2010-03-14, 11:13
Medlem
ja37viggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Hur länge dröjde det innen den ex BBL-polis som skrev här identifierades och blev kontaktad med påpekanden hur olämpligt det var att yttra sig kring fd kollegor.

Åh fan detta kände jag icke till?! Blev han mer eller mindre ombedd att tiga still.
Citera
2010-03-14, 11:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ja37viggen
Åh fan detta kände jag icke till?! Blev han mer eller mindre ombedd att tiga still.

Han förstod själv det olämpliga i att skriva här om detta, efter samtalet i all vänlghet från kollegan

Han är dock inte ensam över att ha antytt liknande uppgifter offentligt kring aktiviteter med Knarkspan och observationer av kollegor. Här på forument har väl påståtts att en polis från Knarkspan skall ha sett skotten men på för långt avstånd för att identifiera GM och utan att ingripa då denne trodde att kollegorna kring platsen skulle gripa GM. Omöjligt att bedömma om det är trams eller finns något bakom. Som sagt fokus på utredningen.

En intressant punkt förutom t ex AK:s förhör är frågan när Sigge for hem och vad hans såg och när spaningen mot denne avbröts vilket kan leda andra frågeställningar framåt. Den oficiella versionen haltar ju betänkligts på samma sätt som slutsatserna kring vapnet gjorde det.
Citera
2010-03-14, 11:59
Medlem
Mannocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Inte för att jag tror att det där spåret är så mycket att rusa fram i men jag vill ändå säga att den där förklaringen har vi hört förut och den är lika uppseendeväckande nu som då. sabbatsbergsbilden skall ju ha tagits när LP anlände till Sabb. Skall hon alltså ha fått Ingrids jacka innan mordet eller i vart fall innan hon anländer till Sabb, eller vad menar du? Eller när menar du att sabbatsbergsbilden skall ha blivit tagen? När hon var på väg därifrån? För du menar väl den bild som visar en kvinna (LP?!?) springer runt en polisbil. Förklara gärna ditt kortfattade påstående.

Spiken i denna tunna men grumliga soppa är ju att det uppenbart inte är samma kappa på denna sabbatsbergsbilden som de som ingår i de bilder polisen menar vara LPs skottskadade kläder.

Mailade och frågade Lars Borgnäs kring den bilden 2006 och han påpekade att det inte var Lisbeth på bilden och att det hela därmed var ett missförstånd.

Hur Borgnäs lyckats konstatera det vet jag inte, men jag tog hans ord för det och man får väl förmoda att det han säger stämmer.

För övrigt intressant läsning. Men angående Skandiahuset så vet i tusan om det ger så mycket. För att Skandiahuset ska kunna ses som en reell flyktväg så måste man ju tro på mötesteorin och jag är inte så säker på den.

Däremot var artikeln om AXE-växlarna intressant. I Granskningskommissionens rapport vill jag minnas att det står att telefonväxlarna inte var manipulerade, och att en avlyssning därmed fick anses som icke trolig. Men med AXE-växlarnas funktion så skulle en avlyssning mycket väl kunna ha skett. Och därmed kunde gäringsmännen haft information om vilken biograf som var aktuell.
Citera
2010-03-14, 12:24
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffemonster
Vanlig åsikt inom RPS (även bland (tidigare) chefer på ganska hög nivå) är att polischefer gick in och drev utredningen själva, utan något som helst rutinmässigt polisarbete över huvud taget. Samtidigt är åsikten att mordet är "polisiärt uppklarat" även det spritt och allmänt vedertaget inom Polisen.

Enligt gemene polis var det den här inkompetenta chefsstyrningen det som drev Utredningen åt fanders. Men hur kan man som enskild Polis SAMTIDIGT tycka att cheferna drev en utredning värd NOLL samtidigt som de godtar att CP var mördaren "efersom det är polisiärt uppklarat"?

Om man tycker att utredningen bredrevs helt inkompetent åt fel håll, pga chefer som ville styra och ställa på egen hand - hur kan man samtidigt tycka att CP är gärningsmannen tack vare att det är "polisiärt uppklaratat"? Dessa saker säger ju emot varandra så mycket som det bara går.

Eller går det som Polis att säga: Ja utredningen bedrevs av chefer som inte implementerade normal utredningspraxis, vilket fick utredningen att vara värd NOLL samtidigt som man säger: CP är mördaren för det är ju polisiärt uppklarat?

Det är löjligt!
De tänker kanske att CP var skyldig men inte kunde fällas pga att cheferna sabbade utredningen.
Citera
2010-03-14, 12:42
Medlem
Ett på flera sätt rimligt scenario, CapsLock! Men motivet? Svårt att tro att SAPO bestämmer sig för att skjuta Palme för en rätt oförarglig skatteaffär. Kan det ändå ha varit w
en färväxling? Den beväpnade spanaren skall varna Sigge, och allt går åt helvete. Ändå osannolikt, i Sverige brukar det ju inte viftas med vapen hur som helst. Skatteaffären var en täckmantel för något större? Hot mot rikets säkerhet. Mycket skall till för att arrangera en mordkomplott av den här kalibern. Finns andra motivbildervsom är kompatibla med det scenario som växer fram?
Citera
2010-03-14, 13:34
Medlem
Maxestrellas avatar
Angående de två bankomatuttag jag tidigare kommenterat i denna tråd (#7272, #7277, #7280, #7296), är det så att Granskningskommissionens Yttrande (1999) tar upp det ena av dessa, Lähdes (s.182-183):

”Bankomatuttaget är av bankens dator regisrerat [sic] till 23.18.15 - 23.18.56. Av polisens utredning framgår att klockan hade ett larmsystem som skulle varna om den gick två minuter fel. Redan denna tillåtna felmarginal gör tidsangivelserna mindre intressanta. Varningssystemet var dessutom urkopplat den aktuella helgen. Till yttermera visso ställdes själva klockan i datorsystemet – d.v.s. den klocka mot vilken en eventuell felvisning skulle stämmas av – manuellt och utan anknytning till ’Fröken ur’ eller motsvarande. Tidsangivelsen är alltså otjänlig som underlag i detta sammanhang.”

Värt att notera här är att GK inte tar upp Nybergs bankomatuttag, vilket ju är en helt oberoende källa relativt Lähdes motsvarande. Det vore väl ändå ganska anmärkningsvärt om båda de urverk som var kopplade till bankomaten på Tunnelgatan respektive den på Sveavägen, skulle visa ungefär lika mycket fel! Huruvida Polisen utredde Nybergs uttag förtäljer alltså inte historien. Jag har hört av mig till PU för att få fram uppgifter kring detta men jag har ännu inte hört någonting från dem.

Jag anser att det är uppenbart att det inte kan ha tagit Björkman 4 minuter att ta sig från bankomaten på Sveavägen till mordplatsen, en sträcka på ca 50 meter. Det betyder att urverken i bägge bankomaterna skulle ha gått flera minuter fel, och att bägge skulle ha legat ett par minuter före absolut tid (Fröken ur). Är det rimligt att tro det?

Oavsett det verkar utredningen av tidpunkten för Lähdes uttag vara mycket klen. Jag menar, Lähde hördes ju redan 1986-03-02. Det hade varit en baggis att redan på söndagen efter mordet fara till bankomaten i fråga, med en klocka ställd efter ”Fröken ur”, och helt frankt göra några uttag för att se hur stor avvikelsen bleve. Risken för att urverkets inställning skulle ha påverkats under helgen (då sannolikt ingen ägnade sig åt att ställa in klockor eller åt service i övrigt av bankomaten) är väl i princip försumbar. Att man inte gjorde det (om man nu inte gjorde det) är naturligtvis att betrakta som tjänstefel.

Om man leker med hypotesen att mordet ägde rum kl. 23.19.00 i stället för 23.21.30 så ger det konsekvensen att Claes Djurfeldt inte var ute och letade parkering till sin ”felparkerade bil” några minuter före mordet - vilket har påståtts -, utan i samma ögonblick som mordet ägde rum! Häri ligger möjligtvis motivet till (den eventuella) manipulationen av LAC-bandet.

F.ö. vet vi ju inte om Djurfeldt flyttade på sin bil överhuvudtaget. Det vi vet är att bilen trots allt stod felparkerad under en månads tid efter mordet och fick transporteras bort av Gatubolaget. Är det ett logiskt att hävda att man åkte från Södermalms polisdistrikt till Norrmalm för att flytta på Djurfeldts felparkerade bil, och sen låta bilen stå kvar, felparkerad, under en månads tid? Kanske hade han i själva verket lämnat nycklarna till någon, saknade egna, och helt enkelt inte ville försöka få tag i dem igen beroende på risken för avslöjande. Det vore intressant att veta hur det gick till när Djurfeldt löste ut bilen från gatukontorets garage (om han nu gjorde det). Fick han beställa nya bilnycklar?
Senast redigerad av Maxestrella 2010-03-14 kl. 13:50.
Citera
2010-03-14, 15:16
Medlem
ja37viggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Som sagt fokus på utredningen.

En intressant punkt förutom t ex AK:s förhör är frågan när Sigge for hem och vad hans såg och när spaningen mot denne avbröts vilket kan leda andra frågeställningar framåt. Den oficiella versionen haltar ju betänkligts på samma sätt som slutsatserna kring vapnet gjorde det.

Jag ämnar att ånyo lyssna på vissa av de intressantare (läs relevanta) förhören som finns på min hårddisk eller på kriminalkanalen.se, för att se om det tillför nåt i en eller annan riktning.
Citera
2010-03-14, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxestrella
Angående de två bankomatuttag jag tidigare kommenterat i denna tråd (#7272, #7277, #7280, #7296), är det så att Granskningskommissionens Yttrande (1999) tar upp det ena av dessa, Lähdes (s.182-183):

”Bankomatuttaget är av bankens dator regisrerat [sic] till 23.18.15 - 23.18.56. Av polisens utredning framgår att klockan hade ett larmsystem som skulle varna om den gick två minuter fel. Redan denna tillåtna felmarginal gör tidsangivelserna mindre intressanta. Varningssystemet var dessutom urkopplat den aktuella helgen. Till yttermera visso ställdes själva klockan i datorsystemet – d.v.s. den klocka mot vilken en eventuell felvisning skulle stämmas av – manuellt och utan anknytning till ’Fröken ur’ eller motsvarande. Tidsangivelsen är alltså otjänlig som underlag i detta sammanhang.”

Värt att notera här är att GK inte tar upp Nybergs bankomatuttag, vilket ju är en helt oberoende källa relativt Lähdes motsvarande. Det vore väl ändå ganska anmärkningsvärt om båda de urverk som var kopplade till bankomaten på Tunnelgatan respektive den på Sveavägen, skulle visa ungefär lika mycket fel! Huruvida Polisen utredde Nybergs uttag förtäljer alltså inte historien. Jag har hört av mig till PU för att få fram uppgifter kring detta men jag har ännu inte hört någonting från dem.

Jag anser att det är uppenbart att det inte kan ha tagit Björkman 4 minuter att ta sig från bankomaten på Sveavägen till mordplatsen, en sträcka på ca 50 meter. Det betyder att urverken i bägge bankomaterna skulle ha gått flera minuter fel, och att bägge skulle ha legat ett par minuter före absolut tid (Fröken ur). Är det rimligt att tro det?

Oavsett det verkar utredningen av tidpunkten för Lähdes uttag vara mycket klen. Jag menar, Lähde hördes ju redan 1986-03-02. Det hade varit en baggis att redan på söndagen efter mordet fara till bankomaten i fråga, med en klocka ställd efter ”Fröken ur”, och helt frankt göra några uttag för att se hur stor avvikelsen bleve. Risken för att urverkets inställning skulle ha påverkats under helgen (då sannolikt ingen ägnade sig åt att ställa in klockor eller åt service i övrigt av bankomaten) är väl i princip försumbar. Att man inte gjorde det (om man nu inte gjorde det) är naturligtvis att betrakta som tjänstefel.

Om man leker med hypotesen att mordet ägde rum kl. 23.19.00 i stället för 23.21.30 så ger det konsekvensen att Claes Djurfeldt inte var ute och letade parkering till sin ”felparkerade bil” några minuter före mordet - vilket har påståtts -, utan i samma ögonblick som mordet ägde rum! Häri ligger möjligtvis motivet till (den eventuella) manipulationen av LAC-bandet.

F.ö. vet vi ju inte om Djurfeldt flyttade på sin bil överhuvudtaget. Det vi vet är att bilen trots allt stod felparkerad under en månads tid efter mordet och fick transporteras bort av Gatubolaget. Är det ett logiskt att hävda att man åkte från Södermalms polisdistrikt till Norrmalm för att flytta på Djurfeldts felparkerade bil, och sen låta bilen stå kvar, felparkerad, under en månads tid? Kanske hade han i själva verket lämnat nycklarna till någon, saknade egna, och helt enkelt inte ville försöka få tag i dem igen beroende på risken för avslöjande. Det vore intressant att veta hur det gick till när Djurfeldt löste ut bilen från gatukontorets garage (om han nu gjorde det). Fick han beställa nya bilnycklar?

Oavsett vilken tidpunkt som Helena L sista bankomatkvitto visar så var det exakt när skotten föll på andra sidan Sveavägen.
Räknar man bakåt så kan det inte ha tagit Inge Morelius mer än någon minut att svänga runt vid Olofsgatan innan han kom han fram till Sveavägen igen. Dvs. Inge M kan inte ha iakkttagit GM mer än någon minut.
Detta krossar scenariot med en Dekorimaman som väntat flera minuter om det scenariot skall bygga på Inge M:s vittnesmål.
Citera
2010-03-14, 15:58
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxestrella

Mycket intressant hypotes! Men snart kommer väl invändningarna att eftersom motiven aldrig kan bevisas skall vi ignoreras och benämnas mytomaner av debattens ordningsmän. Påpekas bör ändå att Djurfeldt ingick i den från Östling-Grundborg-Ardbo förvarnade krets med Bror Perä, Ture Utrianen, Jan Värnhall, Sonny Björk osv. med kopplingar till Sydafrika varifrån hit teamen säkert tränades, samordnades och finansierades om inte direkt slutgiltigt planerades. / Ove Mollvik
Citera
2010-03-14, 16:04
Medlem
ja37viggens avatar
[quote=uddis(s) Som sagt fokus på utredningen.
[/QUOTE]

Anser du att Mikael Hylins tv-dokumentär bidrog med nåt matnyttigt?
Citera
2010-03-14, 16:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ja37viggen
Anser du att Mikael Hylins tv-dokumentär bidrog med nåt matnyttigt?

Tyvärr är ju Hylin ännu ett offer för upprepad desinformation från Donald Forsberg (ex IB/SSI). Storyn innehåller bland annat en berättelse om ett märkligt ombyggt vapen som inte existerar i sinnevärlden vilket var konstaterat tidigare. Ändå har det upprepat spridits.
Citera
2010-03-14, 16:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mannock

För övrigt intressant läsning. Men angående Skandiahuset så vet i tusan om det ger så mycket. För att Skandiahuset ska kunna ses som en reell flyktväg så måste man ju tro på mötesteorin och jag är inte så säker på den.

Däremot var artikeln om AXE-växlarna intressant. I Granskningskommissionens rapport vill jag minnas att det står att telefonväxlarna inte var manipulerade, och att en avlyssning därmed fick anses som icke trolig. Men med AXE-växlarnas funktion så skulle en avlyssning mycket väl kunna ha skett. Och därmed kunde gäringsmännen haft information om vilken biograf som var aktuell.

Det kan tyckas som att Skandiahusets närhet skulle kunna tyda på ett mötesscenario men också snarast tvärt om. Man stämmer knappast möte på sin egen bakgård men om ett tillfälle ypas nära detta ökar ju chansen att villa bort förföljare utan några direkt negativa effekter. Alltså kan det ha varit en lycklig slump. 3 huvudmöjligheter fanns väl för OP:s färd från bion. Tricken samma väg som vägen dit. Taxi eller promenad via Hötorget-Sergels Torg hem. Om OP skulle välja tricken från Hötorgets station var Tunnelgata sista chansen.

Och ja visst är berget intressant ir flera synpunkter,,,,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in