Citat:
Ursprungligen postat av zorze
I början då jag kom in i denna tråd så hade jag diskussioner om ev.skott från längre håll med en annan här.Vi hade denna diskussion fram till att vi fick läsa Obduktionsföredragningen av Kari Omstad.Där framgår det tydligt att skottet mot OP ÄR PÅSITTANDE 140cm upp och några grader nedåtvinklat.Tror man att Omstad står och ljuger så hamnar man i ett annat läge förstås.
Åter till protokollet!
Efter CapsLocks glada utsvävningar kanske det är dags att knyta an där vi igen aldrig fick fortsätta. Ormstad är erfaren och hederlig utan tvekan men dock ingen vapenexpert som Sonny. Vad de tydligt är eniga om är ändå att skottet INTE är påsatt utan minst några decimeter ifrån eftersom inga spår av rökgaser och inte tillräckligt med krutrester finns. Vapnets längd gissar man bara eller tar för givet är en pistol som dock ingen har sett.
Sonny undviker att utreda frågan närmare fast han måste veta betydligt mer. Den koniska men relativt raka sårkanalen med det stora utgångshålet försöker han förklara med en kula som börjat tumla redan vid anslaget mot Palmes skinnrock. Löjligt! Detta skulle i så fall betyda en ovanligt kort pipa och kaliber som bara proffsen hade tillgång till. Då visste han att hans kompisar bland sydafrika-resenärerna och Östling skulle bli misstänkta.
Att sårkanalen var typisk för en betydligt hetare och spinnande kula från en gevärspipa vågade han heller inte säga. Den hydrodynamiska expansionen samt det faktum att båda händerna som Palme höll upp framför bröstet vid första smällen genomborrades talar starkt för en gevärsskytt. Istället stannade samtalet vid antydningar om något mellanting. Sonny visste ju ännu inte vad man i Wiesbaden skulle komma fram till. Beräkningen av hur lång GM med 6" pipa borde vara vågade man sedan inte gå vidare med för redan där blev det orimligt.
Första kulan som uddis kom fram till gissar jag visslade förbi framför OP mot LP och träffade trädet bakom. Instinktivt måste då OP ha kurat ihop med händerna för bröstet innan han träffades av nästa kula bakifrån och snett uppifrån. Sättet som Leopold Report tvingades göra avbön från detta antagande ett par år efter att vi diskuterade saken gör mig nu ännu mer övertygad om allvaret för Sverige.
/ Ove Mollvik