Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-06-26, 00:39
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
Ni övertolkar honom. Han sa väl i artikeln att han blivit illa behandlad som informatör, och det är något som många andra informatörer vittnat om på senare år.

Så länge ingen lyckats bevisa att han ljuger så finns det väl ingen vettig anledning att inte ta det han säger på allvar i alla fall?

Nu sa jag inget om att han inte hade högerextrema åsikter, utan bara att det är fel att dra slutsatsen att han är polare med de du nämnde. Det är också svårt att dra några slutsatser om vilka grupper han sympatiserade med och när han gjorde det. Han kan ju inte varit någon övertygad extremhöger om han överlämnade bilder och angav män ur extremhögern. Angående att han hade högerextrema åsikter redan innan Säpo-kontakten så hävdar han ju själv att han tillhörde moderaterna vid tiden då Säpo kontaktade honom. Så hur kan du veta med bestämdhet att han hade högerextrema åsikter tidigare?

Intressant att så många är ivriga att såga Sjöholm innan ni ens vet om det han säger är sant eller inte. Det får mig att tvivla en del på vissas intentioner. Självklart ska man ifrågasätta och kritiskt granska alla uppgifter, men att avfärda någon som oseriösa eller opålitliga utan att ha något konkret belägg för det känns inte seriöst eller trovärdigt. Samtidigt som man sväljer andra uppgifter lättvindigt. Känner igen det mönstret..

Jag kanske vet mer än du, kanske vet jag mer än vad som har framkommit i media. Var inte så snabb med att säga att andra överanalyserar. Framförallt inte då du själv drar stora växlar av en än så länge rätt så oprövad källa.

Någon form av informatörsroll för SÄPO har han haft det är ett som är säkert. Att han kan ge ledtrådar till MOP är möjligt men ledtrådar skulle då inte gå via Rikskrim eller Säk, det skulle gå via hans kontakter på gatunivå. Därför är hans kopplingar inom höger om höger kretsar intressant.

Pröva att googla så får du se vilka som rörde sig i kretsarna runt Sverigepartiet. Om du funderar på högerextrema åsikter inom myndigheterna vid tiden för MOP så kan du läsa om detta i GK, inte fullständig i sin redogörelse men den tar upp en hel del.
Citera
2013-06-26, 02:09
Medlem
PederLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Om Jallai fortarande hänger här vet jag inte och jag hoppas han inte läser AB men Sjöholm och Jallai är ju kompisar på Facebook så han kanske hittar det ändå. Ställde frågan till Sjöholm om att berätta lite om AGAG.

Citat:
Ursprungligen postat av Hans-Erik Sjöholm
Vill du/ni verkligen veta om AGAG? De flesta vågar nämligen inte - och jag klandrar dem icke. Det får Ohly-historien att framstå som småpotatis. Jag skämtar inte, eller hur Anders Jallai :

http://www.youtube.com/watch?v=Pivu0...e_gdata_player

Tillägg:

Aftonbladets artikel som jag citerade idag fanns visst på nätet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17016510.ab

TinFoilBob, fick du nått svar?
Citera
2013-06-26, 02:11
Medlem
PederLunds avatar
Citat:
Intressant. CGÖ dyker upp lite här o var. Har du nån länk till Jallais resonemang?

http://www.jallai.se/2013/01/landsforradarsparet-stay-behind/
Citera
2013-06-26, 02:31
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Jag kanske vet mer än du, kanske vet jag mer än vad som har framkommit i media. Var inte så snabb med att säga att andra överanalyserar. Framförallt inte då du själv drar stora växlar av en än så länge rätt så oprövad källa.

Jag drar inte i några stora växlar. Det enda jag säger är att hans uttalande är väldigt intressant om det stämmer. Jag tycker man ska förhålla sig kritisk till alla uppgifter, utan att för den skulle förkasta dem.

Men låt oss hålla ögonen på honom ett tag i alla fall, han skulle kunna känna till en del intressanta saker.
Citera
2013-06-26, 02:37
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PederLund
http://www.jallai.se/2013/01/landsforradarsparet-stay-behind/

Tack!
Klart intressant.
Citera
2013-06-26, 07:28
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Säpochefen Anders Thornberg har länge känt till infiltratören Hans-Erik Sjöholm.
Det framgår av en inspelning med den förre Säpoinspektören Lars-Ove Wennblom, 61, som var Sjöholms hanterare under flera år.

– Jag har lämnat den här tiden bakom mig, säger Wennblom till Aftonbladet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17023784.ab
Senast redigerad av Grandioso 2013-06-26 kl. 07:33.
Citera
2013-06-26, 08:47
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Så till vida att ingen SPF-agent driver en Facebook-sida i Sjöholms namn så är det ingen annan än Sjöholm själv som står för karaktärsmördandet.....
Samma slappt bakvända resonemang har ni kört mot mig länge nog utan att någonsin vilja ta reda på hur de verkliga förhållandena ser ut.
Citera
2013-06-26, 09:12
Bannlyst
Citat:
Tack!
Klart intressant.

Ja, och där har vi min favorit G/Flyckt åkandes polisbil med Östling, diskuterandes
att det inte går att få fast Palmes mördare.

Kände till vittnesmålet tidigare, men inte att den andre passageraren var Flyckt.
Då är han inne i den verkliga handlingen för första gången.
Kan vi få ut honom på gatan också?
Citera
2013-06-26, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baudolino
Ja, och där har vi min favorit G/Flyckt åkandes polisbil med Östling, diskuterandes
att det inte går att få fast Palmes mördare.

Kände till vittnesmålet tidigare, men inte att den andre passageraren var Flyckt.
Då är han inne i den verkliga handlingen för första gången.
Kan vi få ut honom på gatan också?

Är det helt uteslutet att polisman G är Kjell-Arne Karlsson?
Citera
2013-06-26, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Hur ligger det till, var vykortet var poststämplat den 10 juni 1986? 1987? 1988?

”Svinet på den andra sidan låter sej fortfarande förfäras av fantombilden, men järnvägsspåret blir allt hetare. Sätt dig snarast i förbindelse med Enskedemannen”
Vykortet var undertecknat ”Claes”

Vilket "svin" menar han, egentligen må tro? (tydligen skämtar "dom" om nån)
"Järnvägsspåret"? (sägs vara C.P enligt vissa) men det kan vara nå helt annat, som mvgrippa sa
"Enskedemannen" (hypoteser kan vara Tore Forsberg eftersom man började tala om intialerna T.F
vart det nu kommer ifrån? och vissa säger T.E...?

Berätta gärna mer om Tomas Flyckt/Karlsson
vad har han gemensamt med Östling och Grundborg?
gräv mer om den där Östling (hans kontakter och bakgrunder)

Detta vykort är mycket intressant.

”Svinet på den andra sidan låter sej fortfarande förfäras av fantombilden"
Frågan är om det står förfäras eller förföras? Jag utläser det nog som några andra som förföras. En tolkning blir att brevskrivaren menar att Palme utredningen är insnöad (förförd) av fantombilden och missar andra spår.
En i tråden tidigare framförd teori menar att "Svinet på andra sidan" avser VG och andra sidan avser andra sidan av Grand (eller eventuellt andra sidan av Sveavägen).
Då kan man tänka sig att VG oroas eller är besatt av sin likhet med fantombilden.

", men järnvägsspåret blir allt hetare."
I Sverige är järnväg nästan synonymt med SJ, en tolkning kan då vara att järvägsspåret blir "SJ spåret", dvs Stig Johansson (Contra-Stig)

"Sätt dig snarast i förbindelse med Enskedemannen”
En tidigare framförd tolkning är att Enskedemannen avser SÄPOs chef för kontraspionaget dvs Tore Forsberg som bodde i Enskede.

mvagrippa noterade kopplingen mellan Stig Johansson och VG.

Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Vår lille användare här berättar om att VG hade en hel del kunskap-

https://www.flashback.org/sp32659352

Och om inlägget stämmer bör Contra Stig Johansson varit VGs kontaktman på SÄPO. I sin sköna intervju med Borgnäs med Stig att han är den på SÄPO som visste mest om EAP.

Sammanfattningsvis är en möjlig tolkning av vykortet:
Victor Gunnarsson - Stig Johansson - Tore Forsberg

Sedan återstår också att tolka brevskrivarens syfte... Är det ett skämt, en ledtråd, en varning, en spekulation, en mörkläggning?
Vad tror ni?
Senast redigerad av litentuvan 2013-06-26 kl. 09:47.
Citera
2013-06-26, 09:56
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folken1
Detta via Facebook antar jag? Sjöholm verkar vara ett riktigt original men det verkar ju åtminstone vara befäst att han faktiskt har varit i kontakt med SÄPO oavsett vad Tommy Lindström och andra spinndoktorer hittar på...
Sjöholm må vara ett original precis som de flesta extremer av något slag. Själv hoppas jag också få bli betraktad som sådan bara jag får leva i fred. Varje anonym statsmakt ser oss dock som enskilda hot mot Ordningen. Dem man inte lyckas få fast försöker elitstyret ändå utnyttja. Brotten mot mänskligheten kan på så vis lätt bli styrda uppifrån.
Att istället för institutionalisering välja att bli informatör om vad utomparlamentariska grupper håller på med är ändå hedervärt. Nationell polis, militär och und/säk-tjänster av olika slag ställer gärna personliga garantier och hedersavtal i slutna kretsar men fortfarande helt i demokratins anda. Först när PK-eliten kräver redovisning för varje enskilt fall blir systemet självdestruktivt. Falska angivelser blir satta i system och all mobbledning frodas på individens bekostnad.
Lindström använde exv. Neilberg som informatör. När de misslyckades var det ändå ingen som skyllde på Holmér exv. som i sin tur in i döden måst hålla sitt ord gentemot sina egna informatörer. Dessa kan han precis som militären i smyg ha valt bland BB-ligan, Avsangänget, piketpolisen eller CGÖ&Co och rentav CP som mycket väl också kan ha blivit besvärande vittne för rättsväsendet.
Citera
2013-06-26, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Samma slappt bakvända resonemang har ni kört mot mig länge nog utan att någonsin vilja ta reda på hur de verkliga förhållandena ser ut.

Kan inte du reda ut de "verkliga" förhållandena för oss?

Du som aldrig källhänvisar. Som anser att Östlins exceptionellt subjektiva krönika där hon placerade CP på mordplatsen (trots att inga andra vittnen än Lisbet sett honom där och då i egenskap av just mördaren) är bland det bästa du har läst.

Helt uppriktigt så fattar jag inte varför du hänger här? Du som kan finna svaren inom dig själv genom att fabricera och fabulera. Med tanke på alla dina teorier och utläggningar som du blandat hej vilt så kan man ju anta att även om du skulle ha kommit på lösningen på mordet så hade du lika snabbt kommit på ytterligare en lösning och ytterligare en lösning. Vänligen avgå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in