Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-01, 17:26
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PederLund
Fel. Gör om gör rätt. För trådens nöjesvärde, vilken språkstam tillhör estniskan?

Kan vara närbesläktat med finskan (Östersjöfinskan) men inte jämförbar med norska/svenska/danska. Har en finskspråkig bekant som är gift med en estnisk man och hon berättar att vid de årliga besöken i makens hemland har hon svårt att förstå och följa konverationen mellan maken och dennes föräldrar/vänner. I stora drag förstår hon, men inte i varje detalj. Gissar väl sammanhanget lika mycket som hon förstår, antar jag.
Citera
2013-08-01, 17:29
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oelek
Nu har jag pratat med en som är finsk och hon sa finländare och estlänadare förstår varandra det är tydligen inga problem.
Det är samma språk från början sa hon.
Hon sa det är inte omöjligt finska flickan uppfattade även det som sades på estniska som finska.

Men hon höll med om att bara Anti låter finskt det uttalas lika men på finskan så stavas det med två ii.
Men hon sa oxå i finland säger man ofta att folk är finländare trots att dom har utländska namn för svenska namn är väldigt vanligt oxå och dom är ju ändå finnar.

Stavas inte estniska Anti - Antti på finska ? Dvs med två "t" ?
Citera
2013-08-01, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Kan vara närbesläktat med finskan (Östersjöfinskan) men inte jämförbar med norska/svenska/danska. Har en finskspråkig bekant som är gift med en estnisk man och hon berättar att vid de årliga besöken i makens hemland har hon svårt att förstå och följa konverationen mellan maken och dennes föräldrar/vänner. I stora drag förstår hon, men inte i varje detalj. Gissar väl sammanhanget lika mycket som hon förstår, antar jag.

Finskan. Jag pratade med sa precis tvärtom det är lätt för dom att förstå varandra då,det är samma språk från början.
Citera
2013-08-01, 17:31
Medlem
Citat:
Stavas inte estniska Anti - Antti på finska ? Dvs med två "t" ?

Hon sa Antii stavas med 2 i på finska om det oxå är 2 t sa hon inte
Citera
2013-08-01, 17:35
Bannlyst
Det här är en totalt oviktig diskussion. Dekorimamannen pratade finska, Anti Avsan pratade inte finska. Nog så.
Citera
2013-08-01, 17:40
Medlem
Om inte jag minns fel så pratade ju den Estniska kaptenen på Estonia finska över radion när mauday gick ut visserligen frågade kaptenen om det gick bra tala finska frågan är ju om inte språket är så lika varandra så dom kan prata finska med varandra.

http://m.youtube.com/watch?v=HlK_FFW8OeE&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DHlK _FFW8OeE
Citera
2013-08-01, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Det här är en totalt oviktig diskussion. Dekorimamannen pratade finska, Anti Avsan pratade inte finska. Nog så.

Kalla det vad du vill men finskan och estniskan är i princip samma sak.
Du kan lika gärna säga dom pratade estniska med varandra
Citera
2013-08-01, 17:44
Medlem
PederLunds avatar
Citat:

Du får allt anstränga dig lite mer, östersjöfinska och finländska är inte samma. Jag har en bekant ifrån Skåne som knappt förstår sin fru som kommer ifrån Överkalix och då talar båda svenska men även olika dialekter.
Citera
2013-08-01, 17:45
Bannlyst
Citat:
Kalla det vad du vill men finskan och estniskan är i princip samma sak.
Du kan lika gärna säga dom pratade estniska med varandra

MEN NEJ DET ÄR JU DET JAG INTE KAN.

Eftersom två finska vittnen hörde konversationen och sa att de pratade finska!

Vad är det som är så fantastiskt svårt att begripa???
Citera
2013-08-01, 17:48
Medlem
Citat:

Finska och estniska är ju samma språk från börja. Klart finskan kan ha uppfattat det som finska då,det skiljer så lite språken åt vad är det som är så svårt att förstå.
Citera
2013-08-01, 17:50
Medlem
Citat:

Lyssna på ljudupptagningen som jag la in där kaptenen på Estonia pratar ( finska) med den äkta finska kaptenen skulle du ta det för estniska om du hörde det?... Knappast du skulle säga dom pratR finska precis som finska flickan gjort
Citera
2013-08-01, 17:53
Bannlyst
Citat:
Lyssna på ljudupptagningen som jag la in där kaptenen på Estonia pratar ( finska) med den äkta finska kaptenen skulle du ta det för estniska om du hörde det?... Knappast du skulle säga dom pratR finska precis som finska flickan gjort

Nej, jag skulle inte tolka det som estniska. EFTERSOM JAG INTE PRATAR FINSKA.

Om jag däremot hade pratat finska hade jag hört att det inte var finska utan estniska.

Snälla människa, försök förstå detta.

Det är så otroligt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in