Citat:
Detta vykort är mycket intressant.
”Svinet på den andra sidan låter sej fortfarande förfäras av fantombilden"
Frågan är om det står förfäras eller förföras? Jag utläser det nog som några andra som förföras. En tolkning blir att brevskrivaren menar att Palme utredningen är insnöad (förförd) av fantombilden och missar andra spår.
En i tråden tidigare framförd teori menar att "Svinet på andra sidan" avser VG och andra sidan avser andra sidan av Grand (eller eventuellt andra sidan av Sveavägen).
Då kan man tänka sig att VG oroas eller är besatt av sin likhet med fantombilden.
", men järnvägsspåret blir allt hetare."
I Sverige är järnväg nästan synonymt med SJ, en tolkning kan då vara att järvägsspåret blir "SJ spåret", dvs Stig Johansson (Contra-Stig)
"Sätt dig snarast i förbindelse med Enskedemannen”
En tidigare framförd tolkning är att Enskedemannen avser SÄPOs chef för kontraspionaget dvs Tore Forsberg som bodde i Enskede.
mvagrippa noterade kopplingen mellan Stig Johansson och VG.
Sammanfattningsvis är en möjlig tolkning av vykortet:
Victor Gunnarsson - Stig Johansson - Tore Forsberg
Sedan återstår också att tolka brevskrivarens syfte... Är det ett skämt, en ledtråd, en varning, en spekulation, en mörkläggning?
Vad tror ni?
”Svinet på den andra sidan låter sej fortfarande förfäras av fantombilden"
Frågan är om det står förfäras eller förföras? Jag utläser det nog som några andra som förföras. En tolkning blir att brevskrivaren menar att Palme utredningen är insnöad (förförd) av fantombilden och missar andra spår.
En i tråden tidigare framförd teori menar att "Svinet på andra sidan" avser VG och andra sidan avser andra sidan av Grand (eller eventuellt andra sidan av Sveavägen).
Då kan man tänka sig att VG oroas eller är besatt av sin likhet med fantombilden.
", men järnvägsspåret blir allt hetare."
I Sverige är järnväg nästan synonymt med SJ, en tolkning kan då vara att järvägsspåret blir "SJ spåret", dvs Stig Johansson (Contra-Stig)
"Sätt dig snarast i förbindelse med Enskedemannen”
En tidigare framförd tolkning är att Enskedemannen avser SÄPOs chef för kontraspionaget dvs Tore Forsberg som bodde i Enskede.
mvagrippa noterade kopplingen mellan Stig Johansson och VG.
Sammanfattningsvis är en möjlig tolkning av vykortet:
Victor Gunnarsson - Stig Johansson - Tore Forsberg
Sedan återstår också att tolka brevskrivarens syfte... Är det ett skämt, en ledtråd, en varning, en spekulation, en mörkläggning?
Vad tror ni?
Du har inte hängt med riktigt. "Andra sidan" syftade ju på grisen på bilden på (andra sidan) vykortet. Fantombilden är inte lik VG, utan sägs likna polisman G/Flyckt/Karlsson, om jag inte missminner mig. (men sades också likna en sydländsk person, t ex en kurd). Men denne polisman G sägs dock ha känt VG (G och Bror Perä stod väl med i VG:s adressbok har jag för mig?).
SJ-referensen skulle möjligen kunna stämma även om det är lite långsökt.
Vem Enskedemannen är, är väl inte klarlagt? Står varken något om det i Granskningskommissionen eller i förhören med Östling (det är maskat i alla fall): http://www.petrahoffblad.se/13-f%C3%B6rh%C3%B6r-15373451
Jag läste tidigare i tråden att det skulle röra sig om någon med initialerna TF, men varifrån denna uppgift kommer ifrån vet jag inte? Skulle i så fall lika gärna kunna handla om polisman G som förmodligen hade samma initialer då (innan han bytte efternamn). Men i förhören med Östling så antyder han att Enskedemannen är samma person som avsändaren, som alltså skulle vara Claes Almgren som var lokförare.
Frågan är var Claes A bodde vid den tiden? Jag kan bara se att han 1980 bodde på Rosenlundsgatan 28, som ligger några kvarter från Högbergsgatan 46 som Östling bodde i 1986. Om de bodde kvar på samma ställen när kortet skickades är det märkligt att man skickar det så kort sträcka.
Jag misstänker dock att Enskedemannen är någon annan.
Senast redigerad av knusslig 2013-06-26 kl. 11:13.
Senast redigerad av knusslig 2013-06-26 kl. 11:13.