2008-10-15, 15:29
Medlem
TinFoilBobs avatar
Hej Thax21, anledningen till att man släppte honom var att man inte hade någonting på honom. Det fanns indicier men inga fasta bevis. Åklagaren, som leder utredningar i Sverige, släppte honom. Andra här på forumet är av andra åsikter...
Citera
2008-10-15, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toskala
Petterson?

Toskala
Det var knappast Pettersson som mördade Palme. Konstigt att han kommer på tal så mycket när T.ex. det finns mer som pekar på Victor Gunnarsson tycker jag.
Citera
2008-10-15, 21:50
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Hej Thax21, anledningen till att man släppte honom var att man inte hade någonting på honom. Det fanns indicier men inga fasta bevis. Åklagaren, som leder utredningar i Sverige, släppte honom. Andra här på forumet är av andra åsikter...

Alright. Trodde att de kanske hade hittat något som direkt motsade att han skulle vara gärningsman. Han ska väl ha något slags alibi i alla fall, om jag förstått det rätt? Hur starkt är detta? Enbart styrkt av hans flickvän?

Samma logik, att man släpper personer där det enbart finns indicier men inga bevis, gällde uppenbarligen inte när det gäller Pettersson i alla fall.
Citera
2008-10-15, 22:25
Medlem
TinFoilBobs avatar
Ja, man hittade alibi, de två pojkar som VG pratat med under vid tiden för mordet. När det gäller Pettersson så hade han också alibi från början. Man dessutom en annan åklagare.
Citera
2008-10-16, 12:51
Medlem
Utredarens ståndpunkt

Följande inlägg har jag fått i en annan tråd men jag postar svaret här.

Citat:
DoubleWood
Medlem

Vad är "Utredarens" uppfattning om mordet? Och varför?
Intressant läsning, men jag kan inte påstå att jag blivit mycket klokare i stort

https://www.flashback.org/showpost.php?p=13301140&postcount=273

Hej DoubleWood

Mitt intresse för Palmemordet var sedan dagen det hände ganska likt alla andra medborgare i Sverige till för en nåogt mer än 10 år sedan. Då förekom i samband med Sydafrikaspåret i massmedia en del uppgifter som ledde till att jag lämnade in ett tips till PU om en möjlig gärningsman. PU hörde mig och de delarna är ju belagda med förundersökningssekretess. Jag är ju samtidigt inte angelägen att offentliggöra det omd et skulle vara fel.

Därefter sammanställde jag all den information som fanns och som kom till under årens lopp för att finna sammanhanget. En ganska lång tid tog det att granska Leopoldreports uppslag om en möjlig koppling mellan Chile och Sydafrika.

Först efter att ha läst Lars Borgströms bok ”En iskall vind drog genom Sverige” kunde jag pga av detaljuppgifter jag fann i boken (som tex att polispatrullen på Olofsgatan ropade ”Klart! Kl 23:15 samt några andra uppgifter) kunde jag beskriva hur mordet kan ha gått till. Jag tror personligen inte på Borgströms koppling till militär, ubåtar och marinofficerare i något slags ”Landsförrädarspår”. Men som sagt var så vet jag inte lika lite som någon annan.

Därefter pga av andra uppgifter jag fått ta del (inte från PU eller FU-material) så uteslöt jag Chile och kunde beskriva delar jag tidigare saknat och den berättelsen har fått namnet ”Diamantspåret” och du kan läsa den här:

Klicka på spoiler!

Diamantspåret:
Översikt över Sveavägen och makarna Palmes väg till mordet.
http://img254.imageshack.us/my.php?image=makarnapalmesvgtilldekodt5.jpg

Flykten från Dekorima:
http://img205.imageshack.us/img205/8382/flyktened9.png

Den fortsatta flykten från Dekorima:
http://img365.imageshack.us/my.php?image=flyktengj2.jpg

Berättelserna om Diamantspåret:
Intressanta inlägg som har samband med Diamantspåret:

Inlägg om polisbilen på Drottninggatan.

Vapentekniska frågor om Palmevapnet och kulorna.
Citera
2008-10-18, 12:35
Medlem
Diamantspåret - varför detta namn?

Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
Vore intressant om du kunde hänvisa till några polisförhör eller offentliga uppgifter som stöder din tes om att det Namibiska diamantsmugglare som planerade och utförde attentatet här i Sverige på Statsminister Olof Palme.

Jag har inga som helst problem med att om så är fallet, Sydafrika är inblandat.

Hej Rattelsnake

Först av allt handlar det inte om typ "Bloody diamonds " utan om en av sydafrikanska militära underrättelsetjänsten organiserad finansieringskälla för stödet till UNITAS.

För att förstå omfattningen av detta stöd så länkar jag till

From Cold War to Detente - South African Defence Review No 5, 1992
Citat:
“On the other side of the battle-lines stood South Africa and the United States, who backed the rebels in Mozambique (Renamo), and especially Unita in Angola, with both covert and overt military assistance.

By mid-1986, Pretoria's assistance to Unita alone reportedly totalled over US$1 billion. (...)

Three tendencies paved the way for the resolution of the inter-related conflicts in south-western Africa. (...) Since 1985, the South African economy has been under severe strain, the consequence
of sanctions and disinvestment, drought, low productivity, declining bullion prices and debt repayment obligations.”
http://www.iss.co.za/Pubs/ASR/SADR5/Baynham.html

Vår svenske krigarkung Gustaf II Adolf lär ha sagt att det behövs tre saker för att föra krig: pengar, pengar och åter pengar. Det är alltså inte märkligt om man använde sig av Namibias naturrikedomar för att finansiera UNITAs krigföring mot den Angolanska regeringen.

Se nedan:

Unfinished Business: South Africa, Apartheid, and Truth Av Terry Bell, Dumisa Buhle Ntsebez
Citat:
“As the TRC discovered, the military had in place a clutch of front companies which handled and sold everything from rare timber to ivory, rhino horn and diamonds. The destruction of Namibian and Angolan wildlife and forests and the plunder of diamonds was done in the name of providing funds for the Angolan rebel movement, Unita.”
http://books.google.com/books?id=ALA8SgeiA_wC&pg=PA80&lpg=PA80&dq=%22clutc h+of+front+companies%22&source=web&ots=SfNx-592Vg&sig=GDdvVwFRFfI9sBBOf0JUriewX7A

Men jag tror ändå inte att den man, Craig Williamson, som utpekats som den som planerade (det var det du frågade efter) Palmemordet deltog i denna handel då.

1985 var han major i Sydafrikas polis Special Bransch, vilket närmast motsvarar Säpo i Sverige. Under i stort sett hela 70-talet var han en undercover agent för Special Branch med täckmantel som kommunist och apartheidmotståndare under den senare delen av 70-talet i Europa.

1980 när han blev avslöjad fortsatte han inom Special Branch europaverksamhet och deltog i bla bombningen av ANCs Londonkontor. 1985 överfördes han till SA Military Intelligence med övertelöjtnants grad och chef för sektionen “Andere landen” vilket man kan tänka sig avsåg bla Norden och Sverige.

Granskningskommissionen skriver följande om Craig Williamson:

Citat:
Under perioden 1980-85 var han chef för en avdelning inom den sydafrikanska säkerhetspolisen, vilken utbildade ungdomar till infiltratörer. 1984 skrev han i en artikel att Sydafrika, för att förbli en demokrati, inte borde använda sina militära styrkor mot det egna folket. Det hade då utretts huruvida han möjligen var CIA- eller KGB-agent.

Därefter tröttnade han på säkerhetspolisen och funderade på att engagera sig politiskt. Han hade vid årsskiftet 1985-86 tagit kontakt med Brigardier Tolletjie B, chef för DCC (The Directorate of Covert Collection) inom den militära underrättelsetjänsten. Craig W blev erbjuden och accepterade en tjänst som överstelöjtnant och chef för sektionen ”Ander Lande” (övriga världen).
http://www.regeringen.se/content/1/c4/12/44/295e5712.pdf

Men har då Craig Williamson haft med diamanthandel att göra?

Ja faktiskt enligt en rapport har han det, men det skedde efter Palmemordet när Craig Williamson slutat vid den militära underrättelsetjänsten.

Apartheid grand corruption

Citat:
Assessing the scale of crimes of profit from 1976 to 1994
A report prepared by civil society in terms of a resolution of the Second National Anti-Corruption Summit for presentation at theNational Anti-Corruption Forum, May 2006

Hennie van Vuuren
Programme Head: Corruption and Governance Institute for Security Studies, Cape Town

8.3.5 Covert theft

A similar allegation was made by Dirk Coetzee (former Apartheid hitman turned whistleblower) in 1996 that apartheid’s ‘super spy’ (and later Angolan diamond dealer), Craig Williamson, stole millions of rands from the Swedish International University and Aid Fund when he infiltrated the ANC on behalf of the regime.161

http://www.iss.co.za/dynamic/administration/file_manager/file_links/APARTHEIDGRANDC2.PDF?link_id=22&slink_id=2747&link _type=12&slink_type=13&tmpl_id=3

Vad gör Craig Williamson nu?
Det vet jag inte men 1999 finns uppgifter om att han skulle ha deltagit i vapenhandel på den afrikanska kontinenten.

New African 1999
Arms pour into Africa

Citat:
- Some African governments are making payments for weapons or military services in kind, such as in mining concessions (in Angola and Sierra Leone) or deals, such as the one that took place between South Africa and Uganda in 1997 where arms were exchanged for gold bullion. (...)

There are also numerous private individuals involved in this lucrative trade. Among those highlighted by the Johannesburg Mail and Guardian is the Seychelles-based conglomerate Founder, with Craig Williamson, as its chief executive. He sometimes operates in conjunction with Willem Ters Ehlers, a former navy commander and the last private secretary of erstwhile foreign minister Pik Botha.
http://www.africasia.com/archive/na/99_01/nacs0102.htm

Så visst Rattelsnake. Det finns kopplingar mellan diamanthandel och de som har utpekats som delaktiga i Palmemordet.

Mitt val av namn på detta spår “Diamantspåret” är avsett att väcka intresse och finna en möjlighet att resonera kring Namibias avgörande roll i konflikten i Södra Afrika.

I nästa inlägg kommer jag därför att resonera om de cubanska och sovjetiska trupperna på angolanskt territorium och överenskommelsen om ömsesidiga trupptillbakadragande där Sydafrika drar tillbaka sina trupper från Namibia i utbyte mot att de cubanska trupperna lämnar Angola.

Även här kommer vi att finna Craig Williamson inblandad.

1985 var Craig Williamson polismajor. Vid mordet på Olof Palme var han överstelöjtnant inom SA MI och efter mordet blev han rådgivare till Sydafrikas president F. W de Klerk.

Det är en snabb karriär för en mördare.
Citera
2008-10-18, 17:51
Bannlyst
Jag håller på med en animerad rekonstruktionsfilm av dom sista 10 sekunderna av OP.s liv och helt plötsligt slog det mej, tänk om dom försökte kidnappa OP på öppen gata. Var det inte några som skulle kidnappa Anna Greta Lejon? Det som ser ut som ett samtal är ett hot, "nu kommer du med här annars skjuter jag", men OP vägrar.
Bara en djup ponering, men ändå inte så dum.
Citera
2008-10-18, 18:37
Medlem
Diamantspåret - precisering av motivet

Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Din genomgång av vad som hände på Sveavägen är bra, men när du försöker härleda det till diamanthandel är du inte alls lika övertygande.

Hej TinFoilBob

Jag återkommer nu till ditt inlägg om motivet och Diamantspåret.

Men låt oss se till trupptillbakadragningar och se om Craig Williamson på något sätt betraktade detta som en viktig strategisk fråga i konflikten

Jag har tidigare översiktligt behandlat läget på den nordvästra krigsteatern i konflikten i södra afrika. Naturligtvis är det inte tillräckligt med en översikt utan man behöver granska den taktiska situationen och vilka de styrande faktorerna var vid den tiden för att förstå incitamentet för en politisk lösning och hur ömsesidiga trupptillbakadragningar kommer in i bilden.

I det förra inlägget länkade jag till en passus i en rapport som behandlade det ekonomiska stödet till UNITA. Samma rapport visar på några avgörande taktiska faktorer för den lokala överlägsenheten.

Vi läser:

From Cold War to Detente - South African Defence Review No 5, 1992
Dr Simon Baynham Director of Research, Africa Institute of South Africa

Citat:
“On the other side of the battle-lines stood South Africa and the United States, who backed the rebels in Mozambique (Renamo), and especially Unita in Angola, with both covert and overt military assistance.

Three tendencies paved the way for the resolution of the inter-related conflicts in south-western Africa.

The first and most critical of these was the growing convergence of interests between Washington and Moscow during the Gorbachev era of new thinking. Both countries decided it was in their mutual interests to extricate themselves from an increasingly costly adventure. The change in the Soviet approach was crucial. The new thinking stemmed from the domestic weaknesses of the USSR and Moscow's military overcommitments and setbacks overseas - not least in Afghanistan.

This superpower co-operation took place as it became increasingly obvious to Luanda and Pretoria that neither was going to emerge victorious. The MPLA (backed up by a Cuban force that numbered only hundreds in 1975 but which had steadily increased to at least 50 000 by 1988) gradually and grudgingly concluded that while they might contain, they could not defeat, the combination of Unita and its American and South African backers.

Meanwhile, the SADF's military edge was being eroded as Cuban reinforcements moved south, protected against Mirage aircraft by a formidable combination of Soviet-supplied static and mobile radar, surface-to-air missiles and MiG-23 Flogger fighters. This deadly air-defence network - which enabled Angola to scramble MiG and Sukhoi interceptors with a generally superior performance to the bulk of Pretoria's warplanes - turned the tables on a South Africa severely handicapped by an ageing fleet of fighters.

This disadvantage was largely the consequence of the international arms embargo.

2 At the same time, Pretoria faced a stalemate in Namibia, where Swapo's political strength and military weakness were matched by South Africa's political weaknesses and military strength. Swapo was unable to break the South African grip on territory but neither was South Africa able to destroy Swapo. In short, an escalating military-political stalemate existed in both Angola and Namibia.
http://www.iss.co.za/Pubs/ASR/SADR5/Baynham.html

Kortfattat kunde Angolas FAPLA och Cubanerna avvärja sydafrikanska anfall genom sitt luftherravälde. Logiken bjuder att ju längre SADF trängde in i Angola desto längre sårbara underhållslinjer som kunde angripas från luften. Samtidigt kunde Angolas FAPLA inte slå SADF eftersom de var överlägsna i markstrid och FAPLA hade ett tvåfrontskrig att utkämpa med UNITA inne i Angola och SADF i söder.

För den som vill fördjupa sig i detta krig som kallades “The border war” bifogar jag följande länk.

Citat:
http://bbs.keyhole.com/ubb/showflat.php?Cat=0&Number=425893

Sydafrika hade helst sett att Reagandoktrinen implementerades fullt ut och Roll-backstrategin tillämpades i Angola eller med andra ord att Cubanerna kastades ut med USAs stöd. Sedan hade det varit en “smal sak” för SADF att låta UNITA ta över Angola. Namibia hade då fortsatt att existera under sydafrikansk överhöghet.

När detta inte visade sig vara möjligt utan att Sydafrika drog tillbaka sina trupper från Namibia ville man kontrollera Namibia med polisförbandet Koevoet och därigenom finansiera UNITA med hjälp av Namibias naturrikedomar. Bernt Carlssons död kom mycket lägligt för Sydafrika i detta scenario. Detta skulle leda till samma resultat dvs att MPLA regimen i Angola föll och UNITA tog över.

Den slutliga lösningen efter mord på Olof Palme och Bernt Carlssons död i attentatet mot PanAm 103 över Lockerbie var att Matti Ahtisari ledde Namibia till själständighet efter “The New York Accord" 1988. För bla detta får Matti Ahtisari Nobels fredspris i år 2008.

Men nu över till Craig Williamson.

Han säger själv att han blivit medlem av Presidentens råd. Ett råd som beskrivs så här:

Citat:
In addition, the president relied on a sixty-member President's Council for advice on urgent matters and for resolution of differences among houses of parliament. The President's Council comprised twenty members from the House of Assembly, ten from the House of Representatives, five from the House of Delegates, fifteen nominated by the president, and ten nominated by opposition party leaders. The NP dominated the President's Council throughout the ten-year duration of the 1983 constitution.
http://countrystudies.us/south-africa/72.htm

Låt oss läsa Craig Williamsons egna ord om detta från TRCs hearing:

TRUTH AND RECONCILIATION COMMISSION MEDIA HEARING - 15 - 17 SEPTEMBER 1997 * HELD AT: JOHANNESBURG
Citat:
MR NTSEBEZA: Now, whatever category of agents maybe it was to a certain specific type of media persons whom you were targeting.

Whether on contract or informers or whatever, did you have any formalised briefing sessions or workshops or "bosberaad's", at which you know, the whole purpose of them being used and targeted, was discussed and gone into?

MR WILLIAMSON: Yes, Mr Chairman. (...)
Your agents of influence, people who would write certain stories or who would plant certain stories or who would take a certain line on a particular story.

But then overall there was the Editorial policy of the paper and that was dealt with at a higher level and I was not really involved in that until I went down to Parliament and became a member of the President's Council.

And at that time, I was involved in certain what I called STRATCOM type operations, where senior members of the media were taken on a "bosberaad" up to the border to Special Forces' bases, with the highest ranking Officers of the military, maybe of other Intelligence Agencies and there were, I recall one in 1987, shortly after I went down to Parliament, where a "bosberaad" was held where the main focus was on the Soviet Union and what they were going to, or possibly what they could do about Namibia and Angola and the withdrawal of the troops.

(...)
MR NTSEBEZA: In fact, I have a curious photograph here. I don't know whether it is speaking to what you have just said. I can identify you and I can identify one or two, one person who I think is a media person. And a number of Brigadiers. If you can take a look at that and see if it is possibly what you are talking about.

MR WILLIAMSON: Yes, Mr Chairman, this photograph was taken at Fort Doppies, the 3rd to the 5th of July 1987. And virtually the entire general staff of the Defence Force were there. The Minister, General Malan, General Geldenhuys, General Kat Liebenberg, The Chief of Staff, Finance, I can see him there. Chief of the Air Force is there, Chief of the Navy is there. The Chief of Military Strategic Communication, COMOPS is there, Brigadier Van Wyk. I am there. And
then there are various journalists there. Mr Tertius Myburgh is there, Mr Willie Koen. Mr Alf Ries, some highly placed journalists. And this was a "bosberaad" basically up on the border, close to the Angolan border and the main focus was Soviet, how we South Africa and the newspapers and so on, were going to act or relate to what the Soviets were going to do. Soviets and Cubans were going to decide about pulling troops out of Angola in relation to the peace process.
http://www.doj.gov.za/trc/special/media/media03.htm
Här nämner Craig Williamson själv för TRC att de inbjöd ledande inom massmedia till sk "bosberaad" där de avhandlade trupptillbakadragningar.

Detta skedde inom ramen för STRATCOM, men frågan är hur en liten polismajor i mitten av 1985 och som befann sig i Stockholm under mordnatten inte bara blivit befordrad till överstelöjtnant inom Sydafrikas Militära Underrättelsetjänst och Chef för “andere lande” kunde få sådana uppdrag att beledsaga viktiga inflytelseagenter inom media till att möta toppcheferna inom Sydafrikas väpnade styrkor eller “the brass” som det ibland sägs?

Se länk nedan.

http://books.google.se/books?id=mYgWcHq8lE8C&pg=PA64&lpg=PA64&dq=%22the+b rass%22+sadf&source=bl&ots=U1s5SWijGw&sig=1o9CJrxw YPVE7uxPnst3cl-JD-s&hl=sv&sa=X&oi=book_result&resnum=9&ct=result

Ja. tänkbart är väl att posten som rådgivare till Presidenten var en kompensation för gjorda tjänster i Sydafrikas intresse.
Citera
2008-10-20, 14:03
Bannlyst
Hej,
Dåså, då var den animerade filmen klar! Rekonstruktion av Palmemordet.
Jag har inte stirrat mej blind på ett vittne utan det är en blandning av b.l.a.; Morelius, Björkman, Delsborn, Pirjo & Katja och dom tekniska bevisen.

http://www.itdemokrati.nu/RekonstruktionavPalmemordet.wmv
Senast redigerad av L.R. 2008-10-20 kl. 14:19.
Citera
2008-10-20, 15:30
Medlem
Braqckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.R.
Hej,
Jag har inte stirrat mej blind på ett vittne utan det är en blandning av b.l.a.; Morelius, Björkman, Delsborn, Pirjo & Katja och dom tekniska bevisen.

Snyggt!

Men vilka är sällskapet på fem personer som lämnar "bild" åt vänster precis i början?
Citera
2008-10-20, 16:57
Medlem
Citat:
Hej,

Jättebra.

Vore bra om du kunde lägga in lite fler figurer som var på platsen .

Dekorimamannen?

Gör det lite långsammare vore bra samt om det går pilla dit reklampelaren.
Senast redigerad av rattelsnake 2008-10-20 kl. 17:15.
Citera
2008-10-20, 17:33
Medlem
Dekorimamannen

Citat:
Hej,

Hej L.R.

Citat:
Sven Anér får ut mer material om Palme-mordet
(...)

Sven Aner hade hos Rikspolisstyrelsen begärt att få ut det/de protokoll som förts över den del av förundersökningen, som bedrivits av förundersökningsledaren och som gäller "Anti A" (...)
http://www.medievarlden.se/Articletemplate.aspx?versionId=107599

Det här är intressant!

Om FU - handlingar som förhör med de "finska flickorna" blir offentligt material kan du L.R. tänka dig att lägga ut dessa förhör också?

Radera ut namnen på de "finska flickorna" det är inte så viktigt för mig. Det viktiga är innehållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in