2009-03-27, 00:56
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
1 Vittnen, effekten av det skott som träffade OP var att han föll omedelbart det var omedelbart dödande på tre sätt. Som att stänga av strömmen i en robot, för det tredje aviker ju kulorna något i diameter men eftersom de är uppsvampade i meningen base expansion dvs expanderat i den korta pipan är inte skillnaden ett tecken på skottordning och tidigare okänt fenomen med värmeutvidgning av pipan. Dessa avvikelser uppstår slumpvis från skott till skott om kan ej upprepas vid provskjutning. LP:s uppfattnaing om låga skottljud kan bero på att det första skottet som snuddade henne gjorde henne lomhörd så att det andra skottet lät avlägset. Vinkeln på skottet mot LP är från en lägre positionän skottet mot OP. Om skottet mot OP var det första är det märkligt med tanke på rekyl etc att denne sedan mer eller mindre skjuter från strax över höfthöjd mot LP. Om skottet mot OP var det första hade LP hunnit vrida sig helt om innan GM kunnat vända sig mot LP och skjuta medan skottet gått parallellt med hennes rygg vilket stämer perfekt i riktning och höjd med ett vådaskott i rörelsen att höja vapnet mot OP medan skottet mot OP sker snett uppifrån högt på ryggen. GM brände ett skott i våda mot LP och reparerade därefter snabbt genom att troligan ta i OP:s axel för sätt träffbild med ett direkt påsittande skott. Detta gjordes med stor kyla och utan tvekan medan ingen sådan uppföljning skedde mot LP. Mördaren avsåg alltså ej att döda henne. Vilken skulle logiken vara med detta skott alls då. Ett proffs hade säkert tagit den tiden till att sätta ett säkerhetsskott i den liggande OP istället!

2, Tja detta kan man se på olika sätt men ha med i tanken att detta är ett offentligt forum som följs av fler än de som postar. Kanske är en del av det jag skriver riktat mer mot dem än mot andra debattörer i något syfte. Jag kan varken bekräta eller förneka att de som misstänker så har rätt eller fel. Betrakta det som det jag skriver som Logiskt grundade arbetshypoteser där jag kanske behåller vissa detaljer för mig själv som gardering mot lögnare och sensationssökare på samma sätt som man gör i en traditionell utredning..

1: Hmm.. Ok.. Tack för klargörandet. Fast LP kan ju ha blivit lomhörd av skott nr.1 var det än tog. Hursomhelst så verkar det ju lite oproffsigt i vilket fall. Och samtidigt inte.. *suck*. Perfekt placering på det dödande skottet. Men bara ett. Och ett andra skott träffar frun. Om det är nr.1 (vådaskott) så är det ju oerhört slarvigt. Om det är skott nr.2 (riktat) så är det väldigt nära att gå genom ryggraden på LP. I det fallet vill GM ju ha ihjäl henne, men struntar sen i det, han måste ju ha uppfattat att det inte lyckades, eller?

2. Ok!
Citera
2009-03-27, 00:59
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLocks
2. Lisbet ropar något TILL G.M när skott 2 har levererats.

En del vittnen säger ju att de tror att hon ropade något i stil med: "Vad gör du?". Detta är ju ett intressant ordval och passar bra in i bilden att det är någon LP känner och hon blir oerhört förvånad över vad som händer.

Om jag hade gått med en vän, träffat en andra vän, som plötsligt skjuter mot min första vän, så hade jag kanske också skrikigt något i den stilen.

Om det hade varit någon jag inte kände som sköt, hade jag nog inte sagt någonting överhuvudtaget.
Citera
2009-03-27, 01:02
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Om man lyssnar och läser vad L.P & M.P säger så tycker jag att man kan tyda klara signaler på att O.P hade bestämt en träff med någon.

Om man nu leker med tanken att det var ett möte bestämt vid hörnet skulle det kunna lösa mycket i mysteriet...

Vad i MPs vittnesmål tycker du pekar på detta?
Citera
2009-03-27, 01:06
Medlem
CapsLockss avatar
Citat:
Hur då ...och vilken är logiken med att ha ett hemligt möte på en så vältrafikerad offentlig plats? Eller för en mördare att stämma möte på en sådan plats? Nej Mötescenariot grundades av några på lösryckta intryck (dvs tolkningar av ögonblicksbilder. Detta är helt uppenbart!

1. Inga livvakter denna kväll
2. Ingen taxifärd hem trots kylan.
3. O.P ville gå trots påtryckningar från M.P och L.P
4. Vägvalet hem.

Det finns fler punkter men dessa är dom 4 tyngsta för att det var något som gjorde att O.P promt skulle till hörnet.

Makarna gick sällan ut och särskilt inte på bio. Men denna kväll var ett biobesök planerat. O.P berättade det för en journalist tidigt på dagen

Samt dom 2 tidigaste nedtecknade vittnesmålen om "sällskapet" styrker teorin om att det inte bara dök upp någon som gubben i lådan.
Citera
2009-03-27, 01:09
Medlem
CapsLockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Vad i MPs vittnesmål tycker du pekar på detta?
Att M.P ville att dom skulle dela på en taxi.
Men O.P vill icke utan skall promt gå hem trots en råkall sen kväll genom stan....

Och erbjudandet om en kopp te avvisades direkt
Senast redigerad av CapsLocks 2009-03-27 kl. 01:12.
Citera
2009-03-27, 01:26
Medlem
CapsLockss avatar
Skrivet av L.R ""Mordet är löst när obduktionsprotokollet är offentligt.
Jag har ibland funderat på att gräva upp Olof Palme för att se på skotthålen igenom hans händer och få det dokumenterat.
Frågan är om man ska gräva en tunnel genom marken eller om man helt sonika bara ska ställa en grävskopa vid graven och bara gräva frenetiskt tills man når målet, vad jag har kollat är att han inte är kremerad.[/quote]

Det där med skotten stämmer ju när man läser vad vittnet karin säger.

Karin säger att hon hör någon säga att han är skjuten med TVÅ skott
Citera
2009-03-27, 06:10
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Hur då ...och vilken är logiken med att ha ett hemligt möte på en så vältrafikerad offentlig plats? Eller för en mördare att stämma möte på en sådan plats? Nej Mötescenariot grundades av några på lösryckta intryck (dvs tolkningar av ögonblicksbilder. Detta är helt uppenbart!

Nej Uddis ,det är inte uppenbart.En intelligent,officiell och påpassad person som OP måste ju låta ett "hemligt" möte se ut som om det är en tillfällighet att han träffar NN.

Om OP däremot går en konstig väg in på smågatorna i mörkret och träffar NN,OP kan ju aldrig veta om han har SÄPO i hasorna,då går nog SÄPO upp i högvarv.

Om OP och NN ska utbyta några ord(något ska bekräftas) eller det ska överlämnas nån papperslapp åt nåt håll så ska det naturligtvis se ut som ett naturligt möte.Nämen se goddag goddag är det inte........

Men det finns ett alternativ,och det är ju faktiskt att man plötsligt träffar på en person som återfinns i livvaktsstyrkan,OP hälsar säkert på denne medans LP som vanligt har skygglapparna på ,som vanligt ,då hon är ute och promenerar med OP.......
Senast redigerad av zorze 2009-03-27 kl. 06:17.
Citera
2009-03-27, 07:33
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Skrivet av L.R ""Mordet är löst när obduktionsprotokollet är offentligt.
Jag har ibland funderat på att gräva upp Olof Palme för att se på skotthålen igenom hans händer och få det dokumenterat.
Frågan är om man ska gräva en tunnel genom marken eller om man helt sonika bara ska ställa en grävskopa vid graven och bara gräva frenetiskt tills man når målet, vad jag har kollat är att han inte är kremerad.
[/quote]

hohoho.. lika tokigt som hela teorin i sig.

som uddi(s) skrivit en gång: Om man ska granska varenda vittnesmål med lupp och ta varenda ord som lag, så kommer man ingen vart.

Citat:
Att M.P ville att dom skulle dela på en taxi.
Men O.P vill icke utan skall promt gå hem trots en råkall sen kväll genom stan....

Och erbjudandet om en kopp te avvisades direkt

Vet inte om jag tycker att det pekar så mycket på att MP visste att de hade någit "fuffens" för sig.
Senast redigerad av portnoy 2009-03-27 kl. 07:35.
Citera
2009-03-27, 08:24
Bannlyst
Citat:
Dom först antecknade vittnesorden är viktigast. Innan påverkan av media och vad andra sagt.

Man kan fastställa 2 viktiga saker som HELT försvinner desto mer och mer tiden går.

1. Gärningsmannen och makarna P hade en konversation.

2. Lisbet ropar något TILL G.M när skott 2 har levererats.

Detta uppger 2 av varandra helt oberoende vittnen efter skotten.

Finns ytterligare vittnen som säger att "dom hade sällskap"

MEN dessa vittnesmål är antecknade någon dag senare.

Vad jag vill säga är att punkt 1 och 2 ovan är antecknade direkt i anslutning tilll mordet. UTAN "yttre påverkan"

Som sagt lär dig skilja på vad vittnen faktiskt sett och deras tolkningar för att få mening som man gör automatiskt för att skapa sammanhang och mening även där sådana inte finns. Det är mycket viktigt! Sammantaget kan man vara helt säker på att dessa uttalanden är sekundbilder som vittnet tolkar blixtsnabbt för att få begriplighet. Ingen har sett Dem gå tillsammans mer än de steg mördaren behövde för att komma ikapp. Ingen har hört någon konversation. Flertalet vittnen visar i isitt uttalande att de de fakto reagerat på första skottet och sett det andra. Hur kan de då ha sett samtal eller att de var i sällskap? Det är klara och automatiska slutsatser som vittnena gör för att skapa mening i sin iakttagelse. Av Vittnesmålen kan man utläsa att det hela går mycket snabbt och att GM går upp bakom dem och omedelbart skjuter två skott varvid OP faller efter det andra. Man dock inte utesluta att GM på något sätt tlltalade OP (kanske för att försäkra sig att det var han) Att LP skriker saker osammanhängande efter skotten är både omvittnan och naturligt och visar inte vare sig att ett samtal föregått eller att hon kände GM. Intrycken Samtal Tillsammans och Tumult eller Bråk kan möjligen ge slutsatsen i totalsammanhanget i ljuset av hur långa tidsekvenser det är om avstånden mellan personerna och att det möjligen var så att gm tog i OP för att sätta det dödande skottet. Allt annat är exempel på grundläggande amatörmässiga övertolkningar av vittnesmål som leder till grova felslut. Bygger man slutsatser på sådant är man ute på mycket hal is- Andra exempel på detta är att några sett rökpuffar. Dessa förekommer på film. Vittnet tolkar allt det ser utifrån sin erfarenhet. Den som ser rökpuffar är inte van att se skarpladdade vapen avlossas utan associerar till sina referensramar. Möjligen kan man ha sett mynningsflamman i verkligheten.

Totalt sett är Mötesscenariot helt grundlöst och barockt att tro på för någon som med kunskap seriöst försöker analysera vad som hände. Läs gärna något om vittnespdykologi. Detta som jag nämner är grundläggande kunskap när det gäller att tolka vittnesmål.
Citera
2009-03-27, 08:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
1: Hmm.. Ok.. Tack för klargörandet. Fast LP kan ju ha blivit lomhörd av skott nr.1 var det än tog. Hursomhelst så verkar det ju lite oproffsigt i vilket fall. Och samtidigt inte.. *suck*. Perfekt placering på det dödande skottet. Men bara ett. Och ett andra skott träffar frun. Om det är nr.1 (vådaskott) så är det ju oerhört slarvigt. Om det är skott nr.2 (riktat) så är det väldigt nära att gå genom ryggraden på LP. I det fallet vill GM ju ha ihjäl henne, men struntar sen i det, han måste ju ha uppfattat att det inte lyckades, eller?

2. Ok!

Inte nödvändigtvis slarvigt. Vådaskott händer de bästa skyttar ibland. Situationen att målmedvetet mörda någon på detta sätt är nog något som kan få den bäste att bli nervös och spänd även om man är bestämd, målmedveten och vet hur man skall göra. Notera också väglaget!
Citera
2009-03-27, 08:35
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Inte nödvändigtvis slarvigt. Vådaskott händer de bästa skyttar ibland. Situationen att målmedvetet mörda någon på detta sätt är nog något som kan få den bäste att bli nervös och spänd även om man är bestämd, målmedveten och vet hur man skall göra. Notera också väglaget!

Jo detta är klart. Men samtidigt: Varför inte skjuta ett andra skott mot OP? Jag tror fortfarande att GM var professionell på något sätt, men man kan ju ställa sig dessa frågor.
Citera
2009-03-27, 08:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Nej Uddis ,det är inte uppenbart.En intelligent,officiell och påpassad person som OP måste ju låta ett "hemligt" möte se ut som om det är en tillfällighet att han träffar NN.

Om OP däremot går en konstig väg in på smågatorna i mörkret och träffar NN,OP kan ju aldrig veta om han har SÄPO i hasorna,då går nog SÄPO upp i högvarv.

Om OP och NN ska utbyta några ord(något ska bekräftas) eller det ska överlämnas nån papperslapp åt nåt håll så ska det naturligtvis se ut som ett naturligt möte.Nämen se goddag goddag är det inte........

Men det finns ett alternativ,och det är ju faktiskt att man plötsligt träffar på en person som återfinns i livvaktsstyrkan,OP hälsar säkert på denne medans LP som vanligt har skygglapparna på ,som vanligt ,då hon är ute och promenerar med OP.......

Jag överlåter till läsarna att bedömma hur trovärdigt ditt resonemang är. Kanske har du sett för många dåliga spionfilmer. Hade OP haft något hemligt möte hade han säkert gått på tota på biografen eller använt sig av brevlådemetoden. Att tajma ett möte vid mordplatsen nja det är väldigt kreativt och opraktiskt att tro på det och det hör kanppast hemma i en seriös analys.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in