2010-03-14, 16:20
Medlem
ja37viggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Tyvärr är ju Hylin ännu ett offer för upprepad desinformation från Donald Forsberg (ex IB/SSI). Storyn innehåller bland annat en berättelse om ett märkligt ombyggt vapen som inte existerar i sinnevärlden vilket var konstaterat tidigare. Ändå har det upprepat spridits.

och R.Östlunds påståenden om att han såg CP skjuta OP var efter Hylins ivriga mjölkande. Han säger ju i dokumentären till Ö att han vill ha nåt, här ställer jag upp och skjutsar folk, lånar ut pengar och jag får ingenting tillbaka. Östlund var svårt sjuk och behövde en vän mot slutet och därför kom det en massa fragment som han släppte lite då och då...och det är vackert så, jag förstår att stackarn behöver en vän i det sjukdomstillstånd han befann sig i. Inget ont i det.
Citera
2010-03-14, 16:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Satyrico
Ett på flera sätt rimligt scenario, CapsLock! Men motivet? Svårt att tro att SAPO bestämmer sig för att skjuta Palme för en rätt oförarglig skatteaffär. Kan det ändå ha varit w
en färväxling? Den beväpnade spanaren skall varna Sigge, och allt går åt helvete. Ändå osannolikt, i Sverige brukar det ju inte viftas med vapen hur som helst. Skatteaffären var en täckmantel för något större? Hot mot rikets säkerhet. Mycket skall till för att arrangera en mordkomplott av den här kalibern. Finns andra motivbildervsom är kompatibla med det scenario som växer fram?

Om raderingen skulle ha bäring på det som hände är det nog blott indirekt. Raderingen är ju bara att försöka djävlas med överklagandet och OP utan egentlig effekt. Inga handlingar försvann. Om man tänker sig att Harvardaffären i sin helhet var ett försök av högerkrafter i partiet att få OP att avgå var väl överklagandet inte särkilt hjälpsamt. Kanske var det droppen som satte mera konkreta planer i verket? Långsökt men ändå. Kanske var det syftet med spaningen som dessa hade mot OP att hitta något som kunde tvinga OP att avgå. När det inte lyckades tappade någon tålamodet och hittade en egen lösning?
Citera
2010-03-14, 16:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ja37viggen
och R.Östlunds påståenden om att han såg CP skjuta OP var efter Hylins ivriga mjölkande. Han säger ju i dokumentären till Ö att han vill ha nåt, här ställer jag upp och skjutsar folk, lånar ut pengar och jag får ingenting tillbaka. Östlund var svårt sjuk och behövde en vän mot slutet och därför kom det en massa fragment som han släppte lite då och då...och det är vackert så, jag förstår att stackarn behöver en vän i det sjukdomstillstånd han befann sig i. Inget ont i det.

Nej det var Donald med stöd av en person inom Palmeutredningen som sökte upp Östlund och sedan presenterade det hela för Hylin och resten är dramaturgi. Hylin forskade inte ett dygg han fick allt på en tallrik serverat! Samma story som Palmeutredaren och Donald drog för Tore t ex.

Östlund fick säkert något mer konkret.
Senast redigerad av uddis(s) 2010-03-14 kl. 16:38.
Citera
2010-03-14, 16:41
Medlem
ja37viggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Nej det var Donald med stöd av en person inom Palmeutredningen som sökte upp Östlund och sedan presenterade det hela för Hylin och resten är dramaturgi. Hylin forskade inte ett dygg han fick allt på en tallrik serverat! Samma story som Palmeutredaren och Donald drog för Tore t ex.

Östlund fick säkert något mer konkret.

Okej då avför vi hela den dokumentären från utredningen, ala domstol i usa när domaren säger: - juryn ska bortse från Hylins dokumentär
Citera
2010-03-14, 16:51
Bannlyst
Citat:
Okej då avför vi hela den dokumentären från utredningen, ala domstol i usa när domaren säger: - juryn ska bortse från Hylins dokumentär

Tja den är ju intressant såtillvida att en medlem av den hemligaste delan av svensk underrättelsetjänst (Donald) engagerat sig i den. För övrigt jagade väl Donald CP via Håård också ...ända in i kaklet så att säga.

Visst kan det finnas detaljer i den som har lite bäring men de förstörs av helhetsansatsen. Vapenhistorien är det som avsöjar fantasierna.
Citera
2010-03-14, 16:54
Medlem
ja37viggens avatar
Det är fan att man inte kommer åt alla gamla Norra Magasinet, Uppdrag granskning och Strip tease-program i nåt öppet arkiv som berör mordet. Vore roligt att få se de gamla programmen igen.
Citera
2010-03-14, 17:29
Medlem
Bananas avatar
Lyssnade på LP´s upplästa vittnesmål under tingsrättsförhandlingarna på kriminalkanalen.se. Vad är det för stolpskott som läser upp detta egentligen? Noll inlevelse, läser "ord-för-ord" och tappar bort sig hela tiden. Man förstår ingenting.

Personen som ständigt viskar åt henne borde läst upp det hela istället.
Citera
2010-03-14, 17:36
Medlem
ja37viggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banana
Lyssnade på LP´s upplästa vittnesmål under tingsrättsförhandlingarna på kriminalkanalen.se. Vad är det för stolpskott som läser upp detta egentligen? Noll inlevelse, läser "ord-för-ord" och tappar bort sig hela tiden. Man förstår ingenting.

Personen som ständigt viskar åt henne borde läst upp det hela istället.

Håller med dig!!! trots att hon borde vara högutbildad som får såna sysslor så staplar sig det ordblinda jävla mongot sig hela tiden. Lyssnaren får inget sammanhang i berättelsen.
Citera
2010-03-14, 17:38
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
I början då jag kom in i denna tråd så hade jag diskussioner om ev.skott från längre håll med en annan här.Vi hade denna diskussion fram till att vi fick läsa Obduktionsföredragningen av Kari Omstad.Där framgår det tydligt att skottet mot OP ÄR PÅSITTANDE 140cm upp och några grader nedåtvinklat.Tror man att Omstad står och ljuger så hamnar man i ett annat läge förstås.

Åter till protokollet!
Efter CapsLocks glada utsvävningar kanske det är dags att knyta an där vi igen aldrig fick fortsätta. Ormstad är erfaren och hederlig utan tvekan men dock ingen vapenexpert som Sonny. Vad de tydligt är eniga om är ändå att skottet INTE är påsatt utan minst några decimeter ifrån eftersom inga spår av rökgaser och inte tillräckligt med krutrester finns. Vapnets längd gissar man bara eller tar för givet är en pistol som dock ingen har sett.
Sonny undviker att utreda frågan närmare fast han måste veta betydligt mer. Den koniska men relativt raka sårkanalen med det stora utgångshålet försöker han förklara med en kula som börjat tumla redan vid anslaget mot Palmes skinnrock. Löjligt! Detta skulle i så fall betyda en ovanligt kort pipa och kaliber som bara proffsen hade tillgång till. Då visste han att hans kompisar bland sydafrika-resenärerna och Östling skulle bli misstänkta.
Att sårkanalen var typisk för en betydligt hetare och spinnande kula från en gevärspipa vågade han heller inte säga. Den hydrodynamiska expansionen samt det faktum att båda händerna som Palme höll upp framför bröstet vid första smällen genomborrades talar starkt för en gevärsskytt. Istället stannade samtalet vid antydningar om något mellanting. Sonny visste ju ännu inte vad man i Wiesbaden skulle komma fram till. Beräkningen av hur lång GM med 6" pipa borde vara vågade man sedan inte gå vidare med för redan där blev det orimligt.
Första kulan som uddis kom fram till gissar jag visslade förbi framför OP mot LP och träffade trädet bakom. Instinktivt måste då OP ha kurat ihop med händerna för bröstet innan han träffades av nästa kula bakifrån och snett uppifrån. Sättet som Leopold Report tvingades göra avbön från detta antagande ett par år efter att vi diskuterade saken gör mig nu ännu mer övertygad om allvaret för Sverige.
/ Ove Mollvik
Citera
2010-03-14, 17:50
Medlem
ja37viggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Den hydrodynamiska expansionen samt det faktum att båda händerna som Palme höll upp framför bröstet vid första smällen genomborrades talar starkt för en gevärsskytt.

Gevärsskytt. Var tror du att skytten befann sig i sådant fall?
Citera
2010-03-14, 18:00
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannock
För att Skandiahuset ska kunna ses som en reell flyktväg så måste man ju tro på mötesteorin och jag är inte så säker på den.
Däremot var artikeln om AXE-växlarna intressant. I Granskningskommissionens rapport vill jag minnas att det står att telefonväxlarna inte var manipulerade, och att en avlyssning därmed fick anses som icke trolig. Men med AXE-växlarnas funktion så skulle en avlyssning mycket väl kunna ha skett. Och därmed kunde gäringsmännen haft information om vilken biograf som var aktuell.

Samtalen från Mårten, Toresson och Aspling var alldeles säkert avlyssnade såsom allt annat från Skandiahusets undre värld. Det hemliga intresset och tekniken har alltid funnits där och nu blev det mötesplats och sambandscentral för såväl kuppmakare som intet ont anande knarkspanare och beredskapsövare. Både Näss och Holmér visste genom sina rivaliserande avlyssningar vad som var på gång men ingen förmådde avstyra något eftersom de bara hade olagliga bevis att framföra. / Ove M
Citera
2010-03-14, 18:14
Bannlyst
Citat:
Jag tycker det pekar i en obehaglig riktning:

Förutom walkie talkie-männen jag tjatat om, Finska flickornas iakktagelser så vill jag dessutom påpeka om t.e.x vittnet Hans.S. iakktagelse om polisbilen som hastigt bromsar in, skäpper av en civilklädd man som hoppar på bussen och sedan kör polisbilen fast i snödrivan i kaoset och förrvirringen...

Det hela är mycket märkligt...jag tycker det är ett spår som speciellt sticker ut och det är Polisspåret.

Jo flera av de märkliga rörelserna av polistrafik och Wakietalkieförsedda personer bär signum av en skuggningsoperation tycker jag. Skuggor placeras ut och hämtas in med fordon eller springer till nya positoner. Sigge ser, AK ser bara för att nämna några. Både "däruppe" och nere vid kyrkan där OP vilar finns rapporter om folk i rörelse. Kan iofs vara också en mordförberedelse men visst ageras det ändå ganska öppet i dessa fall. Får en att fundera. Tänk om det var en skuggning av OP i hopp om att avslöja något som kunde tvinga fram en avgång som gick snett och blev så att säga kidnappat av GM:s egen agenda?

Polisspåret är dock ett sammlesurium av OM klass utan stringens som det presenterats i böcker.
Senast redigerad av uddis(s) 2010-03-14 kl. 18:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in