2010-06-12, 08:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Det är väl där vi är och har varit ett tag? Den breda massan tror att det var CP och inne på det här forumet blandas vitt skilda uppgifter och detaljer så intensivt den senaste tiden så man blir snurrig.

Ärligt talat, jag får tacka för mig, kommer ta en paus från detta forum tillsvidare. Tackar för all intressant information som många av er har bidragit med!

Ja det kommer alltid som ett brev på posten när det hettar till till det tydliga mönstren som pekar i vissa riktningar men där de slutliga trådarna att knyta ihop säcken fortfarnade saknas så dyker det fram sådant som rör till det. Vi vet vid det här laget en del om vilka dessa är. Allt sker dock inte på detta forum. Merparten sker på annat håll. Tyvärr har några som t ex Anders E (leopoldreport) Aner mfl valt att hålla sig för sig själva och utveckla sina teorier med olika dubiösa jasägare och svamlare som stöd vilket inte är så konstruktivt. Wall är väl i princip färdig med sin bok som kan sprida lite nytt ljus och vem vet vad Jallais kommande romaner kan handla om.

Det har gjorts försök att göra en seriös samling i samband med 25 årsdagen av mordet (då det skulle ha preskriberats) men det verkar som att vissa är inmålade i sina hörn.

Själv finner jag nog det mest utvecklande att diskutera med några av de väl insatta samt personer i de kretsar som kan ha kunskaper kring detta. Deltagande på detta forum handlar mer om att ej låta svammel stå oemotsagt men det finns väl ett moment av fiske också skall erkännas.

Några intressanta ämnen som inte varit så mycket uppe är knarkspaningen och mörkningen av den med påståenden att den var avbruten. Här finns en hel del som inte är ute. Samma sak gäller väl vissa fordonsiakttagelser och en del andra intressanta saker kring några mindre uppmärksammade vittnesmål.

Själv är jag dock nöjd med att en del basfakta kunnat etableras där en helhetsbild kan skönjas även om mycket återstår.
Citera
2010-06-12, 09:29
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
...poliser med förflutet i BBL... Tillgången till vapen som kan avlossa dom upphittade kulorna hade dessa herrar också. Därmed inte sagt att dom är skyldiga. Men med utgångspunkt från vad som är känt så är det ett av dom bästa alternativen till var man kan hitta mördaren.

Myndigheterna vet mycket väl vilka som sköt men inga bevis kan längre samlas för hur det gick till eller vilka som betalade. Regeln för rättsmissbrukande experter och brödraskap är att det man inte har bevis för skall man hålla tyst om. De lär tänka som Bart Simpson: "If I do something really bad and there is no one to catch me - does that make me good?" Beundran för gangsterkungen Baresic är lika stor som för NATO och CIA i dessa totalitärt folkföraktande kretsar.
Försöken att begränsa konspiraionen och istället sätta dit oskyldiga i en trängre krets av fritänkare planlades redan långt innan mordplanerna sattes i verket. Bertil Wedin användes för att plantera PKK-spåret ett halvår i förväg och Charles Morgan för att värva BBL eller påstådda högerextremer. Ivan v Birhan genomskådade alla och varnade men blev istället dödligt hotad och trakasserad av Säpo.
När komplotten uppdagades av Kegö kunde alla skylla på Holmér. Exakt var kulorna upphittades och hur fick ingen redogöra för och om de ens kom från samma sorts vapen skulle heller inte gå att bevisa. Östling är lika effektivt tystad som Sonny Björk, obducenterna osv.
/ Ove Mollvik
Citera
2010-06-12, 09:38
Medlem
Hej Uddis(s)

Ligger Delsborns vittnesmål, de saknade 30 sekunderna av paret Palmes promenad, Lisbets "vittnesmål" och icke-deltagande i en rekonstruktion samt Skandia-anknytningen också i kategorin fakta?
Citera
2010-06-12, 10:17
Medlem
Maxestrellas avatar
Mellan 1.38 och 1.42 ser man två livvakter: http://svtplay.se/v/1468462/oppet_arkiv/overlaggningar_mellan_aklagare_och_spaningsledning

Är det nån som vet vilka dessa är? Killen i svart skinnjacka som lutar sig över räcket, är det Per Jörlin?

Killen i grön jacka, vem kan det vara?
Citera
2010-06-12, 11:18
Medlem
Nej, det är inte Jörlin men Per-Ola Karlsson nära vän till CGÖ och den som med honom
startade upp skytteklubben. P-OK besökte också ett nazistmöte dagen före mordet.
Citera
2010-06-12, 11:59
Medlem
Maxestrellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Nej, det är inte Jörlin men Per-Ola Karlsson nära vän till CGÖ och den som med honom
startade upp skytteklubben. P-OK besökte också ett nazistmöte dagen före mordet.

Jag tänkte på honom först men sen slog det mig att livvakten i svart skinnjacka vid presskonferensen ser ut att vara relativt lång medan P-O Karlsson väl är ganska kort. Å andra sidan kan mannen i grönt vara såpass kort att P-O framstår som lång. Men visst ser det ut som P-O i nyllet.

Hur säker är du?
Citera
2010-06-12, 12:10
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hmmm2
Ös gärna på med allt du har här, Ove - källor, teorier, ev hörsägen, allt är intressant.

Inte för att jag förstod din roll eller vad du var ute efter men hoppas du är kvar i tråden och inte backar ur som många andra då det börjar brännas. Senaste skvallret som min vän Ivan v Birhan aningslöst berättade igår och tydligen aldrig själv hade reflekterat över men som CIA/Mossad/Säpo absolut har hållit reda på är att Ulf Lingärde hade sökt upp Ivan då han bodde på Repslagargatan vid Hornstull precis som Victor Gunnarsson flera gånger före mordet. Båda kunde när som helst övernatta där. Ivans gästfrihet finner fortfarande inga gränser - till de anonymas förtvivlan kan jag tänka så som också skedde hos mig.
Ulf minns Ivan som en genomfin och ärlig människa medan Victor klart dolde personliga problem. Vilka som snokade efter vad kunde man sedan undra efter Kegös lagvidriga husrannsakan och skövling av Ivans hem efter falska angivelser från Tommy Lindström kan man tro. Ivan hade bevis för Lindströms bedrägerier redan -83 som ingen heller då ville ta emot.
/ Ove Mollvik
Citera
2010-06-12, 14:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maxestrella
Killen i grön jacka, vem kan det vara?

Anti Avsan?
Citera
2010-06-12, 22:22
Medlem
Jag är säker på P-OK till 99,9 %. Den andre torde vara Sten Warmland med
i BBL men inte känd för något speciellt kring Palmemordet.
Citera
2010-06-13, 00:15
Medlem
Jodå Ove, jag är med.
Väntar just nu på att Stockholms stadsarkitektkontor resp stadsbyggnadskontor skall få tummen ur och skicka begärda ritningar på Skandiaentrén och Götabankens kontor 1986, så att bankomatfrågan kunde läggas till handlingarna en gång för alla. (Önskar jag bodde i Sthlm, då hade frågan varit löst för länge sen).

Att en tråd som denna blir rörig tycker jag att man får acceptera. Egentligen borde tråden kanske från början ha delats upp i tre avdelningar: motiv, mordplatsen, och mörkläggningen. Men nu är det som det är, och alla pusselbitar måste ändå passa in, det finns inga genvägar. Att tråden blir spretig får man ta. Den håller ändå hög klass. Bra dock att bl a Uddis försöker sammanfatta med jämna mellanrum.

I övrigt har jag en del funderingar, bl a om Per Häggström, säkerhetschef på Skandia. Läser ur Anérs "Cover Up": "Jag (Häggström) tror ju att det verkar lite mera planerat, det har i alla fall skett en viss övervakning".....
Avslutas med de fem berömda Haldapunkterna. Häggström fortsätter alltså säga något som var för känsligt för att skriva ut. Vad kan det vara då? Ja, se, det vet vi inte. Inte vi i allmänheten i alla fall. Säkerhetschefen på Skandia blir censurerad av den svenska polisen när han talar om sin kännedom om "en viss övervakning" som skett i samband med mordet på Sveriges statsminister, det är det enda vi vet.

En annan intressant sak som tagits upp tidigare i tråden är K-O Feldts utspel i DN efter att han läst Inuti Labyrinten.
Tänk bort Sverige ett tag, och tänk er ett hederligt land där allt går rätt till. En känd f d politiker riktar förödande kritik mot polisen. Vem skall svara på kritiken? Jo, polisen själv naturligtvis. I det här fallet Palmeutredningens chef. T ex: "Jag kan förstå hr Feldts bekymmer, men jag kan försäkra hr Feldt att utredningen sköts professionellt" bla bla osv. Men vad händer i Sverige? Jo Carl Lidbom av alla människor hoppar upp som stungen av ett bi och skriver ett rasande svar till Feldt dagen efter. Men han skriver inte ett ord om Palmeutredningen eller Poutiainens bok, utan om Feldts avundsjuka på Carlsson som fick bli statsminister! Ett rent gräl! Helt huvudlöst och fullständigt bisarrt. Den gången var det nog nära.
Jag vet att jag har både Feldts och Lidboms artiklar arkiverade någonstans bland gömmorna. Återkommer om detta.
Senast redigerad av Hmmm2 2010-06-13 kl. 00:22.
Citera
2010-06-13, 00:36
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heiwa
1) Enligt min uppfattning är Lingärdes PM ett falskspår typ Stasi/KGB

2) Det vore intressant att veta vem Lingärde var. En GM eller IM?

3) Och varför Rikskrim inte gjorde ett skvatt?

4) Det är ju inte helt osannolikt att ett antal svenska, höga statstjänstemän + en rik industribankir organiserar ett antal fanatiska unga militärer/poliser att mörda Palme.

5) Polisen borde ha utrett. Men nu gjorde de ingenting vilket tydligen fått red. Sven Anér att reagera.

1) Varför inte typ CIA så att svenskar med politiker och polis skall bli misstänkta istället för dess uppdragsgivare NATO? Den fejkade dialogen och fortsättningen F11...F15 är inget som Lingärde har med att göra. Det har typiskt tillkommit i efterhand.

2) Hör med Ivan v Birhan direkt så kan en massa onödiga spekulationer rensas bort.

3) Tommy Lindström införde olagliga metoder med infiltratörer tjallare buggare och provokatörer bland sitt utvalda gäng precis som Säpo eller liknande vad BBL höll på med mot buset. Till slut visste de inte vilka som gjorde vad för vem och det slutade med att alla misstänkte alla och vi som ställde frågor anklagades från alla håll. Lingärde tror jag t o m blev dödad. Han visste ju mer än han kunde förklara själv.

4) Jo det är osannolikt organiserat och finansierat från svenskt håll. Inte ens bland AGAG eller exilbalter lyckades man hitta någon tillräckligt motiverad hitman. Baresic bearbetades under lång tid för sin uppgift. Hans kompis fick en kort puffra från Östlings import ett par månader innan men fick tydligen inte öva tillräckligt. Baresic hanterade westerngevär av samma kaliber bättre.

5) Mörkandet av alla frågor och hoten mot oss som frågar sker precis som i fallet Estonia, Lindh osv.
/ Ove Mollvik
Citera
2010-06-13, 00:39
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hmmm2
En annan intressant sak som tagits upp tidigare i tråden är K-O Feldts utspel i DN efter att han läst Inuti Labyrinten.
Tänk bort Sverige ett tag, och tänk er ett hederligt land där allt går rätt till. En känd f d politiker riktar förödande kritik mot polisen. Vem skall svara på kritiken? Jo, polisen själv naturligtvis. I det här fallet Palmeutredningens chef. T ex: "Jag kan förstå hr Feldts bekymmer, men jag kan försäkra hr Feldt att utredningen sköts professionellt" bla bla osv. Men vad händer i Sverige? Jo Carl Lidbom av alla människor hoppar upp som stungen av ett bi och skriver ett rasande svar till Feldt dagen efter. Men han skriver inte ett ord om Palmeutredningen eller Poutiainens bok, utan om Feldts avundsjuka på Carlsson som fick bli statsminister! Ett rent gräl! Helt huvudlöst och fullständigt bisarrt. Den gången var det nog nära.
Jag vet att jag har både Feldts och Lidboms artiklar arkiverade någonstans bland gömmorna. Återkommer om detta.

Vad var nära?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in