingeravtryck finns inte från GM. Kanske är jag för pessimistisk men du får gärna fylla i här.

Är det nån som kan återge dagarna runt mordet i detalj över tjugo år senare? Det krävs en väldigt kaxig åklagare för att ställa upp med ett ej tidigare hört vittne som påstår det.

Lite reflektioner bara, jag är uppriktigt nyfiken på varför du tror detta mord kan få en rättslig lösning.

/B

Till TinFoilBob

Det var inga lätta frågor du ställer. Jag skall försöka att ge min syn på det väl medveten om att det finns juridiskt skolade personer som snabbt inser min ytliga kunskaper i dessa frågor.

I teorin borde det inte vara någon svårighet att få någon fälld i en rättegång. Det råder såväl fri bevisprövning som fri bevisvärdering i den svenska rättsordningen.

Fri bevisvärdering innebär att bevisvärdet av olika bevis inte är lagreglerat, dvs. rätten avgör själv vilken vikt som skall läggas vid vittnesuppgifter och sakkunniguttalanden. Domstolar är alltså inte bundna av ett vittnes eller en sakkunnigs uttalanden. Minns dock att ett rättsintyg har stor tyngd i rättegången

http://www.forensic.lu.se/T10/lectht01/sakkunnig.PDF

Doktrinen och domstolarnas praxis spelar däremot en praktisk roll för bedömningen vilka krav som ställs på bevisföringen. Om domarna är oväldiga kan de ju gå emot gällande praxis vilket omedelbart kommer att leda till överklagande ända upp till Högsta Domstolen om någon principfråga blir omtvistad.

I ett mer begränsat perspektiv är vi överens. Det går att föra utredningen framåt.
Till och med till den punkt att en åklagare får tillräckligt mycket eller tillräckligt specifikt bevismaterial för att han/hon är skyldig att enligt lag väcka åtal. Åklagaren behöver alltså inte vara kaxig.

När det gäller vittnesmål så menar Vicious Edd att en svaghet i mina berättelser är att det inte går att ge en sådan detaljerad beskrivning grundad på så få fakta. Utan att vi tänker på det är det ett beröm till de polismän/kvinnor som förhör vittnet. De är grundliga, utröner detaljer, ställer frågor som utesluter andra händelsemönster, gör kontroller och i ett fall gör provpromenader med vittnen. Resultatet blir relevanta fakta. Det är polisens ”adelsmärke” att ta fram det väsentliga. Ett fakta kan vara avgörande. Det besvarar delvis din fråga om polisens kompetens. Med alla fel och brister som PU beskylls för så finns både kompetens och vilja att lösa mordet tror jag. Förundersökningssekretessen är både en fördel och en nackdel för PU. Man vill gärna gå ut med uppgifter för att få tag på någon men samtidigt avslöjar man sina avsikter och det är alltid en avvägning däremellan.

När det gäller teknisk bevisning som hör till antingen själva gärningen eller medhjälparna så håller nog Åklagaren det för sig själv tills hon väcker åtal. Vi vet alltså inte vilken bevisning som finns nu eller som kommer att komma in.

Jag har inte den skolningen eller erfarenheten att jag kan ge dig svar men jag för min del tror att går att få en rättslig lösning.

Jag kommer att fortsätta att svara på de frågor som jag kan svara på. Om ni tycker att jag missar något så så påminn mig lite rakt på sak. Det beror förmodligen på att jag inte kan svara.

/ U
Citera
2008-01-15, 23:06
Medlem
Först, Vicious Eds inlägg tycker jag är klockrent.Tycker man kan säga planerat mord istället för konspiration då det sistnämda är lite värdeladdat och man lätt får en PK spark under bältet.

Liten eller stor mordplan?
GW har nyligen uttalat sig och menar på att han lutar åt en mindre konspiration i offrets närhet och situationsstyrt.Långsökt..För det första kostar det mycket pengar att hyra en Stadsministermördare även om det inte behövs mycket inside/info i övrigt för att genomföra mordet, om Palme blivit förådd ur den närmsta kretsen oavsett om denna var av privat eller eller yrkesmässig karakt'är.Att skjuta Palme mitt i Stockholms City med en S&W verkar ur detta perspektiv föga troligt.
Jag tror att mördaren/na visste att Palme inte hade livvakt denna kväll.
Hur?
Finns många tänkbara läckor som livvakter SÄPO eller telefonavlyssning mm.
Att avlyssna Palmes telefon i Gamla Stan torde vilken skum detektiv som helst klarat av på 80-talet.

Det behövdes inte mycket för att pricka in ett lämpligt mordtillfälle om man säger så.

Jag tror på mötesscenariot.Dock inte alls säkert att just Dekorima var platsen för mötet.
Det man visste var Palmes ungefärliga väg till till exempel Kungsträdgården.
Det naturliga efter biobesöket hade kanske varit att gå hem till Mårten och dricka te vilket även Palme blev erbjuden men tackade nej till.
Istället vandrar man i 10 graders kyla i snålblåst utan livvakter iväg.
För övrigt avsade sig Palme livvakter då och då.
Varför?

Jag tror vidare att Palme hade undanhållanden, möjligen av privat karaktär.
Här kan förklaringen till Lisbet Palmes begäran att hemligstämpla obduktionsprotokollet finnas...kanske.
Det är tänkbart att Lisbeth Palme kännde till eller till och med var involverad i dessa undanhållanden och råkar i total panik efter mordet.
Dels har hennes make blivit skjuten dels finns saker hon inte vill ska komma fram som isig inte alls behöver ha med mordmotivet att göra.Här kan förklaringen till hennes bisarra svängningar och utpekningar ligga.

Slutligen...motivet återigen är den stora frågan.
Citera
2008-01-15, 23:24
Medlem
Ett litet Ps.

När man springar vare sig det är fort eller långsamt balanserar man per automatik med båda armarna.

Var och kan göra följande experiment;

Ta en tung Smith&Wesson håll den instopped i en rock med ena armen då låst i denna position.
Du springer klunsigt!
Detta kan vara förklaringen till vittesuppgifter som påpekat just detta.
Först när mördaren kommit upp för trappan och fortsatt en bit stoppar han nu ner vapnet i någon slags väska när han vet att han inte behöver använda det längre.
Detta om paret som mötte den troliga mördaren såg rätt.
Ganska kallt tycker jag.
Citera
2008-01-15, 23:39
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Först, Vicious Eds inlägg tycker jag är klockrent.Tycker man kan säga planerat mord istället för konspiration då det sistnämda är lite värdeladdat och man lätt får en PK spark under bältet.
Mordet måste ha varit planerat, där håller jag med.

Citat:
Liten eller stor mordplan?
GW har nyligen uttalat sig och menar på att han lutar åt en mindre konspiration i offrets närhet och situationsstyrt.Långsökt..För det första kostar det mycket pengar att hyra en Stadsministermördare även om det inte behövs mycket inside/info i övrigt för att genomföra mordet, om Palme blivit förådd ur den närmsta kretsen oavsett om denna var av privat eller eller yrkesmässig karakt'är.
Om det fanns någon i kretsen som inte gillade palme så tror jag nog inte dom hade krävt flera miljoner för att döda honom.
Däremot om man ville använda sig av ett riktigt proffs så kan det ha kostat rejält.

Citat:
Att skjuta Palme mitt i Stockholms City med en S&W verkar ur detta perspektiv föga troligt.
Jag tror att mördaren/na visste att Palme inte hade livvakt denna kväll.
Palme brukade undvika sina livvakter, han hade tom den gyllene triangeln där han var utan livakter.
Faktiskt låter ett mordförsök på honom i triangeln mer troligt än ett utanför, om man nu ska gå på att folk visste att han inte hade livvakter.

Citat:
Hur?
Finns många tänkbara läckor som livvakter SÄPO eller telefonavlyssning mm.
Att avlyssna Palmes telefon i Gamla Stan torde vilken skum detektiv som helst klarat av på 80-talet.
Telefonavlyssning i all ära, men var det inte någon som sett en "skugga" stå i närheten av OPs bostad.
Dvs någon som spanade på statsministern.

Citat:
Jag tror på mötesscenariot.Dock inte alls säkert att just Dekorima var platsen för mötet.
Det man visste var Palmes ungefärliga väg till till exempel Kungsträdgården.
Det naturliga efter biobesöket hade kanske varit att gå hem till Mårten och dricka te vilket även Palme blev erbjuden men tackade nej till.
Istället vandrar man i 10 graders kyla i snålblåst utan livvakter iväg.
För övrigt avsade sig Palme livvakter då och då.
Varför?
Jag förstår inte varför folk hängt upp sig på att dom tackade nej till tebjudningen och 10 graders kyla.
Känns totalt orelevant.

Citat:
Jag tror vidare att Palme hade undanhållanden, möjligen av privat karaktär.
Här kan förklaringen till Lisbet Palmes begäran att hemligstämpla obduktionsprotokollet finnas...kanske.
Det är tänkbart att Lisbeth Palme kännde till eller till och med var involverad i dessa undanhållanden och råkar i total panik efter mordet.
Dels har hennes make blivit skjuten dels finns saker hon inte vill ska komma fram som isig inte alls behöver ha med mordmotivet att göra.Här kan förklaringen till hennes bisarra svängningar och utpekningar ligga.
Kan ligga något i de faktiskt, att istället för att visa nationen något vi inte visste om OP så väljer hon att lägga locket på och "bevarar" den bild som finns av honom.

Citat:
Slutligen...motivet återigen är den stora frågan.
Kommer man fram till motivet, ja då vet man nog med största sannolikhet vem som låg bakom
Citera
2008-01-16, 00:08
Bannlyst
En kopp te!

Klart att mordet spricker på en kopp te.
Om det hade varit barnungar så hade dom säkert sagt att vi(OP & LP) går hem till oss och leker så kan ni(Mårten & hans flickvän) gå hem till er och leka. Men så är inte fallet utan det här är vuxna människor:

1. Olof Palme var en upptagen man som inte träffade sina söner allt för ofta:
2. Dom pratar med varandra i ca 5 minuter efter filmföreställningen.
3. Varför följer inte Mårten med sin far iallafall en bit på Sveavägen? Dom kunde tittat i klädaffärsfönstret Sari tillsammans och i Bonniersfönstret oxå.
4. Och glöm inte vad vittnena säger: det såg ut som dom var ett sällskap i godan ro OP, LP & mördaren tills det small.
5. Kallt och blåsit var det.
6. En mordkomplott hade skjutit tidigare , på väg till bion från hemmet, eller vid kyrkogården efter föreställningen eller när dom korssade Sveavägen, varför vänta till Dekorima?
7. Det finns inget annat än Mötesscenariet.
Citera
2008-01-16, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.R.
Klart att mordet spricker på en kopp te.
Om det hade varit barnungar så hade dom säkert sagt att vi(OP & LP) går hem till oss och leker så kan ni(Mårten & hans flickvän) gå hem till er och leka. Men så är inte fallet utan det här är vuxna människor:

1. Olof Palme var en upptagen man som inte träffade sina söner allt för ofta:
2. Dom pratar med varandra i ca 5 minuter efter filmföreställningen.
3. Varför följer inte Mårten med sin far iallafall en bit på Sveavägen? Dom kunde tittat i klädaffärsfönstret Sari tillsammans och i Bonniersfönstret oxå.
4. Och glöm inte vad vittnena säger: det såg ut som dom var ett sällskap i godan ro OP, LP & mördaren tills det small.
5. Kallt och blåsit var det.
6. En mordkomplott hade skjutit tidigare , på väg till bion från hemmet, eller vid kyrkogården efter föreställningen eller när dom korssade Sveavägen, varför vänta till Dekorima?
7. Det finns inget annat än Mötesscenariet.
Håller med om allt utom ett liten njaaa...ang punkt 6.Ett proffs vet att skjuta i Gamla Stan är ingen höjdare.Samtliga flyktvägar kan blixtsnabbt täppas till via broarna om man inte vill simma i 10 graders kyla.Likaså är tunnelbanan ingen bra plats.Faktum är att trots det lite upplysta läget är Dekormahörnet den absolut optimala platsen ur flyktsynpunkt eller området däromkring.Att skjuta Palme på någon av broarna är heller ingen höjdare och sen är man tillbaka till Gamla Stan. Vidare tror jag det var lite brådis att röja Palme ur vägen och detta kommer jag att återkomma till.Tror att man inte skall stirra sig blind på just Dekorimahörnet.Nu råkade det bli det men om mördaren redan visste att Palme skulle möta någon på sträckan mellan Grand och Gamla Stan valde han att slå till i Dekorimahörnet.Även om biobesöket planerades samma dag har det funnits gott om tid att reka på.Bara bion tog drygt 2 timmar och det är fullt tillräckligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in