2011-01-05, 18:04
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnaggGerRagg
Hej,

Tack för många sidor intressant läsning.

Jag är intresserad av Jerry Martinger-fallet. Jag har några frågor som jag hoppas att ni med lite mer (livs)erfarenhet kan svara på. Jag har fått läsa mig till alla dessa händelser kring Palme då jag inte var född när han var statsminister. Så min kunskap i ämnet är inte lika bra som ni som såg detta på TV och kunde följa det i realtid sas. Men av det jag läst så finner jag Jerry Martinger och Anti Avsan som de två mest uppenbara pilarna mot en polisiär inblandning. Vad anser ni?

Eftersom Jerry Martinger fram till sin dom hade två riktigt bra befattningar, riksdagsman och åklagare, så antar jag han kunde föra sig socialt, stämmer det? Idag är han en zombie med tom och förvirrad blick, ständigt cyklandes runt på Huddinges gator till synes utan mål.

Jag hört att redan innan palmemordet misstänktes Martinger vara korrupt, dvs. köpt av kriminella. Någon som vet något mer?

Jag har läst att Jarl Hjarlmarsson var på besök/middag hos Martinger för att diskutera palmemordet, hade Martinger kontakt med många borgerliga topp-politiker?

Mvh S

Det finns en speciell Jerry Martinger-tråd här på FB, vill jag minnas. Jag är dock för dåligt påläst i fallet för att kunna säga något konkret i sak.
Citera
2011-01-05, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
När det gäller mordkulorna önskade jag bara påpeka KG Svenssons tvivel om fyndplatserna och att även Lange uppenbarligen inte släppte misstanken om utplacerade kulor; därav hans intresse för den teflonmantlade "Kungsgatan-kulan". Även han kanske tyckte att mera avlägsna fyndplatser var mera rimligt.

För Anders Leopolds teori om gärningsmän så är det av avgörande betydelse att kulorna blivit utbytta eftersom han vill visa på att mordet utfördes med en Manhurinrevolver. Detta faller dock på att sk bomdata (de spår på kulorna som fanns på de upphittade kulorna och som orsakas av räfflorna i revolverpipan) inte stämmer överens med med Manhurinrevolvrar utan enbart på S&W - revolvrar eller "kloner" av dessa.

http://www.leopoldreport.com/LRsajt66.html

Citat:
]Jag intervjuade Rioseco första gången 1994 (vilket resulterade i en förstasida och hela löpet på Expressen med bild på Thieme under frågan Är detta Palmes mördare?). Då dementerade Holmér och Chile-spåret sänktes av orsak som redovisas på länken härovan - Prona. Enligt min uppfattning ett av de största misstagen i Palmeutredningen.

Senast jag hade kontakt med Rioseco (vi bor i samma stad) för ett år sedan ville han helst bli av med mig. Han blir aldrig fri från sin rädsla. Men han medgav, vilket jag hela tiden misstänkt, att på den chilenska ambassaden i Bonn - liksom på de flesta chilenska ambassaderna - fanns en länk i den s k exilchilenska livlinan. Motståndskämpar som tog väldiga risker genom att kommunicera med varandra och skicka ut varningar om t ex kringresande mordteam från DINA dök upp. Och ett av de mest fruktade var enligt Rioseco Thieme och Izquierdo. Och de dök upp i Bonn 15 dagar före Riosecos förhör hos Malmöpolisen (se ovanstående länk om Townley och Thieme) , alltså ca 18 februari.

Nu tillbaka till Bonn. Utrustningen måste ju bl a avse vapen som fanns hos NI (alla dessa snurriga förkortningar!) i Bonn; på ambassaden, sannolikt handlade det om militärattachén. Där har vi kanske de två Manhurinrevolvrar som saknades i det paket om 30 franska Manurhin av kaliber 357 Magnum som Sydafrika köpte in 1985. En till Thieme, en till Izquierdo?

Vad som är ännu intressantare är att Peter Casselton - en av de kända sydafrikanska agenter som på olika sätt figurerat i Palmeutredningen - sagt att han skulle överlämna vapnet som dödade Olof Palme.

Den 28 januari 1997 och någon/några dagar innan han skulle vittna inför Sanningskommissionen avseende Palmemordet så dog han berusad och sönderklämd under en lastbil som "han höll på att reparera". Peter Casselton var stridshelikopterpilot och skicklig mekaniker.

Dvs utbytta kulor är ett led i ett villospår för att leda utredningen bort från en svensk GM.

Däremot kan jag bekräfta att Peter Casselton till medlemmar inom den sydafrikanska militära underrättelstjänsten att han skulle presentera mordvapnet för Sanningskommissionen. Var det detta som orsakade hans otimliga död, dvs mord.

Detta är intressant mot bakgrund av ett email jag fått från PU och Stig Edqvist. Jag kopierar in hela emailet,

Citat:
Svar från Palmeutredningen till (mitt namn)

Beträffande din fråga om vapnet som försvann under flygning mellan Sydafrika och Sverige försvann detta vid mellanlandning i annat land långt från Sverige. I övrigt lämnar jag inga mera uppgifter.

Vad gäller dina frågor som berör inköp av avlyssningsutrustning där Ebbe Carlsson, Kegö och Barrling förekommer finns inga uppgifter i Palmeutredningen. Försök med Tullen som var de som tog fast dem i Helsingborg.
Möjligen skedde också någon internutredning inom polisen för tjänstefel eller liknande. I Palmeutredningen finns dock inget.

Med vänlig hälsning

Stig Edqvist

Var det denna revolver som försvann ?
Senast redigerad av Utredaren 2011-01-05 kl. 18:44.
Citera
2011-01-05, 18:49
Medlem
Maxestrellas avatar
http://www.youtube.com/watch?v=UWJfMBe9cL0
Citera
2011-01-05, 19:37
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxestrella

Ännu en trevlig video!
Det här är humor:
- Dom här tipsen pekar mot SÄPO, eller rikskriminalen. Palmegruppen sorterar under rikskriminalen. Är det här ett problem?
Ölvebro: Nej, inte som jag ser det.

Senare menar Ölverbro att Cenneth Neilberg skulle "förbjudit" palmegruppen att ta kontakt med dom CN kände på rikskrim. Och att palmegruppen av någon jälva anledning skulle vara tvungna att följa det! Phuck, dom är polisen, dom kan ju ta kontakt med vem fan dom vill. Vad ska CN göra åt det?
Det verkar som att Ölvebro bara svamlar och kommer upp med nödlögner hela tiden. Varför fick han inte kicken dagen efter programet sändes? Någon bättre måste väl gått att få tag i, oavsett om man ville ha en lögnare eller en utredare.

Men! Kanske var det så att alla visste att det var ett hopplöst jobb. Ingen duglig ville befatta sig med uppgiften.

Om videon: Det skulle ju kunna vara så att Neilberg kör det här bara för att försöka få ut mer pengar. Men det är ju svårt för polisen att ta reda om man inte hör efter lite nogrannare med karln. Att ordna ett förhör kostar ju inte så mycket. Hur många förhör höll man med Sigge C? 43? eller var det ännu flera? Massor i alla fall. Och han hade inget konkret att komma med och ändrade sig så att det passade polisen.
Citera
2011-01-05, 19:59
Medlem
1x1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haye
En mördare lejdes och Palme lockade ut Lisbeth med ett biobesök. Det hela misslyckades som bekant. Det var Palme som föll offer för mördarens kula och Lisbeth överlevde.

Hur troligt är det att man skjuter fel person på avståndet ~1 m ?
Citera
2011-01-05, 21:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren

Jag drar redan av detta slutsatsen att de kulor som upphittades var de som makarna Palme besköts med. En sådan slutsats stöds ytterligare av utredningens resonemang om hur kulorna reagerar när de träffar en isbelagd trottoar/vägbana efter att ha penetrerat kläder och människokropp. De resultat som framkommit kan rimligtvis ha lämnat sådana defomationer som de upphittade kulorna uppvisar.

Ja det är fullständigt rimligt att dra den slutsatsen. Det som är intressant är dock följande.

1,dålig genomsökning av mordplatsen efter kulorna... Kula hittas i omedelbar närhet till mordplatsen av privatperson. (Vill man inte hitta kulorna?)

2, Mordkulorna tvättas innan de skickas vidare till Tyskland och vidare till FBI?

3, Bundeskriminalamt och FBI får beränsade uppdrag att analysera kulorna och begränsad information kring händelsen. Sonny förbehåller sig rätten att tolka saker trots att de sänds vidare till sådana som har bättre erfarenhet. Varför får t ex inte uttala sig om piplängder mm?

4, Sonny hävdar att det inte går att konvertera 38r att ta emot denna ammunition men blir överbevisad av andra experter direkt i tv men skakar av sig detta. (Man får ett tisp att Östling har ett sådant vapen och det visar sig att det sålts vidare till en okänd.... vilket man nöjer sig med trots att Säpo vill gå vidare)

5, I sammanställningen inför CP rättegången framställs skottordningen i omvänd ordning mot vad som framgår av de sammantagna vittnesmålen. (Gör att värmeteorin faller)

6, olika tänkbara vapen undantas på lösa grunder från provskjutning.

7, Östlings kulor kontrolleras ej i fråga om blyisotopsammansättning och slängs?

8, När de gamla vapenregistren läggs om till ett centralt register raderas alla uppgifter om vilka som haft ett sådant vapen lagligt.

9, Trots upprepade utpekningar av platsen där Mockfjärdsrevolvern som var sista möjligheten att placera ett palmevapen i CP:s hand hittas det ej trots att det finns helt öppet.. (Hittar de den inte för att det skulle urholka CP spåret helt?)

10, när Mockfjärdrevolvern hittas gör man analyser för att försöka få till att den tagits upp och slägts i igen trots det orimliga i resonemanget.
Senast redigerad av uddis(s) 2011-01-05 kl. 21:09.
Citera
2011-01-05, 22:25
Medlem
Sanningen skall fram! Sanningen vill fram! Sug på den FRA!
Citera
2011-01-05, 22:33
Medlem
Citat:

Hej Maxestrella

Om du läser Erektums kommentarer och sedan ser på videon du länkat till så kanske du får en tankeställare.

Säpo har några ovanligt smutsiga små fingrar med i det här spelet.

Citat:
Ursprungligen postat av Erektum

https://www.flashback.org/sp22449988
Synd att Thord Petterssons utredare vägrade (såklart) att befatta sig med utredningen om snutarna som var i affärer med kompisarna i Pretoria. Thord arbetade ensam, och blev motarbetad. Kom ingenstans i detta ärende.

Även vissa i "gamla" SÄPO vet mer om detta men inget har kommit fram i ljuset ännu.
Så alla ni som tror sig att SÄPO-män är oskyldiga i detta är ute och seglar.
Fanns många extremister i poliskåren(gamla BBL) som hade goda kontakter med högt uppsatta i SÄPO.

Stig Engström (anställd på Skandia) var ju även han mycket god vän med några av de dessa.
Trodde faktiskt att mordet skulle lösas med hjälp av Stigs klantighet.
Citera
2011-01-05, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Ja det är fullständigt rimligt att dra den slutsatsen.

Har inte du uddis mig på ignore ???
Citera
2011-01-06, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Varför ville/vill inte Ingvar Carlsson, Pierre Schori och de andra i den socialdemokratiska adeln avslöja en högerkomplott med förgreningar till Moderaterna som stod bakom mordet på Olof Palme?

Varför vill inte SAP sätta dit dem som mördade deras helgon?
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Palme var inte oomstridd inom Rörelsen, tvärtom.
Om det var så att någon militär eller annan säkerhetstjänst mördat Palme hade det inte sett bra ut. Man hade varit tvungen att lufta SSIs existens. Någon skulle vara tvunget att bära ansvaret för att dessa myndigheter tillåtits freaka ut på det här sättet, sannolikt unde lång tid. En massa nyfiknina murvlar skulle börja undra varför säkerhetstjänsten mördade statsminsitern. Vad det något fel på OP? Höll han på med något han inte borde? Vad då och i vilken omfattning? Vad skulle dom misstänkta avslöja i rättegången? Att Palme hjälpt till att sälja vapen? Skulle Sveriges omfattande underrättelseutbyte med USA komma fram?

Ja, som du ser finns det massor av skäl för den socialdemokratiska eliten att inte gräva ned sig för mycket i det här. Kurder var ett harmlöst spår, och CP var helt underbar!

Dravel! Jag tror inte ett ögonblick på att SAP, Carlsson eller Schori inte skulle vilja lösa mordet eller att en eventuell högerkomplott skulle avslöjas. Alla jag har kommit i kontakt med eller hört eller läst skulle inte ha önskat något hellre under hela den här tiden än att mordet skulle lösas.

Tills dess att ni kan visa något konkret bevis på att partiet eller dess företrädare medvetet försökt hindra utredningen eller sanningen från att komma fram, är det ganska meningslöst att ens spekulera i en sådan fråga.

Däremot kan man ifrågasätta mångas handlingar efter mordet, men att dessa skulle vara del av någon komplott eller konspiration för att röja Palme ut vägen, känns långsökt.

Det är med all sannolikhet ett stickspår. Ni får gärna gå vidare och se om det kan leda er närmare till sanningen om mordet, men då krävs det mer än lösa spekulationer.
Citera
2011-01-06, 01:28
Medlem
Citat:
Fantastiskt inkompetent. Man tror inte sina ögon.

Lever Cenneth Neilberg idag?
Citera
2011-01-06, 09:35
Medlem
Om "Kungsgatan-kulan" inte kommer från någon (känd?) skjutning i närheten måste den väl vara planterad eller tappad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in