Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-10-25, 20:38
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderWilliam
Lyssnar på Aftonbladets intervju.
Hör inget dalmål, vilket borde finnas om det vore G. Han är ju från Rättvik/Falun.
Snarare Göteborg/Västsverige om det kan vara nån ledtråd.
Vilka av våra vänner härstammar från det hållet?

Ja trots röstförvrängningen så hörs ju göteborgskan tydligt. I vissa lägen skulle jag vilja påstå att det t o m låter som att han ursprungligen kommer från Bohuslän.

Innan han sa upp sig så var han visst kriminalinspektör på vikariat vilket innebär att han knappast knatade runt i uniform på ordningen. Span, knarket, våldet, Säpo? Livvaktsgruppen? Borde väl vara en smal sak att ringa in en då yngre polisman, göteborgare, ganska nyligen anställd vid stockholmspolisen och som lämnade kåren 1988 och flyttade utomlands. Hur många finns det?

Australien föreslog någon som uppehållsort (högerstyrd bil och nummerskyltens form och storlek). Hur är det har Sverige utlämningsavtal med Australien?

Citat:
Ursprungligen postat av Folken1:
I Aftonbladet Plus/papperstidningen framgår följande om den emigrerade polisen:
Växte upp med sin mamma och halvsyster i Göteborg.
Föräldrarna skilde sig då han var liten. I 20-årsåldern bytte han namn.
I slutet av 1970-talet anställdes han vid Stockholmspolisen, där han under 1980-talet gick över till att bli kriminalinspektör. Tillsammans med sin fru drev han samtidigt ett importföretag och bodde i en lägenhet i centrala Stockholm.
Han ingick i en högervriden grupp som avskydde statsminister Olof Palme.
Två år efter mordet sade mannen upp sig från jobbet.Tillsammans med sin fru flyttade han till en annan världsdel för att starta ett helt nytt liv.
I det nya landet startade paret, som inte har några barn, ett vandrarhem.
Under senare år har han jobbat för en välgörenhetsorganisation som arbetar för att bevara och skydda kuster, landsbygd och byggnader i området.
https://www.flashback.org/sp45824085
Citera
2013-10-25, 20:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BroderWilliam
Hör inget dalmål, vilket borde finnas om det vore G.

Äsch, jag är exilmas och jag pratar inget dalmål öht längre.

Senast redigerad av blackrivulet 2013-10-25 kl. 21:16.
Citera
2013-10-25, 21:04
Medlem
SavileRows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Hur är det har Sverige utlämningsavtal med Australien?

Ja det har vi. Men med passusen att det inte gäller personer som gjort sig skyldig till politiska brott.
Citera
2013-10-25, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackrivulet
Vad får dig att tro att det finns ett samband mellan Jallais litterära kvalitéer, eller brist därav, och hans insikter i Palmemordet?

Ja och i sådant fall undrar man på vilka fluktuerande grunder Hovfaxen avfärdar slutsatser och teorier från andra etablerade skribenter som LGWP och Mankell som exempel eller det faktum att det helt uppenbart är så att Wall har en stor del i det nyväckta intresset från PU ang Polisspår! Kanske är det så enkelt att det är naiva besvärjelser mot sådant man inte kan värja sig mot sakligt Kanske är det någon okänd introvert poet som har störst trovärdighet i sådana frågor

Detta gäller bara i den värld där påhittade IB pappor som en hel drös alias i tråden verkar ha gemensamma smäller högre än historiska beskrivningar och dokument!
Citera
2013-10-25, 21:19
Bannlyst
Citat:
Vad får dig att tro att det finns ett samband mellan Jallais litterära kvalitéer, eller brist därav, och hans insikter i Palmemordet?

Och vad får dig att dra ovanstående slutsats av det citerade inlägget? Har jag skrivit något om Jallais eventuella insikter om Palmemordet? När det gäller Jallais litterära kvaliteter har jag konstaterat att han inte ens når upp till kiosknivå, men vilka insikter i MOP Jallai har förtäljer inte historien. Det alltid vanskligt när icke-akademiker uppger sig vilja berätta en "objektiv historia". Har en stark men obekräftad känsla av att Jallai kan slira lite just på den punkten. Och grejen är den, hade Jallai eller någon annan haft verkliga "insikter" så sitter man väl inte och bloggar om det? Eller väver in det i en taskigt skriven roman? Eller sitter och tjatar om det som Boboslacke gör härinne på Flashback? Eller gör man det?
Det verkar ju helt vansinnigt i såfall.
Citera
2013-10-25, 21:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hovfaxen
Och vad får dig att dra ovanstående slutsats av det citerade inlägget? Har jag skrivit något om Jallais eventuella insikter om Palmemordet? När det gäller Jallais litterära kvaliteter har jag konstaterat att han inte ens når upp till kiosknivå, men vilka insikter i MOP Jallai har förtäljer inte historien. Det alltid vanskligt när icke-akademiker uppger sig vilja berätta en "objektiv historia". Har en stark men obekräftad känsla av att Jallai kan slira lite just på den punkten. Och grejen är den, hade Jallai eller någon annan haft verkliga "insikter" så sitter man väl inte och bloggar om det? Eller väver in det i en taskigt skriven roman? Eller sitter och tjatar om det som Boboslacke gör härinne på Flashback? Eller gör man det?
Det verkar ju helt vansinnigt i såfall.

Du skriver att du kastar Jallais böcker direkt i papperskorgen eftersom de är så uselt skrivna. Det säger väl det mesta om vilken nivå du befinner dig på. Själv tycker jag också att Jallais böcker är skräp, rent litterärt, men det betyder inte att det inte kan finnas intressant information i boken. Det finns inget samband och det är väldigt korkat att döma ut Jallai helt på grund av hans litterära förmågor. Det är inte därför man läser hans böcker.

Varför skulle man inte kunna skriva skönlitterära böcker om man sitter på verklig fakta? Har du hört talas om nyckelroman? Måste man vara akademiker för att kunna vara objektiv? Tjatar inte du precis lika mycket som Boboslacke gör här på Flashback? Betyder det i så fall att du också saknar verkliga insikter? Vet inte alla redan om det?
Citera
2013-10-25, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ja och i sådant fall undrar man på vilka fluktuerande grunder Hovfaxen avfärdar slutsatser och teorier från andra etablerade skribenter som LGWP och Mankell som exempel eller det faktum att det helt uppenbart är så att Wall har en stor del i det nyväckta intresset från PU ang Polisspår! Kanske är det så enkelt att det är naiva besvärjelser mot sådant man inte kan värja sig mot sakligt Kanske är det någon okänd introvert poet som har störst trovärdighet i sådana frågor

Detta gäller bara i den värld där påhittade IB pappor som en hel drös alias i tråden verkar ha gemensamma smäller högre än historiska beskrivningar och dokument!

'"Kanske är det någon okänd introvert poet som har störst trovärdighet i sådana frågor." Är du FULL ikväll eller?!

Och faktum är, någon dag måste du sluta sura för att du missade farsan vid Säves grindar när du stod vakt. Alla måste få ha en dålig dag ibland.
Senast redigerad av Hovfaxen 2013-10-25 kl. 21:54.
Citera
2013-10-25, 21:48
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stelf
Är det någon som har kopia på JO-anmälan och/eller kan bekräfta personnumret? Den i Hägersten var född 550217.

Det stämmer. Han bodde på Ripstigen i Solna vid tiden för MOP. Inte långt från Bergshamra.

På order från Wranghult/Länninge gjorde Jan Sundström med kollegor ganska bryska ingripanden mot Tomas Flykt och hans iranskättade sambo. Flera vittnen intygade att TF under MOP-kvällen hjälpt till med en flytt i Hägersten men blivit illamående och åkt hem och lagt sig. På grund av sömnproblem stoppade han i sig Rohypnol och somnade enligt JO-anmälan.

Själv tror jag inte på någon inblandning av Flykt däremot verkar han varit lite beroende av starka mediciner. Anledningen till intresset för TF anges i JO-utredningen varit hans likhet med fantombilden. Att Flykt själv påtalade att han hade 15mm skäggstubb ignorerades.
Citera
2013-10-25, 21:50
Bannlyst
Citat:
Du skriver att du kastar Jallais böcker direkt i papperskorgen eftersom de är så uselt skrivna. Det säger väl det mesta om vilken nivå du befinner dig på. Själv tycker jag också att Jallais böcker är skräp, rent litterärt, men det betyder inte att det inte kan finnas intressant information i boken. Det finns inget samband och det är väldigt korkat att döma ut Jallai helt på grund av hans litterära förmågor. Det är inte därför man läser hans böcker.

Varför skulle man inte kunna skriva skönlitterära böcker om man sitter på verklig fakta? Har du hört talas om nyckelroman? Måste man vara akademiker för att kunna vara objektiv? Tjatar inte du precis lika mycket som Boboslacke gör här på Flashback? Betyder det i så fall att du också saknar verkliga insikter? Vet inte alla redan om det?

Någon som verkligen skriver en nyckelroman brukar aldrig själv annonsera att man har skrivit en nyckelroman. Det brukar andra ta på sig att göra, som t.ex kritiker. I Jallais fall är det bara Jallai själv som har marknadsfört sina egna böcker som "nyckelromaner" och bara det gör att man höjer på det misstänksamma ögonbrynet. Det borde du också göra. Verkliga insikter...vem har det? Det vill jag också veta. Den som har "verkliga insikter" borde kontakta PU och inte sitta här, eller på Jallais blogg, och tjata. Tycker jag.
Citera
2013-10-25, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hovfaxen
Den som har "verkliga insikter" borde kontakta PU och inte sitta här, eller på Jallais blogg, och tjata. Tycker jag.

Kontakta PU? Är du på riktigt?
Citera
2013-10-25, 22:09
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det stämmer. Han bodde på Ripstigen i Solna vid tiden för MOP. Inte långt från Bergshamra.

På order från Wranghult/Länninge gjorde Jan Sundström med kollegor ganska bryska ingripanden mot Tomas Flykt och hans iranskättade sambo. Flera vittnen intygade att TF under MOP-kvällen hjälpt till med en flytt i Hägersten men blivit illamående och åkt hem och lagt sig. På grund av sömnproblem stoppade han i sig Rohypnol och somnade enligt JO-anmälan.

Själv tror jag inte på någon inblandning av Flykt däremot verkar han varit lite beroende av starka mediciner. Anledningen till intresset för TF anges i JO-utredningen varit hans likhet med fantombilden. Att Flykt själv påtalade att han hade 15mm skäggstubb ignorerades.

Kul att någon mer har begärt ut hela JO-anmälan.
Du tycker inte att det är märkligt att sundström med kollegor går på som de gör, pga likhet med fantombild ? Borde ligga mer bakom..eller ?
Om du sedan läser förhören med Flyckt..och sedan hans sambo...så ser du att slutet inte stämmer så väl överens...och inte flytten heller.
Sedan om man är lite konspiratorisk lagd..så kan man ju dra parallellerna...
Bror Perä...blir (enl.vissa böcker) kallad till nya förhör, och strax före hämtning tar han sitt liv, med en hagelbössa.
Nya uppgifter från herr Bergh pekar ut en emigrerande polis som blir förhörd i september... och just då passar TK fd. Flyckt, på att gå och dö.. att sedan Flyckt och Perä var vänner gör ju inte saken sämre. Men jag skulle vilja se fler kopplingar mellan Perä och Flyckt än en liten notis på ett papper i GK. Flyckt nämns ju tex inte alls i Lars Lundbergs manus till den bok som aldrig släpptes...eller kanske han gjorde det ?

Sedan undrar jag vilka du avser med "flera vittnen" som intygat med hjälp av flytt ? Har du fler förhörsprotokoll än det med hans sambo Ruby ?
Senast redigerad av natteknik 2013-10-25 kl. 22:26.
Citera
2013-10-25, 22:21
Bannlyst
Citat:
Kontakta PU? Är du på riktigt?

Självklart. Vilka ska annars "dra ner personerna till Sveavägen" som Krusell sade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in